AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #1 Skrevet 9. juli 2020 Trålere fryser ned varene sine kjempefort og også for hjortekjøtt sies det at det er lurt å legge det i en superkald fryser. Men når mate skal tines igjen, skal det helst ikke skje på benken eller, gud forby, i mikroen, men sakte, i kjøleskapet. Hvorfor? Anonymkode: db8c4...844
navnet Skrevet 9. juli 2020 #2 Skrevet 9. juli 2020 Kort svar, kontroll av bakterier. Bakterier utvikler seg hurtigst i tempraturer mellom 6-35 grader (husker ikke nøyaktig øvre sjikte her) Så man ønsker så hurtig som mulig nedfrysning for å unngå at kjøttet ligger mellom disse gradene, og dersom du lar steika ligge å tine på benken en hel dag vil den få mer å mer bakterier på den tinte delen (yttersiden) som gradvis sprer seg innover. I kjøleskap tiner den gjevnt, og som regel holder den seg lengere da store tempratursvingninger unngåes. Det tar lengere tid, men kvaliteten forringes mindre. Er ett kjerringråd om å la ting "hurtigtine" i iskaldt vann, som jeg synes fungerer fint. Da legger jeg de i plastikk sånn at jeg ikke får utvanna varer, men prøver å ikke ha luft mellom plastikken og kjøttet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #3 Skrevet 9. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trålere fryser ned varene sine kjempefort og også for hjortekjøtt sies det at det er lurt å legge det i en superkald fryser. Men når mate skal tines igjen, skal det helst ikke skje på benken eller, gud forby, i mikroen, men sakte, i kjøleskapet. Hvorfor? Anonymkode: db8c4...844 Det der er en seiglivet myte. Maten har best av å tines raskt, eller rettere sagt å befinne seg kortest mulig tid på den temperaturen (rett under null) der de store iskrystallene dannes. Anonymkode: 097f3...3c0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå