AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Jeg sliter litt med temperamentet mitt til tider. Noen ganger blir jeg så sint/frustrert at jeg får lyst til å rive ned hele huset, og jeg må innrømme det har vært et par ganger hvor jeg har tatt litt ekstra hardt i barna da frustrasjonen har tatt overhånd. Overhodet ikke innafor, jeg vet - men det har heldigvis ikke skjedd mer enn 2-3 ganger på 5 år. Jeg føler at jeg klarer å kontrollere meg selv ganske greit - da jeg faktisk ikke river ned hele huset, men kanskje slår litt i veggen eller kaster noe i gulvet (dette har aldri skjedd foran barna). Men det er det enorme «trangen» etter å klikke jeg ønsker å bli kvitt. Jeg vet derimot ikke om jeg har noe tru på at noen kan si eller gjøre noe for at jeg skal reagere annerledes (følelsesmessig) i en gitt situasjon. Det hender seg at jeg det koker sånn i topplokket at jeg blir nummen i hele kroppen - men går dette an å forandre? Jeg er veldig nysgjerrig på hva dere som har tatt et slikt kurs har erfart, og hvordan det (eventuelt) har hjulpet. Hvordan jobber man i praksis for å endre seg? Anonymkode: 344d8...056
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 Har ikke tatt kurs, men har slitt litt med det samme, og har en teknikk som fungerer kjempebra. Det første du må gjøre er å bli bevisst på sinnet ditt. Hva gjør deg frustrert? Tidspress? Stress? Rot? Visse lyder? Trøtthet? Kaotisk miljø med mye lyde rot bevegelser? Annet? Kombinasjon? Når du vet litt mer om hva som fyrer deg opp, kan du ta noen forhåndsregler. Kjenn også på kroppen. Vanligvis, om man er bevisst på hva man skal se etter, kan man føle at 'nå er jeg på vei til å eksplodere'. For meg, så kjenner jeg at nervene nærmest vibrerer, og frustrasjonen blir verre og verre og verre. Når jeg kjenner de første tegnene, så går jeg på et eget rom (badet for eksempel) så jeg kommer meg vekk fra situasjonen som gjør meg sint. Der gjennomfører jeg en pusteteknikk. Jeg puster inn i 5 sekunder, holder pusten i 8 sekunder, og puster ut på 7 sekunder. Da føler jeg meg plutselig mye bedre. Jeg rister også litt på kroppen som om jeg 'rister' av meg frustrasjonen 😅 (hunder rister på seg etter en konflikt, så det er kanskje noe i det ;D). Om det er et speil der, så tar jeg også en kjapp titt i speilet og ler litt av meg selv for at jeg blir sinna over småting. Poenget er at du må reagere før du kommer til det punktet hvor du ikke klarer å kontrollere sinnet. Bli bevisst på de første tegnene som forteller deg at snart tar sinnet over, og avverg det ved å fjerne deg selv fra situasjonen i noen minutter. Om du ikke kan gå til et annet rom, snu deg vekk og pust inn og hold pusten, som nevnt over. For meg har det fungert veldig bra. Anonymkode: 71ebd...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå