AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #1 Skrevet 10. juli 2020 I USA er jo over 80 % av karakterene A og B mens i Norge er det rundt 40. I tillegg stryker nesten ingen i USA mens i Norge og Europa (utenom UK) er det vanlig. Er det fordi man betaler og de ikke vil miste studenter? Anonymkode: ef0c5...43c 6
Fru Uperfekt Skrevet 10. juli 2020 #2 Skrevet 10. juli 2020 Mye er fordet lærerne er flinkere til å veilede sine elever slik at de gjør det bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #3 Skrevet 10. juli 2020 Jeg studerte Juss i San Francisco og kjenner meg ikke igjen i tallene du beskriver. Vi fikk karakterer på kurve, og 10% av klasse strøk hvert år og ble kastet it av skolen. Husker ikke den eksakte fordelingen av karakterene men den var noenlunde lik hvordan vi gjorde det i Norge (10% A, 20% B etc). Dette var riktignok i 2009, kanskje ting har endret seg. Anonymkode: e3fbd...90a 3
Gjest Malika Skrevet 10. juli 2020 #4 Skrevet 10. juli 2020 Jeg er gammel og studerte da det var tallkarakterer. Gikk på er prestisjestudie her i Norge, og fikk snitt på 2,1 på det som i dag er en bachelor. Det var ikke noe oppsiktsvekkende. Mulig det har blitt vanskeligere med bokstavkarakterer?
absinthia Skrevet 10. juli 2020 #5 Skrevet 10. juli 2020 På grunn av dette http://gamle.universitetsavisa.no/dok_3f46097c2a9634.40201086.html 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #6 Skrevet 10. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerte Juss i San Francisco og kjenner meg ikke igjen i tallene du beskriver. Vi fikk karakterer på kurve, og 10% av klasse strøk hvert år og ble kastet it av skolen. Husker ikke den eksakte fordelingen av karakterene men den var noenlunde lik hvordan vi gjorde det i Norge (10% A, 20% B etc). Dette var riktignok i 2009, kanskje ting har endret seg. Anonymkode: e3fbd...90a De gjør det fortsatt på kurve (for juss i alle fall), så det er ikke lettere i USA enn EU https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_law_school_GPA_curves Anonymkode: e3fbd...90a
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #7 Skrevet 10. juli 2020 Husker min lærer i alle fall var slik at skulle du ha 6 i faget måtte du bevise at du kunne lærestoffet og "vel så det" - altså at du hadde tatt det ekstra skrittet og lært ennå mer utenom. Men har hørt at i US / UK får du 6 om du får "alle svar korrekt" Og de har flere slike "rett/galt" svar og "velg mellom a b c d svar. Mens her må du kunne svare med flere paragrafer. Anonymkode: b0016...e90 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #8 Skrevet 10. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I USA er jo over 80 % av karakterene A og B mens i Norge er det rundt 40. I tillegg stryker nesten ingen i USA mens i Norge og Europa (utenom UK) er det vanlig. Er det fordi man betaler og de ikke vil miste studenter? Anonymkode: ef0c5...43c Om et lærested er strengere, så vil snittkarakteren gå ned, og folk kan tro årsaken er dårligere lærere osv. En viktig grunn, i hvert fall i USA. Anonymkode: b0f7c...204 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #9 Skrevet 10. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker min lærer i alle fall var slik at skulle du ha 6 i faget måtte du bevise at du kunne lærestoffet og "vel så det" - altså at du hadde tatt det ekstra skrittet og lært ennå mer utenom. Men har hørt at i US / UK får du 6 om du får "alle svar korrekt" Og de har flere slike "rett/galt" svar og "velg mellom a b c d svar. Mens her må du kunne svare med flere paragrafer. Anonymkode: b0016...e90 Avsnitt, ikke paragrafer. En paragraf er noe helt annet på norsk. Stygg anglisisme. Anonymkode: 1984e...64c 7
Isambard Skrevet 10. juli 2020 #10 Skrevet 10. juli 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om et lærested er strengere, så vil snittkarakteren gå ned, og folk kan tro årsaken er dårligere lærere osv. En viktig grunn, i hvert fall i USA. Anonymkode: b0f7c...204 Jeg har inntrykk av at både engelskmenn og amerikanere er ganske opptatt av hvor man har studert. Kanskje på grunn av det du skriver. Toppkarakterer fra "Trump University" slår ikke nødvendigvis middels karakterer fra Harvard.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #11 Skrevet 10. juli 2020 Hvor har du tallene dine fra, ts? Mye enklere å se sammenhenger, om du oppgir kilde. Anonymkode: bb9f1...a91 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #12 Skrevet 10. juli 2020 Jeg vet ikke hvordan det er nå, men på 80-tallet måtte de som hadde hatt utveksling, eller studerte, i USA ha med et følgeskriv som "oversatte" karakteren til norsk karakter (ut i fra gitte kriterier) ved søknad til høgskole eller universitet. En A fra USA tilsvarte en 4 i Norge. Anonymkode: 9060a...6fc 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #13 Skrevet 10. juli 2020 Jeg jobber med opptak til et Universitet i Norge. Ser på vitnemål fra utlandet at i noen land er 70% riktig på eksamen en A, mens i Norge er det knapt en C. Men det varierer også veldig innad i landene. Anonymkode: 6bcf1...9c5 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #14 Skrevet 10. juli 2020 Vel, ved private skoler - som mange skoler i USA, så har det over tid blitt et indirekte press på klasseansvarlige om bedre karakterer. Få studenter vil studere ved en skole som er "kjent" for å gi ut kjipe karakterer - med mindre det er en veldig prestisjefylt skole, der eventuelle arbeidsgivere er inneforstått med at skolen er streng på karakterene. Det er noe som har skjedd gradvis med tid - og fenomenet heter karakterinflasjon. Anonymkode: ae8c8...08d 1
Mermaid Blues Skrevet 10. juli 2020 #15 Skrevet 10. juli 2020 Jeg har studert, og jobber nå som GTA mens jeg tar PhD, i UK og det er absolutt ikke lett å få gode karakterer på universitetet jeg tilhører. Tror nok helt sikkert det er lokale variasjoner her og der, men hos oss er det rimelig krevende. Om man stryker på eksamen er det heller ikke mulig å konte, og om man ikke har gode nok karakterer andreåret får man ikke fullført graden, så det blir ekstra mye press og nerver rundt eksamen. Laveste ståkarakter hos oss er D. Som GTA har vi ikke press på å måtte gi ut gode karakterer, men vi har fokus på å gi solid og tydelig veiledning slik at studentene har best mulig forutsetning for å gjøre godt arbeid. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #16 Skrevet 10. juli 2020 Har lagt merke til det samme. Veit også om et par stykker som tar doktorgrad i utlandet uten at de egentlig har bedre karakterer eller er noe flinkere enn gjennomsnittet. Anonymkode: 3f09f...ca9 3
stolsokk Skrevet 10. juli 2020 #17 Skrevet 10. juli 2020 Min erfaring etter å ha studert i California for to år siden er at det er kvantitet over kvalitet. Jeg har aldri hatt så mange innleveringer som jeg hadde der, men fikk A så lenge oppgaven fylte kravene (hovedsaklig lengde). I tillegg teller hver minste ting du gjør i faget på karakteren. Feks: oppmøte, popquiz, innleveringer, hvor aktiv du er muntlig, midterms og eksamen i faget. Min erfaring med å studere i Norge er at du må ha mindre enn 20% fravær, ha fått godkjent evt innleveringer, men den endelige karakteren blir satt etter hvor bra du gjorde det på eksamen. Dvs at hvis du har en rævva dag på norsk universitet så kan det ødelegge hele snittet ditt, mens i USA teller kanskje endelig eksamen 25% av karakteren du får i faget. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #18 Skrevet 10. juli 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: I USA er jo over 80 % av karakterene A og B mens i Norge er det rundt 40. I tillegg stryker nesten ingen i USA mens i Norge og Europa (utenom UK) er det vanlig. Er det fordi man betaler og de ikke vil miste studenter? Anonymkode: ef0c5...43c Et godt råd. Slutt å undervurder andre. Du kan risikere å møte deg selv i døra. Anonymkode: d559a...435 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #19 Skrevet 11. juli 2020 13 timer siden, stolsokk skrev: Min erfaring etter å ha studert i California for to år siden er at det er kvantitet over kvalitet. Jeg har aldri hatt så mange innleveringer som jeg hadde der, men fikk A så lenge oppgaven fylte kravene (hovedsaklig lengde). I tillegg teller hver minste ting du gjør i faget på karakteren. Feks: oppmøte, popquiz, innleveringer, hvor aktiv du er muntlig, midterms og eksamen i faget. Min erfaring med å studere i Norge er at du må ha mindre enn 20% fravær, ha fått godkjent evt innleveringer, men den endelige karakteren blir satt etter hvor bra du gjorde det på eksamen. Dvs at hvis du har en rævva dag på norsk universitet så kan det ødelegge hele snittet ditt, mens i USA teller kanskje endelig eksamen 25% av karakteren du får i faget. Samme erfaring fra utveksling på et privat prestisjeuniversitet i Mexico. Det var dyrt og for de rike, og det fulgte en typisk "USA-modell". Toppkarakterer fikk jeg. Jeg fikk uttelling for oppmøte, innsats i tillegg til det som telte mest,: innleveringer i kombinasjon med god oppførsel. Folk hjalp hverandre, og for min del, fungerte små innleveringer godt. Du vet at du skal levere med fokus fra s. 10 til 40. Du leser og bearbeider en liten del av pensum som skal leveres innen noen dager. Det er enkelt å levere godt fordi det er så oppstykket. Vi hadde ca 4 innleveringer per fag. Hadde flere fag , vs 3 i Norge. Bedre enn å skulle lese seg opp i et pensum på 400-600 sider per fag og prestere på en dag, slik som i Norge. Undervisningen var veldig bra. Hadde noen presentasjoner i team også. Det får heller ikke gått så galt. Husker mer av pensum på den måten. Anonymkode: 81c23...ffb 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #20 Skrevet 11. juli 2020 On 7/10/2020 at 2:21 AM, AnonymBruker said: Jeg studerte Juss i San Francisco og kjenner meg ikke igjen i tallene du beskriver. Vi fikk karakterer på kurve, og 10% av klasse strøk hvert år og ble kastet it av skolen. Husker ikke den eksakte fordelingen av karakterene men den var noenlunde lik hvordan vi gjorde det i Norge (10% A, 20% B etc). Dette var riktignok i 2009, kanskje ting har endret seg. Anonymkode: e3fbd...90a Har også studert juss i USA, og har motsatt erfaring. I Norge jobbet jeg knallhardt for å få en B, i USA føltes det nærmest som om alle startet på A og så ble trukket i poeng etter hvert (satt på spissen). Har aldri lest så lite og fått så gode karakterer som jeg fikk i USA. A i alle fag, noen A-, og dette var et år som var mitt "slappe av"-år etter å ha gått jussen i Norge. Anonymkode: feb4b...31d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå