Silva Pluvialis Skrevet 8. juli 2020 #41 Del Skrevet 8. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem sier egentlig NEI til at noen skal kunne få gå i begravelse til et familiemedlem. Fy skamme seg!! Bytt jobb og dra i begravelse Anonymkode: ea07a...753 Dette tenker jeg også. Alle bør få mulighet til å ta avskjed med mennesker som har betydd mye for en i livet. Å få tatt en avskjed kan bidra til å lette sorgen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guidet Kvinne Skrevet 8. juli 2020 #42 Del Skrevet 8. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er det personalreglementet som sier at du kan få det, fremdeles ingen lov. Jeg jobber også i en IA-bedrift, ig i vårt reglement står det at man skal få velferdspermisjon til familie i direkte opp- eller nedadstigende linje (altså ikke søsken, tanter eller bestevenner) Anonymkode: b1cd1...72a Samme her. Jeg har likevel fått fri til begravelse til både en tante og en nær venn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 8. juli 2020 #43 Del Skrevet 8. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde gått til legen og fått sykmelding jeg. Anonymkode: 7d434...430 En sykemelding kan bestrides og ser veldig mistenkelig ut i dette tilfellet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #44 Del Skrevet 8. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde gått til legen og fått sykmelding jeg. Anonymkode: 7d434...430 En lege kan ikke skrive ut en sykmelding med begravelse som diagnose. Legeerklæring i dette tilfellet kan helt klart bestrides med dokumentasjon på hvorfor. Om du er for syk til å gå på jobb, er du også for syk til å delta i begravelse. Anonymkode: 5a83f...4ce 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #45 Del Skrevet 8. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der har ikke sjefen lov til. Du har krav på fri til begravelse til søsken(uansett), foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, barn, søskenes barn, svigerforeldre, og egen partner. Anonymkode: b740f...39c Du har krav på fri uten lønn. Lønn gjelder kun foreldre og barn. Anonymkode: c389d...0ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 8. juli 2020 #46 Del Skrevet 8. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En lege kan ikke skrive ut en sykmelding med begravelse som diagnose. Legeerklæring i dette tilfellet kan helt klart bestrides med dokumentasjon på hvorfor. Om du er for syk til å gå på jobb, er du også for syk til å delta i begravelse. Anonymkode: 5a83f...4ce Hæ? En del blir sykemeldte etter dødsfall grunnet en akutt stresslidelse. Da er det særlig viktig å få deltatt i begravelsen. Det er en del av bearbeidelsesprosessen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #47 Del Skrevet 8. juli 2020 Det kan høres rart ut men i privat sektor er det kun opp og ned som gjelde. Feriedag får du selvsagt, det har jeg brukt til tanter og onkler etc. Anonymkode: c389d...0ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #48 Del Skrevet 8. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har krav på fri uten lønn. Lønn gjelder kun foreldre og barn. Anonymkode: c389d...0ae Du har ikke krav på fri i det hele tatt ref lovverket. Anonymkode: 5a83f...4ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 8. juli 2020 #49 Del Skrevet 8. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistet søsteren min for 4 dager siden. Vi har ikke vokst opp sammen, grunnet uenigheter mellom foreldrene våre, men hun har de siste 4-5 årene vært en del av familien min. Hun har vært alvorlig kronisk syk siden vi var små, og dødsfallet var ventet. Jeg sa ifra til sjefen min at hun var dårlig for 3 uker siden og fikk fri en langhelg til å besøke henne. Denne uken har jeg arbeidshelg igjen, slik som for 3 uker siden. Begravelsen er på fredag, men jeg har ikke fått fri/velferdspermisjon for å dra i begravelsen. Lederen min mener at det ikke er nær familie når vi ikke har vokst opp sammen og siden forholdet vårt har vært «ikke eksisterende» frem til for noen år siden Hvilke alternativer har jeg i en slik situasjon? Anonymkode: 61cbc...719 For en idiot av en sjef... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #50 Del Skrevet 8. juli 2020 4 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hæ? En del blir sykemeldte etter dødsfall grunnet en akutt stresslidelse. Da er det særlig viktig å få deltatt i begravelsen. Det er en del av bearbeidelsesprosessen. HI vil fake sykdom for å få sykemelding for å gå i begravelsen fordi hun ikke får innvilget fri av sjefen sin. Akutt stresslidelse er på ingen måte gjeldende her. Merk også at det ikke er alle sykemeldinger som gir rett til sykepenger. Man kan altså være sykemeldt uten å kunne kreve sykepenger. Mange arbeidsgivere vet ikke om at de må sjekke sykemeldingskoden for å se om vedkommende faktisk kvalifiserer til sykepenger. Enkelte operasjoner er feks ulønnet sykemelding. Typ kosmetiske operasjoner og andre ikke nødvendige inngrep. Sorg er pr definisjon heller ikke en diagnose. Det er heller ikke vanlig å få akutt stresslidelse ved dødsfall. Sorg er jævlig, men de anbefaler faktisk å gå på jobb fordi å normalisere hverdagen er en del av sorgprosessen. Det å jobbe tar tankene bort fra sorgen. Anonymkode: 5a83f...4ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #51 Del Skrevet 8. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke krav på fri i det hele tatt ref lovverket. Anonymkode: 5a83f...4ce Klart de det gjelder får fri! Man tar en feriedag 😊 Anonymkode: c389d...0ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #52 Del Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Klart de det gjelder får fri! Man tar en feriedag 😊 Anonymkode: c389d...0ae Det kan man selvsagt gjøre. Men man kan ikke selv bestemme når man skal ta ut ferie, så da er HI like langt om hun allerede har fått nei til å få fri. Anonymkode: 5a83f...4ce 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 8. juli 2020 #53 Del Skrevet 8. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: HI vil fake sykdom for å få sykemelding for å gå i begravelsen fordi hun ikke får innvilget fri av sjefen sin. Akutt stresslidelse er på ingen måte gjeldende her. Merk også at det ikke er alle sykemeldinger som gir rett til sykepenger. Man kan altså være sykemeldt uten å kunne kreve sykepenger. Mange arbeidsgivere vet ikke om at de må sjekke sykemeldingskoden for å se om vedkommende faktisk kvalifiserer til sykepenger. Enkelte operasjoner er feks ulønnet sykemelding. Typ kosmetiske operasjoner og andre ikke nødvendige inngrep. Sorg er pr definisjon heller ikke en diagnose. Det er heller ikke vanlig å få akutt stresslidelse ved dødsfall. Sorg er jævlig, men de anbefaler faktisk å gå på jobb fordi å normalisere hverdagen er en del av sorgprosessen. Det å jobbe tar tankene bort fra sorgen. Anonymkode: 5a83f...4ce Er det ikke ganske vanlig om det er en person som står en veldig nær? Å jobbe når man er i sorg kan være positivt det, men det kommer også litt an på hvilken jobb det gjelder. Ikke alle steder det passer å bryte ut i krampegråt sånn helt plutselig heller, om det er tilfellet for en person. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #54 Del Skrevet 8. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På min arbeidsplass er det det. IA bedrift, og søsken er definitivt definert som noen man har rett på velferdspermisjon til. Jeg fikk velferdspermisjon til min samboers bestemors begravelse også. Jeg forklarte at min samboer er oppdratt av sin bestemor, så det er som hans mor. Ingen problem det. Anonymkode: b82a7...30b Det er ingen rett, det er et gode arbeidsplassen kan gi.. Anonymkode: 731ec...55f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #55 Del Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Er det ikke ganske vanlig om det er en person som står en veldig nær? Å jobbe når man er i sorg kan være positivt det, men det kommer også litt an på hvilken jobb det gjelder. Ikke alle steder det passer å bryte ut i krampegråt sånn helt plutselig heller, om det er tilfellet for en person. Det er forskjell på sorg og psykisk sykdom. Anonymkode: 5a83f...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 8. juli 2020 #56 Del Skrevet 8. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan man selvsagt gjøre. Men man kan ikke selv bestemme når man skal ta ut ferie, så da er HI like langt om hun allerede har fått nei til å få fri. Anonymkode: 5a83f...4ce Helt vilt at man i det hele tatt kan få nei til å dra i en begravelse. En arbeidsgiver bør ikke få lov til å nekte noen det. Det hadde i alle fall ikke jeg hatt hjerte til. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 8. juli 2020 #57 Del Skrevet 8. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på sorg og psykisk sykdom. Anonymkode: 5a83f...4ce Selvsagt, men selv en psykisk frisk person kan få en midlertidig reaksjon med psykisk ustabilitet grunnet sorg, og dermed oppleve plutselig å bryte ut i gråt. Om man bare gråter og ikke klarer noe annet, så sier det seg selv at det er best å ikke jobbe. Er som sagt ikke alle steder man kan bryte ut i gråt eller være fullstendig mentalt utilgjengelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #58 Del Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, Uatskillelig skrev: Helt vilt at man i det hele tatt kan få nei til å dra i en begravelse. En arbeidsgiver bør ikke få lov til å nekte noen det. Det hadde i alle fall ikke jeg hatt hjerte til. Det er vi enige om. Utfordringen her er at lovverk og personlige hensyn ikke sammenfaller. Da er det (dessverre) opp til sjefen å bestemme om man får fri eller ikke. Anonymkode: 5a83f...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #59 Del Skrevet 8. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan man selvsagt gjøre. Men man kan ikke selv bestemme når man skal ta ut ferie, så da er HI like langt om hun allerede har fått nei til å få fri. Anonymkode: 5a83f...4ce Skal like å se den arbeidsgiveren som ikke gir en feriedag ved dødsfall i nær familie! Anonymkode: c389d...0ae 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #60 Del Skrevet 9. juli 2020 Det er jo litt avhengig av hva slags jobb TS har. Er de avhengige av et visst antall folk på jobb og ikke kan få tak i vikar, så er det ikke alltid så lett å bare gi fri. Anonymkode: 23ebf...6dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå