Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så, jeg gjetter vi alle har vært der. Om det er personligheten som ikke klaffer, mangel på felles interesser eller rett og slett at vedkommende er ufin eller frekk. Det er alltid en eller annen venninnes kjæreste man ikke kommer overens med eller liker.

Jeg har fått flere gode vennskap med kjærester av venner. Men så er det særlig en kjæreste av venninne jeg alltid har syntes har vært guffen og ufin.

Dette fikk meg til å tenke over kotymen når det gjelder å invitere venners kjærester «fordi de er kjæresten». Altså, ikke invitere fordi det har blitt et ekte vennskap mellom dere, men forventningen om at kjæresten også skal med i ulike settinger.

Når «må man» invitere kjærester med (om du liker dem eller ikke). Og når er det OK å bare invitere venninne? Og må man invitere alles kjærester eller ingens? Eller kan man invitere de man har god tone med men ikke andre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Seff👍

Anonymkode: f1677...581

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det må man

Anonymkode: df94e...617

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ganske enkelt. Man kan ikke invitere enkelte som par, og andre alene. Har du med mannen, eller har ei annen venninne med mannen, må kjæresten du ikke takler også bli invitert. 

Av den grunn har jeg og mannen mange vi omgås som par. Men også en del venner vi kun møter som gutte-/jentegjeng. 

Anonymkode: ea520...767

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ja, man inviterer begge.

Skrevet

Greit med venninnekvelder så slipper man sånne.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enten bare venninner, eller alle kjærestene. Ikke bare noen. 

Vi har ofte venninnekvelder, og mannen har kvelder med sine kompiser :) vi er et av få par i hans omgangskrets, og jentegjengen har noen barn hvor mannfolka da er hjemmet med barnet så de kan få litt fri. Blir da naturlig å dele seg opp litt nå. Men har også kvelder sammen, er bare greit med litt tid fra hverandre også.

Anonymkode: 96f86...621

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enten må alles bes alene (inkl deg), eller så må alle bli bedt med følge. Skal en få ha mannen sin, må de andre kunne det også. Noe annet er rett og slett uclassy og frekt.

Anonymkode: da49e...280

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle eller ingens

Anonymkode: 4cdc2...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei man må ikke.

Anonymkode: 0dd54...c9c

AnonymBruker
Skrevet

Inviteres en kjæreste så må alles inviteres. Sånn er det med vennskap. 

Har noen jeg ikke liker selv. Har noen venninner der jeg liker kjæresten dems best fordi de venninnene er vel veldig uten filter til tider. Her invitereres alle fordi jeg klarer å sette mine følelser og meninger til sides fordi alle skal ha det koselig. Men forstår tankegangen veldig godt 😅

Anonymkode: 1093f...d3f

AnonymBruker
Skrevet

Føler det blir utestenging å ikke invitere bare en person når alle andre blir invitert. Enten er det jente/gutte kvelder, invitere bare ett par venner/m kjæreste eller invitere alle.

Anonymkode: 20e5e...17c

Skrevet

Opplever at de rundt meg spesifiserer mer når kjærestene også er invitert. Som i "ta gjerne med partner/navn!". Det er ikke gitt at kjærester er invitert til alt her. Forventer derimot at kjæresten er med på et vis om vi reiser hjem til samboere og annet ikke er sagt. 

Synest ikke det er greit å bare invitere noen få av kjærestene da. Burde være åpent for alle om det først er med partnere, så får det være opp til de om de vil og kan komme. 

AnonymBruker
Skrevet

ja det må man, ellers er det mobbing og ekskludering. Tipper at du selv ikke hadde likt å være den eneste utelatt fra en grillfest med venner?

du skjønner, mannen til venninnen din synes du har så sinnsykt irriterende latter, og du smatter når du spiser. Men mannen din, han er skikkelig kul... han får alltid komme. Alltid kjekt å ha han med, han som alltid har lun humor og et smil å komme med.

Tipper du er en av de som ekskluderte andre barn da du var yngre og fikk folk til å føle seg utelatt og kjip. 

Håper du er den som blir utelatt fremover, kanskje du da klarer å reflektere som et oppegående menneske over dette her da. 

Anonymkode: c8fa9...3ee

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tipper du er en av de som ekskluderte andre barn da du var yngre og fikk folk til å føle seg utelatt og kjip.

Nei, overhode ikke. Jeg har heller ikke sagt at jeg har latt være å invitere kjærester på arrangementer før. Så dette er kun dine antakelser. Det hever jeg meg over.

Jeg var kanskje utydelig men som jeg skrev fikk denne situasjonen meg til å tenke på dette som fenomen.

Jeg har vært i for eksempel trettiårslag der noen blir bedt med kjæreste og andre ikke. Da var det fordi jubilanten kjente denne kjæresten fra før og var gode venner med vedkommende. Så har jeg også vært på alle-for-en-fester hvor partnere er invitert helt uavhengig av om de kjenner jubilanten eller ikke. Jeg så for meg at folk gjør mye ulikt, så lurte på det. Kan også bli kostbart på bryllup og lignende å invitere med partner til alle.

Mitt spørsmål kan grenes ut i flere retninger. Når gjelder regelen? Bare formelle fester som bryllup? Også vinkvelder og slikt som nevnes over?

og ikke minst, kan man være venn med kjæresten til venninne? Eller blir det bare surr? For da blir det tydelig en forskjell mellom venninnene og parene. Det kan også bli sårt at for eksempel en venninne er svært nær en persons kjæreste men ikke min kjæreste. Skal man bare holde samme distanse til alle kjærester? Eller bli venner med alle, om da overfladisk? Hva skjer da ved brudd? Det er mange eksempler på de som trodde de hadde en stor vennegjeng til forholdet gikk dunken. Da skulle man kanskje latt være å innlede det tvungne vennskapet i utgangspunktet.

så som du ser, spørsmålet mitt kan reflekteres over og drøftes, det er ikke bare svart hvitt eller ja og nei.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inviteres en kjæreste så må alles inviteres. Sånn er det med vennskap. 

Har noen jeg ikke liker selv. Har noen venninner der jeg liker kjæresten dems best fordi de venninnene er vel veldig uten filter til tider. Her invitereres alle fordi jeg klarer å sette mine følelser og meninger til sides fordi alle skal ha det koselig. Men forstår tankegangen veldig godt 😅

Anonymkode: 1093f...d3f

Hahaha kjenner meg igjen når det gjelder å like kjæresten bedre enn venninnen 🤣 Har noen venner som rett og slett startet som «dama til»/«typen til» som nå er en ekte venn. Og det er så fint også! Å virkelig samles rundt en relasjon og bygge den ut.

Også har du de som bare er spydige, ufine, trakasserer i fylla, er rasistiske... har dessverre hatt noen skrekkscenarioer der. Og da er det hardt arbeid å heve seg over dette for å holde freden med venninne, når dette er en person jeg helst ville holdt lang avstand fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...