Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå trenger jeg noen råd til hvordan jeg skal takle situasjonen.

En venninne og jeg er på hyttetur. Vi har kjent hverandre i to år, men har blitt nære og gode venninner på den tiden. Vi har vært på hyttetur siden mandag, og har hatt fine og koselige dager/kvelder. Mye latter og humor. I kveld skulle vi hjelpe hverandre å klippe håret. Jeg har ganske langt hår og vi tenkte å ta rundt ti cm for å ta det slitte. Da hadde jeg fortsatt hatt en god lengde på håret. Det ender da opp med at jeg får skulderlangt hår, og jeg blir helt fra meg. Jeg ble så lei meg, gråt og hadde en reaksjon på at håret ble så mye kortere enn planlagt. Det skal sies at jeg ikke har et spesielt fint utseendet og har noen kg ekstra, så jeg har følt at håret mitt har gjort meg noe tiltrekkende i alle fall. Har slitt med å få meg kjæreste i flere år. 

Reaksjonen min var voldsom, gråt og ville reise hjem. Følte meg så lite attraktiv og er redd for å gå ut i offentligheten resten av sommeren med så kort hår. Har aldri følt at jeg har kledd kort hår. Redd for å se styggere ut, feitere osv. Har blitt mobbet ekstremt mye for utseendet igjennom hele barndommen og ungdomsåra, og blir ofte  avvist fordi jeg er stygg når jeg går på date. Vi endte opp med å bli værende på hytta, det er 40 min å kjøre hjem. Venninnen min ble veldig mutt, hadde lyst til å ta bussen og syntes stemningen var dårlig. Mente reaksjonen min var voldsom. Hun ville vi skulle gå og legge oss med en gang og ville ikke prate om det i kveld. Tror ikke hun skjønner hvorfor jeg blir lei meg, da hun er flott å se på og ikke har noe problem med å finne seg kjæreste. 

Vi la oss, hun ville ikke snakke mer om det og sovnet etter en stund. Jeg ligger her og har utrolig dårlig samvittighet for min reaksjon, lei meg for at håret mitt er så kort og redd for at dette skal forandre vennskapet vårt/at vi ikke skal være venner lenger. Hva gjør jeg? Jeg trenger desperat råd. 

Anonymkode: 2b60d...2b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 32 og 38 hvis det har noe å si. 

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forstår det, klippet hun deg mye kortere enn planlagt. Din reaksjon er din reaksjon, og det er ikke noe galt med den. Håret ditt er viktig for deg. Hun er i mine øyne den som har skapt denne situasjonen, og hun burde her be deg om unnskyldning og ta ansvar for det hun har gjort. Det er ikke du som skaper dårlig stemning, det er hun. 

Anonymkode: e4d06...dbe

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Når du får en som ikke er proff frisør til å klippe håret kan du ikke forvente at det blir akkurat som du tenkte. Folk esitmerer også ofte feil. Synest du har en enorm overreaksjon på konsekvensen av ditt valg å klippe håret. Hvordan tror du hun føler seg nå når du i praksis legger skyld på henne som du valgte for klippen for at du selv har dårlig selvbilde og reagerer så voldsomt? 

Anonymkode: 62898...29a

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du får en som ikke er proff frisør til å klippe håret kan du ikke forvente at det blir akkurat som du tenkte. Folk esitmerer også ofte feil. Synest du har en enorm overreaksjon på konsekvensen av ditt valg å klippe håret. Hvordan tror du hun føler seg nå når du i praksis legger skyld på henne som du valgte for klippen for at du selv har dårlig selvbilde og reagerer så voldsomt? 

Folk som sier de vil ha så og så mange cm estimerer også ofte feil lengde og vil i realiteten ha klipt av mindre enn de sier. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg forstår det, klippet hun deg mye kortere enn planlagt. Din reaksjon er din reaksjon, og det er ikke noe galt med den. Håret ditt er viktig for deg. Hun er i mine øyne den som har skapt denne situasjonen, og hun burde her be deg om unnskyldning og ta ansvar for det hun har gjort. Det er ikke du som skaper dårlig stemning, det er hun. 

Hun sier hun er lei seg for at det ble så mye kortere enn planlagt. Hun mener jeg er fin med skulderlangt hår. Jeg har ikke hatt så kort hår på mange år. Jeg har knyttet mye av det lille fine med utseendet mitt opp mot håret mitt. Og ja, det var en del slitt, men det hadde holdt å ta 10 cm. Jeg ble veldig lei meg og var nærmest hysterisk. Gråt mye og jeg gråter bare jeg tenker på det eller ser meg i speilet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er TS som spør om hjelp/sier seg villig til å få hjelp av noen som ikke er frisør. Det er TS som skaper dårlig stemning. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo risikoen man er villig til å ta når man blir klippet av venner. 

Anonymkode: 1d840...d74

Jeg hadde såpass langt hår at det å klippe av 10 cm ikke hadde vært noe problem. Var kun snakk om å klippe det som var slitt, også har hun tatt veldig mye mer, for hun trodde det ville bli fint. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hår vokser ut igjen. Du overreagerer noe voldsomt. 

Anonymkode: 6fd9a...348

Det tar flere år før det vokser ut igjen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er TS som spør om hjelp/sier seg villig til å få hjelp av noen som ikke er frisør. Det er TS som skaper dårlig stemning. 

I vennegjengen vår hjelper vi hverandre med å klippe tuppene og det slitte rett som det er. Det er ikke nødvendig å løpe til frisøren for å klippe et par cm. Det er ikke det som er poenget her. Poenget er situasjon og hvordan jeg kan ordne opp i det her i morgen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde såpass langt hår at det å klippe av 10 cm ikke hadde vært noe problem. Var kun snakk om å klippe det som var slitt, også har hun tatt veldig mye mer, for hun trodde det ville bli fint. 

Igjen: en risiko du var villig til å ta. Selv om hun hadde vært utdannet frisør kunne ting gått til helvete og du vært misfornøyd, men da hadde du i det minste kunne klaget, fått det rettet opp og ikke vært redd for at dette kommer til å ødelegge vennskapet deres. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Man sier ikke ja til å gjøre noe man ikke klarer å gjøre. Jeg, feks, ville ikke lovet å fikse en vask da jeg vet jeg hadde ødelagt den verre. Klarer du ikke å måle opp 10 cm med en linjal og klippe rett av, ikke si du klarer det. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Igjen: en risiko du var villig til å ta. Selv om hun hadde vært utdannet frisør kunne ting gått til helvete og du vært misfornøyd, men da hadde du i det minste kunne klaget, fått det rettet opp og ikke vært redd for at dette kommer til å ødelegge vennskapet deres. 

Man hadde ikke fått rettet opp at noen hadde klippet for mye hos frisøren heller. Nå er ikke poenget frisør/ikke frisør her, så slutt å spor av tråden. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I vennegjengen vår hjelper vi hverandre med å klippe tuppene og det slitte rett som det er. Det er ikke nødvendig å løpe til frisøren for å klippe et par cm. Det er ikke det som er poenget her. Poenget er situasjon og hvordan jeg kan ordne opp i det her i morgen. 

Du kan beklage godt for reaksjonen din og at det ikke var mening å få henne til å føle seg dårlig (for det var du som tok risikoen, satset og feilet her altså). Forklare hvorfor du fikk reaksjonen og at det ikke var hun i seg selv som er grunnen for den. Hun har jo tydeligvis beklaget fra sin side allerede ut fra innlegget ditt. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Man sier ikke ja til å gjøre noe man ikke klarer å gjøre. Jeg, feks, ville ikke lovet å fikse en vask da jeg vet jeg hadde ødelagt den verre. Klarer du ikke å måle opp 10 cm med en linjal og klippe rett av, ikke si du klarer det. 

Jeg hadde veldig langt hår, så det å klippe av 10 cm er null problem ettersom det fortsatt er mye igjen. Vi målte opp. Allikevel ble det tatt altfor mye. Hun har gått et år på frisørlinjen, så hun kan i grunn å klippes Nå er det da veldig dårlig stemning ettersom jeg hadde en voldsom reaksjon. Jeg føler meg ufattelig stygg og føler dette gjør meg enda mindre tiltrekkende enn jeg er. Aner ikke hvordan jeg skal redde vennskapet eller fikse håret. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man hadde ikke fått rettet opp at noen hadde klippet for mye hos frisøren heller. Nå er ikke poenget frisør/ikke frisør her, så slutt å spor av tråden. 

Poenget er at det var dumt av deg å bli klippet av en venninne, faglært eller ikke, går ikke ting som planlagt risikerer man at forhold endrer seg, akkurat som at man ikke burde selge/kjøpe biler av bekjente. 

Du bestemmer hvordan dette går videre, du bestemmer hvordan forholdet deres blir fremover. Fortsett å gnag på dette og du risikerer å miste venninna eller innse at hår vokser ut igjen og la det ligge. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Du kan beklage godt for reaksjonen din og at det ikke var mening å få henne til å føle seg dårlig (for det var du som tok risikoen, satset og feilet her altså). Forklare hvorfor du fikk reaksjonen og at det ikke var hun i seg selv som er grunnen for den. Hun har jo tydeligvis beklaget fra sin side allerede ut fra innlegget ditt. 

Hun har sagt at hun er lei seg for at det ble så mye kortere, men hun sier bare at alt er fint når jeg prøver å snakke med henne. Hun ville bare legge seg. Jeg skulle egentlig klippe henne også, da hun har skulderlangt hår som jeg nå har fått. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og til en annen gang høres det ut som du kan ha godt av å snakke med noen. Når du forbinder hårlengden din med muligheten for å få en kjæreste er det ikke helt på plass rundt selvbilde. Ja, det er et umiddelbart sjokk for flere om en går drastisk til verks og klipper av halvparten av håret, men en trenger ikke bli tilnærmet hysterisk som du selv sier. 

• Liker 44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...