Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er interessert i deres tanker rundt det å være arbeidsløs eller ledig😀

Jeg har virkelig fått slite med å få meg en jobb siden jeg flyttet hjem til Norge fra utlandet for noen år siden. Jeg registrerer at det er sterke meninger blant folk, og jeg merker til min store skrekk, at jeg også begynner å inkorporere normer om at det er latskap å ikke arbeide og å ta i mot penger fra velferdsstaten. Men hva hvis man ikke få seg en jobb? For meg er det vanskelig, med den utdanningen jeg har, å nå helt opp i jobbsøkerkonkurranser der det ofte er over 100 søkere til en stilling. Jeg har vanskelig for å bestemme meg for å ta mer utdanning, eller en annen utdanning, fordi jeg er litt gammel - kanskje - det er ikke noe jeg har spesielt lyst til å utdanne meg som. Jeg har altså en utdanning, jeg ønsker meg en jobb men det er nesten håpløst vanskelig å få en. Så hva skal jeg gjøre?

Dersom jeg sier, jeg vil ikke jobbe, er jeg lat og grusom - en utnytter av velferdsstaten. Hvorfor skal vi kalle folk late hvis det faktisk ikke finnes en jobb til dem. Det er forferdelig slitsomt å være arbeidssøker, og det blir umulig å komme seg ut av dette slitet hvis man er lat som bestemmer seg for ikke å jobbe, og det på den andre siden er bort imot umulig å nå opp som jobbsøker. Jeg er også i en alder hvor det hadde vært fint for meg å stifte en familien. Det skaper et ekstra stress for meg da jeg med barn blir nødt til å kunne forsørge dette barnet. 

Noen tanker?

Anonymkode: ce13a...1f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i utlandet, så her er man rett på sosialstønad. Så problemet med at man antar noen spekulerer i å motta arbeidsledighetstrygd fordi de er «lat» er utelukket. Men sånn er det jo ikke i Norge.

Å være ufrivillig arbeidsledig må være den store skrekken. Jeg ville gjort alt, søkt jobber i hele landet, sikkert også utlandet, og jobber jeg var overkvalifisert til. Hvis du tror du ikke får jobb med din utdanning så har du jo egentlig bare to valg, flytte tilbake der du kan få jobb eller ta en ny utdanning. Jeg tok utdanning ved siden av jobb i voksen alder og synes det var supert. Tenk muligheter ikke begrensninger:) jeg ukependler selv til jobb, og må på sikt flytte, bare så det er sagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Å motta sine rettigheter økonomisk fra staten har man jo krav, det er ikke snylting.

I fremtiden vil det være vanskelig å få jobb, vi ser jo bare allerede nå hvordan man skal kjempe for en enkel jobb. Arbeidslivet er helt ødelagt av innsparinger, bemanningsbyråer og storkapitalismen. Det betyr at vi må snart tenke nytt, en form for borgerlønn i tillegg til deltid. Man må starte å dele stillinger i 2, 50%. Man jobber annnenhver uke, da kan flere få jobb. Samtidig dyrke sin fritid på friuken, noe som gjør livet enda bedre.

Anonymkode: 0cb98...ba4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Thea82 skrev:

Jeg bor i utlandet, så her er man rett på sosialstønad. Så problemet med at man antar noen spekulerer i å motta arbeidsledighetstrygd fordi de er «lat» er utelukket. Men sånn er det jo ikke i Norge.

Å være ufrivillig arbeidsledig må være den store skrekken. Jeg ville gjort alt, søkt jobber i hele landet, sikkert også utlandet, og jobber jeg var overkvalifisert til. Hvis du tror du ikke får jobb med din utdanning så har du jo egentlig bare to valg, flytte tilbake der du kan få jobb eller ta en ny utdanning. Jeg tok utdanning ved siden av jobb i voksen alder og synes det var supert. Tenk muligheter ikke begrensninger:) jeg ukependler selv til jobb, og må på sikt flytte, bare så det er sagt. 

Hva mener du, har man ikke rett på sosialstønad i Norge? Arbeidsledighetstrygd er jo en form for sosialstønad...

Ja, jeg søker alle mulige steder og har hatt jobber jeg er overkvalifisert for lenge. Det er ikke noe snakk om å flytte tilbake der jeg kan få jobb. 

Prøver å ta til meg rådet ditt om å se muligheter fremfor begrensninger 😙

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å motta sine rettigheter økonomisk fra staten har man jo krav, det er ikke snylting.

I fremtiden vil det være vanskelig å få jobb, vi ser jo bare allerede nå hvordan man skal kjempe for en enkel jobb. Arbeidslivet er helt ødelagt av innsparinger, bemanningsbyråer og storkapitalismen. Det betyr at vi må snart tenke nytt, en form for borgerlønn i tillegg til deltid. Man må starte å dele stillinger i 2, 50%. Man jobber annnenhver uke, da kan flere få jobb. Samtidig dyrke sin fritid på friuken, noe som gjør livet enda bedre.

Anonymkode: 0cb98...ba4

Jah, jeg tror faktisk også man må begynne å tenke annerledes snart. Men det sitter så hardt i! Hva som er arbeid, hva som er respektabelt osv osv. Kunne ikke foreldregenerasjonen til oss over 30 begynt å tenke litt annerledes. Liksom, hvordan våger de å forvente av meg at jeg skal fikse hytte, mann, hus når det ikke finnes ressurser til det? Skal jeg tråkke på en hel masse folk for å nå disse tingene? Jeg rambler litt nå, def

Skrevet
4 timer siden, Kareno skrev:

Hva mener du, har man ikke rett på sosialstønad i Norge? Arbeidsledighetstrygd er jo en form for sosialstønad...

Ja, jeg søker alle mulige steder og har hatt jobber jeg er overkvalifisert for lenge. Det er ikke noe snakk om å flytte tilbake der jeg kan få jobb. 

Prøver å ta til meg rådet ditt om å se muligheter fremfor begrensninger 😙

Mente at her jeg bor får man ikke noe arbeidsledighetstrygd, men starter på laveste minstesats med sosialstønad. Det er jo så lite, at ingen vil velge det frivillig (tror jeg). De to første årene med arbeidsledighetstrygd i Norge er jo mye høyere, så man kan bli mistenkt for å ta det som «betalt friår». Sier ikke at alle gjør det altså! 

Jeg prøver selv å fokusere på mulighetene når ting går imot. Ikke alltid like lett, men synes det fungerer når jeg får det til:) lykke til!

Skrevet
18 timer siden, Thea82 skrev:

Mente at her jeg bor får man ikke noe arbeidsledighetstrygd, men starter på laveste minstesats med sosialstønad. Det er jo så lite, at ingen vil velge det frivillig (tror jeg). De to første årene med arbeidsledighetstrygd i Norge er jo mye høyere, så man kan bli mistenkt for å ta det som «betalt friår». Sier ikke at alle gjør det altså! 

Jeg prøver selv å fokusere på mulighetene når ting går imot. Ikke alltid like lett, men synes det fungerer når jeg får det til:) lykke til!

Det var litt spennende å lese at du tenker at ingen vil velge minstesatsene fra nav frivillig. Fint tenkt. 

Betalt friår, er det sprøeste jeg har hørt når man vet hvor vanskelig det er å komme seg inn på arbeidsmarkedet etter å ha vært uten arbeid?

Jeg stresser men det kommer til å gå fint

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...