AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Del Skrevet 8. juli 2020 Jeg mistet søsteren min for 4 dager siden. Vi har ikke vokst opp sammen, grunnet uenigheter mellom foreldrene våre, men hun har de siste 4-5 årene vært en del av familien min. Hun har vært alvorlig kronisk syk siden vi var små, og dødsfallet var ventet. Jeg sa ifra til sjefen min at hun var dårlig for 3 uker siden og fikk fri en langhelg til å besøke henne. Denne uken har jeg arbeidshelg igjen, slik som for 3 uker siden. Begravelsen er på fredag, men jeg har ikke fått fri/velferdspermisjon for å dra i begravelsen. Lederen min mener at det ikke er nær familie når vi ikke har vokst opp sammen og siden forholdet vårt har vært «ikke eksisterende» frem til for noen år siden Hvilke alternativer har jeg i en slik situasjon? Anonymkode: 61cbc...719 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Thea82 Skrevet 8. juli 2020 Populært innlegg #2 Del Skrevet 8. juli 2020 Nær familie er definert som søsken, det er ikke noe krav om å ha vokst opp sammen. Hvis det er viktig for deg må du nesten bare stå fast på ditt, evt be om hjelp fra fagforeningen. 78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Del Skrevet 8. juli 2020 Det der har ikke sjefen lov til. Du har krav på fri til begravelse til søsken(uansett), foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, barn, søskenes barn, svigerforeldre, og egen partner. Anonymkode: b740f...39c 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 8. juli 2020 #4 Del Skrevet 8. juli 2020 (endret) Du har rett på fri siden det er din søster. Har ikke noe å si om dere har vokst opp sammen eller ikke. Men jeg må bare spørre: hvorfor forteller du sjefen så mye dypt personlige ting? At dere ikke har vokst opp sammen osv. Det ville jeg sluttet med. Endring: nei man har faktisk ikke rett på fri, utenom hvis man har det i tariffavtale. Endret 8. juli 2020 av solmåneogstjerner 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Del Skrevet 8. juli 2020 Søsken er søsken. Sjefen kan ikke dikte opp de lovene som passer han Anonymkode: 2d65b...1f7 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #6 Del Skrevet 8. juli 2020 Det er jo opp til reglementet på arbeidsplassen din om du kan få velferdspermisjon eller ikke. Så er det opp til lederen din om han/hun vil gi velferdspermisjon ut over reglementet (tror nok de fleste ledere har villet gitt det til søskens begravelse, så her synes jeg din leder skal gå litt i seg selv). Men, altså, det kan derfor hende at du ikke har krav på velferdspermisjon, og da blir alternativene feriedag, ulønnet permisjon eller bytte av vakt. Håper det ordner seg TS, og kondolerer. Anonymkode: b1cd1...72a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Del Skrevet 8. juli 2020 Dere som svarer over: det er da ingen lov som sier man har rett til fri ved begravelse? Anonymkode: 731ec...55f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. juli 2020 #8 Del Skrevet 8. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistet søsteren min for 4 dager siden. Vi har ikke vokst opp sammen, grunnet uenigheter mellom foreldrene våre, men hun har de siste 4-5 årene vært en del av familien min. Hun har vært alvorlig kronisk syk siden vi var små, og dødsfallet var ventet. Jeg sa ifra til sjefen min at hun var dårlig for 3 uker siden og fikk fri en langhelg til å besøke henne. Denne uken har jeg arbeidshelg igjen, slik som for 3 uker siden. Begravelsen er på fredag, men jeg har ikke fått fri/velferdspermisjon for å dra i begravelsen. Lederen min mener at det ikke er nær familie når vi ikke har vokst opp sammen og siden forholdet vårt har vært «ikke eksisterende» frem til for noen år siden Hvilke alternativer har jeg i en slik situasjon? Anonymkode: 61cbc...719 Dere er søsken. Basta. Hun er nær familie uansett hvilket forhold dere har hatt oppigjennom. Er da ikke opp til arb giver å si at bare fordi dere ikke har hatt nær kontakt i alle år så er det ikke nært nok. Hun er familie og slik er det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #9 Del Skrevet 8. juli 2020 Sjefen har ikke noe med hva slags forhold dere har hatt. Familie er familie, og man har rett til fri til begravelser i nærmeste familie. Anonymkode: dc401...f5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #10 Del Skrevet 8. juli 2020 Søk ulønna velferdspermisjon? Anonymkode: 19f79...5a4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #11 Del Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som svarer over: det er da ingen lov som sier man har rett til fri ved begravelse? Anonymkode: 731ec...55f Om det ikke er en nedskreven regel så er det som oftest helt uproblematisk å få velferdspermisjon til dette, så sant man har et menneske til sjef. Anonymkode: dc401...f5e 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #12 Del Skrevet 8. juli 2020 Folkens, ikke påstå ting som ikke er riktig. Det ER faktisk opp til arbeidsgiver (og personalreglement) om de vil gi velferdspermisjon til begravelse eller ikke, det finnes ingen lov som sier at man har krav på det. Anonymkode: b1cd1...72a 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #13 Del Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det ikke er en nedskreven regel så er det som oftest helt uproblematisk å få velferdspermisjon til dette, så sant man har et menneske til sjef. Anonymkode: dc401...f5e Det er ikke det jeg er ute etter. Folk i denne tråden sier man har RETT til fri. Det har man ikke. Anonymkode: 731ec...55f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #14 Del Skrevet 8. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som svarer over: det er da ingen lov som sier man har rett til fri ved begravelse? Anonymkode: 731ec...55f På min arbeidsplass er det det. IA bedrift, og søsken er definitivt definert som noen man har rett på velferdspermisjon til. Jeg fikk velferdspermisjon til min samboers bestemors begravelse også. Jeg forklarte at min samboer er oppdratt av sin bestemor, så det er som hans mor. Ingen problem det. Anonymkode: b82a7...30b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #15 Del Skrevet 8. juli 2020 Det er ingen lov som sier at du har rett på fri for å gå i begravelse, men de fleste tariffavtaler har det med. Sjekk din avtale, eventuelt hør med tillitsvalgt eller fagforeningen din. https://frifagbevegelse.no/forside/dette-sier-loven-om-velferdspermisjoner-6.158.538429.5869f35d0f#:~:text=Fri til legebesøk%2C begravelse og barnas første skoledag.&text=Denne paragrafen i loven gjelder,ti dagers permisjon hvert år. Anonymkode: 9f3b1...47c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #16 Del Skrevet 8. juli 2020 Hvem sier egentlig NEI til at noen skal kunne få gå i begravelse til et familiemedlem. Fy skamme seg!! Bytt jobb og dra i begravelse Anonymkode: ea07a...753 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 8. juli 2020 #17 Del Skrevet 8. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folkens, ikke påstå ting som ikke er riktig. Det ER faktisk opp til arbeidsgiver (og personalreglement) om de vil gi velferdspermisjon til begravelse eller ikke, det finnes ingen lov som sier at man har krav på det. Anonymkode: b1cd1...72a Jeg sjekket det nå og du har rett. Beklager, trodde virkelig at man hadde lovbestemt rett til fri her. Men uansett: utrolig sært at sjefen ikke gir fri. Tyder ikke på en god arbeidsplass. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #18 Del Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På min arbeidsplass er det det. IA bedrift, og søsken er definitivt definert som noen man har rett på velferdspermisjon til. Jeg fikk velferdspermisjon til min samboers bestemors begravelse også. Jeg forklarte at min samboer er oppdratt av sin bestemor, så det er som hans mor. Ingen problem det. Anonymkode: b82a7...30b Da er det personalreglementet som sier at du kan få det, fremdeles ingen lov. Jeg jobber også i en IA-bedrift, ig i vårt reglement står det at man skal få velferdspermisjon til familie i direkte opp- eller nedadstigende linje (altså ikke søsken, tanter eller bestevenner) Anonymkode: b1cd1...72a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #19 Del Skrevet 8. juli 2020 Hva er det dere svarer på her? Det er absolutt INGEN her som kan vite om HI har krav på fri eller ikke. arbeidsmiljøloven sier ingenting om dette teamet, og HI må sjekke sin tariff. Jobber hun privat er det slettes ikke sikkert hun har krav på fri. Anonymkode: 6aea2...2c7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mokkilokki Skrevet 8. juli 2020 #20 Del Skrevet 8. juli 2020 https://jolstad.no/blogg/har-du-rettigheter-til-a-fa-fri-fra-jobb-ved-et-dodsfall/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå