Gå til innhold

Enkel plante

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke inneplanter/blomster anbefaler du til en nybegynner? Altså noe som krever lite stell/arbeid? Og samtidig ser kul/moderne/fin ut? :)

Anonymkode: 6d744...21a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gullranke.

Svigermorstunge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaktus eller svigermors tunge/bajonettpalme.

Anonymkode: 9063f...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Pengetre

Anonymkode: c21fc...6e0

AnonymBruker
Skrevet

Smaragdpalme trenger lite vann og lite lys. Jeg synes den er fin i mørke kroker hvor andre planter ikke trives. Den eneste måten du kan drepe den på er ved å vanne for mye.

I tillegg til smaragdpalme så er gullranken den planten jeg har som er mest hardfør.

Anonymkode: 98ead...1bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Monstera og philodendron går også for å være enkle å få til.

Anonymkode: 98ead...1bd

AnonymBruker
Skrevet

Monstera (vindusblad) er bombesikker, bare du ikke overvanner eller overpotter den.

Anonymkode: 94279...0ad

AnonymBruker
Skrevet

Sølvranke :)

Fredslilje er enkel i den forstand at den viser veldig tydelig når den vil ha vann, da henger alle bladene rett ned! 

Som et generelt tips: Bruk en litt dyp potteskjuler og sett planten i plastpotta på oasis. Da kan du vanne store mengder sjelden ;) Mine sølvranker har levd sånn i flere år, og er nå flere meter lange. (Men ikke sett sånne planter som trenger lite vann sånn, feks smaragdplante og svigermors tunge.) 

Anonymkode: cfdf4...718

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermors tunge! skal nesten ikke ha vann, og tåler både full sol og mørke plasseringer😊

Anonymkode: 1c08a...b6d

Skrevet

Støtter fredslilje. Den sier fra når den trenger vann 😂 

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
22 timer siden, Scherbatsky skrev:

Gullranke.

Svigermorstunge.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Monstera (vindusblad) er bombesikker, bare du ikke overvanner eller overpotter den.

Anonymkode: 94279...0ad

Jeg mener dette er de to beste forslagene. Du kan også bytte ut gullranken med en neon - altså akkurat det samme som gullranken men den ser litt annerledes ut. Monestera og gullranke er begge planter hvor det skjer mye i form av at de vokser, får mye nye skudd og er lett å formere.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Smaragdpalme er min favoritt. Liker også ulike sukkulenter/kaktuser, aloe vera-plante, pengetre. Vanner omtrent aldri plantene mine :)

Anonymkode: 5ce8b...777

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av ekte planter er smaragdplante, kaktus og fredslilje de plantene jeg har god erfaring med. Men ettersom planter også kan gi små svarte irriterende fluer, har jeg i stor grad landet på falske planter fra Ikea. Så koser jeg meg heller med levende planter ute.

Anonymkode: 181f9...b71

AnonymBruker
Skrevet

Smaragdpalme, gullranke, "jadeplante"  (pengetre). Fredliljer om du ikke har husdyr. 

"Vindusblad"  (Monstera), men dette er som å kjøpe en liten chihuahua og ende opp med en st.bernardshund. :) Min er helt gigantisk og tar opp en god porsjon av stua. Men fantastisk flott plante.

Den bruker gjerne 2+ år på å bli "voksen", og først da får man sånne gigablad med hull osv. 

Elsker gullranker! Vokser kjempefort, klatrer villig. Har noen som bare står rett i vann istedet for jord, og ser like bra ut. Tåler mye rart. 

Anonymkode: 8a4f8...d37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...