AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #1 Skrevet 10. juli 2020 Jeg syns jeg leser å hører foreldre som klager over barn, typ "alt var bedre før" når vi vokste opp på 80-90tallet, nå er barna bare skjermavhengig, kan ikke leke seg, bortskjemt osv. MEN hva er positivt med å være barn som vokser opp nå? 😊❤️ Det må jo være noe 😀 Anonymkode: 13de7...c9f 2
Hattifnatti Skrevet 10. juli 2020 #2 Skrevet 10. juli 2020 Samfunnet er mer åpent og inkluderende! 17
Hactar Skrevet 10. juli 2020 #3 Skrevet 10. juli 2020 De fleste foreldre er mer påkoblet, og det er flere som følger med på hvordan barn har det. Er langt fra perfekt, men bedre. 19
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #4 Skrevet 10. juli 2020 De færreste foreldre røyker inne i dag. Før røykte mange inne. Anonymkode: 6fdde...96d 29
Jdz Skrevet 10. juli 2020 #5 Skrevet 10. juli 2020 Det er tryggere å være barn i dag. Foreldre har blitt flinkere til å sikre barna sine enn hva våre foreldre er. Færre barn dør av ulykker og sykdom, og samfunnet generelt har på mange måter også blitt tryggere. 23
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #7 Skrevet 10. juli 2020 Gjelder kanskje ikke de aller minste, men det er mulig å ringe og få tak i foreldrene sine når det trengs! Vi måtte finne en åpen butikk/en telefonkiosk for å f.eks ha sjans til å bli hentet om det snødde eller sluddet. Fikk ikke sagt i fra når vi var seine osv. Jeg bodde på bygda og hadde ofte flere kilometer hjem, husker et par ganger jeg løp så jeg tryna og slu hull på kneet i stress, og hadde foreldre som var helt "HVOR HAR DU VÆRT?? VI HOLDT PÅ Å RINGE POLITIET!" når jeg kom hjem en halvtime forsent på kvelden. I dag sender vel barn en tekstmelding bare. Anonymkode: d7db1...9ec 12
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. juli 2020 #8 Skrevet 10. juli 2020 (endret) Jeg tror en kombinasjon av fortiden og oppdragelse i dag hadde gært ideelt. Det var mye som ikke var bra i gamle dager. Spesielt mht sikkerhet, helse og oppfølging. Dårlig bilsikring, røyking inne overalt, barna ble ikke sett og hørt i den grad de gjør i dag etc. Diagnoser visste folk lite om så mange barn fikk stempel som problembarn fremfor å få oppfølgingen de trengte som kunne gjort livet deres bedre. «Barn hadde det best med mor» selv om barnet ble utsatt for omsorgssvikt fordi barnevernet, skoler og barnehage ikke fulgte opp like godt som de gjør i dag. Samtidig var vi mer selvstendig. De fleste klarte fint å være hjemme noen timer etter skolen før foreldrene kom hjem fra jobb, tidlig barneskolealder. Vi måtte ofte sette igang middag med å sette på poteter, vi gjorde ofte lekser med en gang vi kom hjem så foreldre kunne sjekke etter middag at ting var gjort, vi var mye ute og syklet, løp, hoppet strikk og bygde trehytter. Vi lekte mer og lot fantasien styre, spilte kort og brettspill og vi var mer sosiale. Endret 10. juli 2020 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #9 Skrevet 10. juli 2020 Mye mer tilgjengelig kunnskap i form av forskning og pedagogikk! Flere tilbud til foreldre😊 virker som ting vi gjør i dag og ikke gjør idag bunner i en god begrunnelse. Anonymkode: 2200d...9c5 3
Lillfrid Skrevet 10. juli 2020 #10 Skrevet 10. juli 2020 Mer kunnskap om barn, pedagogikk, sikkerhet ++ Føler også at barn har en litt høyere status nå på en måte. De er ikke "halve mennesker" lengre. Mer åpenhet, litt friere forventninger knyttet til kjønn osv 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #11 Skrevet 10. juli 2020 Er det noe dere tenker at er positivt som barna gjør nå, vs før? Er det blitt litt mindre mobbing og hærverk nå? Jeg vet ikke jeg altså, jeg syns bare selve barna for kanskje litt vel unødig kritikk nå om dagen. Spesielt der der med at de er så skjermavhengig, ikke har evnen til å leke seg osv. -TS Anonymkode: 13de7...c9f 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #12 Skrevet 10. juli 2020 De er teknologisk kompetente. De er mye mer åpne for anderledeshet. Det er helt naturlig at per har to mammaer, at Ole går i kjole i barnehagen eller at læreren er lesbisk. Dette er så bra! Man sikrer barna i bil og båt, man passer bedre på de ute og er mer obs på overgrep og tegn på slike ting. Barna er mer selvsikre, de prater til voksne og finner seg ikke i å bare være stille og vente. Foreldre er mer engasjert i barna. Anonymkode: d6115...64d 18
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #13 Skrevet 10. juli 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjelder kanskje ikke de aller minste, men det er mulig å ringe og få tak i foreldrene sine når det trengs! Vi måtte finne en åpen butikk/en telefonkiosk for å f.eks ha sjans til å bli hentet om det snødde eller sluddet. Fikk ikke sagt i fra når vi var seine osv. Jeg bodde på bygda og hadde ofte flere kilometer hjem, husker et par ganger jeg løp så jeg tryna og slu hull på kneet i stress, og hadde foreldre som var helt "HVOR HAR DU VÆRT?? VI HOLDT PÅ Å RINGE POLITIET!" når jeg kom hjem en halvtime forsent på kvelden. I dag sender vel barn en tekstmelding bare. Anonymkode: d7db1...9ec Husker jeg aldri skjønte de som stresset hjem til et visst tidspunkt, og som virket mer eller mindre redd for foreldrene dine hvis de skulle komme noen minutter for sent i forhold til innetiden Selv hadde vi aldri faste innetider, fikk bare beskjed om å gå hjem når kompisene våre gikk hjem. Og det gjorde vi i de fleste tilfellene, for hva var vel gøy med å henge ute alene? Anonymkode: e7e76...b5f 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #14 Skrevet 10. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe dere tenker at er positivt som barna gjør nå, vs før? Er det blitt litt mindre mobbing og hærverk nå? Jeg vet ikke jeg altså, jeg syns bare selve barna for kanskje litt vel unødig kritikk nå om dagen. Spesielt der der med at de er så skjermavhengig, ikke har evnen til å leke seg osv. -TS Anonymkode: 13de7...c9f Jeg er ungdomsskolelærer og vil absolutt svare ja på dette. På min tid (som ikke er så veldig lenge siden) var det mer vanlig med hærverk og tydelige "bølle"-skikkelser. Det var heller ikke noe fokus på at mobbing var vondt for offeret, slik som man er mer opptatt av nå. Det finnes jo fortsatt en og annen mobbesak, men ingen der jeg jobber har disse tydelige negative rollene som man så mye av før. Empatien og moralen virker bedre hos flertallet nå enn før. En annen ting, er at jeg husker det var veldig flaut å innrømme at man var glad i foreldre og andre familiemedlemmer som ungdom, mens dagens ungdom glatt kan innrømme dette. De er nok mer familiekjære enn før, men også flinkere til å uttrykke følelser generelt. Det er mye mer komplimenter til venner osv. Anonymkode: c8999...bed 9
baldrian Skrevet 10. juli 2020 #15 Skrevet 10. juli 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gjelder kanskje ikke de aller minste, men det er mulig å ringe og få tak i foreldrene sine når det trengs! Nettopp. Og når de blir eldre: De kan kontakte hverandre direkte på en enkel måte. De slipper å ringe en fasttelefon som sikkert blir tatt av storebroren til den de er interessert i, slik at han sladrer om det til halve skolen. Endret 10. juli 2020 av baldrian
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #16 Skrevet 10. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noe dere tenker at er positivt som barna gjør nå, vs før? Er det blitt litt mindre mobbing og hærverk nå? Jeg vet ikke jeg altså, jeg syns bare selve barna for kanskje litt vel unødig kritikk nå om dagen. Spesielt der der med at de er så skjermavhengig, ikke har evnen til å leke seg osv. -TS Anonymkode: 13de7...c9f Mindre mobbing har jeg ikke inntrykk av at det er, tvert i mot er jeg redd for at mye av mobbingen i dag er vanskeligere å avdekke. Mye skjer på nett, og der kommer ofte foreldre ikke til. Men det er også større fokus på mobbing og inkludering, så vi kan jo håpe at det har positiv effekt! Enig i at mange er veldig glade i å kritisere barn og unge i dag. Syns det er skikkelig dust, skjerm er ikke fienden og teknologien utvikler seg fort, det er bare å hive seg med! Det betyr ikke at barn burde ha ubegrenset med skjermtid - det er mye annet gøy man kan og bør gjøre - men foreldre som f eks har regel om "20 min skjerm om dagen" eller "kun skjerm for skolearbeid" gjør barna en enorm bjørnetjeneste. De faller helt utenfor. Noe av det som overrasker meg mest når jeg er i kontakt med barn (har ikke selv) er hvor åpne de er for kjønnsidentitet og legning. Jeg er skeiv selv, og det er ikke mer enn 15 år siden jeg gikk på skolen og "jævla homo" og "feite lesbe" var slenguttrykk i skolegården. I dag er det så stort fokus på pride og likestilling, det er fantastisk å se. Mange er også veldig miljøbevisste, utrolig kult! Jeg heier på dagens barn! Anonymkode: b5036...fa0 6
jabx Skrevet 10. juli 2020 #17 Skrevet 10. juli 2020 3 timer siden, Hotwife skrev: Foreldre er mer deltagende i barnas liv Ja, mer skjermtid, men samtidig er foreldre antakelig mer deltakende i barnas liv. I tillegg er det skjedd mye i samfunnet når det gjelder oppdragelsesmetoder. Dagens foreldre har nok et bedre kunnskapsgrunnlag enn det deres egne foreldre hadde. Vi vet mer om hva som er skadelig for barns utvikling, hva som er bra, osv. Det er sannsynligvis langt mindre vold, inkludert "triviell" vold som klaps og slikt.
jabx Skrevet 10. juli 2020 #18 Skrevet 10. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noe dere tenker at er positivt som barna gjør nå, vs før? Er det blitt litt mindre mobbing og hærverk nå? Jeg vet ikke jeg altså, jeg syns bare selve barna for kanskje litt vel unødig kritikk nå om dagen. Spesielt der der med at de er så skjermavhengig, ikke har evnen til å leke seg osv. -TS Anonymkode: 13de7...c9f Et resultat av mer kunnskapsrike og deltakende foreldre er at foreldre og barn får et annet til hverandre nå. Barn blir behandlet som selvstendige individer, og er også bedre tilpasset og gjør opprør mot foreldre i mindre grad. Barn i dag er mer "veloppdragne" og gjør mindre galt fordi de ikke trenger å ta ut frustrasjonen på uhensiktsmessige måter når de har foreldre som møter deres følelsesmessige behov i større grad. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #19 Skrevet 10. juli 2020 6 minutter siden, jabx skrev: Et resultat av mer kunnskapsrike og deltakende foreldre er at foreldre og barn får et annet til hverandre nå. Barn blir behandlet som selvstendige individer, og er også bedre tilpasset og gjør opprør mot foreldre i mindre grad. Barn i dag er mer "veloppdragne" og gjør mindre galt fordi de ikke trenger å ta ut frustrasjonen på uhensiktsmessige måter når de har foreldre som møter deres følelsesmessige behov i større grad. Der er nok ikke oldeforeldregenerasjonen enig i (de som ble født på 40-tallet), og sikkert ikke en del fra besteforeldregenerasjonen heller. De vil nok mene at de hadde mye bedre kustus på barna sine. Problemet er bare at barna var høflige på feil grunnlag. Hørte de ikke etter, eller slo seg vrange vanket det både ørefik og ris. Svært mange barn oppførte seg derfor fordi de var livredde for volden. I dag er vi heldigvis kunnskapsrike nok til å forstå at et barn som slår seg vrang har mye følelser på innsiden, som trenger å komme ut i kontrollerte former, og ikke undertrykket slik det ble før tiden. Jeg blir like provosert og matt hver gang min farmor skal legge seg opp i oppdragelsen av mine barn! 😂 Anonymkode: 5384a...131 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå