Gå til innhold

Voksen, på ferie hjemme og foreldre som "maser"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og har bodd hjemmefra i årevis. Altså er jeg voksen. Jeg har jobb i tillegg og er 100% selvstendig på alle plan. 

Pga korona ble det i år slik at jeg er hjemme hos pappa på ferie i hele juli. Jeg syns det er greit nok, men nå merker jeg at han maser mye og skal ha meg til å gjøre ærender for han hele tiden. Når jeg har gjort noe så kommer det noe nytt, og jeg føler at det jeg gjør for han aldri blir nok og at jeg aldri får fred. Jeg misliker også følelsen av at jeg bruker store deler av tiden min på å fikse opp i hans "liv". Alle gjøremålene han delegerer tar opp tiden min, slik at jeg ikke får anledning til å fokusere på hva jeg ønsker å gjøre. Jeg er feks singel og har veldig lyst til å bruke tiden min på jevnaldrende slik at også jeg en dag kan få mann og barn. Men nå føler jeg meg bare som et lite barn og en tjener som løper masse ærender for pappa og øvrig familie. Det er nesten slik at jeg ikke føler de har den respekten for meg som de burde. At jeg i deres øyne ikke er voksen. 

Jeg bor gratis hos pappa, men betaler mat selv. Hva burde jeg forvente her? Er det fair at jeg må gjøre så mye for han, eller kan jeg si mer nei? Enkelte av oppgavene han gir meg føler jeg ikke har noe med meg å gjøre i det hele tatt. Feks har han ny bolig og jeg skal liksom hjelpe til med å fikse opp i den. Jeg syns det er litt rart at jeg skal ta så mye ansvar for noe som jeg ikke skal bo i engang. Dame har han også. Hadde skjønt det hvis jeg var yngre, men jeg er 27 år og vil egentlig få styr på mitt liv nå. Jeg har løpt rundt som en tulling for begge foreldrene mine alltid, men nå er jeg lei. Men hver gang jeg sier ifra og ønsker space så begynner de å argumentere med at jeg får "bo gratis" osv. Er det ikke en selvfølge at jeg får bo gratis hos dem i sommerferien? Jeg savner å tilbringe tid med familien min uten å måtte forhandle min eksistens her i ærender. Jeg føler meg lite verdt når det er på dette viset. 

Hva tenker dere? Er det naturlig å måtte hjelpe til såpass mye når man er på besøk hjemme? 

Anonymkode: 32160...633

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva konkret må du bidra med da? List opp noen eksempler, og gjerne hvor ofte/hvor mye tid som kreves..

Anonymkode: 7f251...55c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Henge opp bilder i huset. 

Hente flyttelass fra tidligere leilighet og til nytt hus. Uten han, han er på ferie. 

Kjøpe og henge opp gardiner i vinduene. 

Hente søsteren min fra der de ferierer og kjøre henne hjem. Kjøretur på 5 timer tur retur. 

Ordne søppelkasse og hente post til damen hans. 

Passe hunden. 

Vaske bilen som jeg får bruke. Betaler alt av drivstoff selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Så bo et annet sted da?

Anonymkode: 3d83f...97c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er fair å bruke deg som personlig tjener uansett, men vet at dette dessverre er helt normalt for foreldre som får "unger i hus" igjen. 

Tingen er nok at de på sitt vis faktisk tenker at du ikke er voksen og bare en "tenåring" som de vil sette i arbeid om sommeren. Du omtaler det jo selv som "hjem", huset altså. Dvs at foruten studiene så bor du teknisk sett "hjemme hos foreldrene" ennå? Ikke at jeg er enig i denne tankegangen, men har hatt venner som har gått i samme fella mange ganger. Og som selv godt opp i årene kalte huset til foreldrene for "hjem".

Tror nok dessverre ikke dette kan gjøres noe med inntil du bor for deg selv utenom studier også. Mange foreldre er bare sånn. Unga skal "tynes" for å bo gratis 🤷

Anonymkode: e88d9...b8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er 27 år. Kanskje det er på tide å bli voksen? Man bor ikke hjemme hele sommeren når man er så gammel.

Anonymkode: 9832e...371

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad du får være hjemme hos de.  Du får sikkert full oppvartning. LITT gjengjeld klarer du.  Om ikke får du reise hjem.

Anonymkode: 27aa7...e93

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hallo! Vi snakker 1 mnd av ditt liv.. du finner sikkert en mann å få barn med i august da 😛

Anonymkode: 63536...9c7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er 27 år. Kanskje det er på tide å bli voksen? Man bor ikke hjemme hele sommeren når man er så gammel.

Vær glad du får være hjemme hos de.  Du får sikkert full oppvartning. LITT gjengjeld klarer du.  Om ikke får du reise hjem.

Anonymkode: 27aa7...e93

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo! Vi snakker 1 mnd av ditt liv.. du finner sikkert en mann å få barn med i august da 😛

Anonymkode: 63536...9c7

Jeg er hjemme i år pga at koronakrisen kom, som betyr at jeg ikke har bodd hjemme om sommeren på flere år. Dette er mao noe som IKKE ville skjedd hvis ting hadde vært som normalt. No mercy ass... 

Nei, ikke mann og barn i august, men du skjønner åpenbart ikke hva jeg spør etter. 

Og jeg som jeg skrev helt til å begynne med, jeg er 100% selvstendig, så nei, jeg får IKKE full oppvartning. Pappa er jo ikke hjemme engang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt ekstra i år, siden faren din nettopp har flyttet. Klart du må hjelpe til. Henge med venner kan du vel gjøre på kveldstid? Dette er forresten et godt eksempel på hvorfor voksne barn ikke bør bo hjemme hos foreldre 😉

Anonymkode: 1a8e0...77a

• Liker 1
Skrevet

Hva med at du sier at du hjelper gjerne til hjemme, men at du også ønsker tid til å gjøre ting som du vil? Foreslå noen dager du eventuelt kan hjelpe til på og dager du ønsker å ha for deg selv. 

Og de dagene du skal hjelpe til med noe forvent at de også er der og hjelper til mesteparten av tiden. 

Hvis du dro hjem for en måned og han/de uansett ikke er hjemme så ser jeg ikke pointet i at du er der. 

Forklar akkurat det du skrev her, at du føler deg utnyttet og lite satt pris på. Om jeg var deg og de ikke hadde forstått/respekt dette ville jeg bare ha dratt hjem igjen. 

Men samtidig hadde jeg selvsagt hjulpet til hjemme hvis jeg var der i en hel måned uten å "gjøre noe" og bo gratis. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du måtte utføre alle de oppg i løpet av en og samme dag, da er det mye. Er det fordelt på flere dager, så er det helt innenfor. 
Evt får du sjekke inn på hotell. 

Anonymkode: d5f38...813

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du? Hvis ikke har du fortsatt rikelig med fritid og bør kunne hjelpe til litt når du bor gratis.

Anonymkode: 87bf4...43e

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Deseo skrev:

Hva med at du sier at du hjelper gjerne til hjemme, men at du også ønsker tid til å gjøre ting som du vil? Foreslå noen dager du eventuelt kan hjelpe til på og dager du ønsker å ha for deg selv. 

Og de dagene du skal hjelpe til med noe forvent at de også er der og hjelper til mesteparten av tiden. 

Hvis du dro hjem for en måned og han/de uansett ikke er hjemme så ser jeg ikke pointet i at du er der. 

Forklar akkurat det du skrev her, at du føler deg utnyttet og lite satt pris på. Om jeg var deg og de ikke hadde forstått/respekt dette ville jeg bare ha dratt hjem igjen. 

Men samtidig hadde jeg selvsagt hjulpet til hjemme hvis jeg var der i en hel måned uten å "gjøre noe" og bo gratis. 

Jeg vurderer å reise hjem, men nå har jeg fått noen vakter på min gamle jobb, så jeg er nesten nødt til å være her ut juli.... 

Jeg føler at det eneste familien min vil ha av meg er tjenester, og at det bare er det som gir meg "verdi" her hjemme. Jeg ser de aldri ellers, bevisst har jeg latt vær å reise hjem tidligere pga at det er mye greier her. Jeg er ikke her hjemme for at jeg må, men for at jeg håpet jeg ville få litt kvalitetstid med dem. Men jeg har jo tatt feil, og nå må jeg nesten bare holde ut. 

Det er synd at jeg må gjøre meg fortjent til å være på besøk. At når man er voksen så er liksom familien "oppløst". Særlig når koronakrisen kom, ble mye utfordrende, og å være student da i en by langt unna hjemstedet har vært veldig isolerende. Jeg bor for meg selv, og jeg synes at det er helt normalt at jeg i "disse tider" har lengtet etter og savnet litt støtte osv. 

Skrevet (endret)

Har du mulighet til å reise hjem til deg selv? Hvis din far uansett ikke er hjemme, får du jo ingenting ut av å oppholde deg i huset hans og klargjøre det for innflytning for ham.

Det kan virke som han fortsatt ser på deg som en ungdom som skal ha oppgaver for ikke å gå hjemme og «drive dank» hele sommeren. At det fortsatt er hans oppgave å «forberede deg på voksenlivet«, og lære deg å «bidra i husholdningen«.

Det er en overgang det der, før alle venner seg til at du allerede er oppdratt, og kan gå over til å bidra med typiske gjesteoppgaver når du er på besøk, i stedet for å ha «sommerjobb« i regi av din far som nå. Min erfaring er at de ikke tok meg seriøst som voksen, før jeg sluttet å komme på lange sommerbesøk.

Endret av Hactar
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å di til ham: "får ikke vannet blomstene til kjæredten fin og fikse xxxxx for deg, blir opptatt noen dager, men kan gjøre det neste uke. " hvis han spør Hva det er, bare svar at det er privat. 

Det skader ikke å si nei en gang. 

Anonymkode: 128c2...5e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da bare koselig at noen kan og vil fortsette å vil være med familien selv om man er voksen.

Anonymkode: a4d2a...9fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En del av det å bli voksen, med foreldre som er blitt eldre - er at du hjelper dem først like mye som de hjelper deg, og etterhvert hjelper du dem mer enn de hjelper deg.

Anonymkode: bff5f...4ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Henge opp bilder i huset. 

Hente flyttelass fra tidligere leilighet og til nytt hus. Uten han, han er på ferie. 

Kjøpe og henge opp gardiner i vinduene. 

Hente søsteren min fra der de ferierer og kjøre henne hjem. Kjøretur på 5 timer tur retur. 

Ordne søppelkasse og hente post til damen hans. 

Passe hunden. 

Vaske bilen som jeg får bruke. Betaler alt av drivstoff selv. 

Er ikke dette normalt å hjelpe til i familien ?  

Anonymkode: 2c647...cf4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Henge opp bilder i huset. Her bør man jo være to, men da er det også greit at din far faktisk er hjemme mens det gjøres siden det er hans hus.

Hente flyttelass fra tidligere leilighet og til nytt hus. Uten han, han er på ferie. Det burde han klare å ordne selv!

Kjøpe og henge opp gardiner i vinduene. Dette burde han også klare å ordne selv

Hente søsteren min fra der de ferierer og kjøre henne hjem. Kjøretur på 5 timer tur retur. Hvis søsteren din er voksen får hun klarer seg selv, det går buss, tog og fly! Eller så kan hun spørre deg fint selv!

Ordne søppelkasse og hente post til damen hans. Om bosset skal tømmes er det klart at du skal sette det ut om han ikke er hjemme! Er damen på ferie med han? Bor de sammen? Hvis ikke burde hun heller få en nabo til å fikse det for henne mens hun er vekke. (Og om det er hennes bosspann som må ordnes burde hun gjøre det selv!)

Passe hunden. Vel, så lenge du bor i huset kan du vel ta deg bryet med å gi den noen turer for dagen og gi mat når den trenger det!?

Vaske bilen som jeg får bruke. Betaler alt av drivstoff selv. Du får låne bilen, da kan du vel også vaske den når det trengs!? Det er jo ikke så ofte i løpet av en sommer at det trengs! Og om han er på ferie trenger du jo ikke å gjøre det før dagen før han kommer hjem!

Anonymkode: ea4da...7d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...