AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #1 Skrevet 9. juli 2020 Vi har startet med smaksprøver, og han får også litt grøt på kvelden. Foreløpig har det bare vært 1-2 teskjeer, men han viser tydelig tegn på at han vil ha mer. Hvor mye gir dere? Anonymkode: 08fbc...efa
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #2 Skrevet 9. juli 2020 Det er nå så forskjellig hva de tåler, så du må nesten bare prøve deg frem. At han viser tegn på å ville ha mer, betyr jo ikke at han tåler å få mer. Har bare forsøkt med grøt så tidlig med bare en av mine og å gi på kveldstid betød urolig natt. Han var 8-9 mnd før grøt ble tolerert på kveldstid, ble veldig urolig av det. Anonymkode: f5a7c...913
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #3 Skrevet 9. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nå så forskjellig hva de tåler, så du må nesten bare prøve deg frem. At han viser tegn på å ville ha mer, betyr jo ikke at han tåler å få mer. Har bare forsøkt med grøt så tidlig med bare en av mine og å gi på kveldstid betød urolig natt. Han var 8-9 mnd før grøt ble tolerert på kveldstid, ble veldig urolig av det. Anonymkode: f5a7c...913 Grøt har heldigvis gått helt fint så langt. Samme med grønnsaker og frukt vi har gitt 🙂 Ble bare litt usikker på hvor mye de kan få. Han har bare fått fast føde i 1 uke. Anonymkode: 08fbc...efa
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #4 Skrevet 9. juli 2020 Startet med noen skjer. Etter ca to uker ga jeg en halv porsjon (15g pulver ferdig havregrøt fra butikk) og han spiser det PG det går helt fint. Gir det sammen med sviskemos ca 2-3 friste isbiter. Ellers får han noen smaksprøver ellers typ pære, banan, avokado, Søtpotet hva enn jeg har ligggende som baby kan smake. Er nå 5 mnd men startet med dette da har var 4. Anonymkode: baf1d...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #5 Skrevet 9. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nå så forskjellig hva de tåler, så du må nesten bare prøve deg frem. At han viser tegn på å ville ha mer, betyr jo ikke at han tåler å få mer. Har bare forsøkt med grøt så tidlig med bare en av mine og å gi på kveldstid betød urolig natt. Han var 8-9 mnd før grøt ble tolerert på kveldstid, ble veldig urolig av det. Anonymkode: f5a7c...913 Hva vil urolig si? Vi har gitt grøt på kveldstid en stund nå, men baby sover urolig (men har vel egentlig alltid gjort det) på kvelden. Med å sove urolig mener jeg at vi må inn og hjelpe med smokk 3-4-5 ganger ila en kveld. Sovner med en gang smokk er inne. Kan dette være pga grøten?? Er egentlig ikke noe nytt etter innføringen, men har ikke fått den «magiske» effekten mange (eller noen) sier de får ved innføring av fast føde. Anonymkode: a30e3...eb7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #6 Skrevet 9. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva vil urolig si? Vi har gitt grøt på kveldstid en stund nå, men baby sover urolig (men har vel egentlig alltid gjort det) på kvelden. Med å sove urolig mener jeg at vi må inn og hjelpe med smokk 3-4-5 ganger ila en kveld. Sovner med en gang smokk er inne. Kan dette være pga grøten?? Er egentlig ikke noe nytt etter innføringen, men har ikke fått den «magiske» effekten mange (eller noen) sier de får ved innføring av fast føde. Anonymkode: a30e3...eb7 Grøt er tungt fordøyelig og kan gi magevondt/urolig baby, derfor er det anbefalt å introdusere grøt på dagtid først fremfor på kveldstid. Ingen av mine har forøvrig sovet noe bedre som følge av innføring av fast føde. Anonymkode: 011e6...6cc
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #7 Skrevet 9. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grøt er tungt fordøyelig og kan gi magevondt/urolig baby, derfor er det anbefalt å introdusere grøt på dagtid først fremfor på kveldstid. Ingen av mine har forøvrig sovet noe bedre som følge av innføring av fast føde. Anonymkode: 011e6...6cc Vi har innført veldig gradvis, og begynte først med grøt om morgenen. Hun har aldri vist noe tegn til at dette har plaget henne, så vi begynte med kveldsgrøt også. Men siden hun/han jeg henvendte meg til nevnte at det førte til veldig urolig på natt ville jeg likevel høre hva det innebar siden vi sliter med å skjønne hva som forårsaker de hyppige oppvåkningene her i gården. Vi har vært veldig opptatt av å gjøre alt «etter boken» når det kom til innføring av grøt, nettopp fordi vi ville se om baby tålte det. Vi er også klar over at det ikke nødvendigvis fører til bedre søvn, noen ganger tvert i mot, men siden vi lenge har «slitt» med hyppige oppvåkninger bestemte vi oss i samråd med helsesykepleier om å forsøke. Men takk for at du passer på! Anonymkode: a30e3...eb7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #8 Skrevet 9. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har innført veldig gradvis, og begynte først med grøt om morgenen. Hun har aldri vist noe tegn til at dette har plaget henne, så vi begynte med kveldsgrøt også. Men siden hun/han jeg henvendte meg til nevnte at det førte til veldig urolig på natt ville jeg likevel høre hva det innebar siden vi sliter med å skjønne hva som forårsaker de hyppige oppvåkningene her i gården. Vi har vært veldig opptatt av å gjøre alt «etter boken» når det kom til innføring av grøt, nettopp fordi vi ville se om baby tålte det. Vi er også klar over at det ikke nødvendigvis fører til bedre søvn, noen ganger tvert i mot, men siden vi lenge har «slitt» med hyppige oppvåkninger bestemte vi oss i samråd med helsesykepleier om å forsøke. Men takk for at du passer på! Anonymkode: a30e3...eb7 Hyppige oppvåkninger er da det vanlige for babyer i den alderen. Så godt som alle "sliter" med det. Det er i hvert fall ingen grunn til å begynne med fast føde før 6 mnd. Anonymkode: 56cd0...32e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #9 Skrevet 9. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har innført veldig gradvis, og begynte først med grøt om morgenen. Hun har aldri vist noe tegn til at dette har plaget henne, så vi begynte med kveldsgrøt også. Men siden hun/han jeg henvendte meg til nevnte at det førte til veldig urolig på natt ville jeg likevel høre hva det innebar siden vi sliter med å skjønne hva som forårsaker de hyppige oppvåkningene her i gården. Vi har vært veldig opptatt av å gjøre alt «etter boken» når det kom til innføring av grøt, nettopp fordi vi ville se om baby tålte det. Vi er også klar over at det ikke nødvendigvis fører til bedre søvn, noen ganger tvert i mot, men siden vi lenge har «slitt» med hyppige oppvåkninger bestemte vi oss i samråd med helsesykepleier om å forsøke. Men takk for at du passer på! Anonymkode: a30e3...eb7 Vel urolig i den sammenheng vil jo være at barnet gir utrykk for ubehag/smerte. Gråt, sutring, vrir seg feks. At dere må inn for å gi smokken igjen og at barnet sovner så snart det får smokken høres ikke ut som skyldes grøt. Mange oppvåkninger er normalt første leveår og kan ikke alltid tilskrives noen spesiell årsak. Anonymkode: 011e6...6cc
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #10 Skrevet 9. juli 2020 Tja, etterhvert skal de vel begynne å klare lengre søvnstrekk uten oppvåkninger (uten at jeg på noen måte har noen urealistiske forventninger til baby altså, jeg lever fint med sånn som vi har det nå men det er klart man ønsker best mulig søvn for babyen sin også. Hvis det skulle vise seg at det skyldes sult så ønsker jeg jo å kunne mette henne ordentlig slik at hun får sovet bedre). Vi ble uansett anbefalt det av helsesøster 😌 Skal sies at jeg ikke kan amme av medisinske årsaker - så det hører vel fort til historien før du fraråder meg å begynne med fast føde før fylte 6 mnd? Anonymkode: a30e3...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #11 Skrevet 9. juli 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Startet med noen skjer. Etter ca to uker ga jeg en halv porsjon (15g pulver ferdig havregrøt fra butikk) og han spiser det PG det går helt fint. Gir det sammen med sviskemos ca 2-3 friste isbiter. Ellers får han noen smaksprøver ellers typ pære, banan, avokado, Søtpotet hva enn jeg har ligggende som baby kan smake. Er nå 5 mnd men startet med dette da har var 4. Anonymkode: baf1d...1d8 Tusen takk for svar 😊 Anonymkode: 08fbc...efa
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #12 Skrevet 9. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel urolig i den sammenheng vil jo være at barnet gir utrykk for ubehag/smerte. Gråt, sutring, vrir seg feks. At dere må inn for å gi smokken igjen og at barnet sovner så snart det får smokken høres ikke ut som skyldes grøt. Mange oppvåkninger er normalt første leveår og kan ikke alltid tilskrives noen spesiell årsak. Anonymkode: 011e6...6cc Okei, takk for svar, det var det jeg var nysgjerrig på! Jeg har aldri opplevd at min baby har slitt med magen, så derfor er jeg selvfølgelig usikker på om det er signaler jeg ikke har klart å plukke opp eller om det skyldes at hun rett og slett ikke har magesmerter. Det var noe av grunne til at jeg spurte AB f5a7...... hva «urolig» for henne innebar ettersom hun kunne trekke det direkte opp mot grøten:) Anonymkode: a30e3...eb7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #13 Skrevet 9. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar 😊 Anonymkode: 08fbc...efa ... og sorry for at jeg spurte på din tråd😬 Vi begynte som nevnt på morgenen. Her begynte vi med 1 skje i en dag, deretter 2 skjeer i to dager, så tre skjeer i tre dager før vi innså at vi gikk aaaaaltfor sent frem mtp at vi ikke ville «rekke» full porsjon før typ 7 mnd. Og hun likte det og var ikke plaget (som jeg kunne merke i hvertfall). Vi ga kokt og avkjølt vann til grøten. Etter dag tre med tre skjeer ga vi halv porsjon - dette gikk også helt fint. Vi ga halv porsjon dagen etter også, før vi up-et til 3/4 i en dag og så full porsjon etter 10 dager (fra vi begynte med første skje). Deretter reduserte vi morgengrøten noe og ga halv porsjon på ettermiddag. Nå er vi oppe i en full porsjon til frokost og en full porsjon til kvelds. Ofte blandet med noe frukt (avokado skal visstnok mette lenge og vi ble derfor anbefalt dette på kveld for å bedre søvnkvalitet men som nevnt over har vi ikke merket allverdens🤪). Jeg tror vi gikk litt for sakte frem mtp hvor godt baby her responderte på grøten. Ingen tegn til magevondt og avføring akkurat som den skal være i overgang til fast føde. Anonymkode: a30e3...eb7 2
Rosa Sitron Skrevet 11. juli 2020 #14 Skrevet 11. juli 2020 On 7/9/2020 at 11:02 PM, AnonymBruker said: Vi har innført veldig gradvis, og begynte først med grøt om morgenen. Hun har aldri vist noe tegn til at dette har plaget henne, så vi begynte med kveldsgrøt også. Men siden hun/han jeg henvendte meg til nevnte at det førte til veldig urolig på natt ville jeg likevel høre hva det innebar siden vi sliter med å skjønne hva som forårsaker de hyppige oppvåkningene her i gården. Vi har vært veldig opptatt av å gjøre alt «etter boken» når det kom til innføring av grøt, nettopp fordi vi ville se om baby tålte det. Vi er også klar over at det ikke nødvendigvis fører til bedre søvn, noen ganger tvert i mot, men siden vi lenge har «slitt» med hyppige oppvåkninger bestemte vi oss i samråd med helsesykepleier om å forsøke. Men takk for at du passer på! Anonymkode: a30e3...eb7 Det er ikke noe etter boken med fast føde. I beste fall er det ulike bøker.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #15 Skrevet 12. juli 2020 18 timer siden, Rosa Sitron skrev: Det er ikke noe etter boken med fast føde. I beste fall er det ulike bøker. Hva mener du med det? De fleste er vel enige i at når grøt innføres så skal det gjøres gradvis? Eller er det noen som er for å kjøre full porsjon på dag 1? 🤔 Anonymkode: a30e3...eb7
Rosa Sitron Skrevet 12. juli 2020 #16 Skrevet 12. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva mener du med det? De fleste er vel enige i at når grøt innføres så skal det gjøres gradvis? Eller er det noen som er for å kjøre full porsjon på dag 1? 🤔 Anonymkode: a30e3...eb7 Alle er vel ikke enige om at det skal gies grøt. Sånnei det er ikke enighet om hvordan det skal gjøres. Det er vel som du sier enighet om å gå gradvis, men er gradvis 1 uke eller 1 mnd før full porsjon? Noen blir anbefalt velling som drikke for å starte med fast føde, andre mener mos, men ikke grøt, andre anbefaler grøt, og så har du blw som ikke gir most i det hele tatt. Også har du de som sier følg hva barnet vil. Mine ville ikke ha mos, så med den ene startet jeg rett på brødskiver. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #17 Skrevet 12. juli 2020 10 timer siden, Rosa Sitron skrev: Alle er vel ikke enige om at det skal gies grøt. Sånnei det er ikke enighet om hvordan det skal gjøres. Det er vel som du sier enighet om å gå gradvis, men er gradvis 1 uke eller 1 mnd før full porsjon? Noen blir anbefalt velling som drikke for å starte med fast føde, andre mener mos, men ikke grøt, andre anbefaler grøt, og så har du blw som ikke gir most i det hele tatt. Også har du de som sier følg hva barnet vil. Mine ville ikke ha mos, så med den ene startet jeg rett på brødskiver. 🤷♀️ Dette ble litt tåpelig, men... I min opprinnelige post skrev jeg at vi var opptatt av å gjøre det «etter boken» når det kommer til innføring av grøt. Så jeg tror jeg fremdeles har mitt på det rene ettersom de fleste er enig i at innføring av grøt bør skje gradvis, og at hvor gradvis man går avhenger av hvordan baby responderer på grøt (ergo ingen fasit) - så vidt meg er bekjent i hvertfall. Som også nevnt tidligere så gikk nok vi litt for sakte i starten mtp signalene vi fikk fra baby. Dette ble en veldig kverulerende diskusjon, men det er vel akkurat sånn det skal være her på KG 😬 Anonymkode: a30e3...eb7
Rosa Sitron Skrevet 12. juli 2020 #18 Skrevet 12. juli 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Dette ble litt tåpelig, men... I min opprinnelige post skrev jeg at vi var opptatt av å gjøre det «etter boken» når det kommer til innføring av grøt. Så jeg tror jeg fremdeles har mitt på det rene ettersom de fleste er enig i at innføring av grøt bør skje gradvis, og at hvor gradvis man går avhenger av hvordan baby responderer på grøt (ergo ingen fasit) - så vidt meg er bekjent i hvertfall. Som også nevnt tidligere så gikk nok vi litt for sakte i starten mtp signalene vi fikk fra baby. Dette ble en veldig kverulerende diskusjon, men det er vel akkurat sånn det skal være her på KG 😬 Anonymkode: a30e3...eb7 Men jeg skrev innføring av fast føde, ikke innføring av grøt. Jeg svarte fordi det er så mye misoppfatninger om at det bare er 1 måte å innføre mat på. Det er mange forskjellige og jeg vet ikke hva som er best.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #19 Skrevet 12. juli 2020 1 time siden, Rosa Sitron skrev: Men jeg skrev innføring av fast føde, ikke innføring av grøt. Jeg svarte fordi det er så mye misoppfatninger om at det bare er 1 måte å innføre mat på. Det er mange forskjellige og jeg vet ikke hva som er best. Men da er det jo i så fall ikke relevant mtp hva jeg opprinnelig skrev. Men enig i at det selvfølgelig ikke må gjøres med grøt. Her i huset blir alt av frukt og grønnsaker møtt med grimase (ja, vi har gitt det gjentatte ganger), mens grøt går ned på høykant. Vi blander frukt og grønt i grøten nå, hvor vi øker mengde grønnsak ift grøt for hver gang, og håper baby blir mer vant til andre smaker etterhvert 😊😊😊 Anonymkode: a30e3...eb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå