Gå til innhold

Han eier alt på papiret, vi er gift. Hva gjelder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før vi ble gift kjøpte vi barndomshjemmet hans (gårdsbruk) av hans foreldre. Ikke odel. 
Lånet står i navnet på oss begge men det er kun han som står på skjøtet. Han hadde allerede fra før min tid kjøpt den ene eneboligen på gården og den betalte han helt ned når vi kjøpte resten sammen. Det er en bolig til og mye annet bygningsmasse på gården og vi har i ettertid bygget mye, fjøs, leilighet osv. Vi er nå gift.

hvordan er det om det skulle bli skilsmisse? Kan jeg risikere og sitte igjen uten noen ting hvis han er full av f.. ? 

Må vi få mitt navn i skjøtet også? Hvordan gjør vi eventuelt det og koster det mye?

Anonymkode: 84f70...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kontaktet advokat og fått ordnet dette snarest! Jeg tror ikke du bare ikke vil sitte igjen med ingenting ved skilsmisse, du vil fortsatt ha lånet...

Min mor eide huset på papiret, min far hadde betalt alt. De var gift. Ved skilsmissen fikk min mor hele huset og min far stod igjen med 0. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Alt dere (det vil si både du og han) har kjøpt mens dere har vært gift, skal som hovedregel deles likt ved skilsmisse, uansett hvem som eier det på papiret. Ting som den ene eide før dere ble gift, er i utgangspunktet dennes alene, men har dere vært gift i mange år har man ofte rett på også deler av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
1 minutt siden, Thea82 skrev:

Jeg ville kontaktet advokat og fått ordnet dette snarest! Jeg tror ikke du bare ikke vil sitte igjen med ingenting ved skilsmisse, du vil fortsatt ha lånet...

Min mor eide huset på papiret, min far hadde betalt alt. De var gift. Ved skilsmissen fikk min mor hele huset og min far stod igjen med 0. 

Det må de ha blitt enige om selv, for reglene er deling 50/50 av alt som er anskaffa mens man var gift (med mindre man har en ekteskapsavtale som sier noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når ble dere gift, og når ble gården kjøpt? 

Anonymkode: 1d820...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Det må de ha blitt enige om selv, for reglene er deling 50/50 av alt som er anskaffa mens man var gift (med mindre man har en ekteskapsavtale som sier noe annet).

Huset var skrevet over på henne, da gjelder ikke 50-50. Min far prøvde å få det endret ved hjelp av advokat. Det var ikke mulig. Eksempel til skrekk og advarsel sier jeg bare. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Thea82 skrev:

Huset var skrevet over på henne, da gjelder ikke 50-50. Min far prøvde å få det endret ved hjelp av advokat. Det var ikke mulig. Eksempel til skrekk og advarsel sier jeg bare. 

Faren din, unnskyld uttrykket, må jo ha vært dum som betalte ned noe han ikke Eide.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vi kjøpte gården i 2016. giftet oss 2018 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Paw Patrol skrev:

Faren din, unnskyld uttrykket, må jo ha vært dum som betalte ned noe han ikke Eide.

Ja, det var han (huset var nedbetalt når det ble skrevet over). Han var naiv, og trodde det ikke spilte noen rolle siden de skulle være sammen for alltid. Men etter 40 år var det slutt gitt.

Så TS, ta kontakt med advokat imens du ennå kan få dette ordnet!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk for svar !!
Hva slags dokumenter må vi ha med til advokaten, og evnt er det en spesiell type advokat vi bør velge ? Må vi ha ny takst osv ? 
Aner ingenting om dette 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Alt dere (det vil si både du og han) har kjøpt mens dere har vært gift, skal som hovedregel deles likt ved skilsmisse, uansett hvem som eier det på papiret. Ting som den ene eide før dere ble gift, er i utgangspunktet dennes alene, men har dere vært gift i mange år har man ofte rett på også deler av dette.

Mener også det er slik, og spesielt når den som ikke eier kan sannsynliggjøre at hn har betalt på lånet i tillegge. 

Anonymkode: 470ad...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor gikk du med på å ha navnet ditt på lånet når navnet ditt ikke kom på skjøtet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik dere har gjort det risikerer du faktisk å sitte igjen med 50% av lånet. Men ingen eiendeler. 

Du har kun rett på verdistigningen i perioden dere har vært gift (det som er opptjent i ekteskapet). 

Jeg og mannen passet på at vi stod 50-50 på absolutt alt i det vi ble gift. Så dersom det skulle ende i brudd vil dele absolutt alt helt likt, selv om vi nå i ekteskapet slipper å stresse med hvem som betaler på lånet, hvem som betaler ferier, og så videre. 

Anonymkode: efa09...2b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Paw Patrol skrev:

Åh det er mange det som gjør dette! Dessverre.

Til ts. Siden dere kjøpte i 2016 og giftet dere i 2018 og kun han står på skjøtet, altså juridisk eier av eiendelene, så er jo det noe han  eide før dere inngikk ekteskap og således noe han har med seg ut av ekteskapet igjen.

Jeg tror du må betale dokumentavgift for den delen av huset du skal eie. Regner med dette er selveier.

Anonymkode: a12c9...ad0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før vi ble gift kjøpte vi barndomshjemmet hans (gårdsbruk) av hans foreldre. Ikke odel. 
Lånet står i navnet på oss begge men det er kun han som står på skjøtet. Han hadde allerede fra før min tid kjøpt den ene eneboligen på gården og den betalte han helt ned når vi kjøpte resten sammen. Det er en bolig til og mye annet bygningsmasse på gården og vi har i ettertid bygget mye, fjøs, leilighet osv. Vi er nå gift.

hvordan er det om det skulle bli skilsmisse? Kan jeg risikere og sitte igjen uten noen ting hvis han er full av f.. ? 

Må vi få mitt navn i skjøtet også? Hvordan gjør vi eventuelt det og koster det mye?

Jeg og eks mannen kjøpte gården mens vi var gift. Det sto på ham, men han måtte likevel løse meg ut når vi skilte oss. At jeg godtok en symbolsk sum lever jeg godt med. Men du har altså krav på det dere kjøpte mens dere var gift.

Anonymkode: 3b752...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da eier han i praksis gården alene, Dette må dere gjøre noe med

Anonymkode: 3b752...cf5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 timer siden, Thea82 skrev:

Ja, det var han (huset var nedbetalt når det ble skrevet over). Han var naiv, og trodde det ikke spilte noen rolle siden de skulle være sammen for alltid. Men etter 40 år var det slutt gitt.

Så TS, ta kontakt med advokat imens du ennå kan få dette ordnet!

Men da må jo mor din være sleip som bare det. Ville hun ikke i det minste dele 50/50? Selv det hadde jo vært meget fordelaktig for henne.

Anonymkode: 2e1c8...e74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om det stemmer at man kan sitte igjen med halve lånet men ikke noe hus, da lånet nok har pant i huset, så om man ikke betaler tar jo banken huset - noe man ikke trenger bry seg om dersom man ikke eier det...?

TS, man kan ikke stå helt likt på et lån, det er en som er hovedlånetaker og en som er medlånetaker. Jeg antar at mannen din er hovedlånetaker siden han eier eiendommen som banken tok pant i da dere fikk lånet?

Skal du inn på skjøtet må du betale dokumentavgift.

Anonymkode: 2ac9c...26d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fant dette på https://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/ektefeller-og-samboere/.
betyr dette at vi ikke trenger å betale dokumentavgift ( som i tilfelle er over 100 000 kr !😯) Siden vi er ektefeller? At vi kun betaler tinglysningsgebyr ... ? 

Fritak for dokumentavgift for ektefeller

Det beregnes ikke dokumentavgift ved overføring av eiendommer mellom ektefeller. Dette gjelder alle typer eiendommer, både felles bolig, fritidseiendommer og andre eiendommer. Det spiller ingen rolle om eiendommen er felleseie eller særeie, så lenge overskjøtingen skjer mens ektefellene er gift.

Ved separasjon eller skilsmisse, er det kun fritak for dokumentavgift ved overføring av eiendommer som er i felleseie mellom ektefellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...