AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #1 Del Skrevet 10. juli 2020 Har noen tips om hvilken retning jeg burde gå? Vil gå bachelor på nett da jeg har fast jobb. Vil helst ikke gå en retning som inneholder matte og økonomi da det er mine svakeste fag. Setter stor pris på erfaring og tips 😊 Anonymkode: e7190...43d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #2 Del Skrevet 10. juli 2020 du får ikke godt betalt jobb via nettstudier uten matte eller økonomi. Anonymkode: 7e571...27e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 10. juli 2020 #3 Del Skrevet 10. juli 2020 Det som er viktig er jo hva du er interessert i å studere og jobbe med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #4 Del Skrevet 10. juli 2020 Svært vanskelig kombo, det der. Hvis det hadde vært så enkelt, hadde vel alle gjort det? Anonymkode: 41c95...6bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #5 Del Skrevet 10. juli 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svært vanskelig kombo, det der. Hvis det hadde vært så enkelt, hadde vel alle gjort det? Anonymkode: 41c95...6bf True story! Angrer på jeg ikke tok fagbrev på vgs. Ikke ts, forresten Anonymkode: e0c60...3a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #6 Del Skrevet 10. juli 2020 IT Finnes flere it-retninger som ikke krever matematikk. F.eks UX-designer. Vil tro flere utdanningsteder tilbyr hele utdanningen på nett. Anonymkode: a8419...409 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 10. juli 2020 #7 Del Skrevet 10. juli 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: du får ikke godt betalt jobb via nettstudier uten matte eller økonomi. Anonymkode: 7e571...27e Tull og tøys. Det finnes mange nettstudier som ikke krever matte eller økonomi, men man må vite hvor man skal lete. TS: Man får IT-utdanninger som går via nett i Norge. Men jeg anbefaler å f.eks søke i Sverige, for der kan vi nordmenn studere uten å betale skolepenger - og de tilbyr massevis av nettstudier (distans), som til og med foregår uten oppmøteplikt. I Sverige har de veldig stort utvalg, og man kan ta hele program (grader) via nett. Og det beste av alt: det koster nesten ingenting. Gå inn på antagning.se og se deg om etter studier. Der kan man studere alt fra webprogrammerer til produktuvikling. Jeg har faktisk søkt på sistnevnte, samt en magisterutdanning innen beslutnings-, risiko og policyanalyse. Neste ordinære opptak i Sverige åpner i september (for studier fra våren 2021), men har fremdeles sende "anmälan" for høstsemesteret. 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Svært vanskelig kombo, det der. Hvis det hadde vært så enkelt, hadde vel alle gjort det? Anonymkode: 41c95...6bf Det handler vel først og fremst om at norske høyskoler og universiteter rett og slett henger etter. I andre land, f.eks Sverige, er nettstudier mye mer utbredt enn i Norge. Jeg vet mange som ikke ønsker nettstudier, men for en som meg, som liker å studere på nett og som har fulltidsjobb, passer det perfekt. Jeg skal faktisk fullføre min lærerutdanning gjennom nettstudier (til og med studier i Norge). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #8 Del Skrevet 11. juli 2020 20 timer siden, SPOCA skrev: Tull og tøys. Det finnes mange nettstudier som ikke krever matte eller økonomi, men man må vite hvor man skal lete. TS: Man får IT-utdanninger som går via nett i Norge. Men jeg anbefaler å f.eks søke i Sverige, for der kan vi nordmenn studere uten å betale skolepenger - og de tilbyr massevis av nettstudier (distans), som til og med foregår uten oppmøteplikt. I Sverige har de veldig stort utvalg, og man kan ta hele program (grader) via nett. Og det beste av alt: det koster nesten ingenting. Gå inn på antagning.se og se deg om etter studier. Der kan man studere alt fra webprogrammerer til produktuvikling. Jeg har faktisk søkt på sistnevnte, samt en magisterutdanning innen beslutnings-, risiko og policyanalyse. Neste ordinære opptak i Sverige åpner i september (for studier fra våren 2021), men har fremdeles sende "anmälan" for høstsemesteret. Det handler vel først og fremst om at norske høyskoler og universiteter rett og slett henger etter. I andre land, f.eks Sverige, er nettstudier mye mer utbredt enn i Norge. Jeg vet mange som ikke ønsker nettstudier, men for en som meg, som liker å studere på nett og som har fulltidsjobb, passer det perfekt. Jeg skal faktisk fullføre min lærerutdanning gjennom nettstudier (til og med studier i Norge). Åj åj!! Takk for tipset! Har søkt på et nettstudie i norge, men det var så og si det eneste av litt interesse som de hadde. Veldig lite tilbud om det i norge. Kanskje ikke så rart, sist bachelor jeg tok i 2013 hadde så så mange prosent oppmøteplikt. Kan ikke miste kontrollen på høgskolestudentene 😂 Skal sjekke ut den siden der ja. Anonymkode: dcf53...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 11. juli 2020 #9 Del Skrevet 11. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Åj åj!! Takk for tipset! Har søkt på et nettstudie i norge, men det var så og si det eneste av litt interesse som de hadde. Veldig lite tilbud om det i norge. Kanskje ikke så rart, sist bachelor jeg tok i 2013 hadde så så mange prosent oppmøteplikt. Kan ikke miste kontrollen på høgskolestudentene 😂 Skal sjekke ut den siden der ja. Anonymkode: dcf53...52a Gjør det! Dette høstsemesteret alene har de nesten 1000 emner eller programmer som går via nettstudier uten oppmøte, litt mer enn hva man finner i Norge. Send meg en pm om du trenger hjelp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #10 Del Skrevet 12. juli 2020 Kan du skrive litt hvordan du tar lærerstudiet på nettet? 😊 Er alt på svensk? Innleveringer og alt? Hvilke erfaringer har du med det? Hvordan fungerer eksamen? Og hvilken skole har du gått? Setter pris på alt av linker og informasjon 😊hørtes veldig spennende ut 😊 har de karakterkrav slik som i Norge for å komme inn? Anonymkode: e7190...43d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 12. juli 2020 #11 Del Skrevet 12. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan du skrive litt hvordan du tar lærerstudiet på nettet? 😊 Er alt på svensk? Innleveringer og alt? Hvilke erfaringer har du med det? Hvordan fungerer eksamen? Og hvilken skole har du gått? Setter pris på alt av linker og informasjon 😊hørtes veldig spennende ut 😊 har de karakterkrav slik som i Norge for å komme inn? Anonymkode: e7190...43d Mulig jeg var litt uklar. Det vil si at jeg har fullført mesteparten av allmennlærerutdanningen fra før i Norge, og skal ta studiet "Ferdigstilling av påbegynt lærerstudie". I den forbindelse får man et tilpasset opplegg, hvor man selv får bestemme både emner og opplegg (så lenge man oppfyller kravene for å komme inn). For min del betyr det at jeg tar to emner i Norge og ett i Sverige for å fullføre lærerutdanningen. Praksis osv har jeg gjennomført fra før. Jeg mangler kun 37,5 stp + 15 stp bacheloroppgave. For å få dette godkjent har jeg vært i kontakt med et universitet som tilbyr studiet "Ferdigsitlling av påbegynt lærerstudie", og de har igjen godkjent emner jeg skal ta både i Norge og Sverige. Dette etter godkjenning fra Utdanningsdirektoratet. MEN, det er mulig å ta lærerutdanning både delvis og helt over nett både i Norge og Sverige. Hvordan oppleggene er vet jeg ikke. Når det gjelder emnet jeg skal ta i Sverige (matematikk), ser det ut som det er en blanding av nettforelesninger, arbeidsoppgaver/arbeidskrav, oppgaver osv. Siden det er studie på distans uten oppmøte er eksamen via nett. Det gjelder forøvrig de to andre nettstudiene jeg tar i Norge (IKT og historie). Begge studier har eksamen kun over nett. Jeg studerte forøvrig bedriftsøkonomi studieåret 2019/2020, og da var alt over nett, foruten eksamen som var skoleeksamen til jul og hjemmeeksamen til våren. Ved skoleeksamen hadde de leid eksamenslokaler flere steder, slik at f.eks jeg som bor i Oslo kunne ta eksamen i Oslo, selv om det var via UiT. Og for å gjøre forvirringen komplett har jeg altså søkt meg inn på flere studier i Sverige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #12 Del Skrevet 12. juli 2020 På 10.7.2020 den 22.18, SPOCA skrev: Tull og tøys. Det finnes mange nettstudier som ikke krever matte eller økonomi, men man må vite hvor man skal lete. TS: Man får IT-utdanninger som går via nett i Norge. Men jeg anbefaler å f.eks søke i Sverige, for der kan vi nordmenn studere uten å betale skolepenger - og de tilbyr massevis av nettstudier (distans), som til og med foregår uten oppmøteplikt. I Sverige har de veldig stort utvalg, og man kan ta hele program (grader) via nett. Og det beste av alt: det koster nesten ingenting. Gå inn på antagning.se og se deg om etter studier. Der kan man studere alt fra webprogrammerer til produktuvikling. Jeg har faktisk søkt på sistnevnte, samt en magisterutdanning innen beslutnings-, risiko og policyanalyse. Neste ordinære opptak i Sverige åpner i september (for studier fra våren 2021), men har fremdeles sende "anmälan" for høstsemesteret. Det handler vel først og fremst om at norske høyskoler og universiteter rett og slett henger etter. I andre land, f.eks Sverige, er nettstudier mye mer utbredt enn i Norge. Jeg vet mange som ikke ønsker nettstudier, men for en som meg, som liker å studere på nett og som har fulltidsjobb, passer det perfekt. Jeg skal faktisk fullføre min lærerutdanning gjennom nettstudier (til og med studier i Norge). Hva er kravene for å komme ta nettstudier i Sverige? Kan man slipe unna studiekompetanse? Anonymkode: a6f74...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 12. juli 2020 #13 Del Skrevet 12. juli 2020 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er kravene for å komme ta nettstudier i Sverige? Kan man slipe unna studiekompetanse? Anonymkode: a6f74...13a Det er som i Norge egentlig, noen studier krever kun generell studiekompetanse, andre krever mer, f.eks matematikk eller samfunnsfag (for å nevne noe). Jeg opplever at noe er enklere å være "behörig" i Sverige enn i Norge, men det betyr ikke at man nødvendigvis kommer inn. Man blir rangert i ulike utvalgsgrupper, alt etter tidspunkt man søker (f.eks om man søker sent) eller hvilke kvalifikasjoner man faller under. Det som er veldig fint i Sverige er at de vurderer hvorvidt du er "behörig" eller ikke, og er man ikke det, kan man fjerne studiet fra listen og heller velge noe annet. Man kan velge opp til 12 studier (emner/programmer) av gangen. I matematikk-emnet jeg har søkt meg stod det f.eks "Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt godkänt betyg i följande gymnasiekurser: Matematik A." Jeg ante ikke hvorvidt det jeg hadde fra Norge tilsvarte Matematikk A (jeg har kun matematikk 1MY), så jeg søkte, og så fikk jeg bekjed om at jeg var "behörig". Et annet eksempel er i studiet "Produktutveckling". Her var kravet "Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c.", grunnleggende behørighet er generell studiekompetanse, og de andre visste jeg ikke om jeg hadde, så da prøvde jeg meg, og var "behörig". Det virker dog som de tar med alle studier fra hva man har studert, så lenge man sender inn dokumentasjon. Skulle man velge "feil" så har man både tid til å rette, samt velge andre alternativer. Sånn sett er systemet noe annerledes enn i Norge. Må innrømme at jeg foretrekker systemet i Sverige, opplever generelt meget god informasjon, og ved henvendelse har de vært kjappe til å svare. Er man usikker kan man helt sikkert også spørre hva norske fag/emner tilsvarer i Sverige. Endret 12. juli 2020 av SPOCA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå