Gå til innhold

Er det lov å hente grankvister fra skogen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et spørsmål som kanskje er ganske dumt, men det får gå.
Jeg ønsker å lage borddekorasjoner av gran i forbindelse med et bryllup. Er det da lov å gå ut i skogen og "hente" dette?

Jeg skal ikke sage ned et helt tre selvfølgelig, men tenker på å klippe av noen grankvister fra trær jeg finner? Hvis det gjøres på en fornuftig måte, og ikke stripper et helt stakkars tre.

(Et alternativ kunne vært å kjøpe et juletre å klippe opp, men det er ikke i sesong)

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ja, det er lov.

AnonymBruker
Skrevet

Jada, så lenge du gjør det fornuftig. 

Anonymkode: 62825...5f4

• Liker 4
Skrevet

Prøv å klippe greinene så treet ikke ser ribbet ut etterpå. Jeg henter ofte greiner når det nærmer seg jul og da tar jeg og klipper på steder på treet så det ikke blir stygt etterpå. Lave greiner med mye sidekvister er ofte lette å ta pent fra.

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor! Hadde også klippet fra forskjellige trær, så ett tre ikke får for mye skade. Ellers er det bare å slå seg løs 

Anonymkode: de79f...a19

• Liker 3
Skrevet

Ok supert! :) 

Greit å vite, og takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Ja, det er lov.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, så lenge du gjør det fornuftig. 

Anonymkode: 62825...5f4

3 minutter siden, Belima skrev:

Prøv å klippe greinene så treet ikke ser ribbet ut etterpå. Jeg henter ofte greiner når det nærmer seg jul og da tar jeg og klipper på steder på treet så det ikke blir stygt etterpå. Lave greiner med mye sidekvister er ofte lette å ta pent fra.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt innafor! Hadde også klippet fra forskjellige trær, så ett tre ikke får for mye skade. Ellers er det bare å slå seg løs 

Anonymkode: de79f...a19

Her var det mye tullball! 

Å klippe eller brekke av friske grener er ikke tillatt, med mindre du får tillatelse av grunneier ! 🤦‍♀️

Å plukke med seg døde grener fra bakken til eget bruk er tillatt, men du kan altså ikke klippe av grener uten å spørre grunneier om lov først. 

https://www.nrk.no/livsstil/ikke-fritt-frem-a-hente-julepynt-i-skogen-1.13260170

Hilsen grunneier.

Anonymkode: 07fa2...318

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, malinhelene skrev:

Ok supert! :) 

Greit å vite, og takk for tips!

Jeg håper du har fått med deg at samtlige svar du fikk før innlegget jeg siterer ikke medfører riktighet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å klippe eller brekke av friske grener er ikke tillatt, med mindre du får tillatelse av grunneier ! 🤦‍♀️

Å plukke med seg døde grener fra bakken til eget bruk er tillatt, men du kan altså ikke klippe av grener uten å spørre grunneier om lov først. 

https://www.nrk.no/livsstil/ikke-fritt-frem-a-hente-julepynt-i-skogen-1.13260170

Hilsen grunneier.

Grunneiere kan ta seg en bolle. Skogen bør tilhøre folket eller staten, ikke surmaga bønder. 

Anonymkode: d1ac0...5ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grunneiere kan ta seg en bolle. Skogen bør tilhøre folket eller staten, ikke surmaga bønder. 

Uansett hvem som eier skogen, om det er grunneier som er en del av folket, eller staten så er det ikke lov. Grunneier er nødvendigvis ikke bonde.

Anonymkode: acdaf...b47

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg. Skogen er ofte akkurat like plantet som en kornåker eller epletreet i hagen din. Skogsdrift er næring og levebrød. 

Anonymkode: a071a...33d

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen grunneier.

Det finnes vel skog som ingen eier ?

Anonymkode: 15f68...ecb

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg håper du har fått med deg at samtlige svar du fikk før innlegget jeg siterer ikke medfører riktighet. 

Ja, jeg så det nå. Undersøker litt mer.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: acdaf...b47

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Noen eier alt land, om ikke andre så staten. Og om staten eier den er det Statskog som forvalter skogen, det betyr slett ikke at skogen er å betrakte som "felleseie" og at det er fritt frem for å kutte greiner (eller hente seg juletre). 

Anonymkode: a071a...33d

• Liker 7
Skrevet (endret)

Oslo kommune eier jo deler av Oslomarka. Hva med den?

Edit: så kommentaren over nå.

Endret av malinhelene
Skrevet

Ta hensyn og ikke medfør skade på trærne. Dvs ikke riv av levende greiner på levende trær. Døde greiner på bakken er helt ok å ta, så lenge det ikke er åpenbart at de døde greinene er kommet såpass langt at de har begynt å råtne og bidra til økosystemet i skogsbunnen.

Skrevet

Det beste er jo å spørre noen som eier skog om du kan få ta litt. Jeg er rimelig sikker på at du vil få ja. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar da virkelig at TS ikke har tenkt å ta seg til rette i et plantefelt for juletrær..!! 

TS, finn deg noen som står i et overgrodd buskas, da får du neppe surmagede grunneiere etter deg! 

Anonymkode: 0cb90...f8e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...