Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er det med dårlig eggkvalitet?

Jeg har 2 venninner som har gått gjennom ivf Hvor di begge fikk høre fra riksen at dem har dårlige egg.

Ingen av dem ble gravide på riksen men med engang dem gikk privat ble hun ene gravid på første ferskforsøk og hun andre på første fryseforsøk.

Så da spør jeg. Er det egentlig dårlige egg? Eller er det jobben dem gjør på riksen som er slurvete?

Jeg og mannen min har prøvd å bli gravide i snart ett år nå og må kanskje over til å prøve ivf, men vegrer meg litt til å ta det gjennom riksen da jeg har hørt om så mange som det ikke har funket for. Dem har vært vært gjennom flere forsøk, og gang på gang fått hjertet knust.

Lurer på om vi heller skal gå rett over på privat klinikk. Har fått ett inntrykk av at mange flere blir gravide hos privat klinikk

Anonymkode: 120f0...1e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du over 30?

Anonymkode: 3758d...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med Riksen selv, men har to vennepar som har fått barn etter IVF-behandling der. Ut i fra det de har fortalt, har jeg fått inntrykk av at de er flinke der, men de to parene er jo ikke grunnlag for å fastslå noe som helst. 

Vi gikk privat med en gang fordi vi ikke ville vente, samt at den private klinikken kunne være mer fleksibel mtp. jobbene vi hadde da, som ikke var særlig fleksible. Vi fikk også beskjed om at eggkvaliteten ikke så ut til å være så god, men vi fikk barn på 3. forsøk. Det handlet nok en del om flaks for oss, vi fikk få og dårlige embryoer, og kunne fort trengt mange forsøk. 

Oppfølgingen, med informasjon underveis og følelsen av å få støtte fra personalet på klinikken, syns jeg virket en del bedre for oss som gikk privat. Det var også som nevnt mer fleksibelt på den måten at vi kunne ha forsøk og få timer til kontroller underveis ut i fra hva som passet med jobb. Men det skulle jo også bare mangle, vi betalte mye. 

Anonymkode: 8d14e...527

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det med dårlig eggkvalitet?

Jeg har 2 venninner som har gått gjennom ivf Hvor di begge fikk høre fra riksen at dem har dårlige egg.

Ingen av dem ble gravide på riksen men med engang dem gikk privat ble hun ene gravid på første ferskforsøk og hun andre på første fryseforsøk.

Så da spør jeg. Er det egentlig dårlige egg? Eller er det jobben dem gjør på riksen som er slurvete?

Jeg og mannen min har prøvd å bli gravide i snart ett år nå og må kanskje over til å prøve ivf, men vegrer meg litt til å ta det gjennom riksen da jeg har hørt om så mange som det ikke har funket for. Dem har vært vært gjennom flere forsøk, og gang på gang fått hjertet knust.

Lurer på om vi heller skal gå rett over på privat klinikk. Har fått ett inntrykk av at mange flere blir gravide hos privat klinikk

Hos private klinikker lar de det befruktede egget ligge og utvikle seg i 5 dager før det settes inn. Vanlig at flere egg som lot seg befrukte «faller fra» de neste dagene fordi de utvikler seg unormalt. Så når man da setter inn et 5 dager gammelt blastocyst er det større sjanse for en vellykket graviditet. 
På riksen mener jeg de setter inn på dag 2. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet man at man har dårlig eggkvalitet? Hvilke undersøkelser viser det?

Anonymkode: e74eb...c7d

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man at man har dårlig eggkvalitet? Hvilke undersøkelser viser det?

Anonymkode: e74eb...c7d

Ifølge riksen mente dem at siden jeg ved hvert ivf forsøk har fått ut mange egg men få har blitt befruktet og utviklet seg dårlig så bar visst det nok til å si at jeg har dårlige egg.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Prover91 skrev:

Ifølge riksen mente dem at siden jeg ved hvert ivf forsøk har fått ut mange egg men få har blitt befruktet og utviklet seg dårlig så bar visst det nok til å si at jeg har dårlige egg.

Rart. For dette skjer jo også for de som prøver å blir gravide på den naturlige måten. Det er jo tross alt bare 30% sjanse for å bli gravid både på den naturlige måten og ved IVF. Mange egg blir enten ikke befruktet eller går til grunne.

Anonymkode: e0590...49d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart. For dette skjer jo også for de som prøver å blir gravide på den naturlige måten. Det er jo tross alt bare 30% sjanse for å bli gravid både på den naturlige måten og ved IVF. Mange egg blir enten ikke befruktet eller går til grunne.

Anonymkode: e0590...49d

Ja helt sant. Men av erfaring virker det som riksen har veldig raskt for å konkludere med dårlige egg. Men igjen har man hørt mange som har gått over til privat klinikk og blitt gravid med engang. 

AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner med dårlige egg har PCOC. 

Anonymkode: a3db7...cea

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det så kan så og si alle ha dårlige eggløsninger innimellom. 

når man blir eldre så vil disse dårlige eggløsningene bli flere og flere.. men det betyr ikke at det innimellom kan komme en bra eggløsning som man blir gravid på. Slik er det vel med Ivf også. Ser man tendensen at det ikke omtrent er mulig å få til gode eggløsninger og stadig egg som ikke fungerer optimalt så regner jeg med at det er ganske logisk at man også kan forutsi at denne trenden hos dette mennesket kommer til å fortsette.  

disse som tilbyr ivf har nok en legeetiks plikt til å gi realistiske vurderinger til folk som blir behandlet. Det blir en totalvurdering på om man skal stå som ansvarlig behandler for folk som kanskje måtte ha gått gjennom 20 forsøk for kanskje å ha blitt gravid med alle belastninger og påkjenninger det har for lommebok, kropp og parforhold , eller om man skal vurdere det som er mest sannsynlig - at paret antagelig ikke vil lykkes med egne egg og at det er bedre å se på andre løsninger.

til deg som spurte hvordan man kan teste eggkvaliteten så spurte jeg gyn om det en gang og hun sa at det finnes konkrete metoder rent teknisk men at disse ikke er lovlig i Norge grunnet. 

til deg som sa at pcos ofte har dårlig egg er nok det en sannhet med modifikasjoner. Ubehandlet pcos med mens som kommer med svært lang intervall vil kanskje gi det fordi pcos gjør at egget står lenge ferdig utviklet uten å slippes.. så når det slippes blir det for gammelt. Behandlet pcos slik at man oppnår normale sykluser skal gi samme eggkvalitet som andre.

Ellers tror jeg eggkvalitet er litt som andre organer og celler i kroppen.. med Genetisk variasjon I kvalitet fra Persson til person. Noen har hud som er sterk, elastisk og leges raskt fra arr og operasjoner , andre har dårlig hud fra naturens side... blir litt det sammen med egg-kvalitet tenker jeg

Anonymkode: 4d2f1...e6b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...