Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber nattevakter i helse, men har et par kveldsvakter i turnusen også. Jeg havner alltid sammen med samme person hver eneste kveldsvakt. For 4 år siden hadde vi en konflikt på arbeidsplassen ang at hun mobbet meg. (hun har mobbet mange tidligere også som har sluttet pga henne). Vi ble innkalt til møte sammen pga det og hun skjerpet seg, men allikevel så er det en dårlig kjemi/stemning imellom oss. Hun får alt jeg sier til å høres dumt ut bland annet, er veldig krass og brå i tonefallet mot meg, men hun gjør dette på en måte som jeg ikke kan "ta" henne på, derfo så har jeg ikke noe konkret å komme med til sjefen om jeg skal ta det opp med henne, men jeg syntes det er slitsomt og nedtrykkende å jobbe sammen med henne, er to andre også som er veldig hyggelige på tomannshånd, men når de er i nærheten av henne så smittes hennes væremåte ovenfor meg over på dem. Jeg kommer veldig godt overens med alle de resterende 57 ansatte, og ønsker bare å spørre sjefen om jeg kan bli satt på en annen dag eller motsatt avdeling som henne når jeg ska jobbe kveld. Jeg jobber så sjeldent i miljø, jobber alene på natta og hadde jo vært hyggelig å trives på jobb de få gangene jeg er i miljø, selvom jeg helt fint overlever å jobbe med henne de gangene.... er det skikkelig teit av meg og ta dette opp med sjefen? Er det barnslig ? Redd for å gjøre det vanskelig for sjefen... men tenker å si at det bare er et ønske og går det ikke så går det ikke. Hva syns dere? 

Anonymkode: 4110c...4ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å håndtere slike saker er en del av jobben til sjefen. Si ifra. Ditt arbeidsmiljø er viktig, og det er gunstig for dem at du trives sånn at du fortsetter å jobbe der og ikke slutter. 

Anonymkode: 811dd...82a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange er på jobb samtidig på kveldsvakt? Går det ikke an å unngå henne? 

Anonymkode: 40e87...47f

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring fra arbeidslivet er dessverre at man må håndtere sånne ting selv. Samarbeid så lite som mulig med kollegaen, gjør kun det dere må gjøre sammen. 

Om hun er krass mot deg, så sier du fra at du ikke finner deg i oppførselen. Man må stå opp for seg selv i dagens arbeidsliv. 

Anonymkode: f4234...621

Skrevet

Si fra. Kanskje havner du med henne fordi andre har bedt om å slippe? 

Jeg oppdaget for en tid tilbake at den eneste jeg opplever det er tungt å jobbe med, skulle "plasseres" i tomannsteam med meg (igjen). Ba om å få noen andre, uten å kritisere henne. Sa at det er bedre å rullere, både med tanke på arbeidsmiljø, utvikling og trivsel i personalet. Og jeg ble flyttet.

Fikk senere høre at flere hadde sagt nei til å jobbe med henne. Håper bare ledelsen er tøff nok til å gi henne en tilbakemelding på dette.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange er på jobb samtidig på kveldsvakt? Går det ikke an å unngå henne? 

Anonymkode: 40e87...47f

Vi pleier å være 3. Nei, er ganske små avdelimger så det går ikke og hun er alltid sånn "bff" med den andre som er på jobb og jeg føler meg fryst ut på en måte

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta det opp med sjefen, men ikke alle sjefer klarer konflikthåndtering dessverre. De skygger banen og er veike.

Beste råd hvis du fremdeles vil jobbe der er å late som at du liker henne. Kill her with kindness. Lat som du digger henne. Hun oppfører seg slik fordi hun er usikker på deg. Enhver arbeidsplass har en bølle. Du må vise deg sterk og ha grenser samtidig som du later som om du liker henne.

Anonymkode: fcc13...bc9

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta det opp med sjefen, men ikke alle sjefer klarer konflikthåndtering dessverre. De skygger banen og er veike.

Beste råd hvis du fremdeles vil jobbe der er å late som at du liker henne. Kill her with kindness. Lat som du digger henne. Hun oppfører seg slik fordi hun er usikker på deg. Enhver arbeidsplass har en bølle. Du må vise deg sterk og ha grenser samtidig som du later som om du liker henne.

Jeg er bare hyggelig jeg, gir henne komplimenter og jeg tar det heller ikke personlig at hun er som hun er imot meg, men det er veldig trykket å være på jobb med henne alikevel. Når jeg jobber så mye alene som jeg gjør så hadde det vært hyggelig å jobbe sammen med noen jeg liker og som liker meg de få gangene jeg jobber sammen med noen. Nå har hun holdt på med dette spillet sitt i 4 år. Hun kommer ikke til å endre adferd uansett hvordan jeg opptrer imot henne. 

Sjefen min tar konflikter veldig alvorlig og har sagt mange ganger at hun på ingen måte ønsker at vi skal fikse opp oss imellom. Hun vil vite om et hvert tilfelle. Men jeg syns alikevel det er ubehagelig å komme med sånt til henne. 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare hyggelig jeg, gir henne komplimenter og jeg tar det heller ikke personlig at hun er som hun er imot meg, men det er veldig trykket å være på jobb med henne alikevel. Når jeg jobber så mye alene som jeg gjør så hadde det vært hyggelig å jobbe sammen med noen jeg liker og som liker meg de få gangene jeg jobber sammen med noen. Nå har hun holdt på med dette spillet sitt i 4 år. Hun kommer ikke til å endre adferd uansett hvordan jeg opptrer imot henne. 

Sjefen min tar konflikter veldig alvorlig og har sagt mange ganger at hun på ingen måte ønsker at vi skal fikse opp oss imellom. Hun vil vite om et hvert tilfelle. Men jeg syns alikevel det er ubehagelig å komme med sånt til henne. 

Ok, ja det er ubehagelig med slike mennesker. Npr du nå har prøvd, og det ikke fungerer, og det går sterkt utover trivsel på arbeidsplassen så er du nødt til å ta det opp med sjefen.

Men- du må ha dokumentasjon og eksempler. Begynn å skrive ned en oversikt fremover hva det er vedkommende gjør, eller ikke gjør som plager deg. Ta det over en periode fremover slik at du eventuelt også ser et mønster, og at du har ferske eksempler. Det hjelper å se det skrevet ned. Du må logge hver hendelse med dato.

Når du så har sortert og plukket ut gode, relevante eksempler på oppførsel som er uakseptabel, så ber du om et møte med sjefen din. Så legger du frem dokumentasjonen for din sjef, og ber om at det blir tatt tak i. Når du har gjort dette kan ikke sjefen din unngå å gjøre noe med det. Viktig at du har alt skriftlig og kan fremvise loggen ved behov.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, ja det er ubehagelig med slike mennesker. Npr du nå har prøvd, og det ikke fungerer, og det går sterkt utover trivsel på arbeidsplassen så er du nødt til å ta det opp med sjefen.

Men- du må ha dokumentasjon og eksempler. Begynn å skrive ned en oversikt fremover hva det er vedkommende gjør, eller ikke gjør som plager deg. Ta det over en periode fremover slik at du eventuelt også ser et mønster, og at du har ferske eksempler. Det hjelper å se det skrevet ned. Du må logge hver hendelse med dato.

Når du så har sortert og plukket ut gode, relevante eksempler på oppførsel som er uakseptabel, så ber du om et møte med sjefen din. Så legger du frem dokumentasjonen for din sjef, og ber om at det blir tatt tak i. Når du har gjort dette kan ikke sjefen din unngå å gjøre noe med det. Viktig at du har alt skriftlig og kan fremvise loggen ved behov.

Som sagt så er det ingenting konkret jeg kan ta henne på. Det er tonefallet hun har mot meg kontinuelig, og det er en kald skulder og en slags utfrysning ved at hun får meg til å ikke orke å snakke på jobb fordi hun svarer meg på en måte som gjør at jeg høres dum ut. Hun svarer ikke noe frekt, hun sier heller ikke noe frekt, det et tonefallet, stemningen, rett og slett vibrasjonene hun stråler ut til meg. Hun er veldig lattetmild og spøkefull og trivlig og jovial og pratsom med alle andre bortsett fra med meg, med meg er hun alvorlig og ser på meg som et spørsmålstegn når jeg snakker, får alt jeg sier til å høres dumt ut. Jeg blir sittende helt taus på jobb, imens hun skravler som en foss med alle andre, og når jeg prøver å være med i samtalen f.eks så ser hun bare på meg sånn tomt og svarer sånn kleint. 

Absolutt alt jeg sier virker feil for henne. Akkurat som hun bare har bestemt seg for at jeg er skikkelig dum og jeg føler at hun ikke stoler på meg i arbeidet av en eller annen merkelig grunn, hun hever seg veldig over meg og prøver å få meg til å føle meg liten og dårlig og hun er ekstremt sjefete over meg. Alt alle andre sier er kjærkomment. Jeg har det ikke på denne måten med noen andre kollegaer, alle andre er sånn som f.eks spør meg om råd ang ting på jobb, er interessert i å snakke med meg, og får meg til å føle meg flink eller på lik linje som dem selv. Men hun her bare hever seg opp som en jævla gjærdeig når jeg er i nærheten. 

Jeg kan som du ser ikke komme med noe konkret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt så er det ingenting konkret jeg kan ta henne på. Det er tonefallet hun har mot meg kontinuelig, og det er en kald skulder og en slags utfrysning ved at hun får meg til å ikke orke å snakke på jobb fordi hun svarer meg på en måte som gjør at jeg høres dum ut. Hun svarer ikke noe frekt, hun sier heller ikke noe frekt, det et tonefallet, stemningen, rett og slett vibrasjonene hun stråler ut til meg. Hun er veldig lattetmild og spøkefull og trivlig og jovial og pratsom med alle andre bortsett fra med meg, med meg er hun alvorlig og ser på meg som et spørsmålstegn når jeg snakker, får alt jeg sier til å høres dumt ut. Jeg blir sittende helt taus på jobb, imens hun skravler som en foss med alle andre, og når jeg prøver å være med i samtalen f.eks så ser hun bare på meg sånn tomt og svarer sånn kleint. 

Absolutt alt jeg sier virker feil for henne. Akkurat som hun bare har bestemt seg for at jeg er skikkelig dum og jeg føler at hun ikke stoler på meg i arbeidet av en eller annen merkelig grunn, hun hever seg veldig over meg og prøver å få meg til å føle meg liten og dårlig og hun er ekstremt sjefete over meg. Alt alle andre sier er kjærkomment. Jeg har det ikke på denne måten med noen andre kollegaer, alle andre er sånn som f.eks spør meg om råd ang ting på jobb, er interessert i å snakke med meg, og får meg til å føle meg flink eller på lik linje som dem selv. Men hun her bare hever seg opp som en jævla gjærdeig når jeg er i nærheten. 

Jeg kan som du ser ikke komme med noe konkret. 

Jo det er konkrete ting du nevnte nå. 
Skriv ned etter hver vakt.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er konkrete ting du nevnte nå. 
Skriv ned etter hver vakt.

Og tror du virkelig sjefen gjør noe? Min erfaring fra arbeidslivet er at ledelsen gir blaffen, det er opp til hver enkelt å stå opp for seg selv. 

TS bør skremme denne kollegaen til å aldri plage henne igjen. Selvsagt på tomannshånd slik at ingen andre ser det. 

Anonymkode: f4234...621

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...