Gå til innhold

Hvordan kan man forvente at en skal stå opp for seg selv når ingen hører etter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at en del av rådene som går igjen på KG er av typen "konfronter!", "sett hardt mot hardt!", "ikke finn deg i det!", "mangler du ryggrad, eller?". Sikkert fine råd men har dere tenkt over at dette kanskje er vanskeligere sagt enn gjort? 

Min erfaring i løpet av livet er at folk veldig ofte tar det svært dårlig i mot når du setter grenser for dem. Mottakelsen er ofte bagatellisering ("Hallo, chill, ikke ta deg selv så seriøst!") eller mottangrep ("men du gjorde jo X for tre uker siden??"). Da frister det sjeldent å ta opp ting med andre når de ikke ser ut til å ta det seriøst og ikke evner å si unnskyld. 

Det er meget mulig jeg har hengt rundt fæle folk men jeg innser at sannsynligheten er større for at jeg bare er sensitiv.

KG: Hvordan står dere i at noen ikke tar på alvor deres grensesetting? Hva gjør du når du ikke får en unnskydlning? 

Anonymkode: 15a3c...8ea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg kjenner meg igjen i disse opplevelsene. Har vært der selv og syns det kan bli utrolig sårende.

For øvrig tenker jeg fortsatt at å holde ting hemmelig ikke er en enkel måte å løse noe på. Om du ikke gir beskjed om hvordan du opplever noen kan du ikke egentlig forvente at de bare skal «skjønne det». Da må du bare bli i situasjonen? Er det en bedre løsning?

Det er også flere måter å gi beskjed om noe på. Man må ikke være hard, man kan si fra om noe på en myk og høflig måte. Selvfølgelig er du aldri garantert reaksjonen du ønsker. Men da vet du i alle fall at det er sånne holdning denne personen har?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker man bør revurdere mennesker som kun overkjører og aldri aksepterer andres grenser. Mennesker som maser eller presser når man setter grenser mangler rett og slett respekt for andre. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt merke til at en del av rådene som går igjen på KG er av typen "konfronter!", "sett hardt mot hardt!", "ikke finn deg i det!", "mangler du ryggrad, eller?". Sikkert fine råd men har dere tenkt over at dette kanskje er vanskeligere sagt enn gjort? 

Min erfaring i løpet av livet er at folk veldig ofte tar det svært dårlig i mot når du setter grenser for dem. Mottakelsen er ofte bagatellisering ("Hallo, chill, ikke ta deg selv så seriøst!") eller mottangrep ("men du gjorde jo X for tre uker siden??"). Da frister det sjeldent å ta opp ting med andre når de ikke ser ut til å ta det seriøst og ikke evner å si unnskyld. 

Det er meget mulig jeg har hengt rundt fæle folk men jeg innser at sannsynligheten er større for at jeg bare er sensitiv.

KG: Hvordan står dere i at noen ikke tar på alvor deres grensesetting? Hva gjør du når du ikke får en unnskydlning? 

Blokkerer dem.

AnonymBruker
Skrevet

Du må vise at du mener alvor med din grensesetting. Hvis noen sier «ikke ta deg selv så seriøst» må man jo svare at jo, jeg tar meg selv så seriøst. Hvis man sier at man ikke vil gjøre en oppgave, så må man stå i det og ikke gjøre noe - selv om det betyr at oppgaven ikke blir gjort av noen. 

Anonymkode: 3fab3...5b6

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre så er ironien at nettopp fordi man aldri er blitt hørt, så kan evnen til å sette seg i respekt bli svært underutviklet. Jeg er 35 år og sliter fortsatt med dette, reagerer med sinne som et forsvar som er oppstått av tidligere erfaringer. Tror mye av det kommer av at man kanskje ikke er så rask i dialogen, der man må kommunisere med folk som har en tendens til å overkjøre og bare respekterer når man er litt hard. 

Anonymkode: 657ad...6bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En måte å bli hørt på et å ikke akseptere å bli behandlet på den måten og dermed kutte ut de som behandler deg sånn. Hvorfor gidde å omgås personer som ikke respekterer deg? Oppfører du deg som en dørmatte så blir du også oppfattet som en dørmatte. 

Anonymkode: 8de14...84b

AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2020 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Men det er jo nettopp dette som ER grensesetting, Ts. Grensesetting er ikke å si nei. Alle kan si nei. Det er kjempeenkelt. Det er bare å forme ordet «nei» eventuelt frasen «glem det» alternativt «kommer ikke på tale». Og så er det gjort. Var grensesetting så himla enkelt ville vi jo ikke behøvd å startet med å trene opp barn i det rundt barnehage-alder. 

Du sier nei. Det er gitt at andre vil utfordre. Og da (først da) begynner grensesetting. Du kan verbalt grensesette «har du et problem med at jeg setter grenser?» «har du et problem med å respektere mitt «nei»?», du kan verbalt og fysisk grensesette «jenker du deg ikke og ber om tilgivelse nå så legger jeg på røret. Og vi kommer ikke til å snakkes før du har jenket deg.» «Slutter du ikke å snakke slik til meg så går jeg. Og vi kommer ikke til å ha kontakt før du ber om tilgivelse.» «Oppfører du deg ikke nå, så må jeg be deg gå.»

DET, Ts, er grensesetting. Grensesetting har konsekvenser. Det kan være tap av vennskap, samlivsbrudd, tap av jobb og familie - det er ikke enkelt. Men det må til. Og å lære å stå i konsekvensene er hele poenget med grensesetting.

Anonymkode: 7f3f7...3d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...