Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er halvveis i sykepleier-utdanningen og har plutselig fått en åpenbaring. Jeg vil ikke bli sykepleier allikevel.. har til nå jobbet i institusjon, hjemne sykepl, psykiatri og bolig. Har trivdes helt ok, men ikke noe mer enn det. Jeg brenner ikke for pasientene mine, kjenner at hele kroppen ikke takler all sykdom jeg er rundt på daglig basis. Det er ikke dette jeg vil bruke livet mitt på. Høres sikkert brutalt ut, jeg har en ekstrem omsorgsevne og empati for mennesker og å jobbe med mennesker i en eller annen form har vært drømmen i alle år. Nå kjenner jeg at jeg ikke takler det og tror jeg hadde hatt det bedre i en kassa-jobb. Da slipper jeg å forholde meg til andres problemer og lidelser.

hva gjør jeg nå? Andre som har opplevd lignende? Det er et nederlag å vite at man har valgt feil karriere:(

Anonymkode: f0b49...48b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig situasjon. Men det finnes da flere områder innenfor denne utdanningen? Helsesykepleier? Jordmor? 

Anonymkode: cd8ac...b13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å ombestemme seg😊 

Nå får du ikke startet med noe annet til høsten, men hva med å ta et pauseår der du heller jobber i feks. butikk? Det kan jo også hende du vil fullføre sykepleien etter et friår, men det kan også hende du søker på noe helt nytt til neste høst. Ta en pause, og finn ut hva du vil. Lykke til😊

Anonymkode: 37cd7...20c

• Liker 1
Skrevet

Men ikke verre nederlag enn at du dropper det fra nå av, tenker jeg.

kanskje du kunne gått for noe innen utdanning?

evt ambulanse?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trives ok og er halvveis ville jeg fullført, da kan du jobbe som sykepleier mens du tar en annen utdannelse i alle fall.

Anonymkode: fa29c...003

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er halvveis i sykepleier-utdanningen og har plutselig fått en åpenbaring. Jeg vil ikke bli sykepleier allikevel.. har til nå jobbet i institusjon, hjemne sykepl, psykiatri og bolig. Har trivdes helt ok, men ikke noe mer enn det. Jeg brenner ikke for pasientene mine, kjenner at hele kroppen ikke takler all sykdom jeg er rundt på daglig basis. Det er ikke dette jeg vil bruke livet mitt på. Høres sikkert brutalt ut, jeg har en ekstrem omsorgsevne og empati for mennesker og å jobbe med mennesker i en eller annen form har vært drømmen i alle år. Nå kjenner jeg at jeg ikke takler det og tror jeg hadde hatt det bedre i en kassa-jobb. Da slipper jeg å forholde meg til andres problemer og lidelser.

hva gjør jeg nå? Andre som har opplevd lignende? Det er et nederlag å vite at man har valgt feil karriere:(

Du opplever nok at du er overveldet og at alle skjebnene påvirker deg. Når du er sensitiv og empatisk er det lett å føle andres lidelse. 
Du lærer deg å bli mer profesjonell etterhvert, hvor du kan være omsorgsfull, men profesjonell også.
Du trenger ikke bare jobbe med sykdom og lidelse som sykepleier, det er mange andre stillinger som er relevante. Du kan feks som nevnt jobbe med forebyggende helse slik som helsesykepleier, trening/kosthold/veiledning, eller kosmetisk sykepleier som driver mer i skjønnhetsbransjen. Som sykepleier i bunn har du en solid utdannelse som kan brukes til så mye. Du kan også ta ppu for yrkesfag og undervise i helse-og oppvekstfag. 
Ikke gi opp!

Anonymkode: 056d7...6a3

• Liker 2
Skrevet

Vil nok være lurt å fullføre nå når du likevel er halvveis eller mer. Kan alltids jobbe som noe annet. 

To av mine studievenner gikk rett på master etter utdannelse. Vet ikke helt hvilken master, men det finnes alltids noe som du ikke trenger å jobbe 2 år før du kan ta. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sluttet. Som SPL selv. Angrer som en hund på utdannelsen. Er lei andres lidelse, mas, og generelt stressnivå. Vil ikke bruke livet på dette. Skal begynne på spes.ped - vil hjelpe mennesker med andre ting en injeksjoner og bleier (satt på spissen). 

Og det er ikke et nederlag - det er maaange som omskolerer seg, eller bytter felt. Det er lov å ombestemme seg! 

Anonymkode: 64ad8...4c8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sluttet. Som SPL selv. Angrer som en hund på utdannelsen. Er lei andres lidelse, mas, og generelt stressnivå. Vil ikke bruke livet på dette. Skal begynne på spes.ped - vil hjelpe mennesker med andre ting en injeksjoner og bleier (satt på spissen). 

Og det er ikke et nederlag - det er maaange som omskolerer seg, eller bytter felt. Det er lov å ombestemme seg! 

Synd å høre at du ikke trives, men takk for tilbakemelding!. Tror jeg bestemmer meg for å avslutte det her. Ser ikke poenget med å fullføre 1,5 år til når jeg vet jeg ikke vil bli praktisere yrket uansett.

Nå blir det bare å hive seg rundt og tenke nytt. 😳

AnonymBruker
Skrevet

Slutt! Å tvinge seg gjennom spl studiet vil jeg ikke anbefale noen, det er noe dritt å måtte jobbe som spl når du helst vil gjøre noe annet.

Reagerer på at folk ber Ts fullføre når hun ikke er interessert i yrket! Ta heller og slutt, spar deg det bortkastede studielånet og jobb heller som assistent mens du studerer til noe annet!

Anonymkode: de35f...689

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt! Å tvinge seg gjennom spl studiet vil jeg ikke anbefale noen, det er noe dritt å måtte jobbe som spl når du helst vil gjøre noe annet.

Reagerer på at folk ber Ts fullføre når hun ikke er interessert i yrket! Ta heller og slutt, spar deg det bortkastede studielånet og jobb heller som assistent mens du studerer til noe annet!

Helt enig. Hva er poenget å fullføre så hun kan kanskje jobbe med noe annet som hun misliker litt mindre enn ren sykepleier?? Snakk om å gå etter bekken etter vann

Anonymkode: a424c...ed3

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar du master i spes ped ?

Anonymkode: e1ed6...70f

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar du master i spes ped ?

Anonymkode: e1ed6...70f

Det var ikke meg du siterte, men jeg er på vei i et lignende spor. Jeg skal ta pedagogikk bachelor og målet er å få veldig gode karakterer. Slik at jeg kan komme inne på master i logopedi, evt spes ped. Jeg har og lærerutdannelse i tankene, men er foreløpig bundet av endel jobb så det kan jeg ikke med det første (mtp praksis i faget). Tenker uansett jeg får endel muligheter med den kombinasjonen jeg skal ta.

Skrevet

Hadde jeg vært halvveis, hadde jeg fullført. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen supergode råd mht om du bør fullføre eller ei, men du bruker 1,5 år med studielån (?) fra Lånekassa som kan komme godt med/ha tilgode hvis f.eks du vil ta en mastergrad i noe annet?

Når det er sagt har du fullført mye av studiet allerede. Og siste året er vel stort sett bacheloroppgave? Er mange jobber å få som sykepleier som ikke trenger å være direkte spl yrker. F.eks jobbe på skole med barn med spesielle behov, som miljøterapeut på skole eller annet institusjon for barn el.ungdom uten pleiebehov, med flyktninger, jobbe med salg av medisiner eller helseutstyr, jobbe med hms, ta pedagogikk og undervise,  starte for deg selv og leie deg ut til oppdrag og reise når du har tid, jobbe offshore som spl.

Vil råde deg til å snakke med et karrieresenter før du bestemmer deg for å slutte. Med en bacehlor vil du i mange yrker kvalifisere som miljøterapeut fremfor miljøarbeider og dermed ha krav på mye bedre lønn. Lettere å få deg ekstrajobb som miljøterapeut et sted mens du finner ut hva du vil utdanne deg til.

Prøv å konkretiser for deg selv hva du ikke liker med praksiserfaringene så langt: er du ikke spesielt glad i å håndtere sprøyter, stell, lete etter årsaker? Og hva liker du og kan tenke deg mer av?  Vet om ei som var spl.men tok en slags master i sosialt arbeid, og jobbet dermed mer som sosionom enn sykepleier. Jeg er selv sosionom, og kjenner andre sosionomer som sluttet på studiet for å gå over til spl.yrket. Poenget her er vel at noen jobber med mennesker kan f.eks både sosionomer og sykepleiere ha, det handler bare om å finne rette jobbene. Har selv jobbet mange ulike steder, og kan nesten med hånden på hjerte love deg at det nok finnes sykepleierjobber som du ikke kommer på at finnes! 

Og hvis du har ok karakterer er det nok av videreutdanninger du kan bygge videre på etter en sykepleierutdanning.

Er veldig trøtt, så mye frem og tilbake her😅 Håper du får noe utav det jeg skriver.

Anonymkode: a6d5e...3f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at dersom du liker å jobbe med mennesker men bare ikke med pleie, sprøyter etc, det finnes korte, samlingsbaserte videreutdanninger innen psykisk helse som er enklere å komme inn på enn mastergrader (og mye enklere å fullføre), en slik utdanning fører deg fort over i andre jobbmuligheter. Feks aktivitetssenter i psykiatri om du liker kreativitet, rusinstitisjoner med fokus på friluftsliv etc om du liker det.

Om du liker skriftlig arbeid og lover og regler har du feks en utdanning som jeg ikke husker navnet på, men den er nettbasert og gjør at du f.eks kan jobbe i nav med velferd.

Anonymkode: a6d5e...3f7

• Liker 1
Skrevet

Har du vært innen spesialisthelsetjenesten? Jeg trives mye bedre på et sykehus enn jeg gjorde i feks hjemmesykepleie, selv om jeg i grunn trives helt fint overalt. Finnes mange jobber på feks poliklinikker der du bruker veldig liten tid på å sette deg inn i personens "lidelser og tap", men bare gjør unna jobben om det er ekg eller noe annet. 

Tror det hadde vært lurt å prøvd alle forskjellige stedene en sykepleier kan jobbe før du bestemmer deg endelig.

• Liker 1
Skrevet

Slutt. Synd å ha kastet bort 1,5 år, men du løser det ikke med å kaste bort nye 1,5 år. Studiet kommer til å bli mye tyngre å gjennomføre uten motivasjon. 

Prøv å få deg en kassajobb og gå i tenkeboksen. Å jobbe med mennesker er så mangt, men i mange tilfeller innebærer det nettopp å høre andres problemer og lidelser. Har du noe arbeidserfaring fra før? Er du sikker på at du vil jobbe med mennesker, eller kanskje det holder å jobbe sammen med mennesker?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...