Gå til innhold

Ikke smart å åpne opp for reiser til mange land nå.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betryggende å høre at selve viruset  ikke er farlig !

Anonymkode: 15873...18f

Nei, jeg forslår at alle som ikke tror det er farlig prøver hardt å bli smittet! Så kan vi bruke det som en studie og få et endelig svar på det. Er jo bare en mild forkjølelse må vite. Det sier legefruene på KG, så kjør på og gjør litt nytte😂 

Anonymkode: 0c521...ba5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ja, jeg sitter på KG absolutt hele tiden. Null liv utenom dessverre. Tør ikke å prøve et liv utenom KG, kan jo få korona hvis jeg beveger meg ut...

Ja du må være ditt samfunnsansvar bevisst. Sitte å google "fakta" til KG og dele med oss uvitende som stikker innom. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja du må være ditt samfunnsansvar bevisst. Sitte å google "fakta" til KG og dele med oss uvitende som stikker innom. 

Jepp, noen må ta den harde jobben med å lære opp de uvitende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dere tålte det bra, så er det ikke sånn for mange andre. Idiotisk utsagn: 

"At sykehjemspasienter dør er noe som skjer hver eneste dag, det er ikke noe å stenge ned landet for", Håper du ikke sier det i full offentlighet, folk vil ikke mistenke deg for å være idiot lenger.

Du har den mentaliteten: Det gikk bra for meg da driter jeg i resten.

Hva vet du om senskader? Er ikke så lenge siden. 

Men du har jo svaret så Espen Nakstad kan jo bare ringe deg.👍

Dette er nettopp litt av problemet med håndteringen av dette viruset. Du blir fullstendig bannlyst om du tør å si høyt at det er helt normalt at gamle og svært syke dør. Det dør ca 120 mennesker hver eneste dag i Norge. At gamle og syke dør er en del av livet. Jeg har selv en besteforelder som døde for to år siden. Utløsende årsak var influensa, men den egentlige årsaken var selvsagt alderdom, 95 år gammel. 

Tidligere har vi hatt et realistisk forhold til døden. Vi godtar at det dør en del mennesker av influensa hvert år feks. Folk med spesielle former for kreft får ikke de dyreste medisinene som kunne forlenget livet deres. Men potensielle koronaofre skal reddes for enhver pris, og dette til tross for at det for de aller fleste kun er snakk om noen måneder forlenget liv, fordi de er så syke og gamle at de er på sykehjem (ikke glem at du skal være ekstremt dårlig for å komme på sykehjem i Norge).

Korona er blitt en politisk prestisjesak. 

Og seriøst: du tror altså at senskadene plutselig skal poppe opp etter fire måneder? Tror du har lest litt for mye skremselspropaganda. 

Anonymkode: 8d1fe...716

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke trodd jeg ville si dette for noen måneder siden, men jeg er enig. Vi burde ikke åpne opp grensene før vi vet mer om viruset. Det har mutert og vi kan risikere ny oppblussing.

Anonymkode: bcbc1...ca2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Krantz95 skrev:

Jepp, noen må ta den harde jobben med å lære opp de uvitende.

Keep up the good work😎

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange må i respirator pga influensa?

Anonymkode: 0a199...add

300-400 pr sesong på intensiven iflg FHI. Hvorvidt det inkluderer respirator sier de ingenting om, men det er vel rimelig alvorlig.

Anonymkode: 6cac6...219

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke trodd jeg ville si dette for noen måneder siden, men jeg er enig. Vi burde ikke åpne opp grensene før vi vet mer om viruset. Det har mutert og vi kan risikere ny oppblussing.

Anonymkode: bcbc1...ca2

Det har bare mutert til å bli mer smittsomt, ikke mer farlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nettopp litt av problemet med håndteringen av dette viruset. Du blir fullstendig bannlyst om du tør å si høyt at det er helt normalt at gamle og svært syke dør. Det dør ca 120 mennesker hver eneste dag i Norge. At gamle og syke dør er en del av livet. Jeg har selv en besteforelder som døde for to år siden. Utløsende årsak var influensa, men den egentlige årsaken var selvsagt alderdom, 95 år gammel. 

Tidligere har vi hatt et realistisk forhold til døden. Vi godtar at det dør en del mennesker av influensa hvert år feks. Folk med spesielle former for kreft får ikke de dyreste medisinene som kunne forlenget livet deres. Men potensielle koronaofre skal reddes for enhver pris, og dette til tross for at det for de aller fleste kun er snakk om noen måneder forlenget liv, fordi de er så syke og gamle at de er på sykehjem (ikke glem at du skal være ekstremt dårlig for å komme på sykehjem i Norge).

Og seriøst: du tror altså at senskadene plutselig skal poppe opp etter fire måneder? Tror du har lest litt for mye skremselspropaganda. 

Nei, har ikke lest noe skremselspropaganda. Men senskader vet man ikke noe om. Senskader kan vise seg etter år. Mange får jo senskader av kyssesyken for eksempel. Hvor kort tid etter sykdom mener du man ser senskader? En uke? Og ja for helvete, mange eldre hadde fremdeles levd hvis det ikke var for covis19. Hvor har du det fra at det kun er snakk om mnd forlenget liv?

Du kan umulig ha satt dine ben på et sykehjem; det er mange fysisk friske der som er demente, men lever gode liv. Men de er gamle og har derfor lettere for å bli alvorlig syke av en veldig smittsom syke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Krantz95 skrev:

Det har bare mutert til å bli mer smittsomt, ikke mer farlig.

Hør,hør googledronninga har svaret! Da er det jo sant! 👏 Jeg skal kaste meg rund og tipse Espen Nakstad om deg!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette vil jeg gjerne ha et bevis på også. Hører folk snakker om det, men statistikkene viser jo at det er nesten bare folk over 60 år som dør av viruset. Hva skal man høre på? 

Anonymkode: 992e0...7e6

Det er jo ikke feil at noen unge, tilsynelatende friske har dødd. Problemet er mangelen på perspektiv. Det er disse tilfellene som blåses opp i media, men av de mange millionene som har vært smittet, og som man ikke hører noe om utgjør de en svært liten andel.

• Liker 2
Gjest Lasox
Skrevet (endret)
4 timer siden, NorthernLight skrev:

Mye av smitten som gjorde at det blusset opp i Norge i mars er pga importsmitte.  Ved å la turister komme hit nå, så kan vi risikere superspredere . Det kan vi også risikere ved at nordmenn drar på ferie, kommer hjem og smitter familie og venner. Endel vil sikkert dra til land som ikke anbefales, og vil ikke holde karantene ved hjemkomst.  Mange her i landet har ofret mye pga tiltakene , mistet jobber osv for at vi har så lave smittetall som vi har nå. Derfor mener jeg det er idiotisk å åpne for reiser og risikere at smittetallene kan øke mye, bare pga at folk skal få dra på ferie utenlands. Man kan risikere at man må får nye tiltak som man kanskje ikke hadde trengt hvis bare folk klarte å holde seg hjemme.  Personlig så tror jeg ikke neste bølge av corona kommer før til høsten/vinteren men å risikere høyere smittetall før det bare pga at folk skal på ferie er lite smart. 

Helt enig. Dem sperrer forsatt for Sverige, men åpner for Spania og Italia... hva faen? Helt hinsides og la folk reise til Spania med tanke på hvor mange som faktisk blir smittet og dør der og reise hjem igjen. Vi er mye mere aktive under reiser og risikoen er høy for å bli smittet i det landet.

Tror det dessverre er kun fåtall av oss som faktisk respekterer isolasjons på 10 dager etter hjemkomst. Tror det vil være mange som vil bryte regelen siden vi ikke lengre har lockdown nå og folk kommer til å "glemme seg". Naboene har ikke god kontroll på hverandre til å kunne varsle myndighetene om folk som bryter disse reglene. Mange eldre spesielt bryr seg aller minst om reglene. De vil bare nyte livet!

Dette her er ren gambling av livet til mange tusenvis av menneskeliv av regjeringen sin side. Ønsker å beholde slike "lave" tall som 200-300 dødsfall, men ikke 2-3000 som kan fort skje siden vi åpner landegrensene igjen til overraskende mange land.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke feil at noen unge, tilsynelatende friske har dødd. Problemet er mangelen på perspektiv. Det er disse tilfellene som blåses opp i media, men av de mange millionene som har vært smittet, og som man ikke hører noe om utgjør de en svært liten andel.

Kan noen bare komme med 2 saker hvor helt frisk ungdommer døde av korona?normalvektige. 

Anonymkode: e4f58...bdc

• Liker 3
Skrevet

En kalkulert risiko, ble det sagt da regjering og FHI informerte i dag.  Ergo må vi forvente økning av smitte over sommeren.  Smitten vil komme via nordmenn som ferierer i utlandet i sommer og gjennom utlendinger som kommer til Norge for å feriere eller jobbe.  
Jeg tenker at det er sannsynlig at smitten vil øke i Norge.  Vi kunne unngått det ved å holde grensen stengt, men slik folks holdning er i dag, er dette ikke realistisk. Men særlig smart å er det ikke!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det har aldri vært mange på respirator her i Norge, og det har aldri vært mangel på det når det var som verst. Norge stengte tidlig og iverksatte tiltak (om du fikk det med deg) Si meg; sitter dere hele tiden på KG og ser bare på paradise hotel? Klikker dere aldri innom vg og leser noe annet enn rampelyssidene? Har dere bodd under en stein de siste mnd? 

Vet ikke helt om du bør kritisere andres mediavaner hvis du anbefaler VG som hovedinformasjonskilde....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med forbehold om at jeg ikke pleier å følge influensasesongen med lupe, hverken her eller utenlands. 

Det vi ser fra utlandet er jo at sykehusene blir oversvømt av pasienter. Det er så mange som trenger medisinsk behandling. Så klarer vi heldigvis å redde de fleste, men det er jo ikke noen ønsket situasjon at folk skal bli innlagt. 

Det snakkes mye om dødsfall. Er det noen som har sett tall på antall sykehusinnlagte i f.eks Sverige, 2020 vs 2019? 

Kunne vært interessant å se. 

Anonymkode: c68db...c17

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har den, men jeg tror politikerne holder på å våkne og vil gi seg med dette snart.

Dette sitatet som man tror kommer fra Abraham Lincoln passer bra i sakens anledning:

"You can fool all the people some of the time and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time."

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

En kalkulert risiko, ble det sagt da regjering og FHI informerte i dag.  Ergo må vi forvente økning av smitte over sommeren.  Smitten vil komme via nordmenn som ferierer i utlandet i sommer og gjennom utlendinger som kommer til Norge for å feriere eller jobbe.  
Jeg tenker at det er sannsynlig at smitten vil øke i Norge.  Vi kunne unngått det ved å holde grensen stengt, men slik folks holdning er i dag, er dette ikke realistisk. Men særlig smart å er det ikke!

FHI og regjeringen utsettes jo for et enormt press fra resten av Europa. Men mange klarer heldigvis å forstå at de fraråder folk å reise. Så har man egoistene som ikke forstår, dessverre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen bare komme med 2 saker hvor helt frisk ungdommer døde av korona?normalvektige. 

Anonymkode: e4f58...bdc

Hvis du virkelig gadd å google hadde du funnet det ut

Anonymkode: 0a199...add

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt om du bør kritisere andres mediavaner hvis du anbefaler VG som hovedinformasjonskilde....

Er vel egentlig det samme som står hele veien på vg, dagbladet, tv2, nrk. Jeg selv bruker alle m.f, Men måtte jeg ramse opp alle? Eller forsto du ikke ut fra konteksten hva jeg mente? Hva er det du klikker deg innpå da? Nyhetsspeilet?

• Opprett ny...