AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #1 Skrevet 10. juli 2020 Hei Jeg skal søke sykepleie neste år, og lurer på forskjellen mellom Oslo Met og Lovisenberg. Helt konkret lurer jeg på: -Er det stor forskjell i hvor mye selvstudie det er og hvor mye obligatorisk opplegg det er? -Finnes det fleksibilitet for studenter med barn? -Har hørt at det er mye gruppearbeid på Oslo Met og at man må skrive Bacheloroppgaven som par eller gruppe. Er det sånn på Lovisenberg også? -Har Lovisenberg bedre praksisavtaler? -Får man bedre oppfølging på Lovisenberg? -Har Lovisenberg mer pensum? Anonymkode: 7a173...539
Pmaxqueen Skrevet 10. juli 2020 #2 Skrevet 10. juli 2020 (endret) Hei kan bare svare for Oslomet. -Er det stor forskjell i hvor mye selvstudie det er og hvor mye obligatorisk opplegg det er? Er en del selvstudie, en del oppgaveskriving. Hvor mye obligatorisk det er varierer med hvert emne. Eks praksis er jo typ "100%" obligatorisk, mens anatomi var det frivillige forelesninger og kun noen få studiegruppemøter som var obligatorisk. Vil si det er en helt passe mengde. Man trenger ikke å være på skolen hver dag om man "ikke vil", men anbefales da -Finnes det fleksibilitet for studenter med barn? Ja og nei. Du kan aldri være garantert å få tilrettelegging i praksis, men du kan søke, og de fleste blir hørt. Eks at de får praksis nærme barnehage eller nært hjemmet. De fleste skoledagene er typ 08:30-15, noen få ganger kan det være forelesninger på ettermiddager men aldri opplevd noe obligatorisk etter 16:15. -Har hørt at det er mye gruppearbeid på Oslo Met og at man må skrive Bacheloroppgaven som par eller gruppe. Er det sånn på Lovisenberg også? Det er en del gruppearbeid på Oslomet, spesielt med oppgaver. Skriver gjerne minst 2-4 "fagnotat" alene eller i gruppe pr semester. Det stemmer ikke at du MÅ skrive bachelor med noen, men skolen anbefaler at man skriver to og to. Man kan skrive alene, man melder bare i fra. -Har Lovisenberg bedre praksisavtaler? Nei det vil jeg ikke si. Oslomet har et stort utvalg av praksisplasser på østlandet. Avhengig om du skal gå på avdeling pilestredet eller Kjeller varierer det litt. I spesialisthelsetjeneste praksis kan du komme på: Riksen, Ullevål, Aker, Radiumhospitalet, A-hus, Sunnaas sykehus osv -Får man bedre oppfølging på Lovisenberg? Dette er vanskelig å svare på da jeg ikke har studert der selv. Det som kan være lurt å ha i bakhodet er at du vil alltid finne missfornøyde studenter hvor enn du er. Personlig er jeg fornøyd med oppfølgning fra lærere og praksislærer, men alle vet om noen som ikke er fornøyd. Mitt inntrykk er dessverre at dette er veldig forskjellig fra lærer til lærer. -Har Lovisenberg mer pensum? Det vil jeg ikke tro. Pensum skal være tilpasset hvor mange sp emnet er, dette er nok litt forskjellig fra skole til skole men alt for stor forskjell i mengde vil jeg ikke tro det er. NB. Det er helt ny programplan på sykepleie i år så litt vanskelig å svare på hvordan ting er. Vet at Oslomet har ansatt og omorganisert veldig mange, med fokus på å få de unge frem som emneledere. Den nye programplanen ser veldig bra ut! Nesten så man får lyst til å studere sykepleie på nytt hehe. Neida. Lykke til på studiene! Endret 10. juli 2020 av Pmaxqueen Trykket enter før jeg fikk skrever noe.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #3 Skrevet 10. juli 2020 Styr unna Oslomet om du kan. Jeg kjenner flere som har gått der og ingen av de har vært fornøyd. Men de aller fleste jeg kjenner som har studert på Lovisenberg er veldig fornøyd. Har hatt mange studenter fra Oslomet også og de er stort sett ganske oppgitte over dårlige praksisplasser. Lærere har selv innrømmet at de desverre har stor mangel på gode praksisplasser. Klassene er store og upersonlige og mye kaos. Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt på Lovisenberg og VID. Anonymkode: 22104...e35 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå