Gå til innhold

Dere som har mistet et barn, hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen i nær omgangskrets har nylig mistet et barn. Vi har fått spørsmål om vi kan låse oss inn i leiligheten og fjerne alt av babygreier de har satt opp der. Klær, leker og alt. Mitt første svar var ja selvfølgelig, vi gjør alt dere vil. Men etter nærmere ettertanke lurer jeg på om det er så lurt? Er ikke det å pakke bort ting en stor del av bearbeidingen etter å ha mistet et barn? Prøvde å ringe helsestasjonen i dag men fikk ikke svar. Skal prøve igjen i morgen for råd. Spør her i mellomtiden, hva skal vi gjøre?

Anonymkode: 405ca...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom akkurat på at helsestasjonen er jo stengt i morgen.. Er så rådvill 😧

Anonymkode: 405ca...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sin måte å sørge på. Jeg ville gjort det, selv om det kanskje ikke er helt etter boka.

Anonymkode: aab25...789

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom foreldrene ønsker det slik, må det være på den måten. Hvordan man sørger og bearbeider et dødsfall, bør de berørte styre selv.

Anonymkode: 2609a...b95

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær snill å gjør det foreldrene vil. Det er det det betyr å "si fra om jeg kan gjøre noe"  Da gjør man det selv om en selv mener noe annet. Ingen vits i å blande flere inn syns jeg. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sørger på forskjellige måter sies det. Om det er det de ønsker synes jeg du skal gjøre det. Ingenting er vel rett eller galt tenker jeg.

Så snill du er som gjør det for de❤️

Anonymkode: 11b0d...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring foreningen LUB for gode råd om hvordan du kan støtte. De er tilgjengelige. Jeg ville gjort det for de. Men jeg forstår hva du mener. Alle sørger forskjellig. For de så er det sikkert altfor vondt å skulle gå tilbake til et hjem hvor alt minner de om det de har mistet. Det er tøft og helt forferdelig. Kanskje du kan ta bilder av hvordan ting ser ut før du rydder. Så de kan se tilbake til det når de er klare? Det er vanskelig å si noe om dette. Men jeg ville nok ringt LUB. 

Anonymkode: 8958f...a55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som de sier, du skal ikke tvinge de til å se sorgen rett i øynene. Dette må de få gjøre på sin egen måte. 
 

Kanskje de pakker opp tingene etter en stund for å se på de, og bearbeider sånn. Tenker de har nok med å overleve nå, og da  gjør man akkurat det de ønsker. 

Anonymkode: cd715...eba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilder av alt koselig de har ordnet før du pakker ned. Kansje du kan gjemme unna en bamse eller teppe eller noe som du kan ta vare på dersom de en gang skulle nevne at de skulle ønske de hadde tatt vare på noe? 
 

men ja, jeg hadde gjort det for dem. 

Anonymkode: a7fe8...ce7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde ikke det etter tantebarnet mitt døde i magen i februar 💔 Men vi fikk heller ikke spørsmål om vi kunne gjøre det - da hadde vi selvfølgelig gjort det for dem 😊

Anonymkode: 77e4c...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ring foreningen LUB for gode råd om hvordan du kan støtte. De er tilgjengelige. Jeg ville gjort det for de. Men jeg forstår hva du mener. Alle sørger forskjellig. For de så er det sikkert altfor vondt å skulle gå tilbake til et hjem hvor alt minner de om det de har mistet. Det er tøft og helt forferdelig. Kanskje du kan ta bilder av hvordan ting ser ut før du rydder. Så de kan se tilbake til det når de er klare? Det er vanskelig å si noe om dette. Men jeg ville nok ringt LUB. 

Anonymkode: 8958f...a55

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta bilder av alt koselig de har ordnet før du pakker ned. Kansje du kan gjemme unna en bamse eller teppe eller noe som du kan ta vare på dersom de en gang skulle nevne at de skulle ønske de hadde tatt vare på noe? 
 

men ja, jeg hadde gjort det for dem. 

Anonymkode: a7fe8...ce7

Dette med bilder var lurt, det skal jeg definitivt gjøre! Ellers tar vi vare på alle tingene så klart, vi kaster det ikke. De tenker jo naturligvis ikke klart akkurat nå, det kan jo hende de vil ha dem senere. Da gjør vi det, takk for alle svar :) 

Anonymkode: 405ca...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg om dette barnet aldri kom hjem fra sykehuset eller om dere har fått møte det. Om det er en dødfødsel/tidlig død, og dere er nære venner som kan være der for dem i etterkant så ville jeg besøkt dem og sett barnet. Det vil være gull verdt i tiden etter, at de har delt barnet med noen gode venner som kan være en støtte i den tunge tiden som kommer. Å ha møtt barnet vil styrke båndene. ❤️ 

Anonymkode: 19c60...381

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mistet vår datter i 6 mnd for halvannet år siden. Har siden snakket med flere som har mistet et barn. Og alle sørger og trenger forskjellige ting. Jeg trengte å gå gjennom tingene selv. Men jeg maktet ikke å levere tilbake barnevognen på barnas hus, og ba et vennepar om å levere tilbake. Dersom foreldrene har bedt om dette ville jeg respektert det. Pakk det ned på en fin måte og ta vare på det til den dagen de kanskje vil se på det. Jeg ville ikke satt pris på at noen andre kom med forslag til hva som var rett for meg i en sorgprosess. 

Anonymkode: 188d3...2a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med dem Ts? Har du snakket med dem?

Anonymkode: 19c60...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...