Gå til innhold

Ungdom/ung voksen - hva er "normalt"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan ungdommen/(ung voksen) deres er, sånn typ 17-20 år? Vi har "nettopp" blitt foreldre til en ungdom igjen etter noen år uten kontakt (lang historie). Jeg er bonusmor også er det far, mor er ikke inni bildet lengre. 

Vi lurer litt på hvordan de er med hygiene, kosthold, penger og atferd? Vi føler at alt går galt og føler oss litt rådvill. Ungdommen bor for seg selv med en anne. Vi bidrar økonomisk hver måned. Men hygienen er dårlig, klær er ødelagt og skitne, alltid brukt opp pengene sine de første dagene etter å fått penger på ting som ikke er nødvendig, ligger etter på husleien og skylder penger overalt, rotete, alt er alle andres feil, veldig lat og orker ingenting og droppet ut av vgs er noe av det. Har slått meg at kanskje det er snakk om noe psykisk, eller er det bare vanlig hormonell ungdom? 

Vi prøver så godt vi kan å veilede og hjelpe med råd og tips. Men det kommer bare unnskyldninger tilbake eller at det er andres feil. På den andre siden må de vel også få erfare litt og lære litt på egenhånd, men redd for at ungdommen havner helt skjevt ut. 

Takker for alle innspill 🙏

Anonymkode: 46637...d3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han eller hun myndig? 

Ville tatt med til terapi sammen med dere. 

Anonymkode: 442f1...42b

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig ann på hva ungdommen er oppdratt til. Jeg har to , 17 og 19, de dusjer begge daglig, er hjelpsomme, holder rommene sine ryddig, legger skittentøy på vask, hjelper til med å lage middag, har en liten jobb hver hvor de tjener noen tusen i måneden, flinke med penger etc . Møter opp på skolen som de skal, flinke og pliktoppfyllende . Vet jeg er heldig med mine . De er gode søsken og gode venner ¨Men dette er ting de er oppdratt til . Den du er bonusmamma til høres ut som en skikkelig slask , ihvertfall på god vei til å bli en

Anonymkode: e3c7b...92c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eh... «veilede».. he he. Nei, her må man nok ha et helt annet engasjement og trøkk. Men må sette seg i respekt og sørge for å bli hørt. Hvorfor øser dere penger ut på sånt tull? Dere er jo faktisk «enablers», tenk litt over det.

Anonymkode: a6d92...2d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mor er ikke der, og får har nettopp kommet inn i livet til ungdommen? Hvor lenge har de vært alene og uten veiledning? Er det traumer i bildet her? Rusmisbruk? Hvor har far vært? Det høres ikke normalt ut, men heller ikke uventet slik du legger frem situasjonen.

Anonymkode: fd37b...287

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min «ungdom» på 21 bor for seg selv med to kompiser. De har hver sine vaskedager og holder hagen utenfor huset de leier i stand. Drar på jobb hver dag,og en av dem har også hund, så de går sammen lange turer hver kveld. Han er hjemme på middag en dag i uken og leker med lillebror. Han spør heller aldri om penger. Helt motsatt fra meg, som var helt «lost» på den tiden. Jeg bodde i sokkelen til foreldrene mine, droppet ut av skolen og måtte få penger av dem for å klare meg. Jeg hadde en fin oppvekst og god oppdragelse, så det hadde ingenting med saken å gjøre. Men jeg tok til vettet.Kom meg på skolebenken og startet eget firma. De fleste finner ut av det etter hvert.Det kan bare ta litt tid. Jeg er i hvert fall veldig takknemlig for at ikke mine foreldre ga meg opp, men støttet meg, selv om ikke alt gikk etter boka.

Anonymkode: ddd5e...58e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har han eller hun myndig? 

Ville tatt med til terapi sammen med dere. 

Anonymkode: 442f1...42b

Ja myndig. 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo veldig ann på hva ungdommen er oppdratt til. Jeg har to , 17 og 19, de dusjer begge daglig, er hjelpsomme, holder rommene sine ryddig, legger skittentøy på vask, hjelper til med å lage middag, har en liten jobb hver hvor de tjener noen tusen i måneden, flinke med penger etc . Møter opp på skolen som de skal, flinke og pliktoppfyllende . Vet jeg er heldig med mine . De er gode søsken og gode venner ¨Men dette er ting de er oppdratt til . Den du er bonusmamma til høres ut som en skikkelig slask , ihvertfall på god vei til å bli en

Anonymkode: e3c7b...92c

Så bra 💕 

Vi vet i utgangspunktet lite om oppdragelsen, men har jo våres tanker om det. Men blir bare spekulasjoner. Men et stabilt hjem var det nok ikke. 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh... «veilede».. he he. Nei, her må man nok ha et helt annet engasjement og trøkk. Men må sette seg i respekt og sørge for å bli hørt. Hvorfor øser dere penger ut på sånt tull? Dere er jo faktisk «enablers», tenk litt over det.

Anonymkode: a6d92...2d1

Vi øser ikke ut penger. Vi har gitt en fast sum når ungdommen gikk på vgs og ut denne sommeren. Får ikke mer enn den faste summen. Har du noen ideer om hva vi kan gjøre?

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor er ikke der, og får har nettopp kommet inn i livet til ungdommen? Hvor lenge har de vært alene og uten veiledning? Er det traumer i bildet her? Rusmisbruk? Hvor har far vært? Det høres ikke normalt ut, men heller ikke uventet slik du legger frem situasjonen.

Anonymkode: fd37b...287

Har ikke vært alene. Ingen rusmisbruk eller traumer så vidt vi vet, annet enn at vi har hørt og erfart at mor har vært ganske ustabil. Det er en lang historie ang far som jeg ikke ønsker å gå inn på, men han har alltid vært tilgjengelig og det har vært rettsaker, møter med fvk, bv etc. og en lang hard kamp 😊 Det er en grunn til at kontakten med mor ble brutt når ungdommen flyttet for seg selv. 

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min «ungdom» på 21 bor for seg selv med to kompiser. De har hver sine vaskedager og holder hagen utenfor huset de leier i stand. Drar på jobb hver dag,og en av dem har også hund, så de går sammen lange turer hver kveld. Han er hjemme på middag en dag i uken og leker med lillebror. Han spør heller aldri om penger. Helt motsatt fra meg, som var helt «lost» på den tiden. Jeg bodde i sokkelen til foreldrene mine, droppet ut av skolen og måtte få penger av dem for å klare meg. Jeg hadde en fin oppvekst og god oppdragelse, så det hadde ingenting med saken å gjøre. Men jeg tok til vettet.Kom meg på skolebenken og startet eget firma. De fleste finner ut av det etter hvert.Det kan bare ta litt tid. Jeg er i hvert fall veldig takknemlig for at ikke mine foreldre ga meg opp, men støttet meg, selv om ikke alt gikk etter boka.

Anonymkode: ddd5e...58e

Takk for at du deler 🙏 Godt å høre at det kan snu. Vi kommer alltid til å støtte og være der, vi er veldig glad i ungdommen, men også bekymret. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i hvert fall startet med å overføre penger per uke isteden for en gang i mnd. Han høres ikke ut som en type som lærer av at pengen tar slutt første uka per dato, ergo er det like greit å dele det opp. Det må ikke være nok til noe luksus, kun så han har til mat (typ 500 kr uka). 

Er han myndig og har droppet ut av skolen faller vel forsørgerplikten bort. Resten må han nesten finne ut av selv. Han er tydeligvis ikke veldig interessert i kjæreste ettersom hygienen er på bunn, ofte endrer det seg når de skjønner at damer ikke kicker på illeluktende menn. Blir dårlig med jobb også, men bor han i Oslo er det i hvert fall stadig annonser etter rivningsarbeidere på Finn. Han trenger helt klart veiledning, spørsmålet er hvem som kan nå inn til ham. Fullt mulig at det er psykisk, men mer sannsynlig ungdommelig dumskap.

Anonymkode: e4f23...7a1

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville i hvert fall startet med å overføre penger per uke isteden for en gang i mnd. Han høres ikke ut som en type som lærer av at pengen tar slutt første uka per dato, ergo er det like greit å dele det opp. Det må ikke være nok til noe luksus, kun så han har til mat (typ 500 kr uka). 

Er han myndig og har droppet ut av skolen faller vel forsørgerplikten bort. Resten må han nesten finne ut av selv. Han er tydeligvis ikke veldig interessert i kjæreste ettersom hygienen er på bunn, ofte endrer det seg når de skjønner at damer ikke kicker på illeluktende menn. Blir dårlig med jobb også, men bor han i Oslo er det i hvert fall stadig annonser etter rivningsarbeidere på Finn. Han trenger helt klart veiledning, spørsmålet er hvem som kan nå inn til ham. Fullt mulig at det er psykisk, men mer sannsynlig ungdommelig dumskap.

Anonymkode: e4f23...7a1

Takk for råd 🙏

Ungdommen bor med kjæresten sin, og begge er ganske like på mange områder. Ja, forsørgerplikten er borte når man dropper ut av vgs, men vi har sagt at vi betaler ut sommeren (ikke store summen, men noe) og håper da at det blir vgs eller jobb etter det, men ser ikke lyst ut da ingenting blir gjort. Vi regner nesten med at det blir flytting til oss, men da har vi krav om å fullføre vgs eller jobbe, noe det ikke er så mye av her i området. 

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...