Gå til innhold

Vi er bekymret for en samfunnsutvikling der kjønnsrollene blir så smale og strenge at man ikke kan leve som kvinne selv om man har penis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er bekymret for en samfunnsutvikling der kjønnsrollene blir så smale og strenge at man ikke kan leve som kvinne selv om man har penis eller som mann selv om man har bryster, skriver kronikkforfatterne i Aftenposten.

Gjennom historien har leger gitt ulike definisjoner på hva som er en mann og hva som er en kvinne. De har dermed bidratt til å forme hvordan kjønn er blitt forstått i samfunnet.

Kjønn er blitt definert ut fra kjønnsorganer, kjønnskjertler og hormoner til kromosomer og gener, og definisjonene har endret seg i takt med teknologiske fremskritt som har gjort det mulig å undersøke kroppen på nye måter.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/GG494m/legers-forstaaelse-av-kjoenn-paavirkes-av-sosiale-og-kulturelle-normer

Er det riktig å gjøre biologisk kjønn til et spekter når 99,99 prosent av befolkningen er enten/eller?

Anonymkode: e212a...25d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel snakk om sosialt kjønn og ikke biologisk? Synes det er fint at folk kan leve som den de er jeg. 

Anonymkode: 04d0c...395

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bedre med noe annet navn enn mann/kvinne når de egentlig ikke er det, menn med pupper er jo ikke kvinner. Hva er galt med begrepet transperson?

Anonymkode: da333...6ec

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De som har slike legninger, bør søke hjelp. Stakkars mennesker! Det aller verste er at vi godtar at folk lever ut galskapen som herjer på innsiden dems.

Anonymkode: 4c2a8...7bb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder en liten gruppe mennesker, og man kan ikke forvente at alle skal tilpasse seg dem.

De dår leve som det de selv hevder å være på privaten. Men de kan ikke kreve å få anerkjennelsen fra folk med en helt annen virkelighetsoppfatning. Selv kommer jeg aldri til å se på noen født med penis som kvinne.

Anonymkode: e6ec9...fb9

• Liker 9
Skrevet

Sosialt kjønn er vel et antibegrep som bare er ment å ødelegge selve begrepet kjønn. Hvis ikke ville det vel gått å innføre et begrep om sosial alder også? At en mann på 50 går etter ungjenter på 20, fordi han selv lever ut sin egen "sosiale alder" på 20. Om "sosial alder" var mainstream ville det bare skapt en enorm forvirring omkring begrepet alder. Akkurat slik det er blitt med kjønn.

Nei, kjønn er biologisk. Kjønnet til en person er basert på fakta, ikke hva man subjektivt kaller seg i en sosial setting.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette gjelder en liten gruppe mennesker, og man kan ikke forvente at alle skal tilpasse seg dem.

De dår leve som det de selv hevder å være på privaten. Men de kan ikke kreve å få anerkjennelsen fra folk med en helt annen virkelighetsoppfatning. Selv kommer jeg aldri til å se på noen født med penis som kvinne.

Anonymkode: e6ec9...fb9

Er du kvinne? Da synes jeg du skal ti stille og ikke si meningene dine offentlig og heller uttrykke dem på privaten. I offentligheten er det menn som har rett til å uttrykke seg og mene noe. Kvinner kan aldri kreve å få anerkjennelsen fra folk med en helt annen virkelighetsoppfatning.

Hvis du forstår poenget?

Anonymkode: fd804...ee4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du kvinne? Da synes jeg du skal ti stille og ikke si meningene dine offentlig og heller uttrykke dem på privaten. I offentligheten er det menn som har rett til å uttrykke seg og mene noe. Kvinner kan aldri kreve å få anerkjennelsen fra folk med en helt annen virkelighetsoppfatning.

Hvis du forstår poenget?

image.png.0ad56c4593da591dce0bb74878d650f6.png

Anonymkode: e212a...25d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du forstår poenget?

Selvfølgelig må folk få lov til å si meningene sine. Er da ingen her som prøver å undertrykke noen, men å kunne si meningene sine må jo gjelde for alle også for de som synes å kalle menn/kvinner for kvinner/menn er idiotisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I en verden hvor det blir mindre tilgang på medisiner, mat og alt annet, hvordan ser du for deg at mennesker som har endret kjønn med medisiner og tatt operasjoner, fortsatt skal kunne vedlikeholde dette? Når det ikke finnes hormoner å få mer, når det ikke finnes muligheter for å operere inn silikon og heller ikke finnes leger som kan utføre slike operasjoner?

De som vil klare seg best fremover er de som ikke går på noen form for medikamenter eller har foretatt operasjoner for å endre kjønn.

Anonymkode: 0a04a...106

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig må folk få lov til å si meningene sine. Er da ingen her som prøver å undertrykke noen, men å kunne si meningene sine må jo gjelde for alle også for de som synes å kalle menn/kvinner for kvinner/menn er idiotisk.

" De dår leve som det de selv hevder å være på privaten." Minner mistenkelig om undertrykking i min bok.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr det "å leve som kvinne"?

Jeg ser på livene til omtrent alle jeg kjenner, og jeg ser ingen spesielle forskjeller unntatt at vi går på ulike toaletter og garderober i det offentlige. 

Ja, og så at en del klær er tilpasset et kjønns standardmål, slik at jeg, med min høyde og fasong, ikke passer i herreklær da.

Men ut over det, hva er forskjellene på den enes vs den andres liv?

Anonymkode: e56b7...909

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det "å leve som kvinne"?

Jeg ser på livene til omtrent alle jeg kjenner, og jeg ser ingen spesielle forskjeller unntatt at vi går på ulike toaletter og garderober i det offentlige. 

Ja, og så at en del klær er tilpasset et kjønns standardmål, slik at jeg, med min høyde og fasong, ikke passer i herreklær da.

Men ut over det, hva er forskjellene på den enes vs den andres liv?

Kort sagt, hva er det en biologisk kvinne gjør som en kvinne med penis ikke kan gjøre, og motsatt?

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort sagt, hva er det en biologisk kvinne gjør som en kvinne med penis ikke kan gjøre, og motsatt?

Få barn?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bli gravid, føde barn og amme. En mann kan imidlertid gjøre en kvinne gravid, det kan ikke en annen kvinne.

Generelt sett er også menn fysisk sterkere og vil slå kvinner i de fleste idretter. Kjedelig for kvinner å konkurrere mot en som er biologisk født mann. Det er ikke fair play akkurat.

Anonymkode: 38089...dca

• Liker 2
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Bli gravid, føde barn og amme. En mann kan imidlertid gjøre en kvinne gravid, det kan ikke en annen kvinne.

Generelt sett er også menn fysisk sterkere og vil slå kvinner i de fleste idretter. Kjedelig for kvinner å konkurrere mot en som er biologisk født mann. Det er ikke fair play akkurat.

Nei, Fallon Fox, som er transkvinne, knuste jo skallen til sin biologisk kvinnelige motstander.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kaptein Stålull skrev:

Nei, Fallon Fox, som er transkvinne, knuste jo skallen til sin biologisk kvinnelige motstander.

Ja, fordi alle vet jo at enkelthendelser knuser alt som er av generaliseringer og det som er normen 🙄🙄🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2020 den 14.10, AnonymBruker skrev:

De som har slike legninger, bør søke hjelp. Stakkars mennesker! Det aller verste er at vi godtar at folk lever ut galskapen som herjer på innsiden dems.

Anonymkode: 4c2a8...7bb

Hva mener du med slike legninger? 

Anonymkode: 46a06...bcb

Skrevet (endret)
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, fordi alle vet jo at enkelthendelser knuser alt som er av generaliseringer og det som er normen 🙄🙄🙄

Nja, jeg kunne nevnt mange enkelthendelser om dette emnet. Biologiske menn er sterkere og raskere enn biologiske kvinner, og har i tillegg høyere bentetthet. Det er et biologisk faktum, og åpner opp for dilemmaer rundt transpersoner og sport.

Edit: ser jeg uttrykket meg litt klossete. Jeg er helt enig med deg, altså :)

Endret av Kaptein Stålull
Skrevet

Hva skjer siden så mange trenger så mye oppmerksomhet? Det er en motesak. Alltid slike bølger. Folk var bifile, så ble folk veganere og nå skal de bli transer.

Mas altså 😛 jeg kommer aldri til å se på en som er født med penis som kvinne. Du ER ikke to kjønn og du blir ikke et annet kjønn. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...