Superlammet Skrevet 7. juli 2005 #1 Skrevet 7. juli 2005 For litt siden hadde vi en diskusjon her på forumet ang. det å være medlem av statskirken og at endel av skattepengene fra medlemmene går dit. I samme diskusjon kom det frem at alle tros- og livssynssamfunn fikk støtte utifra hvor mange medlemmer de har. Dette stemmer til en viss grad med unntak av statskirken vår: - Den norske kirke får støtte direkte over statsbudsjettet, og har ikke tjent økonomisk på dette, sier Gorholt. For å komme over til saken igjen har en god del andre tros- og livssynssamfunn fått støtte på falskt grunnlag, dvs. de har fått støtte for medlemmer de ikke kan gjøre rede for eller medlemmer som er registrert dobbelt. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=283021 Så kommer spørsmålet: Hvem sitter med ansvaret? Er det ledelsen for disse menighetene eller er det medlemmene selv som slurver ved å ikke melde seg ut av f.eks statskirken? Det er også kjent at statskirken ikke melder ut medlemmer som har ønske om dette, men beholder dem.
Betcy Skrevet 7. juli 2005 #2 Skrevet 7. juli 2005 Det kan nok være slik at mange er sløve nok til ikke å melde seg ut en plass, før de melder seg inn i noe annet.. Hvordan dette er mulig kan man lure på.. Samtidig er nok ikke alle trossamfunn like "nobel" når det kommer til penger. Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler Hadde det vært lurt å ha et felles register hvor alle medlemskap i alle trossamfunn er oppført, slik at man ser hvor hver enkelt er medlem ved søknad om nye medlemskap? Kan unngå mange dobbelt-registreringer da :-? Jeg har en kompis som har meldt seg ut av statskirken 4 ganger! :o Forklaringen på det var at så lenge han ikke meldte seg inn i et annet trossamfunn, ble han automatisk meldt inn igjen i statskirken!! Dette er utenfor min fatteevne!! Kan ikke folk få være frie for trostilhørighet her i landet?? :klø:
Gjest Melk Skrevet 7. juli 2005 #3 Skrevet 7. juli 2005 Jeg har en kompis som har meldt seg ut av statskirken 4 ganger! :o Forklaringen på det var at så lenge han ikke meldte seg inn i et annet trossamfunn, ble han automatisk meldt inn igjen i statskirken!! Dette er utenfor min fatteevne!! Kan ikke folk få være frie for trostilhørighet her i landet?? :klø: Det der høres veldig merkelig ut, for det skal fullt ut være mulig å melde seg ut uten å melde seg inn. Det er jo det de fleste tross alt gjør. HVEM melder ham inn igjen? Jeg ville tatt en prat med disse.
Shoegal Skrevet 7. juli 2005 #4 Skrevet 7. juli 2005 Det der høres veldig merkelig ut, for det skal fullt ut være mulig å melde seg ut uten å melde seg inn. Det er jo det de fleste tross alt gjør. HVEM melder ham inn igjen? Jeg ville tatt en prat med disse. enig. det må jo være lov å velge å stå utenfor ethvert trossamfunn. minner om både organisasjonsfrihet og religionsfrihet...
Betcy Skrevet 7. juli 2005 #5 Skrevet 7. juli 2005 Han har vært i kontakt med det lokale prestekontoret som er helt på trynet, spør du meg!! :evil: Han kontaktet folk videre opp i systemet til slutt, og slo neven i bordet.. Han er ikke meldt inn igjen enda :-? Han lever nå i troen på å få være en "fri mann"
Gjest Melk Skrevet 7. juli 2005 #6 Skrevet 7. juli 2005 Han har vært i kontakt med det lokale prestekontoret som er helt på trynet, spør du meg!! :evil: Jeg vet også om folk som har hatt problemer med å få meldt seg ut pga lokale kirken. Det er prestene som er duster, regelverket har man heldigvis på sin side. Synes så absolutt man bør klage når slikt skjer. Og jeg stiller virkelig spørsmål ved hvordan de har klart å melde ham inn igjen? Da må man jo forfalske underskriften hans!! Sikker på at han bare "aldri er meldt ut"?
Betcy Skrevet 7. juli 2005 #7 Skrevet 7. juli 2005 Jeg vet også om folk som har hatt problemer med å få meldt seg ut pga lokale kirken. Det er prestene som er duster, regelverket har man heldigvis på sin side. Synes så absolutt man bør klage når slikt skjer. Og jeg stiller virkelig spørsmål ved hvordan de har klart å melde ham inn igjen? Da må man jo forfalske underskriften hans!! Sikker på at han bare "aldri er meldt ut"? Selvfølgelig kan jeg ikke være 100% sikker på det, jeg har jo aldri sett papirene.. men jeg velger å tro på min kompis En annen mulighet enn forfalsking av underskrift, kan jo være at det lokale prestekontoret "glemte" å sende inn papirene :-? Man vet aldri med de typene!!
Gjest Melk Skrevet 7. juli 2005 #8 Skrevet 7. juli 2005 En annen mulighet enn forfalsking av underskrift, kan jo være at det lokale prestekontoret "glemte" å sende inn papirene :-? Man vet aldri med de typene!! Kjenner til den taktikken... Isåfall har han aldri vært meldt skikkelig ut, han har ikke blitt "tvangsinnmeldt".
Betcy Skrevet 7. juli 2005 #9 Skrevet 7. juli 2005 Kjenner til den taktikken... Isåfall har han aldri vært meldt skikkelig ut, han har ikke blitt "tvangsinnmeldt". I denne saken vet man aldri hva som er blitt gjort, men det lukter lureri lang vei :-? Enden på visa var jo at han den fjerde gangen gikk videre med saken, og det ble (muligens) ordnet opp. I følge register er han ikke medlem nå.. Man blir bare "lettere provosert" over hvilken makt statskirken tror de har!
Gjest Melk Skrevet 7. juli 2005 #10 Skrevet 7. juli 2005 Man blir bare "lettere provosert" over hvilken makt statskirken tror de har! Det er de lokale prestene, ikke statskirken.
Betcy Skrevet 7. juli 2005 #11 Skrevet 7. juli 2005 Det er de lokale prestene, ikke statskirken. Prestene representerer statskirken :-? Jeg sitter med et stort spørsmål; hvorfor i huleste har vi en statskirke? Hvorfor kan ikke alle trossamfunn behandles på lik linje? Som skattebetaler sponser jeg statskirken uten at jeg ønsker å gjøre det :o
Gjest Melk Skrevet 7. juli 2005 #12 Skrevet 7. juli 2005 Prestene representerer statskirken :-? Jeg sitter med et stort spørsmål; hvorfor i huleste har vi en statskirke? Hvorfor kan ikke alle trossamfunn behandles på lik linje? Som skattebetaler sponser jeg statskirken uten at jeg ønsker å gjøre det :o Jeg er også mot statskirken, men skattebetalerene sponser jo alle andre registrerte trossamfunn også. Selv om du melder deg ut.
Betcy Skrevet 7. juli 2005 #13 Skrevet 7. juli 2005 Okay, den kjøper jeg, men statskirken får absolutt størst bit av kaka (ja, de har høyest medlemstall) og det rett fra statsbudsjettet :-? Hvorfor kan vi ikke betale for vårt eget medlemskap, og la de som ønsker å stå utenfor alt, slippe? Det gjelder alle trossamfunnene.. Da hadde det blitt korrekte regnskap også, tenker jeg
Gjest bankboks Skrevet 7. juli 2005 #14 Skrevet 7. juli 2005 Jeg synes at vi burde "anulere" alle trossamfunnsmedlemsskap og så få alle som vil være med et sted til å melde seg inn igjen. Da ville bare de som faktisk aktivt ønsket å være medlem et sted være medlem. Jeg synes også at alle barn på et eller annet tidspunkt skulle "meldes ut" (f.eks et sted mellom 15 -18 år) om de ikke selv "melder seg inn". Slik kunne man unngå "etterslep" på flere generasjoner (statskiken nå "melder jo inn" alle som har foreldre som er medlem)
Betcy Skrevet 7. juli 2005 #15 Skrevet 7. juli 2005 Jeg synes at vi burde "anulere" alle trossamfunnsmedlemsskap og så få alle som vil være med et sted til å melde seg inn igjen. Da ville bare de som faktisk aktivt ønsket å være medlem et sted være medlem. Jeg synes også at alle barn på et eller annet tidspunkt skulle "meldes ut" (f.eks et sted mellom 15 -18 år) om de ikke selv "melder seg inn". Slik kunne man unngå "etterslep" på flere generasjoner (statskiken nå "melder jo inn" alle som har foreldre som er medlem) :enig_animasjon:
Gjest 23+7 Skrevet 15. juli 2005 #16 Skrevet 15. juli 2005 Husker den gang det kom opp. da ble det da oplyst at menigheten skulle opplyse om nav og fødsel/personnr. Det var bla. en moske som hadde veldig mange medlemmer. Det var medlemmer som ikke bodde i Norge. Det er mange andre samfunn også. Slik får de tappet millioner ut av statskassen
Gjest Dum Perignon Skrevet 19. juli 2005 #17 Skrevet 19. juli 2005 Det er de lokale prestene, ikke statskirken. ← Prestene er det nok ikke. Derimot er det vel en viss mulighet for at det er den lokale kirkevergen, den lokale menighetssekretæren eller noen andre lokale helter. Prestene får med rette mye kritikk, men den må uansett være reell - og ikke basert på tro...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå