malinhelene Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Hei, Jeg har et spørsmål som kanskje er ganske dumt, men det får gå. Jeg ønsker å lage borddekorasjoner av gran i forbindelse med et bryllup. Er det da lov å gå ut i skogen og "hente" dette? Jeg skal ikke sage ned et helt tre selvfølgelig, men tenker på å klippe av noen grankvister fra trær jeg finner? Hvis det gjøres på en fornuftig måte, og ikke stripper et helt stakkars tre. (Et alternativ kunne vært å kjøpe et juletre å klippe opp, men det er ikke i sesong)
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 Jada, så lenge du gjør det fornuftig. Anonymkode: 62825...5f4 4
Belima Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 Prøv å klippe greinene så treet ikke ser ribbet ut etterpå. Jeg henter ofte greiner når det nærmer seg jul og da tar jeg og klipper på steder på treet så det ikke blir stygt etterpå. Lave greiner med mye sidekvister er ofte lette å ta pent fra. 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 Helt innafor! Hadde også klippet fra forskjellige trær, så ett tre ikke får for mye skade. Ellers er det bare å slå seg løs Anonymkode: de79f...a19 3
malinhelene Skrevet 8. juli 2020 Forfatter #6 Skrevet 8. juli 2020 Ok supert! Greit å vite, og takk for tips!
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Skrevet 8. juli 2020 11 minutter siden, Catalina Culès skrev: Ja, det er lov. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, så lenge du gjør det fornuftig. Anonymkode: 62825...5f4 3 minutter siden, Belima skrev: Prøv å klippe greinene så treet ikke ser ribbet ut etterpå. Jeg henter ofte greiner når det nærmer seg jul og da tar jeg og klipper på steder på treet så det ikke blir stygt etterpå. Lave greiner med mye sidekvister er ofte lette å ta pent fra. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt innafor! Hadde også klippet fra forskjellige trær, så ett tre ikke får for mye skade. Ellers er det bare å slå seg løs Anonymkode: de79f...a19 Her var det mye tullball! Å klippe eller brekke av friske grener er ikke tillatt, med mindre du får tillatelse av grunneier ! 🤦♀️ Å plukke med seg døde grener fra bakken til eget bruk er tillatt, men du kan altså ikke klippe av grener uten å spørre grunneier om lov først. https://www.nrk.no/livsstil/ikke-fritt-frem-a-hente-julepynt-i-skogen-1.13260170 Hilsen grunneier. Anonymkode: 07fa2...318 14 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #8 Skrevet 8. juli 2020 Akkurat nå, malinhelene skrev: Ok supert! Greit å vite, og takk for tips! Jeg håper du har fått med deg at samtlige svar du fikk før innlegget jeg siterer ikke medfører riktighet. Anonymkode: 07fa2...318 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #9 Skrevet 8. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye tullball! Å klippe eller brekke av friske grener er ikke tillatt, med mindre du får tillatelse av grunneier ! 🤦♀️ Å plukke med seg døde grener fra bakken til eget bruk er tillatt, men du kan altså ikke klippe av grener uten å spørre grunneier om lov først. https://www.nrk.no/livsstil/ikke-fritt-frem-a-hente-julepynt-i-skogen-1.13260170 Hilsen grunneier. Anonymkode: 07fa2...318 Grunneiere kan ta seg en bolle. Skogen bør tilhøre folket eller staten, ikke surmaga bønder. Anonymkode: d1ac0...5ad 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #10 Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grunneiere kan ta seg en bolle. Skogen bør tilhøre folket eller staten, ikke surmaga bønder. Anonymkode: d1ac0...5ad Uansett hvem som eier skogen, om det er grunneier som er en del av folket, eller staten så er det ikke lov. Grunneier er nødvendigvis ikke bonde. Anonymkode: acdaf...b47 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #11 Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grunneiere kan ta seg en bolle. Skogen bør tilhøre folket eller staten, ikke surmaga bønder. Anonymkode: d1ac0...5ad Skjerp deg. Skogen er ofte akkurat like plantet som en kornåker eller epletreet i hagen din. Skogsdrift er næring og levebrød. Anonymkode: a071a...33d 11 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #12 Skrevet 8. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye tullball! Å klippe eller brekke av friske grener er ikke tillatt, med mindre du får tillatelse av grunneier ! 🤦♀️ Å plukke med seg døde grener fra bakken til eget bruk er tillatt, men du kan altså ikke klippe av grener uten å spørre grunneier om lov først. https://www.nrk.no/livsstil/ikke-fritt-frem-a-hente-julepynt-i-skogen-1.13260170 Hilsen grunneier. Anonymkode: 07fa2...318 Det finnes vel skog som ingen eier ? Anonymkode: 15f68...ecb
malinhelene Skrevet 8. juli 2020 Forfatter #13 Skrevet 8. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg håper du har fått med deg at samtlige svar du fikk før innlegget jeg siterer ikke medfører riktighet. Anonymkode: 07fa2...318 Ja, jeg så det nå. Undersøker litt mer.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #14 Skrevet 8. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes vel skog som ingen eier ? Anonymkode: 15f68...ecb Nei. Anonymkode: acdaf...b47 12
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #15 Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes vel skog som ingen eier ? Anonymkode: 15f68...ecb Nei. Noen eier alt land, om ikke andre så staten. Og om staten eier den er det Statskog som forvalter skogen, det betyr slett ikke at skogen er å betrakte som "felleseie" og at det er fritt frem for å kutte greiner (eller hente seg juletre). Anonymkode: a071a...33d 7
malinhelene Skrevet 8. juli 2020 Forfatter #16 Skrevet 8. juli 2020 (endret) Oslo kommune eier jo deler av Oslomarka. Hva med den? Edit: så kommentaren over nå. Endret 8. juli 2020 av malinhelene
nomore82 Skrevet 8. juli 2020 #17 Skrevet 8. juli 2020 Ta hensyn og ikke medfør skade på trærne. Dvs ikke riv av levende greiner på levende trær. Døde greiner på bakken er helt ok å ta, så lenge det ikke er åpenbart at de døde greinene er kommet såpass langt at de har begynt å råtne og bidra til økosystemet i skogsbunnen.
Oktoberknøttet Skrevet 8. juli 2020 #18 Skrevet 8. juli 2020 Det beste er jo å spørre noen som eier skog om du kan få ta litt. Jeg er rimelig sikker på at du vil få ja. 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #19 Skrevet 8. juli 2020 Ifølge denne nettsiden selges det pyntegrønt i blomsterhagen på Abildsø, i tilfelle du ikke får lov til å plukke andre steder. https://okologisknorge.no/oekoguiden/varer/juletraer-og-pyntegroent/ Anonymkode: c6154...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #20 Skrevet 8. juli 2020 Jeg antar da virkelig at TS ikke har tenkt å ta seg til rette i et plantefelt for juletrær..!! TS, finn deg noen som står i et overgrodd buskas, da får du neppe surmagede grunneiere etter deg! Anonymkode: 0cb90...f8e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå