Gå til innhold

Mange svensker får lov til å komme til Norge fra 15. juli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Krantz95 skrev:

Det stemmer og frarådingen fra svenske myndigheter gjelder bare til 15. juli. Akkurat samme dato Norge åpner for en del svensker 🙂 

Men da må du lage en tråd når Sverige har hatt pressekonferanse om sine oppdaterte reiseråd, og ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.

Anonymkode: 56209...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da må du lage en tråd når Sverige har hatt pressekonferanse om sine oppdaterte reiseråd, og ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.

Det er ikke nødvendig å lage en ny tråd om samme tema senere.

Fordi jeg skjønner allerede nå at Sverige ikke kommer til å fraråde reiser til Norge når Norge nå begynner å slippe inn svensker litt etter litt i tråd med at smitten minsker i de enkelte svenske regionene.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke Sverige noen stor tradisjon for å presentere forfalskede data, slik som visse andre land i verden. Det vil gå seg til i Sverige også, dessuten er jo sånn ca 95% av Sverige stengt inntil videre. At noen få regioner i Sverige nå er åpent ser jeg på symbolsk i praksis, de fleste svenskene bor jo ikke der, så tviler på at vi vil se en strøm av svenske turister nå. Det er heller ikke typisk svenskehandelsområde for nordmenn.

Anonymkode: fd66b...9fc

Vel... dette er sitert fra artikkelen på Dagbladet.no: 

Sveriges R-tall

Sverige regner ut R-tallet over en periode på sju dager. Fra 22. juni til 2. juli har R-tallet i Sverige sunket fra 0,90 til 0,72, går det fram av Folkhälsomyndighetens rapport. De opplyser imidlertid at de ekskluderer smittetilfeller fra helsepersonell og sykehjemsbeboere når de regner ut R-tallet.

Det var når de begynte å inkludere helsepersonell at tallene begynte å øke fra 600 - 900 per dag til 1500 - 1800 per dag. Så i mine øyne fremstår det som merkelig, og jeg mener fortsatt at dette R-tallet ikke stemmer.

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Hvis dette er sant. Hva i helvete tenker Norge med hvis de lar svensker komme hit når det bare er mye virus og dødsfall der? Er det så viktig med ny bølge med faenskapet så tidlig så mulig?  Det er jo så spennende dette viruset.. 😡 var jo så gøy med nedstengning. 

Endret av Warrior
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Krantz95 skrev:

Det er ikke nødvendig å lage en ny tråd om samme tema senere.

Fordi jeg skjønner allerede nå at Sverige ikke kommer til å fraråde reiser til Norge når Norge nå begynner å slippe inn svensker litt etter litt i tråd med at smitten minsker i de enkelte svenske regionene.

Som med Gotland mener du? Nei, vent litt....det ble visst ikke åpnet for de fra Gotland til å reise til Norge, og der ombestemte norske myndigheter seg raskere enn ild i tørt gress.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som med Gotland mener du? Nei, vent litt....det ble visst ikke åpnet for de fra Gotland til å reise til Norge, og der ombestemte norske myndigheter seg raskere enn ild i tørt gress.

Du tror at svenske myndigheter kommer til å forlenge advarselen mot å reise til Norge. Den advarselen utløper 15. juli.

Jeg tror ikke svenskene forlenger advarselen.

Om litt under en uke kan vi se hvem som fikk rett.

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Warrior skrev:

Hvis dette er sant. Hva i helvete tenker Norge med hvis de lar svensker komme hit når det bare er mye virus og dødsfall der? Er det så viktig med ny bølge med faenskapet så tidlig så mulig?  Det er jo så spennende dette viruset.. 😡 var jo så gøy med nedstengning. 

Det er bare noen få regioner i Sverige som blir åpnet, det vil ikke akkurat føre til en strøm av svensker til Norge. De som bor/jobber i Norge ennå slipper allerede inn, men de er heller ikke så mange som på 2000-2010 tallet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Celestia skrev:

Vel... dette er sitert fra artikkelen på Dagbladet.no: 

Sveriges R-tall

Sverige regner ut R-tallet over en periode på sju dager. Fra 22. juni til 2. juli har R-tallet i Sverige sunket fra 0,90 til 0,72, går det fram av Folkhälsomyndighetens rapport. De opplyser imidlertid at de ekskluderer smittetilfeller fra helsepersonell og sykehjemsbeboere når de regner ut R-tallet.

Det var når de begynte å inkludere helsepersonell at tallene begynte å øke fra 600 - 900 per dag til 1500 - 1800 per dag. Så i mine øyne fremstår det som merkelig, og jeg mener fortsatt at dette R-tallet ikke stemmer.

Det viser jo uansett en nedgang, noe som er bra. At du ikke stoler på tallene er nå så, men jeg stoler nok mer på smittevernsfaglige begrunnelser og beregninger. 

Uansett er det fint å få indikasjoner på at de begynner å gjenvinne litt av kontrollen. Det er uansett ikke slik at hele Sverige unntaks fra karantenekrav på en god stund ennå, så jeg er ikke bekymret for en strøm av svensker som kommer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Krantz95 skrev:

Du tror at svenske myndigheter kommer til å forlenge advarselen mot å reise til Norge. Den advarselen utløper 15. juli.

Jeg tror ikke svenskene forlenger advarselen.

Om litt under en uke kan vi se hvem som fikk rett.

Tror er noe en gjør i kirka. Jeg antar ingenting, jeg følger kun de rådene som gjelder for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge mange nordmenn er nordmenn best på alt uansett, uansett hva som skjer. Folk er så jævla høy på pæra når de snakker om Sverige for tiden! Jeg blir kvalm.

Anonymkode: cad0d...376

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare noen få regioner i Sverige som blir åpnet, det vil ikke akkurat føre til en strøm av svensker til Norge. De som bor/jobber i Norge ennå slipper allerede inn, men de er heller ikke så mange som på 2000-2010 tallet. 

Noen få regioner er nok det til å spre smitte. STOR krise det om folk må holde seg i sitt eget land et år😡 Folk blir nok fornøyd nå. Bare å heise flagget. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Warrior skrev:

Noen få regioner er nok det til å spre smitte. STOR krise det om folk må holde seg i sitt eget land et år😡 Folk blir nok fornøyd nå. Bare å heise flagget. 

Forskning i Europa tyder ikke på at reising over landegrenser sprer mye smitte, kun 3% av smittetilfellene ble spredt slik. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bekymre dere for the return og the Swedes. De fleste svensker har få ærend her og enda færre når alt er restriksjoner. Norge er ikke verdens navle. 

Anonymkode: ca4fb...530

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle bosatt i Sverige får lov til å reise inn i Norge etter 15. juli. Men de som kommer fra områder med høyt smittetrykk må i karantene. 

Anonymkode: 18e61...8dd

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Krantz95 skrev:

Nå er faktisk R-tallet høyere i Norge enn i Sverige, så smitten øker mer i Norge enn i Sverige for tiden.

Hvis du lar være å registrere de som virkelig blir syke, altså sykehjemspasienter samt alle helsearbeidere, så vil jeg påstå at det er å utelate informasjon som skal danne grunnlaget for korrekte tall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, reiseglad skrev:

Hvis du lar være å registrere de som virkelig blir syke, altså sykehjemspasienter samt alle helsearbeidere, så vil jeg påstå at det er å utelate informasjon som skal danne grunnlaget for korrekte tall. 

Egentlig ikke. Skikkelig statistikk utelater "uteliggere", altså tall som trekker snittet uforholdsmessig mye i den ene eller andre retningen. Man bør derfor utelukke de aller mildeste tilfellene i den grad de kan registreres, samt sykehjemspasitenter og helsepersonell (som naturlig nok er voldsomt eksponert i kraft av yrket de utøver) 

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke. Skikkelig statistikk utelater "uteliggere", altså tall som trekker snittet uforholdsmessig mye i den ene eller andre retningen. Man bør derfor utelukke de aller mildeste tilfellene i den grad de kan registreres, samt sykehjemspasitenter og helsepersonell (som naturlig nok er voldsomt eksponert i kraft av yrket de utøver) 

Men så lenge vi har denne gruppen med i den norske oversikten, så blir det helt feil å sammenligne....

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, reiseglad skrev:

Men så lenge vi har denne gruppen med i den norske oversikten, så blir det helt feil å sammenligne....

Ja, det er for så vidt riktig, det burde bli fjernet fra de norske tallene også. Eller i det minste ha to R tall, et med uteliggerne innbakt og et R tall uten. 

• Opprett ny...