AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Jeg har to barn med ei dame jeg var sammen med i 10 år. For ganske nøyaktig 1 år siden gikk vi hvert til vårt. Jeg har god jobb, og var den av oss som hadde økonomi til å eie huset vårt. Barnemor flyttet inn i nytt hus. 2 måneder etter fikk hun ny kjæreste, som har 2 barn fra tidligere. Vi har barna 30/70 men skal gå over til 50/50 siden jeg ønsker å ha barna mer (har 30% nå). nå ønsker barnas mor å flytte til byen den nye mannen er fra, noe jeg syns er fint. Problemet er at dette ligger 40 minutt unna den plassen vi bor nå, hvor barna går på skole/barnehage og har vennekrets og familie. Hvilke rettigheter har jeg, når vi deler barna 30/70, og hvilke rettigheter har jeg når vi deler barna 50/50? Kan hun bare flytte når vi har 50/50 og forvente at barna skal starte på ny skole, barnehage osv i den nye byen? Anonymkode: ed294...a87
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 Så lenge dere ikke har begynt med 50/50 kan hun flytte med barna. Hun må varsle deg - noe hun har gjort. Og så lenge det ikke går utover ditt nåværende samvær (30%) og samværet kan opprettholdes slik det er gjør hun ikke noe galt. Hvorfor har du hatt så lite samvær? Anonymkode: 01b80...0c3 1
Ellevill Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 (endret) Huff! Sånne situasjoner er så leit. Da jeg og barnefar skilte oss, var det første vi bestemte at vi skulle bo i samme nabolag til barna ble store, dvs i minst 12 år fremover. Det har hjulpet veldig på hele situasjonen, lettere for ungene og enklere for oss. Ingen gode råd dessverre, men lykke til! 😊 Endret 8. juli 2020 av Ellevill 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge dere ikke har begynt med 50/50 kan hun flytte med barna. Hun må varsle deg - noe hun har gjort. Og så lenge det ikke går utover ditt nåværende samvær (30%) og samværet kan opprettholdes slik det er gjør hun ikke noe galt. Hvorfor har du hatt så lite samvær? Anonymkode: 01b80...0c3 Jeg har hatt mindre samvær siden jeg har hatt en syk mamma som trengte at jeg var der for henne under cellegiftbehandling. Barnets mor samtykket til 30/70 ordning en periode. Mamma har nå kommet på sykehjem slik at jeg blir avlastet, noe som gjør at det er lettere å kombinere ting som oppstår i livet Anonymkode: ed294...a87 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 Mekling? Familievernkontoret? Barna skal jo også få si sin mening. Ikke gi deg uten kamp. Anonymkode: 8e8dc...16e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #6 Skrevet 8. juli 2020 Spørsmålet er om barnet har fast bosted hos mor (samværsprosenten betyr intet). Har hun det, må du gå til rettslige skritt for å hindre flytting. Anonymkode: 1f0d8...d47
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt mindre samvær siden jeg har hatt en syk mamma som trengte at jeg var der for henne under cellegiftbehandling. Barnets mor samtykket til 30/70 ordning en periode. Mamma har nå kommet på sykehjem slik at jeg blir avlastet, noe som gjør at det er lettere å kombinere ting som oppstår i livet Anonymkode: ed294...a87 Ok. Så du valgte bort barna når det ikke passet deg å ha dem. Hmm... Tenk om alle foreldre gjorde det? Barna må komme først og foreldreskap er ikke noe man kan prioritere langt nede på listen. Tror du har en dårlig sak her. Dessverre. Du tok dine valg. Vi er mange som har syke foreldre og ting som skjer i livet. Å velge bort ungene er utenkelig. Da skal man ha bra lav kapasitet om ungene må vike. Anonymkode: 01b80...0c3 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #8 Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mekling? Familievernkontoret? Barna skal jo også få si sin mening. Ikke gi deg uten kamp. Anonymkode: 8e8dc...16e Barna er dessverre for små til å ta et slikt valg, og forstå hva som evt blir konsekvensene. En dag kan de elske å være hos mor, fordi mor driver med hester og da kan de være med i stallen, eller at mor lager god pizza og gode boller. Dagen etter er jeg favoritten og de vil bare bo hos meg, fordi jeg har Den og den leken, jacuzzi eller at «Oda» er naboen. Barna er 6 og 3 år Anonymkode: ed294...a87 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #9 Skrevet 8. juli 2020 Om du har kapasiteten til det og barna trives i miljøet synest jeg egentlig at slike tilfeller er hvor hun når bør gå over til 30% og du 70% slik at barna kan fortsette i trygge omgivelser. 50/50 funker ikke over tid med den avstanden. Rettighetene vet jeg dessverre ikke. Anonymkode: 638ac...f6b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #10 Skrevet 8. juli 2020 Aldri enkelt når den andre foreldre flytter. Så er det heller sikkert ikke bare-bare for kjæresten å flytte dit hun bor heller for han har barn selv. Tenker den beste løsningen blir jo at du kanskje finner noe i nærområdet hennes. Men hadde villet vente litt til du er sikker på at de holder sammen. Så kan dere ha 50/50 etterhvert. Du kan ikke nekte henne å flytte. Hadde villet gått inn i en dialog hvordan dere skal løse dette til beste for barna. Hva tenker barna om å flytte? Skifte skole og barnehage? Spørs helt på alderen deres om hvordan de klarer å si sine meninger. Dette bør hun ta i betraktning. Jeg personlig holder meg i nærområdet til faren. Fordi det skal være enklest for sønnen vår med tanke på skolekrets og familie. Slippe å reise mye for å besøke faren sin. Vi har også 30/70. Finner jeg meg en mann så bør han kunne bo i samme skolekrets som sønnen min. Jeg kommer ikke til å flytte. Anonymkode: 47aff...82a
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #11 Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så du valgte bort barna når det ikke passet deg å ha dem. Hmm... Tenk om alle foreldre gjorde det? Barna må komme først og foreldreskap er ikke noe man kan prioritere langt nede på listen. Tror du har en dårlig sak her. Dessverre. Du tok dine valg. Vi er mange som har syke foreldre og ting som skjer i livet. Å velge bort ungene er utenkelig. Da skal man ha bra lav kapasitet om ungene må vike. Anonymkode: 01b80...0c3 Uff, så unødvendig. Mor og far var enig om dette, de var to om det. Jeg synes det sier ufattelig mye positivt om Ts som var der for moren under cellegiftbehandling. Det var jo kun snakk om en kort periode. Anonymkode: b935b...b78 8
Eplejuice123 Skrevet 8. juli 2020 #12 Skrevet 8. juli 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, så unødvendig. Mor og far var enig om dette, de var to om det. Jeg synes det sier ufattelig mye positivt om Ts som var der for moren under cellegiftbehandling. Det var jo kun snakk om en kort periode. Anonymkode: b935b...b78 Må være bedre at mor tar seg av ungene mer i en periode, enn at far som har nok med sine bekymringer indirekte lar det gå utover barna. For påvirket blir unger! Vil heller si at far gjorde en voksen avgjørelse. Når det er sagt så må han i siste utvei rettens vei om mor ikke vil endre til 50/50. Står det 30/70 i kontrakten er det dette som gjelder. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #13 Skrevet 8. juli 2020 9 minutter siden, Eplejuice123 skrev: Må være bedre at mor tar seg av ungene mer i en periode, enn at far som har nok med sine bekymringer indirekte lar det gå utover barna. For påvirket blir unger! Vil heller si at far gjorde en voksen avgjørelse. Når det er sagt så må han i siste utvei rettens vei om mor ikke vil endre til 50/50. Står det 30/70 i kontrakten er det dette som gjelder. Helt enig. Anonymkode: b935b...b78
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #14 Skrevet 8. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to barn med ei dame jeg var sammen med i 10 år. For ganske nøyaktig 1 år siden gikk vi hvert til vårt. Jeg har god jobb, og var den av oss som hadde økonomi til å eie huset vårt. Barnemor flyttet inn i nytt hus. 2 måneder etter fikk hun ny kjæreste, som har 2 barn fra tidligere. Vi har barna 30/70 men skal gå over til 50/50 siden jeg ønsker å ha barna mer (har 30% nå). nå ønsker barnas mor å flytte til byen den nye mannen er fra, noe jeg syns er fint. Problemet er at dette ligger 40 minutt unna den plassen vi bor nå, hvor barna går på skole/barnehage og har vennekrets og familie. Hvilke rettigheter har jeg, når vi deler barna 30/70, og hvilke rettigheter har jeg når vi deler barna 50/50? Kan hun bare flytte når vi har 50/50 og forvente at barna skal starte på ny skole, barnehage osv i den nye byen? Anonymkode: ed294...a87 Synes mor her har vært jævla kjapp. Ny samboer etter 1 år?? Ungene har jo ikke fordøyd bruddet engang. Jeg ville kontaktet familievernkontoret. Sjekk ut barneloven, ift rettigheter. Anonymkode: 5e289...b79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå