Gå til innhold

Fått mail om plass på venteliste, men har høyere poengsum enn poenggrensen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søkt master til høsten, og fikk i dag mail om at jeg ikke nådde opp i konkurransen om studieplass. Jeg oppfyller alle krav for studie. 

I mailen står det at min poengsum er 4,31, mens poenggrensen på studiet er 3,78! 

Har sendt mail til skolen om dette, men er veldig stresset. Har takket ja til å stå på venteliste (nr 5) fordi dette dukket opp på søknadsweb før jeg fikk mailen. Jeg har dobbeltsjekket at jeg utfyller kravene, og har sendt all dokumentasjon + at jeg ville vel ikke fått ventelisteplass hvis jeg ikke hadde oppfylt kravene?

Har noen erfaringer med dette? Har jeg da rett til å komme inn på studiet hvis de har gjort en feil, eller kan jeg miste plassen på grunn av noe de har gjort? 

Anonymkode: d36ba...235

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at kvote-søkere har takket ja? Mange studier har jo egne kvote for spesielle søkere, og disse kommer jo inn etter egne grenser - men plassene blir jo likevel fylt opp. 

Anonymkode: bc419...8d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at kvote-søkere har takket ja? Mange studier har jo egne kvote for spesielle søkere, og disse kommer jo inn etter egne grenser - men plassene blir jo likevel fylt opp. 

Anonymkode: bc419...8d3

Det står ingenting på studiets hjemmeside om dette. Det står at man kan få tilleggspoeng for yrkespraksis og flere fag, men dette skal jo isåfall gå inn i den totale summen av poengsum? Hvis ikke så skal vel jeg forholde meg til den kvoten som jeg "hører til" og da konkurrere kun med karakterpoeng, men da ville jeg jo fremdeles ha høyere snitt enn hva som står i mailen? Jeg mener, hvis kvotesøkere kommer inn på en annen måte, så ville jo fremdeles det snittet jeg skulle stått bak i venteliste vært høyere enn mitt, ellers ville det vel BARE vært kvotesøkere? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom veldig mange kvalifiserte har søkt studiet og de har begrenset med plasser, er det vel ikke bare å slippe inn alle som kvalifiserer til plass? 

Anonymkode: 0f621...d7c

AnonymBruker
Skrevet

Dersom veldig mange kvalifiserte har søkt studiet og de har begrenset med plasser, er det vel ikke bare å slippe inn alle som kvalifiserer til plass? 

Men dette går ut fra poenggrenser og konkurranse, det er de med høyest snitt som kommer inn, og jeg har høyere snitt enn hva som står som poenggrense (som vil si den som kom inn på studiet med lavest poeng). Samme som opptak til vanlige studier, hadde jo vært veldig urettferdig om du hadde 4,5 i snitt fra vgs, og jeg hadde 3,8 men jeg fikk tilbud og ikke du? :(

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel andre som har enda bedre snitt enn deg som har kommet inn? Tenker jeg 

Anonymkode: bbe08...e41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenggrensen er kanskje fra i fjor? Den varierer gjerne fra år til år, jo flere søkere jo høyere grense

Anonymkode: efcb3...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenggrensen er vel satt utifra hva man forventer? Altså at det var laveste som noen hadde ved sist opptak og at man forventer ca. det samme denne gangen. Mulig det er høyere nå da, enn det du har?

Anonymkode: d5f0f...0b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Poenggrensen er kanskje fra i fjor? Den varierer gjerne fra år til år, jo flere søkere jo høyere grense

Dette tenkte jeg også: er det årets poenggrense som er 3,78? Har de tatt inn ordinære søkere med 3,78 poeng i år? 

Eller regner de poengene motsatt vei?? Slik at 3 er bedre enn 4? 

Anonymkode: 7ae7e...e0a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er som de andre sier, poenggrensen er veiledende basert på forventet søkermasse. 

Anonymkode: 7ea9b...5f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenggrensen kan være oppgitt minstekrav og ikke et reelt tall for poeng ved inntak i år. 

Anonymkode: 8e4eb...057

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel andre som har enda bedre snitt enn deg som har kommet inn? Tenker jeg 

Anonymkode: bbe08...e41

Dere forstår ikke hva poenggrense er? 

Ts, er det årets poenggrense du referer til? Eller fjorårets? 

Saksbehandlingsfeil kan fort skje, så du bør absolutt ta kontakt og finne ut hva som har hendt! 

AnonymBruker
Skrevet

Poenggrensene er fra i fjor. Disse endres hvert år, og kan gå begge veier men som regel går det (dessverre) litt opp hvert år. Men takk ja til venteliste, det kan hende du får plassen likevel.

Anonymkode: 8e6c4...7aa

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er poenggrensen fra i år? Mulig den er fra ifjor. 

Men: jeg fikk selv avslag på masterstudier en gang, og da var det saksbehandlingsfeil (fikk beskjed om at jeg ikke var kvalifisert, selv om jeg var det.) Fikk ordnet det! Så les alt du har fått grundig og så tar du kontakt med skolen/universitetet. 

Ring/besøk studieveileder/opptakskontor. Bekreft evt hva dere har funnet ut på epost. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I steden for å hisse seg opp her der ingen kan svare deg likevel, så bør du bare ringe opptakskontoret i morgen og spørre.

Anonymkode: 6f48c...95f

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Er poenggrensen fra i år? Mulig den er fra ifjor. 

Men: jeg fikk selv avslag på masterstudier en gang, og da var det saksbehandlingsfeil (fikk beskjed om at jeg ikke var kvalifisert, selv om jeg var det.) Fikk ordnet det! Så les alt du har fått grundig og så tar du kontakt med skolen/universitetet. 

Ring/besøk studieveileder/opptakskontor. Bekreft evt hva dere har funnet ut på epost. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenggrensene er fra i fjor. Disse endres hvert år, og kan gå begge veier men som regel går det (dessverre) litt opp hvert år. Men takk ja til venteliste, det kan hende du får plassen likevel.

Anonymkode: 8e6c4...7aa

Poenggrensene er ikke fra i fjor, mailen er som følger:

Prioritet: Studium:                                                        Status:                 Din poengsum:     Poenggrense:     
1.Master i XXX (ønsker å være anonym)                      Venteliste nr 5      4,31                        3,78

Dette er ikke samme poenggrenser som var i fjor, og er heller ikke minstekravet (2,5) for å komme inn på master. Slik det står her har jeg jo en poengsum på 4,31 (som er det jeg har regnet ut selv også), og poenggrensen som jeg "konkurrerer" mot er 3,78. Poengsummen min er jo høyere enn poenggrensen for i år, poenggrensen for i fjor er noe annet (har allerede sjekket om det er det de går ut fra, og det er det ikke). 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I steden for å hisse seg opp her der ingen kan svare deg likevel, så bør du bare ringe opptakskontoret i morgen og spørre.

Anonymkode: 6f48c...95f

Mener på ingen måte å hisse meg opp, og beklager om jeg fremstår slik. Jeg er bare veldig stresset og hadde virkelig håpet og satset på å komme inn :(

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Albbas skrev:

Dere forstår ikke hva poenggrense er? 

Ts, er det årets poenggrense du referer til? Eller fjorårets? 

Saksbehandlingsfeil kan fort skje, så du bør absolutt ta kontakt og finne ut hva som har hendt! 

Ts her.

Referer til årets poenggrense som jeg fikk på mail, ikke den som står oppført på hjemmesiden til skolen for i fjor, for det er andre tall enn de jeg har fått på mail. Går ut fra at den jeg har fått på mail gjelder for i år, da den viser tall på flere studier som ikke stemmer overens med de tallene som står på skolens hjemmeside. 

Skrevet

Ts her.

Referer til årets poenggrense som jeg fikk på mail, ikke den som står oppført på hjemmesiden til skolen for i fjor, for det er andre tall enn de jeg har fått på mail. Går ut fra at den jeg har fått på mail gjelder for i år, da den viser tall på flere studier som ikke stemmer overens med de tallene som står på skolens hjemmeside. 

Da ville jeg tatt kontakt med opptakskontoret. De gjør feil de også, det gjorde de med meg, men de var kjappe til å innrømme det. Evt så forklarer de om du har misforstått noe. Jeg fikk også skriftlig bekreftelse på at de hadde gjort feil, og det må du selvsagt kreve. Og jeg kom selvsagt inn 😊 Lykke til!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...