AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #1 Skrevet 9. juli 2020 Jeg har en gjeld på 500.000 ( ønsker ingen diskusjon rundt dette ) Jeg får mest sannsynlig låne privat slik jeg betale ned gjelden. Gjelden er fra flere kreditorer. Jeg og personen som låner meg penger lager en avtale ved hjelp av advokat. Det jeg lurer på, er det bare å betale inn alle beløp også er det i orden? Eller vil det påvirke skatt osv? Anonymkode: e7637...66b
TBergh Skrevet 9. juli 2020 #2 Skrevet 9. juli 2020 Hei. Ja hvis du og den du låner av oppgir lånet i skattemeldingen. Hvis du betaler renter og oppgir dette, da vil han du låner av få rentene beregnet som kapitalinntekt. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #3 Skrevet 9. juli 2020 7 minutter siden, TBergh skrev: Hei. Ja hvis du og den du låner av oppgir lånet i skattemeldingen. Hvis du betaler renter og oppgir dette, da vil han du låner av få rentene beregnet som kapitalinntekt. Med vennlig hilsen TBergh Takk for svar 😊 Det er ikke planen å betale renter, dette blir et rentefritt lån. MÅ vi føre opp lånet? Lønner det seg? Vil gjøre dette på den riktige måten. Anonymkode: e7637...66b
TBergh Skrevet 9. juli 2020 #4 Skrevet 9. juli 2020 Hei, igjen. Ja privtae lån er også registreringspliktig. Årsaken er at likningsmyndighetene kan stusse over at du som låntaker plutselig har nedbetalt annen gjeld eller kjøpt noe av vesentlig verdi. Hvis du da ikke har oppgitt lånet, kan likningsmyndighetene lure på hvor du har fått pengene fra. Alt fra tyveri til svart arbeid. Ved å føre opp lånet i din skattemelding, og selvfølgelig føre opp långivers navn og adresse, da har dere dette på det tørre. Med vennlig hilsen TBergh
skrue Skrevet 10. juli 2020 #5 Skrevet 10. juli 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en gjeld på 500.000 ( ønsker ingen diskusjon rundt dette ) Jeg får mest sannsynlig låne privat slik jeg betale ned gjelden. Gjelden er fra flere kreditorer. Jeg og personen som låner meg penger lager en avtale ved hjelp av advokat. Det jeg lurer på, er det bare å betale inn alle beløp også er det i orden? Eller vil det påvirke skatt osv? Anonymkode: e7637...66b Når du innløser eksisterende lån vil renteutgiftene til disse forsvinne og kan dermed ikke lenger trekkes fra når vanlig skatt skal beregnes. Sjekk hvor mye som ble trukket fra i fjor for å få en oversikt.
Fantorang1 Skrevet 10. juli 2020 #6 Skrevet 10. juli 2020 Det vil uansett lønne seg så til de grader å ha gjelda rentefritt kontra renter på forbrukslån. Mange har de siste årene erfart at de får lite igjen på skatten eller baksmell, da verdien på fradrag på lån er blitt kraftig redusert på bare noen år. Selv om boligrenten er historisk lav er ikke rentene på øvrig kreditt det. Da bankene satte ned boligrenter opptil 1.5% satt forbruksbankene stille i båten. De var uvanlig kjapp i responsen for noen år siden da rentene gikk opp derimot. Oppgjør til alle kreditorer påvirker ikke skatten mer enn at det uteblir gjeldsrenter å trekke av på skatten. Da du selv uansett effektivt betaler 78% av gjeldsrentene er "tapet" av de resterende 22% noe du burde juble for, det lønner seg bare ikke på noen måte å betale renter for vanlige folk. Helt rentefritt gjør at du teknisk sett må skatte av fordelen, men det er uansett så beskjedent beløp å skatte at det totalt sett er beste løsningen du kunne fått.
Million Skrevet 10. juli 2020 #7 Skrevet 10. juli 2020 Sjekk hvilket beløp som står i skattemeldingen din som "forventede renter" å betale i år. De er tatt ut i fra hva du hadde i fjor og hva du hadde av gjeld ved årsskiftet. Skatten din er altså beregnet lavere fordi du får litt avdrag pga gjeldsrenter du forventes å betale i år. Siden vi nå er over midtveis i året når du nå går over til rentefritt lån, vil du bare betale omkring halvparten av de rentene skatteetaten trodde du skulle betale og la til grunn når skattekortet ditt ble utstedt. Gå derfor inn og endre skattekortet ditt til det du faktisk har betalt i renter hittil i år, og lagre det. Da slipper du baksmell neste år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå