AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #1 Skrevet 10. juli 2020 Hei.... Det har seg slik at jeg har fått utbetalt alt for mye lønn.. Jeg var ferdig med min faste stilling i slutten av april. Jeg har kun hørt at man går fra 20-20, men dette stemte ikke da man var fast. De har stoppet at jeg jobbet der, også åpnet igjen i mai. Og da DE har gjort en stor feil, må JEG utbetale mange tusen kr. Er dette riktig? Må legge til at jeg trodde jeg hadde fått riktig i mai, da jeg hadde jobbet.. Og juni trodde jeg var feriepenger.. Denne mnd skjønte jeg ikke mye av og ringte inn. Anonymkode: a8ce8...8e2
mariie Skrevet 10. juli 2020 #3 Skrevet 10. juli 2020 Står vel i arbeidsavtalen din at feil utbetalt lønn må tilbakebetales... Tenker personlig at det er helt rimelig - du har fått noe du ikke skal ha.. Hadde det vært andre veien og de skyldte deg noe hadde du helt klart krevd det.. 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #4 Skrevet 10. juli 2020 26 minutter siden, mariie skrev: Står vel i arbeidsavtalen din at feil utbetalt lønn må tilbakebetales... Tenker personlig at det er helt rimelig - du har fått noe du ikke skal ha.. Hadde det vært andre veien og de skyldte deg noe hadde du helt klart krevd det.. De har gjort en feil, ikke jeg. Jeg ringte inn forrige mnd og sa det da også, og de fortsetter og utbetale. Anonymkode: a8ce8...8e2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #5 Skrevet 10. juli 2020 Du har ikke krav på det som er for mye utbetalt, hvis det er det du lurer på. Når det gjelder feilen de har gjort må du vise til et tap du har hatt pga. feilen, hvis det skal bli tale om noe erstatning/oppreisning. Kan ikke se at du har hatt noe slikt tap. Anonymkode: 7308a...3fb 2
Hunmedham Skrevet 10. juli 2020 #6 Skrevet 10. juli 2020 Ikke bruk pengene. De er ikke dine. Du har selv skjønt at dette er feil. Du må uansett betale tilbake, i verste fall gjennom inkasso. Bedre å ordne det nå når pengene er i behold. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #7 Skrevet 10. juli 2020 4 minutter siden, Hunmedham skrev: Ikke bruk pengene. De er ikke dine. Du har selv skjønt at dette er feil. Du må uansett betale tilbake, i verste fall gjennom inkasso. Bedre å ordne det nå når pengene er i behold. De pengene jeg fikk i dag Skal selvfølgelig tilbakebetales. Men de jeg fikk i mai trodde jeg var mine, fordi jeg hadde jobbet hele april. Tenkte at mai var siste mnd. Og at feriepengene kom i juni. Anonymkode: a8ce8...8e2
Gjest commeilfaut Skrevet 10. juli 2020 #8 Skrevet 10. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og da DE har gjort en stor feil, må JEG utbetale mange tusen kr. Er dette riktig? Dette har skjedd meg et par ganger, begge ganger i forbindelse med bytte av arbeidsgiver. Det sier seg selv at for mye utbetalt skal tilbakebetales. Pengene er ikke dine.
Hunmedham Skrevet 10. juli 2020 #9 Skrevet 10. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de jeg fikk i mai trodde jeg var mine, fordi jeg hadde jobbet hele april. Tenkte at mai var siste mnd. Du kan prøve å krangle på dette. Dersom det er arbeidsgivers feil, du har vært i god tro og du har "innrettet deg", dvs. brukt pengene, slik at de "er tapt", kan du kanskje komme unna med det. Men bare med de i mai. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #10 Skrevet 10. juli 2020 du må tilbakebetale, det er like mye ditt ansvar som arbeidsgivers at du har fått riktig utbetalt lønn. Det som er mest kjipern er at du sannsynligvis må betalte tilbake det du har blitt trukket i skatt også - av det som er for mye. Anonymkode: e53c7...157 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #11 Skrevet 10. juli 2020 Som de andre sier må du betale tilbake. Men du kan spørre om en tilbakebetalingplan hvor du betaler over flere mnd så du slipper så stort beløp på en gang. Anonymkode: afd4f...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #12 Skrevet 10. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: du må tilbakebetale, det er like mye ditt ansvar som arbeidsgivers at du har fått riktig utbetalt lønn. Det som er mest kjipern er at du sannsynligvis må betalte tilbake det du har blitt trukket i skatt også - av det som er for mye. Anonymkode: e53c7...157 Det med skatt stemmer aldeles ikke. For mye innbetalt skatt ordner arbeidsgiver med i dette tilfelle. De korrigerer, sender ny a-mld og får skatten tilbakebetalt. Hvorfor uttale deg om noe du ikke har peiling på? Til TS, snakk med arb.giver og få en avtale på tilbakebetaling. Kanskje kan det trekkes av feriepenger du har til gode. Ikke noe å lage styr rundt iallefall. Man må selv vite om man har forskudds- eller etterskuddslønn Dette står gjerne også på lønnslippen. Anonymkode: d27f0...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #13 Skrevet 10. juli 2020 Hvis du har fått for mye lønn utbetalt, må det tilbakebetales. Det har ingen betydning at det var deres skyld. Du har også selv er ansvar for å sjekke lønnsslippene dine. Hvis du har brukt opp pengene, kan du be om en tilbakebetalingsplan. Anonymkode: 2030f...49e 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #14 Skrevet 10. juli 2020 5 timer siden, Hunmedham skrev: Du kan prøve å krangle på dette. Dersom det er arbeidsgivers feil, du har vært i god tro og du har "innrettet deg", dvs. brukt pengene, slik at de "er tapt", kan du kanskje komme unna med det. Men bare med de i mai. Dette er riktig, det er ikke automatisk slik at du er pliktig til å betale tilbake. Anonymkode: 9d89c...706 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #15 Skrevet 11. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det med skatt stemmer aldeles ikke. For mye innbetalt skatt ordner arbeidsgiver med i dette tilfelle. De korrigerer, sender ny a-mld og får skatten tilbakebetalt. Hvorfor uttale deg om noe du ikke har peiling på? Til TS, snakk med arb.giver og få en avtale på tilbakebetaling. Kanskje kan det trekkes av feriepenger du har til gode. Ikke noe å lage styr rundt iallefall. Man må selv vite om man har forskudds- eller etterskuddslønn Dette står gjerne også på lønnslippen. Anonymkode: d27f0...dd1 Ah, jeg er så lei kommentarer som «hvorfor uttale seg...»🤦♀️ Har selv opplevd at arbeidsgivere har gjort det på den måten. Derfor. Anonymkode: e53c7...157
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #16 Skrevet 11. juli 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: De pengene jeg fikk i dag Skal selvfølgelig tilbakebetales. Men de jeg fikk i mai trodde jeg var mine, fordi jeg hadde jobbet hele april. Tenkte at mai var siste mnd. Og at feriepengene kom i juni. Anonymkode: a8ce8...8e2 Men du får jo lønnslipp hver måned hvor det står spesifisert hva pengene du får er. Dette er jo ikke mulig å misforstå. Selvfølgelig må du betale tilbake pengene. Anonymkode: 30608...090 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #17 Skrevet 11. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Men du får jo lønnslipp hver måned hvor det står spesifisert hva pengene du får er. Dette er jo ikke mulig å misforstå. Selvfølgelig må du betale tilbake pengene. Anonymkode: 30608...090 Det er det fullstendig mulig å missforstå. Når lønnslippen består av 14 punkter med kryptiske beskrivelser kan selv en med doktorgrad måtte melde pass. Anonymkode: 69d8b...659 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #18 Skrevet 11. juli 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: De har gjort en feil, ikke jeg. Jeg ringte inn forrige mnd og sa det da også, og de fortsetter og utbetale. Anonymkode: a8ce8...8e2 Du er selv ansvarlig for å sjekke at Lønnsslippen din stemmer. Du er gammel nok til å skrive under en arbeidskontrakt. Da er du gammel nok til å ta ansvar for din egen lønnsslipp slik som alle andre Anonymkode: e7022...c77 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #19 Skrevet 11. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det fullstendig mulig å missforstå. Når lønnslippen består av 14 punkter med kryptiske beskrivelser kan selv en med doktorgrad måtte melde pass. Anonymkode: 69d8b...659 Tull. Da har du bare ikke gidde å prøve å sette deg inn i det. De fleste vet hva de har i lønn, tillegg og hva de betaler i skatt. Dermed er det ingen problem å regne ut netto utbetalt Anonymkode: e7022...c77
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #20 Skrevet 11. juli 2020 Du har selv ansvar for å sjekke timelister opp mot lønn og bekrefte at dette er riktig, før du bruker det. Selvsagt må du tilbakebetale penger du har fått for mye. Anonymkode: 15a92...30b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå