Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter utenlandsk mønster er det mange som bare sier sitt etternavn. Det gir omtrent like mye mersmak som å stikke tungen ut av vinduet.

Men, når presentasjonen skal ha en mening, er etternavnet ikke nok. Den andre parten har krav på å få vite fornavn, og / eller tittel.

Derimot sier en mann ikke "herr" om seg selv, og i alminnelighet bør heller ikke en frue si "fru" og en frøken "frøken". Dog må det regnes for korrekt når Helene Myrvold ringer til kjøpmannen og sier: "Dette er fru Myrvold, jeg ville gjerne bestille noen kolonialvarer". Og i enkte tilfelles er det klart at en gift dame bør forestille seg som "fru N.N." når denne opplysningen syntes nødvendig.

Dette er viktig å huske på.

Anonymkode: c24bb...f1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det det mye enklere ut å bestille maten på kolonial.no. 😎

Anonymkode: 2ca3b...a50

• Liker 1
Skrevet

Hei. Jeg heter ........................... Bor .................................. liker godt å ...................

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, exictence skrev:

Hei. Jeg heter ........................... Bor .................................. liker godt å ...................

exictence - hjemme - onanere

Anonymkode: b4099...299

AnonymBruker
Skrevet

Har du lest en bok om skikk og bruk fra 50-tallet?

Anonymkode: 08f0d...d92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Titten tei det heter jeg

Anonymkode: 292f4...f4b

Skrevet (endret)

Jeg husker da jeg jobbet på Adelsten, klesforretnings-kjeden, på 80-tallet. Da hadde vi flere gamle damer i 60-årene som jobbet der, og som hadde jobbet i en mannsalder i butikken. Jeg fikk aldri høre fornavnet på noen av de tre fruene. De ble rutinemessig alltid kalt for fru foran etternavnet, som f.eks "fru Andersen går til lunsj nå, kan du ta over i den avdelingen så lenge?" eller "det er telefon til fru Hasselstrøm, kan du si fra?". De presenterte også seg selv som "fru" til nye, oppga ikke fornavnet sitt.

Husker hun enes frisyre.... Hun hadde alltid skikkelig paddeflatt hår i bakhodet, etter å ha sovet på det om natten. Virket ikke som hun gredde seg bak eller speilet seg bak for å sjekke håret der noengang. Kun en gang hver fjortende dag var det håret normalt bak, for da fikk hun det vasket og lagt i krøller hos frisérdamen sin. Hun vasket det altså ikke selv, kun hos frisør, når hun da fikk det lagt i ordentlige gammeldamekrøller. Det var fruen sin, det.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Husker hun enes frisyre.... Hun hadde alltid skikkelig paddeflatt hår i bakhodet, etter å ha sovet på det om natten. Virket ikke som hun gredde seg bak eller speilet seg bak for å sjekke håret der noengang. Kun en gang hver fjortende dag var det håret normalt bak, for da fikk hun det vasket og lagt i krøller hos frisérdamen sin. Hun vasket det altså ikke selv, kun hos frisør, når hun da fikk det lagt i ordentlige gammeldamekrøller. Det var fruen sin, det.

Dette gav meg gode minner, for min egen bestemor var en sånn dame som kun vasket håret hos frisøren og fikk lagt inn krøller der😆

Anonymkode: fb979...389

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest en bok om skikk og bruk fra 50-tallet?

Anonymkode: 08f0d...d92

BINGO!

Anonymkode: c24bb...f1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...