Gå til innhold

Hvorfor er hurtig frysing godt for kjøtt og fiske, men hurtig tining er ikke det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trålere fryser ned varene sine kjempefort og også for hjortekjøtt sies det at det er lurt å legge det i en superkald fryser. Men når mate skal tines igjen, skal det helst ikke skje på benken eller, gud forby, i mikroen, men sakte, i kjøleskapet. Hvorfor?

Anonymkode: db8c4...844

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort svar, kontroll av bakterier. 

Bakterier utvikler seg hurtigst i tempraturer mellom 6-35 grader (husker ikke nøyaktig øvre sjikte her) Så man ønsker så hurtig som mulig nedfrysning for å unngå at kjøttet ligger mellom disse gradene, og dersom du lar steika ligge å tine på benken en hel dag vil den få mer å mer bakterier på den tinte delen (yttersiden) som gradvis sprer seg innover. I kjøleskap tiner den gjevnt, og som regel holder den seg lengere da store tempratursvingninger unngåes. Det tar lengere tid, men kvaliteten forringes mindre. 

Er ett kjerringråd om å la ting "hurtigtine" i iskaldt vann, som jeg synes fungerer fint. Da legger jeg de i plastikk sånn at jeg ikke får utvanna varer, men prøver å ikke ha luft mellom plastikken og kjøttet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trålere fryser ned varene sine kjempefort og også for hjortekjøtt sies det at det er lurt å legge det i en superkald fryser. Men når mate skal tines igjen, skal det helst ikke skje på benken eller, gud forby, i mikroen, men sakte, i kjøleskapet. Hvorfor?

Anonymkode: db8c4...844

Det der er en seiglivet myte. Maten har best av å tines raskt, eller rettere sagt å befinne seg kortest mulig tid på den temperaturen (rett under null) der de store iskrystallene dannes. :) 

Anonymkode: 097f3...3c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...