Gå til innhold

For lite plass eller for mange ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene i en leilighet på 65 kvm. Synes det er så trangt! Har plassert skap og kommoder der det er plass (uten at det blir så fullt at det er stygt), og får rett og slett ikke plass til alle tingene mine. Jeg har bare én innebod (men plass til å lagre ved i garasjen), men hvor gjør man av alt? Har støvsuger, vasketing, verktøy, ekstra sko, koffert/bager og en liten fryser i boden. Har satt opp hyller der jeg har plass til noen blomsterpotter etc. Strykebrett, tørkestativ, ekstra dyne, tomflasker, gavepapir, kontorrekvisita, hobbyutstyr, servise, filmer, julepynt, duker, puter, brikker o.l., printer - jeg har ikke så ekstremt mye føler jeg men det tar sånn PLASS! 

Hva gjør dere som bor på lite område? Vurderer å kjøpe meg et større hus bare for å slippe å måtte trykke alt inn i skap og ikke ha orden i ting fordi det dett og slett er for FULLT. 

Anonymkode: 85539...468

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har enten for mange ting eller for dårlig oppbevaring. Der du har hyller og skap; går de helt fra gulv til tak? Oppbevaring under sengen?

Er det ofte du bruker alle kopper/tallerkner/glass? Har du mer kjøkkenstæsj enn nødvendig? Reserveputer og ekstra blomsterpotter, lysestaker og brikker, tar du de fram noen gang? Bøker og filmer du aldri kommer til å se igjen? Hvor ofte bruker du egentlig printeren? 

Anonymkode: 3d521...309

• Liker 5
Skrevet (endret)

Stort sett har en for mye ting, ja. Mange har for store og klumpete møbler/ting også. Nedskalering og smart oppbevaring er nøkkelen for at det ikke blir overfylt. 

Si strykebrettet m/ tilbehør da; hvor mange ganger i året bruker du det? Hvorfor ikke bytte ut det og strykejernet med en liten dampmaskin til brøkdelen av plassen? Hva skal en med skuffer/bokser fulle av duker og brikker? Hvor mye av hobbysakene blir aktivt brukt? Og så videre. En må se på det meste. 

Endret av annebanane
  • Liker 5
Skrevet

Tipper det er en kombinasjon av at du har for mange ting, og at du ikke pakker/oppbevarer smart nok. Men aller viktigst er å kunne med på mengden ting.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å kjøpe meg et større hus bare for å slippe å måtte trykke alt inn i skap og ikke ha orden i ting fordi det dett og slett er for FULLT. 

Da kan du risikere å dra enda mer dritt inn i huset fordi "du har jo plass til det nå", og vips, så er du tilbake til utgangspunktet. 😂

Anonymkode: 0beb3...148

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

65 kvadrat er GOD plass til en person. Hvis du får større plass vil du bare fylle på med mer ting, så jeg anbefaler deg heller å se på om det er ting du kan kvitte deg med. 

Jeg bor på 59 kvadrat sammen med samboeren min nå. Vi har riktignok også en kjellerbod, men det er nå uansett nok plass til oss to når vi ikke har barn eller dyr. De jeg kjøpte leiligheten av hadde også et barn på 5 år, så de hadde nå bodd her med tre pers en god stund. 

Anonymkode: 51822...37d

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det kan være dårlig planløsning.

65 kvadrat er mer en god nok plass for en person, Jeg bor på 46 kvadratmeter og har ganske mange ting og har mer en god nok plass til alt jeg har, men leiligheten jeg har har en veldig god planløsning så den virker faktisk større en 46 kvadratmeter.

Jeg har vært i et hus som var 70 kvadratmeter som virket ekstremt lite fordi planløsningen var elendig.

Selvsagt kan det også være at du har for mange ting, da tror jeg du rett og slett må kvitte deg med noe av det du har,

Endret av Aragorn ll Elessar
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor 3 mennesker og en hund på 160 kvadrat, ikke plass til alt her heller🙈 det er jo mindre plass pr. person enn deg da. Men før barnet kom lurte jeg på hvordan vi skulle klare oss når det ene rommet måtte bli soverom. Tok en skikkelig runde og kvittet oss med det som ikke blir brukt, så vi har faktisk bedre plass nå. 

Anonymkode: 1ca29...2df

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg har nok litt mye "dill" som blomsterpotter og lysestaker, men det er ikke det som tar mest plass føler jeg. De andre tingene jeg har er ting jeg bruker, som feks hobbysaker. Har et eget skap til finservise og -bestikk (jeg samler), duker, brikker etc (som er i bruk). 

Har ikke mye klær, men driver med en hobby som gjør at jeg må ha en del vinterklær og det tar plass i klesskapet. Har to klesskap på soverommet, de går ikke helt opp til taket, men har ordnet med oppbevaring oppå skapene også. Har en smal yttergang så der er det nesten ikke plass til oppbevaring. 

Tror kanskje det er planløsningen som er noe av problemet, pluss at boden min er upraktisk. Den er ca 4 kvm, men der står både varmtvannstank og mye av veggplassen er opptatt av andre ting (sikringsskap, ventilasjon, rørskap) som ikke kan dekkes til. Da blir oppbevaringen noe redusert, når jeg må ha gulvplass til støvsuger mm.

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis har du for mange ting :) 

Prøv å kvitte deg med ett eller to oppbevaringsmøbler. Da har du ikke mulighet til å lagre like mye, og plassen din blir mer åpen. Trenger du eget skap til finservise, eller har du plass i kjøkkenskap? Bruker du alt du har på kjøkkenet, eller har du noen "i tilfelle" ting som muffinsbrett, for mange ildfaste former, blendere du ikke bruker etc?

Bruker du alle klærne dine, eller har du noe du egentlig ikke liker så godt eller noe du beholder bare fordi det kostet mye penger? 

Kan du eventuelt lagre noe i bokser under senga? Finnes lave, helt smale beregnet for det. Trenger du ekstra duk? Trenger du ekstra brikker (mer enn 4 syns jeg personlig er unødvendig med mindre man ofte har flere enn 4 på middag). Bruker du aktivt alle hobbytingene, eller har du planer om å starte på prosjekter med tingene du har i løpet av den neste måneden eller to? Hvis ikke ville jeg vurdert å kvitte meg med det. Jeg har selv donert store mengder hobbysaker, og har kun igjen en liten boks med gjenstander som er ment for spesifikke prosjekter som jeg gleder meg til å starte på. 

Anonymkode: e7633...d84

• Liker 1
Skrevet

De vinterklærne, hva med å oppbevare dem i vakuumposer i en sånn "bedroller" under sengen? Når det gjelder slikt som kontorrekvisita, gavepapir, filmer(?) og julepynt, kan du prøve å begrense mengden av dette slik at hver "kategori" får plass i èn oppbevaringsboks. 

Jeg bor på 63 kvm og føler at jeg har enormt med plass, men jeg samler ikke på noe og har ikke en utstyrskrevende hobby. Har lite julepynt og "dill" som du kaller det, orker ikke å ha masse ting stående som jeg må tørke støv av. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at jeg har 37 kvadrat (med dårlig planløsning!).

Det føltes ekstremt trangt, frem til jeg fikk et mer bevisst forhold til eiendelene mine og kvittet meg med noe av det overflødige.

Nå er det plutselig veldig romslig! Kunne nok fint bodd på mindre areal også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde to voksne og to barn på 65 kvm i flere år. Gode tips er: oppbevaringsplass under senger, sofa med oppbevaring i sjeselongen, utnytt hele takhøyden med høye skap, vakuumposer til sesongklær, og sist men ikke minst, gå gjennom hva du samler på og kvitt deg med det hvis det ikke brukes. Du trenger ikke printer hvis du bruker den en gang i året, da får du heller printe på biblioteket. 

Anonymkode: de90e...dd7

• Liker 2
Skrevet

Ta en kritisk gjennomgang av eiendelene og kvitt deg med endel av det. Hvor mange håndklær/kopphåndklær /sengetøysett/pledd/store duker trenger du?

Så kan du tenke oppbevaringsløsninger. Få inspirasjon fex på Ikea, på Pinterest/ Instagram osv. Kanskje fins ting du ikke har tenkt på. Vakumposer er nevnt: kan brukes både på svulmende vintertøy og dyner. Smale skoskap fra Ikea har jeg brukt i en smal gang til votter/ luer/ refleksvest osv. Ikea har også smale klesskap med 35 cm (?) dybde som kan innredes med trådkurver og / eller stang til å henge klær på kleshenger (der stangen står ut midt i bakveggen på skapet, da kan skapdybden være mindre enn bredden på en henger med klær). 

Ellers er det dobbeltsenger med skuffer for oppbevaring under hvis du ikke ønsker løsning med bedrollere. Speilskap med oppbevaring på badet framfor vanlig speil. 

Det er også div interiørtriks som å ha møbler med spinkle bein som gir luftig inntrykk framfor mer massive møbler som står helt nedpå gulvet. Eller å henge gardinstang så langt ut på hver side av vinduet at gardinene kan dras helt til side og gi helt fri vindusflate og dermed mer lys. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 8.7.2020 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene i en leilighet på 65 kvm. Synes det er så trangt! Har plassert skap og kommoder der det er plass (uten at det blir så fullt at det er stygt), og får rett og slett ikke plass til alle tingene mine. Jeg har bare én innebod (men plass til å lagre ved i garasjen), men hvor gjør man av alt? Har støvsuger, vasketing, verktøy, ekstra sko, koffert/bager og en liten fryser i boden. Har satt opp hyller der jeg har plass til noen blomsterpotter etc. Strykebrett, tørkestativ, ekstra dyne, tomflasker, gavepapir, kontorrekvisita, hobbyutstyr, servise, filmer, julepynt, duker, puter, brikker o.l., printer - jeg har ikke så ekstremt mye føler jeg men det tar sånn PLASS! 

Hva gjør dere som bor på lite område? Vurderer å kjøpe meg et større hus bare for å slippe å måtte trykke alt inn i skap og ikke ha orden i ting fordi det dett og slett er for FULLT. 

Jeg bor alene på 62 kvm, liten bod og relativt dårlig planløsning. Følte det samme som deg før. Tok en runde og minimaliserte tingene mine, skaffet seng med skuffer under og kjøpte gjennomsiktige bokser på ikea. Der har jeg kontorrekvisita osv.  

Har du et langt smalt skap på kjøkkenet eller kan fjerne hyllene i skapet kan du ha støvsugeren der. Jeg har støvsuger og moppestativ i langskap på kjøkkenet, vasketing i nederste kjøkkenskuff. Tomflasker sliter jeg og med, dytter de inni et allerede halvfullt skap. Hva med å lagre kofferter/bager øverst i klesskapet? Putt vintertøy oppi kofferten. Hvor ofte bruker du strykebrettet? Kjøp et ministrykebrett på ikea. Gå igjennom julepynten, hva kan du bli kvitt. Kjøp rulleesker på ikea/europris og putt julepynten oppi, så opp i bod. Filmene mine selges på finn eller gis bort snart. 

Har du veranda? Der kan du jo ha tørkestativ og en oppbevaringsboks til putene. 

Anonymkode: 9e0bf...49d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...