Gå til innhold

Hyttemat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Noen som har forslag til enkel hyttemat? Ferien i år er ei uke på en kjempe fin fjellhytte, men vi synes det er vanskelig å planlegge middag for uka, da vi må tenke på vekt på sekk, holdbarhet og tid med tanke på selve matlagingen. Vi må gå 40 minutter fra bilen, og det er 40 minutter til nærmeste butikk, så det blir da altså bare handlet en gang. 

Toroposer er såklart en mulighet, men vil helst ikke leve på dette hele ferien heller. Alle forslag taes i mot med stor takk!

Anonymkode: 37031...caa

AnonymBruker
Skrevet

Nugatti eller andre produkter som ikke trenger å stå kaldt.

Anonymkode: 8d23f...610

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ta med mye egg.  Uendelige variasjoner med egg.

Og selvsagt mye bacon/lettsaltet flesk.  Spekemat.

Og tomatbønner og snurring!   😉

PS.    Kan kanskje bli litt tungt å bære, men dette er i hvertfall holdbart lenge.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ta med mye egg.  Uendelige variasjoner med egg.

Og selvsagt mye bacon/lettsaltet flesk.  Spekemat.

Og tomatbønner og snurring!   😉

PS.    Kan kanskje bli litt tungt å bære, men dette er i hvertfall holdbart lenge.

Egg må være med ja! Ingen hyttetur uten egg, bacon og bønner til frokost! 😁

3 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Takk, skal lese der! 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egg må være med ja! Ingen hyttetur uten egg, bacon og bønner til frokost! 😁

Takk, skal lese der! 

Nettopp.     :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å i hvert fall ha en dag med en torosuppe og gjerne noe brød til. Ellers foretrekker vi å lage mye av maten hjemme å forhånd, fryse ned, og frakte opp til hytta. Da blir ikke sekken så tung :) 

Anonymkode: 30c05...4b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ta med suppeposer, egg, hjemmelagde pizzasnurrer / pizzastykker, havregrøt, polarbrød og knekkebrød, bacon, ost, ferdiglagd gryterett, pølser, pølsebrød ol. Og er det fiskevann i nærheten har dere mye god mat der😊

Anonymkode: a8976...acb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Handle kun en gang fordi det er 40 min til butikken? Er det ikke hyggelig å gå litt på fjelltur? Jeg hadde i hvert fall handlet to ganger, kanskje også flere.

Ellers hadde jeg tatt hermetikk, bacon, egg, brødskiver, grillmat (hvis det er grill der), smør, spekeskinke, toro-pasta, toro-gryteretter og tomatbønner.

Anonymkode: 2d3da...dae

• Liker 4
Skrevet

Har dere strøm og kjøleskap/fryser der da?

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handle kun en gang fordi det er 40 min til butikken? Er det ikke hyggelig å gå litt på fjelltur? Jeg hadde i hvert fall handlet to ganger, kanskje også flere.

Ellers hadde jeg tatt hermetikk, bacon, egg, brødskiver, grillmat (hvis det er grill der), smør, spekeskinke, toro-pasta, toro-gryteretter og tomatbønner.

Jeg vil tro det er 40 min med bil hun mener. Da blir det altså 2 timer og 40 min totalt for handleturen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 40 minutter til parkeringen fra hytten, og så 40 minutter med kjøring til butikken. Liker veldig godt å gå tur når vi er på fjellet, men ikke til butikken, det gjør vi nok av i hverdagen. Uaktuelt å bruke nesten 3 timer tur retur butikken med to små barn på 1 og 3 år 😅

Takk for tips!

10 timer siden, Sirah skrev:

Har dere strøm og kjøleskap/fryser der da?

Ja, det er det! Er bæringen som er hovedutfordringen, da vi har et barn i bæremeis og dermed bare en sekk som skal rømme både klær og mat... Men ser ut som samboer blir å gå to turer fra parkeringa, så da har vi allerede bedre muligheter

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker ta med suppeposer, egg, hjemmelagde pizzasnurrer / pizzastykker, havregrøt, polarbrød og knekkebrød, bacon, ost, ferdiglagd gryterett, pølser, pølsebrød ol. Og er det fiskevann i nærheten har dere mye god mat der😊

Anonymkode: a8976...acb

Hjemmelagde pizzasnurrer var et supert tips! Det hadde vært så enkelt som lunsj eller kvelds, det skrives opp på listen med en gang! P

Skrevet

Så bra at dere har strøm og kjøleskap på hytta. 

Som @Jerry Lee over skriver - med egg, lettsaltet flesk/bacon, og snurring kommer du langt. 

Foruten de tipsene du allerede har fått:

- pasta
- soltørkede tomater
- (risotto)ris
- tørket sopp
- tørket frukt (epler, dadler, fiken, svisker, rosiner, bananchips, jordbærchips - fungerer også fint som dessert)
- tørrmelk/melkepulver
- buljongterninger
(- såpestykke til klesvask)

Er det salt og pepper på hytta? Sukker og kanel? Urter og krydder du gjerne bruker i hverdagen? (f.eks løk, hvitløk, basilikum, oregano, paprika osv. som også finnes i tørket form).

For å være skikkelig petimeter, så ville jeg ha satt meg ned et par dager før turen og laget en middagsplan for hver dag utifra hva dere skal ha med dere. Det som har minst holdbarhet, spises først og så videre. 

I tilegg ville jeg ha fjernet all unødvendig emballasje siden dere er nødt til å bære mye. 

Siden du skal ha med barna, så foreslår jeg å la tre-åringen få en lett tursekk hvor han/hun kan ha litt tegnesaker og en aktivitetsbok, samt kanskje kosebamse e.l. Barnet kan fint bære litt av maten (det som veier lite, vel å merke) og litt av sine egne klær. Førti minutters gange i ulendt terreng (?) er mye for en liten kropp, så her må du selv bestemme om du vil at barnet skal "bidra" eller ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Pjolterbeist skrev:

Så bra at dere har strøm og kjøleskap på hytta. 

Som @Jerry Lee over skriver - med egg, lettsaltet flesk/bacon, og snurring kommer du langt. 

Foruten de tipsene du allerede har fått:

- pasta
- soltørkede tomater
- (risotto)ris
- tørket sopp
- tørket frukt (epler, dadler, fiken, svisker, rosiner, bananchips, jordbærchips - fungerer også fint som dessert)
- tørrmelk/melkepulver
- buljongterninger
(- såpestykke til klesvask)

Er det salt og pepper på hytta? Sukker og kanel? Urter og krydder du gjerne bruker i hverdagen? (f.eks løk, hvitløk, basilikum, oregano, paprika osv. som også finnes i tørket form).

For å være skikkelig petimeter, så ville jeg ha satt meg ned et par dager før turen og laget en middagsplan for hver dag utifra hva dere skal ha med dere. Det som har minst holdbarhet, spises først og så videre. 

I tilegg ville jeg ha fjernet all unødvendig emballasje siden dere er nødt til å bære mye. 

Siden du skal ha med barna, så foreslår jeg å la tre-åringen få en lett tursekk hvor han/hun kan ha litt tegnesaker og en aktivitetsbok, samt kanskje kosebamse e.l. Barnet kan fint bære litt av maten (det som veier lite, vel å merke) og litt av sine egne klær. Førti minutters gange i ulendt terreng (?) er mye for en liten kropp, så her må du selv bestemme om du vil at barnet skal "bidra" eller ikke. 

Takk for innspill! Finnes salt og pepper, mel, sukker, kanel og såpe der. Skal lage matplan, så vi får ordentlig oversikt og slipper å ta med unødvendig mye. 3 åringen har mer en nok med seg selv, så tenkte at hun skulle slippe å bære.

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fjordland grøt til lørdagen😍 da slipper du å bære så mye melk. Ellers vil eg foreslå pasta med kjøttdeig/skinke... pølse og brød, hamburger og brød, lapskaus, pytt i panne.. spekemat, ost og kjeks😃

Anonymkode: 1e699...979

AnonymBruker
Skrevet

Siden dere skal være der en hel uke, trenger du sikkert forslag til både frokost, lunsj, middag og evt. kveldsmat. 

Torosupper kan gjerne være lunsj eller kveldsmat når dere er på hytten, men det blir fort litt for mye om det blir middag hver dag. Og istedenfor å ta med ferdigbrød fra butikken, kan du også kjøpe med noen par pakker med posepulver-brød som du blander med vann og gjær, om dere spiser mye brødmat. Det tar mindre plass i sekken. Ta med 2-3 typer pålegg så alle får noe de liker, samtidig som det ikke tar så mye plass. Du kan også ta med en pakke havregryn. Det kan veie litt, men er mettende og nok til flere måltider. Husk sukker og kanel😊 Sukker kan du ta med i en pose, så du slipper å ta med en hel pakke. Kjøp gjerne med en posefoccacia også, det er godt tilbehør til suppe, og du kan også lage gode sandwicher med spekemat (og litt ailoi og rødløk) av det.

Siden dere skal ha med egg, har dere også mat til alle måltider. Stekt egg, eggerøre og spekemat, omelett (kjøp gjerne med en pakke skinke og revet ost og annet digg å ha i omeletten). 

Barna liker kanskje pølser? Og ett par pakker pølser kommer du langt med på en uke. Kokt pølse, grillet pølse, pølse og pasta, stekte pølsebiter til suppe osv. 

Kanskje er det mye blåbær på fjellet nå, kanskje litt avhengig hvor dere skal? Hva med å kjøpe en pakke posevafler og servere med nyrørte blåbær? Er det ikke vaffeljern der, kan du steke det på stekepannen som lapper.

Anonymkode: 69739...5a4

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 40 minutter til parkeringen fra hytten, og så 40 minutter med kjøring til butikken. Liker veldig godt å gå tur når vi er på fjellet, men ikke til butikken, det gjør vi nok av i hverdagen. Uaktuelt å bruke nesten 3 timer tur retur butikken med to små barn på 1 og 3 år 😅

Takk for tips!

Ja, det er det! Er bæringen som er hovedutfordringen, da vi har et barn i bæremeis og dermed bare en sekk som skal rømme både klær og mat... Men ser ut som samboer blir å gå to turer fra parkeringa, så da har vi allerede bedre muligheter

En sekk på ryggen og en på magen for den som ikke bærer barnet. Sekk på magen for den som gjør det.

Dere er sikkert unge og spreke.

Og med kjøleskap kan dere jo ta med absolutt alt.  Bare en uke, var det ikke?     ☺

AnonymBruker
Skrevet

Sånt som ikke er kjølevarer kan jo oppbevares i bilen og hentes senere etter behov. 

Anonymkode: cb44c...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Potetmosposer er mye mat med lite vekt.

Anonymkode: 6f7b7...52a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...