AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Det er snakk om en liten rift i øret. Jeg har renset det med vann foreløpig og tror nok det vil gro fint, men vet jo at honning har antiseptiske egenskaper som kanskje kan hjelpe såret å gro? Anonymkode: 19534...9a1
Minya Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 (endret) Flytende honning har ikke like antiseptiske egenskaper som "hard" honning. Den orange boksen med norsk honning du får i butikken er noe bedre egnet, men katten vil bare prøve å få det bort og kanskje vaske øret ekstra mye som kan føre til større sjanse for infeksjon, så det er likegreit å la være. Vil du likevel rense ekstra godt, kan du bruke saltvannsløsning fra apoteket. Du får små ampuller med saltvann sånn at du slipper en diger flaske, de heter Øyeskyll og Neseskyll, spiller ingen rolle hvilken du velger, de er helt like. Følg med på riften og kjenn om det er varmere rundt riften enn resten av øret de neste to dagene. Ekstra varme rundt riften kan indikere potensiell infeksjon. Men er det en liten rift gror det såpass fort uansett. Endret 8. juli 2020 av Minya 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 Just now, Minya said: Flytende honning har ikke like antiseptiske egenskaper som "hard" honning. Den orange boksen med norsk honning du får i butikken er noe bedre egnet, men katten vil bare prøve å få det bort og kanskje vaske øret ekstra mye som kan føre til større sjanse for infeksjon, så det er likegreit å la være. Vil du likevel rense ekstra godt, kan du bruke saltvannsløsning fra apoteket. Du får små ampuller med saltvann sånn at du slipper en diger flaske, de heter Øyeskyll og Neseskyll, spiller ingen rolle hvilken du velger, de er helt like. Følg med på riften og kjenn om det er varmere rundt riften enn resten av øret de neste to dagene. Ekstra varme rundt riften kan indikere potensiell infeksjon. Men er det en liten rift gror det såpass fort uansett. Takk for svar 👍 da følger jeg litt ekstra med på det, evt lage egen saltvannsoppløsning hvis det er fornuftig å lage selv. Anonymkode: 19534...9a1
Minya Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar 👍 da følger jeg litt ekstra med på det, evt lage egen saltvannsoppløsning hvis det er fornuftig å lage selv. Anonymkode: 19534...9a1 Du finner oppskrifter på saltvannsløsning på nettet, jeg tror det er ca 1ts jodfritt salt (ikke seltin) til en halv liter vann, men jeg er ikke helt sikker.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 Kjøp medisinsk honning hos dyrebutikk eller på apotek, det funker bra. Anonymkode: 5b2b5...848
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #6 Skrevet 9. juli 2020 Vi fikk med Vetramil honningsalve da katten vår hadde sår i nakken. Det lukter veldig sterkt, men det er visst for at katten skal la det være i fred. Brukte det i kombinasjon med rens morgen og kveld. Anonymkode: 2f2f9...c43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå