Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler på evnene mine når jeg ser at de fleste fra mitt kull ligger 150k-200k over meg i lønnstrinn. Jeg har ila. 5 år kun fått 3 intervjuer men har tidligere fått jobb gjennom vikariater hvor jeg ble oppringt. Det ene intervjuet førte til jobben jeg har i dag. Spm er.....jeg hsr forhandlet lønn men får aldri noe mer enn 10k en sjelden gang som i lengden ikke en gang utjevner inflasjon. 

jeg får for det første ALDRI intervju.. etter 5 år med sikkert 600+ søknader så burde ett normalt menneske få mer enn 3 intervjuer. Jeg har særdeles gode referanser og fikk etter kort tid høyere stilling og mer ansvar i forrige jobb. 

Jeg er 30 år og tenker på å få barn 1 dag men jeg har et stort studielån etter 5årig utdanning og klarer meg ikke økonomisk med lønnen i dag, bhg koster 3-4000 i mnden. Med denne kostnaden har jeg kun 4000 igjen å leve på med et barn i tillegg. Jeg spiser jo mat for 3000-4000 i dag.....
jeg hadde ingen oppstarte midler fra studietiden da den eneste jobben og intervjuet jeg fikk var et 6mnd vikariat. Jeg satt på lesesalen dag inn dag ut for å søke men fikk aldri napp. Det gikk utover karakterene til slutt siden jeg ble så deprimert men fikk til slutt B i snitt fra bachelor og C i master. 

Anonymkode: ae886...50c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ha et ærlig svar er førsteinntrykket mitt at du har en del skrivefeil og skriver og formulerer deg litt ustrukturert. Jeg håper du formulerer deg mer ryddig i jobbsøknadene dine.

Det er ikke tydelig hva du egentlig spør om.

Er det slik å forstå at du har jobb, men opplever at du er underbetalt i den? 

Og at du har sendt 600 søknader samtidig som du har vært i nåværende jobb, men uten å få napp?

Mulig du er i en helt annen bransje enn meg, men jeg får stort sett napp på 70 % av søknadene jeg har sendt og de gangene jeg henvender meg direkte til et firma ender det som regel alltid med et intervju. 

Å få betydelig lønnsøkning i nåværende jobber generelt vanskelig. De jeg kjenner som tjener best har gjerne byttet jobb noen ganger.

Anonymkode: 5bf03...9fb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil ha et ærlig svar er førsteinntrykket mitt at du har en del skrivefeil og skriver og formulerer deg litt ustrukturert. Jeg håper du formulerer deg mer ryddig i jobbsøknadene dine.

Og at du har sendt 600 søknader samtidig som du har vært i nåværende jobb, men uten å få napp?

Mulig du er i en helt annen bransje enn meg, men jeg får stort sett napp på 70 % av søknadene jeg har sendt og de gangene jeg henvender meg direkte til et firma ender det som regel alltid med et intervju. 

Å få betydelig lønnsøkning i nåværende jobber generelt vanskelig. De jeg kjenner som tjener best har gjerne byttet jobb noen ganger.

Et uformelt innlegg på et internettforum kan jo ikke sammenlignes med en formell jobbsøknad. Alle skriver så klart annerledes i de to forskjellige tilfellene. Jeg regner med at du ikke tar et nytt avsnitt etter ca hver eneste setning? 

Anonymkode: 9f322...973

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et uformelt innlegg på et internettforum kan jo ikke sammenlignes med en formell jobbsøknad. Alle skriver så klart annerledes i de to forskjellige tilfellene. Jeg regner med at du ikke tar et nytt avsnitt etter ca hver eneste setning? 

Anonymkode: 9f322...973

Synes jeg ser mye SMS-språk og forkortelser andre steder enn kun på nettforum også. Også i jobbsammenheng. Fort gjort at det sniker seg inn uvaner. Jeg skriver stort sett med samme språk enten det er er private notater, forum eller på jobb, men det er selvsagt min egen preferanse. Fordelen er at jeg slipper å sette meg ned å tenke hardt de gangene jeg må skrive ryddig og strukturert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har gode referanser vet du at det neppe er evnene.

Om du sender mange søknader uten å få napp må du se på hvordan du skriver søknaden. Prøv å jobb litt med utformingen, det er den som skal friste dem til å kalle deg inn på intervju. Jeg er enig med første TS, basert på innlegget ditt her kan du bli mer strukturert og spisset i din skriftlige utforming. Jeg vil tro at litt øving og pussing på dette området vil skaffe deg flere intervju.

Så er det selvsagt viktig å møte forberedt og fokusert på intervju.

Det er vanskelig å få lønnsøkning i den jobben man er i. Den virkelige økninga får man om man har noen jobbskifter og benytter den anledningen til å forhandle opp lønn.

Anonymkode: 59ca1...4cf

Skrevet

Hvilken bransje er dette da? Er det arbeidsmarkedet som er spesielt vanskelig, eller tror du at feilen ligger hos deg?

Skrevet

Du får ikke kommet på mye intervjuer fordi søknadene dine er for dårlige. Jeg har vært der selv! Søknadene mine var hakket for vage og diplomatiske og de stakk seg nok ikke ut. Jeg måtte alliere meg med en venn som hadde ca 50% treff på sine søknader - ble kalt inn på halvparten av alle søknader han sendte - og fikk se hva han gjorde. Han hjalp meg med å spisse mine søknader på en bedre måte og kunne lese igjennom det jeg hadde tenkt til å sende inn. Det hjalp! Plutselig fikk jeg masse intervjuer, masse intervjutrening og tilslutt en ny jobb! Men søknader kan være vanskelig med mindre man har knekt koden. Da blir de bare veldig flatt "bla,bla,bla". 

Så mitt råd er å snakke med de du vet har fått de jobbene du vil ha! Spør om råd. Se om du kan få titte på noen av søknadene de har sendt inn. 

Og ps: jeg ligger også ca 100-150 k under mange av mine jevnaldrende. Jeg jobber i staten, så det er forklaringen for min del. Mitt fagfelt er mye bedre betalt utenfor offentlig sektor. Men jeg har en trygg jobb uten veldig mye overtid og lite stress. 

AnonymBruker
Skrevet

At selve søknaden er viktig er helt klart korrekt. Jeg brukte lang tid på å utforme den generelle malen jeg bruker og har også hjulpet andre til å skrive søknader som har sikret intervju (og videre jobb) hvor det har vært svært mange søkere. Det ligger mange ressurser for dette ute på nett, men det krever litt tid og for noen kan det være lurt å be andre om hjelp.

I korte trekk handler det om å gi en god presentasjon av seg selv og sin bakgrunn og selge inn til arbeidsgiver hvorfor nettopp du er egnet til jobben. Her bør man ha litt selvtillit, men uten å bli for arrogant. Ha en positiv tone. Tenk på den som sitter på den andre siden av bordet og skal lese dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er meg :(  de fleste fra klassen fikk jobb før endt utdanning. Jeg var av typen som måtte ta en master for å fylle tom cv, like før jeg måtte ta master nr 2. Ingen intervju etter bachelor mens de andre har relevant jobb ved siden av studiet.  Jeg har studert finans. 

Har vært på jobbsøkekurs hos nav flere år tilbake da jeg var nyutdannet, gått til privat karriereveiledning, spørt mange jeg kjenner om cv hjelp og betalt over 50k for cv/søknad skrive tjenester. 

de jeg spurte kunne ikke hjelpe noe særlig siden de er dårlig i norsk. 

Har alltid hatt problemer med jobb egentlig, fikk ikke til noe særlig på vgs heller. Holdt meg til 1 jobb i 3 år fordi jeg ikke fikk noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At selve søknaden er viktig er helt klart korrekt. Jeg brukte lang tid på å utforme den generelle malen jeg bruker og har også hjulpet andre til å skrive søknader som har sikret intervju (og videre jobb) hvor det har vært svært mange søkere. Det ligger mange ressurser for dette ute på nett, men det krever litt tid og for noen kan det være lurt å be andre om hjelp.

I korte trekk handler det om å gi en god presentasjon av seg selv og sin bakgrunn og selge inn til arbeidsgiver hvorfor nettopp du er egnet til jobben. Her bør man ha litt selvtillit, men uten å bli for arrogant. Ha en positiv tone. Tenk på den som sitter på den andre siden av bordet og skal lese dette.

Det er meg :(  de fleste fra klassen fikk jobb før endt utdanning. Jeg var av typen som måtte ta en master for å fylle tom cv, like før jeg måtte ta master nr 2. Ingen intervju etter bachelor mens de andre har relevant jobb ved siden av studiet.  Jeg har studert finans. 

Har vært på jobbsøkekurs hos nav flere år tilbake da jeg var nyutdannet, gått til privat karriereveiledning, spørt mange jeg kjenner om cv hjelp og betalt over 50k for cv/søknad skrive tjenester. 

Har alltid hatt problemer med jobb egentlig, fikk ikke til noe særlig på vgs heller. Holdt meg til 1 jobb i 3 år fordi jeg ikke fikk noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er meg :(  de fleste fra klassen fikk jobb før endt utdanning. Jeg var av typen som måtte ta en master for å fylle tom cv, like før jeg måtte ta master nr 2. Ingen intervju etter bachelor mens de andre har relevant jobb ved siden av studiet.  Jeg har studert finans. 

Har alltid hatt problemer med jobb egentlig, fikk ikke til noe særlig på vgs heller. Holdt meg til 1 jobb i 3 år fordi jeg ikke fikk noe annet. 

Hvis dette er TS, så virker det ikke som om du er særlig faglig interessert i det du skal jobbe med  «måtte ta en master for å fylle ut CV». Jeg ville forsøkt å få fram i søknadene hvorfor du vil ha jobbene du søker på, og hva det er du kan bidra med i den jobben. La noen som er fra din bransje se igjennom søknadene og gi deg tips. Og godt språk og ikke skrivefeil er en selvfølge. Hilsen en som ansetter. 

Anonymkode: 6e43e...d11

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, tangent skrev:

Du får ikke kommet på mye intervjuer fordi søknadene dine er for dårlige. Jeg har vært der selv! Søknadene mine var hakket for vage og diplomatiske og de stakk seg nok ikke ut. Jeg måtte alliere meg med en venn som hadde ca 50% treff på sine søknader - ble kalt inn på halvparten av alle søknader han sendte - og fikk se hva han gjorde. Han hjalp meg med å spisse mine søknader på en bedre måte og kunne lese igjennom det jeg hadde tenkt til å sende inn. Det hjalp! Plutselig fikk jeg masse intervjuer, masse intervjutrening og tilslutt en ny jobb! Men søknader kan være vanskelig med mindre man har knekt koden. Da blir de bare veldig flatt "bla,bla,bla". 

Så mitt råd er å snakke med de du vet har fått de jobbene du vil ha! Spør om råd. Se om du kan få titte på noen av søknadene de har sendt inn. 

Og ps: jeg ligger også ca 100-150 k under mange av mine jevnaldrende. Jeg jobber i staten, så det er forklaringen for min del. Mitt fagfelt er mye bedre betalt utenfor offentlig sektor. Men jeg har en trygg jobb uten veldig mye overtid og lite stress. 

De fleste jeg kjenner skriver dårlig norsk, men de jobber ofte spesifisert mot et felt(regnskap, ingeniør..programmerer) og har nå så lang erfaring at de får intervju bare pga cv. Mange av oss fra mitt land sliter med jobb. Men jeg er født i Norge så jeg føler at jeg ikke burde ha dette problemet. Vennina mi sender en og samme søknad til alle, samboeren (ingeniør) min kan såvidt skrive norsk og blir til og med nesten headhuntet. Jeg mistet alle de norske vennene mine etter høyere utdanning :( så nå har jeg ingen med bra norsk og en tilsvarende utdanning å prate med.  Har god kontakt med et par innvandrere oppvokst her men de er jo leger......virker ikke som om språk var viktig når de skrev....

Jeg jobber privat og burde hatt mye mer. Jeg har en lønn tilsvarende en medarbeider med bachelorgrad som har jobbet 2/3 år.  Når jeg tenker meg om har de fleste jeg kjenner ned samme type utdanning men på bachelor nå også 100k mer enn meg. Vil ikke vite hva de fra kullet mitt tjener en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at vennene dine er penere enn deg? Det er faktisk slik at pene personer lettere får jobb enn oss vanlige stygge. 

https://www.arbeidsnytt.no/utseende/pene-folk-far-lettere-jobb/101306

Anonymkode: 1e2b9...248

Jeg er hverken etnisk norsk eller hvit. 
jeg vet ikke hvilken trekk nordmenn synes er fint på en fra mitt område. 

Men jeg vet at jeg er ansett som penere enn gjennomsnittet. Men nå er det også slik at plastisk kirurgi også er vanlig for oss og tar det etter graduation. 

men det ligger noe i det du sier, har bodd her alle mine år men kun blitt sjekket opp av 1 nordmann etter 30 år....men når det gjelder menn fra samme land/område ble jeg sjekket opp annenhveruke bare jeg gikk ut. Kanskje jeg er dritstygg i deres øyne...

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er TS, så virker det ikke som om du er særlig faglig interessert i det du skal jobbe med  «måtte ta en master for å fylle ut CV». Jeg ville forsøkt å få fram i søknadene hvorfor du vil ha jobbene du søker på, og hva det er du kan bidra med i den jobben. La noen som er fra din bransje se igjennom søknadene og gi deg tips. Og godt språk og ikke skrivefeil er en selvfølge. Hilsen en som ansetter. 

Anonymkode: 6e43e...d11

Stemmer at jeg er lite interessert. Men man må jo ha jobb. Jeg hadde interesse en gang i livet men har druknet i presset om å måtte få jobb. Endte med at jeg studerte noe som var ansett som safe og ikke hva jeg liker. Jeg hadde jo ikke annet valg. 

Jeg er svært arbeidsom, pålitelig og kan holde ut med ting jeg hater og faktisk utføre oppgavene bra år etter år. Liker å løse komplekse problemstillinger. Jeg er opplært til å kunne yte mitt beste uansett forhold. Kun vært syk 1 gang på 5 år. - skriver ikke dette i søknaden men det er det eneste positive jeg finner med meg selv og hva jeg kan bidra med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg vet at jeg er ansett som penere enn gjennomsnittet. Men nå er det også slik at plastisk kirurgi også er vanlig for oss og tar det etter graduation. 

men det ligger noe i det du sier, har bodd her alle mine år men kun blitt sjekket opp av 1 nordmann etter 30 år....men når det gjelder menn fra samme land/område ble jeg sjekket opp annenhveruke bare jeg gikk ut. Kanskje jeg er dritstygg i deres øyne...

Du sier du har studert finans, er du medlem ac Econa? De har ganske bra veiledningtjenester og kan hjelpe deg med karriererådgivning, se gjennom søknad og CV for deg og de har linkedIN kurs som kan være nyttige. Jeg fikk i alle fall en boost på LinkedIN etter å ha vært på kurs hos de.

Et annet tips er å lære seg noe som man vet er attraktivt og vekker interesse. Det kan være sertifiseringer innen SAP for eksempel eller annen programvare som er mye brukt. Slikt vil gjøre at du skiller deg ut i bunken. 

Dessverre er det sant det som blir sagt, at det er nesten umulig å få noe særlig lønnsøkning på eksisterende jobb. Ikke med mindre man har et annet jobbtilbud og truer med å slutte. 

Anonymkode: f86f3...cbc

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet jeg skriver dårlig. Bruker opp til 2 dager per søknad for å fikse på ting og tang. 

sendte 600+ søknader ila 5 års periode som resulterte i 3 intervjuer. Et av de er jobben i dag, en annen ble avlyst etter 2.runde siden var kvalifiserte så de la ut ny annonse og spesifiserte regnskap kompetanse. Så jeg har reelt sett kun hatt 2 ekte intervjuer ....vikariater telles ikke da jeg ble oppringt. Har hatt inaktive perioder grunnet vikariat. 

jeg har som nevnt tidligere ingen å få hjelp av. Jeg er personen mine venner går til for å få norsk hjelp. Jeg har ingen norske venner lenger...det skjedde noe etter utdanning.  Jeg er omringet av gebrokkent norsk så jeg tror ikke jeg blir bedre. Før hadde jeg kollegaer men nå som vi sitter hjemme glemmer jeg språket snart.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier du har studert finans, er du medlem ac Econa? De har ganske bra veiledningtjenester og kan hjelpe deg med karriererådgivning, se gjennom søknad og CV for deg og de har linkedIN kurs som kan være nyttige. Jeg fikk i alle fall en boost på LinkedIN etter å ha vært på kurs hos de.

Et annet tips er å lære seg noe som man vet er attraktivt og vekker interesse. Det kan være sertifiseringer innen SAP for eksempel eller annen programvare som er mye brukt. Slikt vil gjøre at du skiller deg ut i bunken. 

Dessverre er det sant det som blir sagt, at det er nesten umulig å få noe særlig lønnsøkning på eksisterende jobb. Ikke med mindre man har et annet jobbtilbud og truer med å slutte. 

Anonymkode: f86f3...cbc

Jeg er medlem i finansforbundet. De kunne ikke en gang sjekke om jeg hadde riktig lønn. Hvordan de ikke kan sjekke lønn mot stilling i xxx bank Markets er uforståelig. Jeg tar stadig nettkurs som sql, html, js.net osv....tenker på tableau nå. Jeg har ikke sertifisert meg enda siden jeg ikke får brukt de kunnskapene på jobb så glemmer jeg alt innen kort tid. 

Jeg planlegger å bytte jobb hvert 3.år...jeg må ta igjen lønnsgapet. Det er dyrt å leve i oslo. Enten får jeg høyere lønn eller så kan jeg ikke ha barn. Jeg orker ikke at mine barn skal føle det jeg følte som barn pga penger. Det var like før jeg ble kriminell..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som slår meg er at du har gjort mye av ting som ikke fungerer. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, men sannsynligvis må noe endres som du så langt ikke har tenkt på.. Selv om minoriteter nok har noen ulemper i jobbmarkedet, er det mye tyder på at man som minoritetskvinne innenfor et mannsdominert yrke har visse fordeler også. Ergo er det nok lite hensiktsmessig å "grave seg ned" pga forhold rundt dette.

Det jeg kan foreslå er:

- Har du sett på egen fremtoning? Ja, noen kommer unna med uortodoks klesstil osv, men i de fleste "pengeyrker" er fremtoning langt viktigere enn for si ingeniører, leger osv.. Spill rollen din og få det fram på (den offentlige biten) av Linkedin / Facebook osv. Menn har det gjerne enklere pga vi bare kan ta på oss en dress og se "proff" ut, men alle kvinnene jeg kjenner som har gjort det bra innenfor bank/megling/forsikringsalg legger ned en innsats i å se stilfull ut. Grå mus selger ikke - for å si det enkelt.

- Gjør mest mulig ut av Linkedin osv. Fyll inn og få fram alt du har av kompetanse / erfaring.

- Språk er som alle andre sier veldig viktig. Hvis engelsk er lettere for deg - skriv søknader osv på engelsk dersom det kan passe. Forøvrig må du ta grep for å omgås folk som snakker norsk. Hva med å melde deg frivillig til en sak du støtter? - det ser bra ut på CV og kan gi deg norsktrening/omgang med noen som kan hjelpe med norsken.

- Vurder å ta et mellomtrinn vekk fra bysentra. Jeg har et par venninner som hadde vanskeligheter med å få "foten innenfor" de jobbene de selv ønsket i byen(e). Begge tok 1-2 år i distriktene i vikariater (fagsjef/lederstillinger de aldri hadde fått i en storby grunnet langt større søkermasse) og fikk gjennom erfaringen foten innenfor hos attraktive selskaper i mer sentrale strøk.

- Ta inn over deg at entusiasme selger. Ser ovenfor at du ikke akkurat "brenner" for faget ditt. Det er greit - det er det mange som ikke gjør, men ville du selv ansatt noen som var som deg? De aller fleste vil heller ha en motivert ansatt som er noe dårligere faglig sett, enn en umotivert person med gode karakterer. Og du trenger ikke lyve heller; fokuser f.eks på at du elsker å jobbe med komplekse problemstillinger. Bruk eksempler og få frem entusiasme rundt dette og andre sider av jobben du synes er ok.

- Slutt å sende søknader på "alt" du finner. Du har jobb, så det er ingen krise/fulltidsjobb å finne seg en jobb. Søk på jobber du vil ha og faktisk er motivert for. På den måten vil du forhåpentligvis legge mer energi ned i den enkelte søknad, og ikke bare sende ut søknader på "automatikk". Det er faktisk et ganske vanlig fenomen at man kan komme inn i et spor hvor måloppnåelsen kan komme i andre rekke til prosessen (eksempel: Man fokuserer så mye på å sende X antall tilbud, at man ikke legger ned nok tid på å få aksept på tilbudene man sender/allerede har sendt ut.). Dette henger også ofte sammen med forsvarsmekanismene de fleste av oss har mot avslag.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der har du forklaringen din. Å ikke være etnisk norsk er det samme som å være stygg  når det gjelder ansettelser. Urettferdig men sånn er det bare.

Anonymkode: 1e2b9...248

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...