AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Jeg har en kunde som hadde gått konkurs og derfor anså jeg da at det han hadde utestående i mitt firma som tapt. Han gikk konkurs i mars i år og jeg skrev da de to fakturaene som tapt. Men, så plutselig så betalte han inn det minste beløpet denne uka her. Hvordan bokfører jeg da dette? Han har ikke innbetalt det største beløpet han skylder, men er jo ett håp at han rydder opp :) Anonymkode: b2ec1...de2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en kunde som hadde gått konkurs og derfor anså jeg da at det han hadde utestående i mitt firma som tapt. Han gikk konkurs i mars i år og jeg skrev da de to fakturaene som tapt. Men, så plutselig så betalte han inn det minste beløpet denne uka her. Hvordan bokfører jeg da dette? Han har ikke innbetalt det største beløpet han skylder, men er jo ett håp at han rydder opp Anonymkode: b2ec1...de2 Bokfører mot tapet du har ført. Anonymkode: 19264...7de
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 Kredit (kostnadsreduksjon) på 7802 "innkommet på tidligere nedskrevne fordringer" Debet på Bank (19**) I næringsoppgaven føres det som reduksjon (kostnadsreduksjon) i tapsførte kundefordringer. Ikke korriger resten. Det er etter regnskapslov og skattelov tillatt å ta endelig tap når selskapet er konkursmeldt. Anonymkode: 95286...7b0
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 Tusen takk, det var slik jeg også antok at jeg måtte gjøre det, var bare litt usikker på momsen, samt at inkasso firmaet har jo også tatt noen av kostnadene så jeg fikk ikke tilbake hele beløpet som jeg avskrev som tapt, men det går jo selvsagt på en annen konto. Bruker Fiken så alt det går automatisk. Anonymkode: b2ec1...de2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå