Gå til innhold

Har du bodd i kollektiv?

Julie

Anbefalte innlegg

I såfall -var det ok? Tiden er overmoden for at jeg flytter for meg sjøl, men det er ganske stive priser på leiemarkedet, så jeg lurer på å flytte inn i kollektiv. Er litt skeptisk også, med vidt forskjellige mennesker som skal dele hus...noen her med erfaringer?

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bodde i kollektiv når jeg studerte. Og det angrer jeg ikke på. Vi var 3 jenter som bodde sammen. Hun ene kjente jeg litt fra før. Men vi ble godt kjent alle sammen. De er nå blandt mine beste venner. Vi var eller er, ganske forskjellige alle sammen. Men vi bodde sammen i ca 3 år uten de store konflikter. Så etterhvert ble det mer som en familie :sjarmor:

Men å bo sammen på den måten, er jo og`en utfording. En har jo hørt om de som krangler og alt er bare elendighet. Vi hadde ikke noe særlig "regler" for vasking og rydding. Men det kan nok være smart å ha en felles enighet for ting.

Selv om jeg nå bor sammen med samboer og har det bra med han. Så savner jeg innemellom den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg. Delte hybel med tre andre undommer på ca. 20 år. Vi delte stue, kjøkken og bad, hadde hver vårt soverom. Det gikk bra det der 8) Men det kommer mye an på hvem du bor sammen med. Bodde med en narkoman en stund også, som vi måtte be om å flytte igjen for det fungerte ikke.

Vi satte opp en liste over oppvask (som vi krysset på hver gang vi tok den, så så vi sånn noe lunde hvem sin ''tur'' det var, ingen kunne snike seg unna) så hadde vi en liste over vask av gang, fellesrom, bad og kjøkken. Det gikk også greit. Vi delte også strømregningen når den kom. Ting vi handlet inn på fellesen (dvs. dopapir, zalo osv.) kjøpte vi for panteflaskene. Drakk masse brus og øl... Vi hadde masse fester på hybelen, så vi ble ganske sammensveiset. Siden alle gikk på skolen så trengte vi av og til ro til å gjøre lekser og øve på eksamener, noe vi fikk. Vi hørte kun på høy musikk i helgene eller når vi hadde fester.

Bokollektiv er ikke så dumt det. Eneste problemet er hvis du vil være helt i fred, så er det folk rundt deg hele dagen. Kan ikke gå rundt naken i huset heller eller dra for mange venner med hjem og høre på høy musikk når på døgnet du vil! Bor du med greie folk så holder du ut dette også! Jeg hadde det i hvert fall skamgøy det året jeg bodde i kollektiv :D !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...