Gå til innhold

Tidlige tegn på ms?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Du som har ms, hva var dine første tegn?

Er sykemeldt som følge av utmattelse. Opplever tidvis nummenhet i ansiktet, spesielt i bakre del. Har opplevd ved et par anledninger å miste sidesynet, men det kommer tilbake. Har ett tilfelle hvor jeg har fått så mye flekker i synsfeltet at jeg ikke kunne lese, dette var på kveld og var i orden da jeg våknet.

Opplever med jevne mellomrom smerter i hud på håndbak og baksiden av lår. Dovner av i sete og lår, uavhenging av om jeg sitter, ligger eller står/går. Har en leamuslignende tilstand i lår med jevne mellomrom, men sterkere enn hva jeg tenker er normal leamus.

Før jeg ble sykemeldt jogger jeg 2-3 ganger i uken. Har ikke klart å opprettholde det under sykemelding.

Det er tatt en rekke blodprøver, alle negative. Har psoriasis, og legen mener jeg enten har gått på en smell eller har fatuige som følge av psoriasisen. Men klarer ikke helt å slå meg til ro med det. Og lurer på om jeg burde be om å bli utredet for ms?

Anonymkode: bf181...c8a

• Liker 1
Skrevet

Hadde kramper og spasmer og dårlig motorikk i bena. Plutselig en dag mistet jeg hele følelsen i høyre side og ble sendt til legevakten og videre derfra til MR og videre utredning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Atania skrev:

Hadde kramper og spasmer og dårlig motorikk i bena. Plutselig en dag mistet jeg hele følelsen i høyre side og ble sendt til legevakten og videre derfra til MR og videre utredning. 

Hvor gammel var du omtrent da ?

Anonymkode: 2f40d...980

AnonymBruker
Skrevet

Og ble du bedre i høyre side raskt etterpå ?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel var du omtrent da ?

Tidlig i tyveårene. Tok omtrent en måned før høyre side ble normal igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
På 9.7.2020 den 22.37, Atania skrev:

Takk for svar! Hvilke prøver innebar utredningen?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som hadde mye vondt i ene foten, ei som hadde følelsen av å dovne litt bort under foten innimellom og ei som plutselig ikke kjente at hun tissa da hun satt på do. Alle tre hadde MS. Så det er jaggu mye rart som kan være tidlig tegn. 

Anonymkode: 4fb19...d96

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye kan være tidlige tegn på MS. Blant annet smerter, synsforstyrrelser, nummenhet, prikking, svakhet, klossethet, utmattelse, skjelving, konsentrasjonsproblemer, forstoppelse/treg mage, depresjon, eufori, seksuelle forstyrrelser og svimmelhet. Vanligvis skyldes ingen av disse symptomene MS. 

Anonymkode: 110ad...c73

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvilke prøver innebar utredningen?

ts

Etter MR var det spinalpunksjon (analyse av ryggmargsvæsken), klinisk nevrologisk undersøkelse av reflekser og nervebaner, og noe man kaller evoked responses, undersøkelse av eventuell forsinkelse av nerveimpulser mellom syn- hørsel- og betøringssansen og hjernen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...