Gå til innhold

På vei nordover, med symptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en i reisefølget ditt er syk så snur dere og drar hjem! Corona eller ei, det er da vel ingen som vil ha syke mennesker på besøk. Ikke er det spesielt gøy å reise rundt mens man er syk heller. 

Dette burde være en selvfølge.

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Stans og finn en god ørretelv frem til dere får svar på testen. Rhinoviruset er på fremmarsj så det kan godt hende at det er det hun sliter med, men frem til svar foreligger burde dere være mest mulig stasjonære. Som en annen skriver i tråden kan dere teste dere privat mot et vederlag for deretter å fortsette ferien. 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Stans og finn en god ørretelv frem til dere får svar på testen. Rhinoviruset er på fremmarsj så det kan godt hende at det er det hun sliter med, men frem til svar foreligger burde dere være mest mulig stasjonære. Som en annen skriver i tråden kan dere teste dere privat mot et vederlag for deretter å fortsette ferien. 

Beste forslaget hittil. Trenger ikke avbryte turen, men få testet henne fort som fy og hold dere isolert inntil dere får resultatet. Det innebærer å holde seg unna restauranter, hoteller, bensinstasjoner, offentlige toaletter... ja, alle steder hvor folk ferdes. Et avsidesliggende sted som elv eller fiskevann må jo være midt i blinken da. Kanskje ikke helt turen dere planla, men det er ingen som gjør det de hadde planlagt i år, så vi må alle sammen være litt ekstra fleksible og løsningsorienterte! 

Bare ikke ta med smitten dit dere reiser, det er så vanvittig dumt. Det skjønner du nok selv og, siden du opprettet denne tråden. 

Anonymkode: 70289...ff7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Stopp, test, isoler den syke. Dere som ikke er syke må holde dere i en karantenetilstand inntil svar på prøven er klart. Er den positiv- snu og dra hjem! 

Anonymkode: 15140...a59

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du selv at dere bør forholde dere?

Hvis du har en datter på 14 år er du godt voksen, men ansvarlig? Nei, overhodet ikke. Har dere tenkt å smitte folk hele veien til bestemmelsesmålet? 
Jeg er rystet over at du selv ikke klarer å tenke at dere må stoppe, ta kontakt med legevakt og få en test. 
Vi har ingen smitte her nå, svært få som har vært syke i nord. Vi er muligens litt flinkere å ta hensyn og følge de råd som blir gitt, men hva hjelper det når vi blir invadert av sånne som dere? Du virker mer opptatt av hvor lang tid det tar å få svar, enn å ta prøven og evt måtte være i ro et par dager. Kan roe deg med at det tar max to dager å få svar. Tar hun prøven i moren får dere svar lørdag. De tester og gir svar alle dager.
Beklager skarpt svar, men jeg er i risikogruppen og er livredd for sånne tankeløse folk som dere. Som tenker vi har vært på reise i fem dager - underforstått - vi fortsetter. Går sikkert bra??? Vis hensyn. Ta ansvar.

STOPP og hold dere i ro til dere har fått svar, dere kan legge igjen smitte i hytter og på hotell, smitte mange. 
 Flere av dere kan være smittet uten at det har brutt ut.

Anonymkode: 735f8...0e4

Eh. Hvis du tenker deg om, så skjønner du kanskje at det er TETTHETEN i befolkningen, som gir mer smitte i sør? Morsomt når du prøver å forklare det med at nordlendinger er flinkere å ta smittehensyn. (Jeg er selv nordlending, og blir nesten litt flau av det, når jeg leser ditt innlegg. "Invadert av sånne som dere") 🤪

Min datter har symptomer på en helt vanlig forkjølelse (tett nese og sår hals). Symptomene kom i ettermiddag, men pga korona-faren har hun har vært i ro siden de oppsto. Nå stiller jeg et enkelt spørsmål, og du får regelrett panikk og begynner med personangrep.

Vi kunne stilletiende reist videre, men gjorde ikke det, ettersom vi ikke ønsker å smitte folk på vår vei eller familie i nord. 

Du kan finne andre å ta egen bitterhet og dødsangst ut over. For jeg leser ikke på en plass at du ønsker min datter god bedring, hele innlegget handler om DEG. 

TS

Anonymkode: 997af...65b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har familie i risikosonen som vi skal besøke, og vi bor på hytter og hotellet på vei nordover. Hvordan bør vi forholde oss nå?

Dere skal snu og kjøre hjem igjen.

Anonymkode: e623b...948

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Hvis du tenker deg om, så skjønner du kanskje at det er TETTHETEN i befolkningen, som gir mer smitte i sør? Morsomt når du prøver å forklare det med at nordlendinger er flinkere å ta smittehensyn. (Jeg er selv nordlending, og blir nesten litt flau av det, når jeg leser ditt innlegg. "Invadert av sånne som dere") 🤪

Min datter har symptomer på en helt vanlig forkjølelse (tett nese og sår hals). Symptomene kom i ettermiddag, men pga korona-faren har hun har vært i ro siden de oppsto. Nå stiller jeg et enkelt spørsmål, og du får regelrett panikk og begynner med personangrep.

Det blir ganske mye tettere med folk i Nord også når det kommer mye turister. 

En vanlig forkjølelse skal behandles som korona siden du ikke uten videre kan skille de uten test. Du glemte å nevne i hovedinnlegget at symptomene startet i dag. Ingen er tankelesere. 

Anonymkode: e950b...2f1

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter på 14 har fått forkjølelse, uten muskelsmerter, men med mild feber. Vi bor på Østlandet, i en kommune med noe smitte, og er på vei nordover. (Vært 5 dager på reise).

Har familie i risikosonen som vi skal besøke, og vi bor på hytter og hotellet på vei nordover. Hvordan bør vi forholde oss nå?

Jeg hadde snudd og reist hjem.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, tror du det bor så jævla lite folk her nord at vi ikke har tetthet? Er du helt idiot? Vi har ganske mange små tettsteder med høy tetthet hvor smitte fort kan bryte ut, og da -sliter- de. På samme måte som Bærum, Nittedal, Arendal, Skjeberg etc. Sleng på en liten isolering av bygda ved et lite sommerras så er det jo puurfect! 

Nei faen heller, hold dere i faens ro! Du spør jo. Dumme spørsmål krever dumme svar. 

Men god bedring. Kan jo forsåvidt være noe så uskyldig som allergi, rhinovirus eller andre infeksjoner. Allergi kan fremkalle feber hos barn. Du kan laste ned allergiappen og se om det er spredning der du er. 

Ring legevakt og forhør deg, kan hende de tar dere inn kajlt siden dere er sommerturister. 

Anonymkode: cdca5...9cd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kunne stilletiende reist videre, men gjorde ikke det, ettersom vi ikke ønsker å smitte folk på vår vei eller familie i nord. 

Du kan finne andre å ta egen bitterhet og dødsangst ut over. For jeg leser ikke på en plass at du ønsker min datter god bedring, hele innlegget handler om DEG. 

TS

Har dere snudd eller tatt inn på camping eller hotell?

Isåfall er det helt krise for det stedet dere overnatter på hvis det skulle vise seg å være covid 19!

Anonymkode: 0f81c...ba9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Tips til fin og billig ørretstang? Hva anbefales det å bruke som agn?

Anonymkode: fcc1b...892

• Liker 1
Skrevet (endret)
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere stenger, men det enkleste av alt (som likevel fungerer svært godt) er en relativt lett stang med vanlig haspelsnelle. Dette er en klassisk fiskestang som de fleste kjenner. Jeg ville unngått stenger til under 500-lappen om jeg var deg. 

Gå innom en sportsbutikk å si at du vil ha en billig ørretstang så får du nok hjelp. Dersom du kun skal fiske litt nå i sommer ville jeg ikke latt meg overtale til å legge allverdens i kjøpet.

Ellers er dupp og mark kraftig undervurdert av mange fiskere (jeg har fått noen av mine største ørreter ved slikt fiske). I ørretfiske bruker man gjerne 3 mark på kroken. 

Har du noe erfaring med markfiske fra tidligere eller er det første gangen? (Dersom du blir bitt av basillen så er fluestang veldig gøy, men det krever en del trening )

• Liker 1
Skrevet (endret)
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av konkrete tips så virker denne å være tilfredsstillende for en feriefisker: 

https://www.xxl.no/shimano-shimanosett-lett-ferskvann-6-6/p/1060062_1_style?gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMItJit9rW_6gIVuiB7Ch25WwvOEAQYASABEgJPd_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Eller så kan jeg virkelig anbefale denne på det varmeste: https://www.xxl.no/abu-garcia-devil-orret-sett-7-5-15g/p/1124258_1_style

Jeg har faktisk 2 stk av Devilstanga selv, og synes den er helt super å fiske med. Den er lett, den er myk (vil si at stanga beveger seg godt med fisken), og den er lett å kaste langt med. 

Men la meg poengtere at budsjettet til hver enkelt varierer. Når jeg skriver at du bør unngå de aller billigste stengene så er det for din egen del. Fisken biter dersom agnet er plassert på rett sted til rett tid (fisken tar ikke hensyn til merke på utstyret). Årsaken til at jeg fraråder de rimeligste stengene beror på opplevelsen du får som fisker. Med kjip stang og snelle får du oftere krøll på lina, og mindre følsomhet når du får napp. Dette med å kjenne fisken i andre enden av snøret er jo halve moroa  :)

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du lyst å drepe de? Hvis ikke bli hjemme.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble testet en fredag, fikk svar lørdag (negativt :) )

Anonymkode: 7c6a8...982

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, tror du det bor så jævla lite folk her nord at vi ikke har tetthet? Er du helt idiot? Vi har ganske mange små tettsteder med høy tetthet hvor smitte fort kan bryte ut, og da -sliter- de. På samme måte som Bærum, Nittedal, Arendal, Skjeberg etc. Sleng på en liten isolering av bygda ved et lite sommerras så er det jo puurfect! 

Nei faen heller, hold dere i faens ro! Du spør jo. Dumme spørsmål krever dumme svar. 

Men god bedring. Kan jo forsåvidt være noe så uskyldig som allergi, rhinovirus eller andre infeksjoner. Allergi kan fremkalle feber hos barn. Du kan laste ned allergiappen og se om det er spredning der du er. 

Ring legevakt og forhør deg, kan hende de tar dere inn kajlt siden dere er sommerturister. 

Anonymkode: cdca5...9cd

Banning og personangrep. Den klassiske nordlendingen 🌞

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Fikk hun testet seg? 

Anonymkode: 994d3...b1a

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk hun testet seg? 

Anonymkode: 994d3...b1a

Vi var i kontakt med legevakt idag tidlig. Fikk beskjed om at så lenge hun ikke har hoste eller tetthet i brystet, feber eller muskelverk, så skulle vi bare reise videre. Men hun skulle ha minst mulig kontakt med folk inntil videre. 

De opplyste at det er mye forkjølelse i omløp nå. Så vi ser an, foreløpig. Men vi dropper hytter og hotell, kjører rett til feriedestinasjonen, og holder oss i ro der.

TS 

• Liker 3
Skrevet

Når det anbefales at folk med lette luftveissymptomer skal holde seg hjemme, så håper jeg at dere iallefall dropper å besøke familie i risikosonen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var i kontakt med legevakt idag tidlig. Fikk beskjed om at så lenge hun ikke har hoste eller tetthet i brystet, feber eller muskelverk, så skulle vi bare reise videre. Men hun skulle ha minst mulig kontakt med folk inntil videre. 

De opplyste at det er mye forkjølelse i omløp nå. Så vi ser an, foreløpig. Men vi dropper hytter og hotell, kjører rett til feriedestinasjonen, og holder oss i ro der.

TS 

Skrev du ikke tidligere i tråden at hun hadde feber?? 

Vi ble testet pga lett feber og snørr.. 

Anonymkode: 40d80...6fd

• Liker 5
  • Opprett ny...