AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Hjelp meg å forstå dette. Jeg velger å avstå fra kake og godteri i hverdagen, noe som ikke er populært hos svigers som alltid serverer masse søtt. Vi tilbringer en del tid sammen med dem fordi barna våre er like gamle, og jeg har heller ikke lyst at mine skal få servert sjokolade hver dag. Hun hinter hele tiden om at hun tror at jeg har ortoreksi og at jeg må passe på å ikke overføre det til datteren min. Sannheten er at jeg ikke har noen kostholdsrestriksjoner utover sukker og kaker hver dag, men for henne er det normalt. Jeg har alltid vært slank, og selv om jeg ikke teller kalorier, så har jeg heller ikke lyst å legge på meg. Hun går derimot opp og ned i vekt hele tiden, men er overvektig mesteparten av tiden. Når hun slanker seg så går hun på restriktive dietter eller lavkarbo, men det varer ikke lenge. Jeg kommenterer aldri hennes kostholdsvalg, jeg bare velger å avstå, hvorfor er det "lov" å kritisere mine bare fordi jeg er slank? Anonymkode: 9c5bc...ac6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 Hun er sjalu. Og hun bruker hersketeknikk, latterliggjøring for at du skal vippes av pinnen. Rett og slett. Anonymkode: a8a27...f5c 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 Gi bare f Jeg spiser heller ikke søtt, forskjellen er at jeg aldri spiser kake med mindre jeg må. Mine barn får dessert hver dag men er ikke store mengder (f.eks 1 pikekyss, fruktsalat e.l) så kaker ute på ikke bursdagsbesøk er no go Anonymkode: 39c11...59b 2
Nokia Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 Det er rett og slett fordi hun nok er veldig opptatt av kosthold selv, og åpenbart ikke klarer helt å "naile" det. Og da er det såpass irriterende at andre klarer å holde seg til fornuftige kostholdsbegrensninger, at det MÅ kommenteres. 😉 Det er adskillig mer fornuftig å ha sukker/kakerestriksjoner i ukedagene enn å leve tidvis på lavkarbo/lindberg/ 5:2 / lchf/you name it-dietter. Tenker jeg. 🙂 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 Er det mulig å redusere tiden dere er sammen med dem? Eventuelt må hun settes på plass. Å bite i seg de stadige kommentarene hennes for å bevare husfreden, fungerer ikke i lengden. Anonymkode: cf562...3a6 1
Frøyamor Skrevet 8. juli 2020 #6 Skrevet 8. juli 2020 Samme skjer med meg, alle i familien propper i seg is kaker og snop stort sett hver dag og hvertfall i sammenkomster. Alle er og ganske tjukke, untatt meg. Jeg blir rett latterligjort når jeg takker nei, i tilegg foretrekker jeg vann, så det er jo krise. Blir beskyldt for å ha spiseforstyrrelse HVER GANG. Men jeg bare svarer i samme tone tilbake « Det er en grunn til jeg ikke er tjukk da, heheh» 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Skrevet 8. juli 2020 Hun er sjalu, skammer seg over sin egen overvektige kropp og manglende selvdisiplin, og prøver å normalisere sitt sukkerholdige kosthold ved å dra mest mulig folk inn i det. Når det er mange nok som deltar i et dårlig kosthold sammen med henne, blir skammen hennes mindre. Hun har åpenbart komplekse issues med mat og kosthold, og trenger ikke shames for det. Det kan gjøre vondt verre for henne. Kanskje hun til og med tolker dine manglende kommentarer om hennes kosthold som om at du dømmer henne for det. 'Nei takk, vi holder oss til sukkerfrie snacks på hverdagene. Da smaker kaka ekstra godt på søndag. Men ta min porsjon du hvis det er mye igjen, den ser jo knallgod ut!' Anonymkode: a6c6c...c1f 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #8 Skrevet 8. juli 2020 TS: Det blir forresten alltid sagt i en fleipete, og ikke dømmende tone. Så de få gangene jeg har blitt irritert så sier hun "jeg bare tuller, slapp av!". Derfor er det litt vanskelig å forholde seg til. Ellers er hun veldig grei, og super gjestfri, en som stiller opp. Hun er glad i å bake, det er en hobby, så skjønner jo at det kan være sårende å ha gjester som takker nei. Og hun har nok som dere sier et vanskelig forhold til egen kropp, mulig skamfølelse, det har jeg ikke tenkt på. Anonymkode: 9c5bc...ac6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #9 Skrevet 8. juli 2020 Jeg, som er over snittet konfronterende, hadde sett henne i øya neste gang, smilt og sagt "når du spøker sånn høres du misunnelig ut", høyt nok til at alle hørte det. Også hadde jeg ikke svart noe dersom hun kom med nye utsagn etter det. Gidd å plage andre mennesker med sine problemer sier jeg bare Anonymkode: 89c48...86a 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #10 Skrevet 8. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Det blir forresten alltid sagt i en fleipete, og ikke dømmende tone. Så de få gangene jeg har blitt irritert så sier hun "jeg bare tuller, slapp av!". Derfor er det litt vanskelig å forholde seg til. Ellers er hun veldig grei, og super gjestfri, en som stiller opp. Hun er glad i å bake, det er en hobby, så skjønner jo at det kan være sårende å ha gjester som takker nei. Og hun har nok som dere sier et vanskelig forhold til egen kropp, mulig skamfølelse, det har jeg ikke tenkt på. Anonymkode: 9c5bc...ac6 Vet du, hun høres litt ut som meg på noen måter. Jeg elsker å bake, og elsker å gi bakst til gjester. Det er en av de få tingene jeg elsker å drive med og som jeg faktisk er flink til. Så å kunne gi noen skamgode boller, eller ei smakfull kake er liksom en av de få tingene jeg får masse skryt for. Hvis du må takke nei til kakene, så skryt masse av dem likevel. Type 'jeg har dessverre spist kakekvoten min denne uka, men hvordan får du til en så fin glasur? Min blir alltid så rennende. Har du noen tips?' Hun høres jo ut som hun bruker mye tid og energi på å tenke på mat, så det kan godt være at hun er sånn som meg og faktisk er stolt av denne ene tingen hun føler hun mestrer. Og så takker folk nei, og så blir man litt lei seg. Ikke fordi man ønsker å sabotere kosthomdet til noen, men fordi man vil vise frem at man er flink til noe. Anonymkode: a6c6c...c1f 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #11 Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du, hun høres litt ut som meg på noen måter. Jeg elsker å bake, og elsker å gi bakst til gjester. Det er en av de få tingene jeg elsker å drive med og som jeg faktisk er flink til. Så å kunne gi noen skamgode boller, eller ei smakfull kake er liksom en av de få tingene jeg får masse skryt for. Hvis du må takke nei til kakene, så skryt masse av dem likevel. Type 'jeg har dessverre spist kakekvoten min denne uka, men hvordan får du til en så fin glasur? Min blir alltid så rennende. Har du noen tips?' Hun høres jo ut som hun bruker mye tid og energi på å tenke på mat, så det kan godt være at hun er sånn som meg og faktisk er stolt av denne ene tingen hun føler hun mestrer. Og så takker folk nei, og så blir man litt lei seg. Ikke fordi man ønsker å sabotere kosthomdet til noen, men fordi man vil vise frem at man er flink til noe. Anonymkode: a6c6c...c1f Hvorfor må TS endre oppførsel istedenfor at du finner en måte å takle motgang på? Synes ikke det blir helt riktig at andre skal plages fordi du har et bekreftelsesbehov. Anonymkode: 89c48...86a
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #12 Skrevet 8. juli 2020 Uansett hva grunnen er, er det ufint å blande datteren til TS inn i dette. Ortoreksi er ikke noe man spøker med heller. Denslangs oppførsel burde man ha vokst fra allerede på barneskolen. Hun tror hun kan si hva hun vil, under dekke at det er humor. Anonymkode: cf562...3a6 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #13 Skrevet 8. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor må TS endre oppførsel istedenfor at du finner en måte å takle motgang på? Synes ikke det blir helt riktig at andre skal plages fordi du har et bekreftelsesbehov. Anonymkode: 89c48...86a Hvor ba jeg TS om å endre oppførsel? Jeg ga henne et konkret tips til en høflig avvisning av kake (noe som er det TS ønsker å gjøre) uten å fornærme svigerinne. Jeg ba henne ikke spise kake daglig. Siden TS har et godt forhold til svigerinnen ellers må man jo tenke at hun ønsker å fortsette med det. Da er det nok mer gunstig å komme med en høflig avvisning enn å se henne rett i øynene og konfrontere henne. Og hvilken motgang er det jeg må takle? At jeg er flink til å bake og ønsker skryt for det? Ja okei, det kan jeg ta på min kappe. Jeg er dritflink til å bake, og når folk velger å ta imot det jeg tilbyr er det fantastisk med masse skryt for det. Men hvis folk ikke ønsker å ta i mot, er det hyggelig om folk er siviliserte og ikke konfronterende. Anonymkode: a6c6c...c1f 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #14 Skrevet 8. juli 2020 Ser ikke at det er en så veldig vanskelig situasjon, egentlig. "ja, jeg ser du har gått opp en del igjen, hvordan går det med lavkarboen?" "har du noen tips i forhold til kommunikasjon med barna, det må jo være forvirrende at du stadig endrer kosthold, så du har jo en del erfaring?" Anonymkode: d3de9...8b6 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #15 Skrevet 9. juli 2020 Min mor er slik, jeg bare spør om hvorfor mitt kosthold er et samtaleemne så blir det tyst et par måneder. Gjentas noen ganger i året. 😄😄 Anonymkode: ee255...bd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå