Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre som har lagt merke til at folk med utenlandsk opprinnelse snakker veldig mye i telefonen, over alt til alle døgnets tider? Er med i en forening og en av deltakerne bruker mye av tiden på mobiltelefonen til sjenane for oss andre. Her om dagen var det en voksen dame fra pakistan/india som satt med beina i setet foran seg og pratet høylytt på bussen i nesten en halv time. Det gjør hun nesten hver morgen. Irriterende når man er trøtt å måtte høre på høylytt gnåling som man ikke engang forstår.

Ser selvfølgelig skandinavere med mobil, men sjelden jeg hører så mye prating og forstyrrende snakk som fra folk fra andre verdenshjørner.

Andre som har lagt merke til det samme?

Anonymkode: e24bb...d29

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Jeg mener mobilprat på offentlige steder er en uting, da skal man begrense seg til nødvendige beskjeder. Av en eller annen grunn er det slitsomt å høre på folk som snakker i mobil. Det er noe helt annet med to stykker som prater sammen.

Anonymkode: b5b00...f7f

• Liker 9
Skrevet

Jepp. Og det er utrolig  irriterende... har selv en kollega som er fra et annet land, og snakker i timesvis med familie/venner når han sitter på jobb. Og det er så høyt! Noen ganger må jeg lukke døra inn til mitt rom for å få fred. 

Jeg sier fra til folk på bussen tidlig om morran... Har et par polakker som kjører samme rute som meg, de snakker ikke i tlf men med hverandre. Som kan være minst like ille. Sier at her er det bare å dempe seg, man skal ta hensyn til andre. Har også sagt fra til et par damer som roper i tlf på t-banen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja.

Jeg mener mobilprat på offentlige steder er en uting, da skal man begrense seg til nødvendige beskjeder. Av en eller annen grunn er det slitsomt å høre på folk som snakker i mobil. Det er noe helt annet med to stykker som prater sammen.

Anonymkode: b5b00...f7f

Tenker det samme om prating i mobil på offentlig sted (der man kan forstyrre omgivelsene) og lurt på om det er noe som henger igjen fra "gamle dager" da mobil var nytt. Kanskje det er noe typisk norsk å tenke slik?

• Liker 1
Skrevet

Jeg satt på toget i 2 timer med en mor i telefonen og et lite barn som lå i vogna og skrek hele tiden. Hadde hun vært etnisk norsk hadde jeg snakket til henne, men det var hun ikke, så jeg holdt kjeft.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til det. Kollegaen min gjemte seg på do for å snakke tlf. Fikk til slutt sparken etter skriftlige og muntlige klager.

Anonymkode: 3a392...91a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Måneskinn said:

Jepp. Og det er utrolig  irriterende... har selv en kollega som er fra et annet land, og snakker i timesvis med familie/venner når han sitter på jobb. Og det er så høyt! Noen ganger må jeg lukke døra inn til mitt rom for å få fred. 

Jeg sier fra til folk på bussen tidlig om morran... Har et par polakker som kjører samme rute som meg, de snakker ikke i tlf men med hverandre. Som kan være minst like ille. Sier at her er det bare å dempe seg, man skal ta hensyn til andre. Har også sagt fra til et par damer som roper i tlf på t-banen. 

Det er som å lese om min egen hverdag. Strange!

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner til det. Kollegaen min gjemte seg på do for å snakke tlf. Fikk til slutt sparken etter skriftlige og muntlige klager.

Anonymkode: 3a392...91a

Det her er en av tingene som gjør nordmenn noen av de mest effektive når man er på jobb så er man på jobb. Så intervju med japanske ansatte som sa at det er ikke samme skillet mellom fritid og jobb i Japan, så man er fysisk tilstedet på jobb i mange flere timer. Mens her jobber man fokusert i de timene man faktisk skal jobbe.

Anonymkode: a1457...27d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Her om dagen var det en voksen dame fra pakistan/india som satt med beina i setet foran seg og pratet høylytt på bussen i nesten en halv time. Det gjør hun nesten hver morgen. Irriterende når man er trøtt å måtte høre på høylytt gnåling som man ikke engang forstår.

Logisk kl 7 om morgenen her er kl 13 i India / Pakistan. Eneste sjansen hun har til å snakke med foreldrene. 

Anonymkode: fc4a8...efb

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er enten utlendinger eller fjortiss jenter som gjør sånn i min erfaring. Helt forferdelig.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Moren min som er Same kan gjøre det samme, så lurer på om det kan ha noe å gjøre med kultur og ikke bare etnisitet.:klo: for mamma er en norsk Same.

Endret av CrystalGold
AnonymBruker
Skrevet

Vi nordmenn er generelt mer reserverte og lukkede mennesker enn andre land, særlig østover. Jeg er selv sammen med en fra Midtøsten, og jeg som har "telefonskrekk" har måtte bli vant med å bli ringt opp av han titt og ofte. 

Jeg tror det har mye kultur å gjøre. Der pleier de å være sammen hele tiden, både med familie og venner. De har alltid dørene åpne og besøk hver dag, mens vi nordmenn er mye oftere alene hjemme. Vi har ikke den varmen og åpenheten på samme måte som de.

Anonymkode: d9e94...279

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Logisk kl 7 om morgenen her er kl 13 i India / Pakistan. Eneste sjansen hun har til å snakke med foreldrene. 

Det forklarer jo endel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt! Tar mye buss til de fleste av døgnets tider, og utlendinger (Øst-europeere, asiater og afrikanere) snakker nonstop i telefonen svært ofte. Vest-europeere sitter også med telefonen, men de tekster/leser/scroller og er befriende stille. Er helt for å være stille på buss og tog 😉

Anonymkode: f5a29...a80

• Liker 3
Skrevet

Ja, og hvis de er en flere som tar bussen sammen setter de seg i hver sin ende og roper til hverandre. 
En gang var det en dame som hadde videosamtale på iPad med sønnen (antar det var sønnen hvert fall). Vurderte lenge om jeg skulle gå bort og si «hallo».

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er virkelig ikke «eneste sjanse».

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Virker som at de ikke tror vi kan språket så kan de bare prate i vei. Det stemmer jo vanligvis.

Anonymkode: 64b63...efd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok bussen til byen en dag, og ved siden av meg satt det en somalisk dame som kaklet høyt i telefon på innpust og utpust. Hadde jeg forstått språket hennes hadde jeg hørt hvert kløyva ord. Jeg så at det stod navnet Hadjidj på mobil displayet. 

På vei hjem igjen på bussen en drøy time senere, satt pinadø den samme damen og kaklet like høyt i telefonen med Hadjidj.

Da jeg gikk forbi henne for å sette meg, så jeg navnet Hadjidj på mobil skjermen. Hun hadde da holdt det gående i halvannen time😀

Anonymkode: cc885...29d

• Liker 4
Skrevet

Ser også her at det utrolig mange fra Somalia som alltid prater i tlf. Han sa jo det Jonis Josef at alle mødre der han bodde som barn i Norge hele tiden ringte hverandre.

• Liker 2
Skrevet

Har lagt merke til det samme, at det gjerne er en del som sitter og snakker veldig høyt i telefonen på offentlig transport, og gjerne med telefonen på høyttaler. Helt utenkelig å gjøre for min egen del, men åpenbart den største selvfølgelighet for noen andre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...