Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller meg spørrende om hvor egnet en er som forelder om en ikke er villig til å ofre et lite utvalg av matvarer i 9 måneder, som en vet innebærer en risiko for fosteret enten i form av skader eller i verste fall død. Helt ubegripelig. Informasjonen finnes overalt, så det er umulig å ikke vite hva en ikke skal spise som gravid, en bare ignorerer det på egen vinnings skyld.

Anonymkode: 31904...cf5

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal ikke jeg uttale meg hva som er tullete og ikke, men jeg tenker alt med måte. 

Jeg drikker iskaffe, frappe, te, iste, Pepsi max osv men selvfølgelig ikke store mengder. Jeg spiser varmebehandlet spekemat, spiser lakris, jeg kan godt spise litt parmesan på spaghetti men jeg spiser ikke store mengder av det. 

Noen sier jo at man ikke skal bade i hverken kaldt eller varmt vann, ikke sole seg osv men så lenge man ikke blir uvel av det så ser jeg ikke grunnen til å unngå noe av det. 

Anonymkode: c9820...291

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Danmark, så følger de offisielle danske rådene. Så her er det ingen restriksjoner på spekemat eller sushi og man må spise pasteuriserte, danske oster. Men laks (og annen større fisk), skal begrenses. Forundrer meg at det er ulikt, men har ikke tenkt så mye på det. 

Jeg har derimot drevet med ridning frem til 8 måned, noe som ikke anbefales. Så der har jeg gått imot de offisielle retningslinjene (men diskuterte det med jordmor).

Anonymkode: d9e8e...3da

• Liker 1
Skrevet

Alt med måte! Man skal ha det bra ingen vist å overdrive.... spiste litt muggost og spekeskinke om jeg hadde lyst på det, men spiste ikke hver eneste dag som jeg ellers ville gjort! 

AnonymBruker
Skrevet

Av det man "skal" holde seg unna spiste jeg salami, for det var det eneste som fristet av pålegg. Og kaffe drakk jeg, visste ikke at man ikke skulle det. Er det et råd? Og ellers holdt jeg meg unna det meste. Er ikke noe jeg spiser til vanlig uansett. Bare spekemat, men annet enn salami holdt jeg meg unna.

Anonymkode: baa0b...b8b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Danmark, så følger de offisielle danske rådene. Så her er det ingen restriksjoner på spekemat eller sushi og man må spise pasteuriserte, danske oster. Men laks (og annen større fisk), skal begrenses. Forundrer meg at det er ulikt, men har ikke tenkt så mye på det. 

Jeg har derimot drevet med ridning frem til 8 måned, noe som ikke anbefales. Så der har jeg gått imot de offisielle retningslinjene (men diskuterte det med jordmor).

Fisken er vel fordi oppdrettsfisk gjerne inneholder mye stoffer som ikke er bra for hverken voksne eller foster?

For øvrig skjønner jeg ikke at folk tør å drikke noe med kunstig søtning/aspartam under svangerskapet, eller gi det til små barn, typ under 3 år. Det kan hemme veksten deres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Fisken er vel fordi oppdrettsfisk gjerne inneholder mye stoffer som ikke er bra for hverken voksne eller foster?

For øvrig skjønner jeg ikke at folk tør å drikke noe med kunstig søtning/aspartam under svangerskapet, eller gi det til små barn, typ under 3 år. Det kan hemme veksten deres.

Det med fisk mener jeg handler om stor/gammel fisk, som inneholder miljøgifter fra vannet/havet. Dette gjelder også villfisk. En del fisk kan man fint spise, mens andre skal man passe seg for. Sjekk helesenorge.no for komplett liste.

Anonymkode: 048a5...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at man i det store og det hele bør følge dagens råd, men jeg undrer meg over st jeg aldri noensinne har hørt om fosterskader på grunn av inntak av oster og salami/spekemat? Jeg fikk altså barn på 90 og 2000 tallet og det samme gjorde venninner, kollegaer, familie, studievenner, bekjente osv. Jeg leste minst to papiraviser hver dag og så nyheter på TV hver dag. Krybbedød ble slått stort opp på begynnelsen av nittitallet, men jeg kan ikke huske noe som helst om listeria. Vi visste at vi skulle holde oss unna katteavføring, men ingenting om spekemat/salami. 

Anonymkode: 77f12...b95

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fulgte alle rådene, og følte godt rundt det. Syntes ikke det var plagsomt. Drakk ikke brus. Husker det var et avisoppslag om en kvinne innlagt på sykehus 9 mnd gravid, hadde fått hvitmuggost servert ved en feil. Osten hadde en bakterie, barnet døde i mors liv. 

Anonymkode: ab122...68e

Forstår ikke at man ikke kan drikke brus. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spekemat frarådes vel først og fremst pga toxoplasma?

Anonymkode: 4ecdb...37e

Da har i hvertfall jeg misforstått. 

Kan man da spise spekemat med god samvittighet dersom man har antistoffer mot toxoplasmose? 

Anonymkode: 70a10...566

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man da spise spekemat med god samvittighet dersom man har antistoffer mot toxoplasmose? 

Det mener jeg å tro

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid, og holder meg unna alt som står på helse.no at gravide skal holde seg unna. Har byttet til kofeinfri kaffe, drikker bare Sprite, Mozel og brus uten koffein, ingen spekeskinke eller oster. Også selvfølgelig ingen alkohol, røyk eller snus. 

Min mor er helt enig i Alkohol, røyk og snus, men hun stusser veldig på de andre. Hun drakk kaffe hele svangerskapet og spiste spekeskinke og alle mine søsken har det fint. Hun er også sykepleier og mener slike restriksjoner ofte er rotet i sannsynligheter som er så små at det bare er tull at helsemyndighetene forholder seg til det. 

Hva tenker dere? Jeg har ingen planer om å spise disse tingene, men av ren nysgjerrighet, er det litt tullete og overdrevent at jeg feks ikke kan spise spekeskinke eller lakris? 

Anonymkode: c2ee4...0f6

Jeg tror du kanakje er litt vel streng. Det er egentlig ikke så mye man bør kutte ut helt. Kaffe og lakris kan man fint få i aeg i begrensede mengder.

Kutt ut røyk/snus og alkohol.

Kutt ut spekemat og upasteuriserte oster og myke oster.

Unngå mye stor ferskvannsfisk pga. opphopning av tungmetaller.

Unngå brunt krabbekjøtt(?) og måsegg.

Vær ellers nøye med hygiene (spesielt frukt/grønnsaker) og innta moderate mengder av koffein, lakris, sukker m.m.

Jeg fulgte kostholdsrådene. Jeg overdrev nok strenghet med førstemann, og var mer avslappet og i tråd med rådene i de neste svangerskapene.

Jeg tenker at faren for babyen ved å spise spekeskinke og blåmuggost er svært liten, men det er samtidig en sjanse jeg ikke tar. Det er jo forferdelig dersom den upasteriserte osten skulle vise seg å inneholde bakterier som er farlige for babyen i magen. Og jeg synes det er uprofesjonelt av helsepersonell å oppfordre til noe annet enn å følge rådene. At du selv velger å overdrive og kutte ut mer enn du må (slik jeg og mange andre gjorde med førstemann), blir noe annet.

Anonymkode: bab32...4a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om 8-9 måneder. Ser virkelig ikke problemet med å kutte ut spekemat, muggoster og 8 kopper kaffe per dag? 

Selv drikker jeg 1-2 kopper kaffe om dagen. Faren er at barnet har lav fødselsvekt, men det er jo først fare over 200 (enhet?) hver eneste dag. I våre naboland har grensa vært høyere.

Må le av alle gravide som begynner i uke 6 å snakke om at de allerede skal hamstre salami og ost, for å pakke det i fødebaggen.

Anonymkode: d6445...22f

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sushi er lov i Norge. Er store ferskvannsfisker vi skal holde oss unna her😊 elles finnes det jo blåskjellvarsel, og fisker over en viss størrelse vi ikke skal spise, men det er anbefalinger til befolkningen generelt. 

Men hvorfor skal dere ikke spise laks? Gjelder det all laks? 

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at man i det store og det hele bør følge dagens råd, men jeg undrer meg over st jeg aldri noensinne har hørt om fosterskader på grunn av inntak av oster og salami/spekemat? Jeg fikk altså barn på 90 og 2000 tallet og det samme gjorde venninner, kollegaer, familie, studievenner, bekjente osv. Jeg leste minst to papiraviser hver dag og så nyheter på TV hver dag. Krybbedød ble slått stort opp på begynnelsen av nittitallet, men jeg kan ikke huske noe som helst om listeria. Vi visste at vi skulle holde oss unna katteavføring, men ingenting om spekemat/salami. 

Anonymkode: 77f12...b95

Jeg var gravid med eldste da, og husker godt den tvillinggravide som høsten 2007 mistet begge babyene etter å ha blitt smittet av listeria fra muggost hun ble servert på Rikshospitalet. Nyheten ble dekket i alle riksdekkende medier.

FHI har god informasjon om risiko ved og forekomst av listeriose hos gravide her.

Endret av Slaskepott
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Store fisker, spesielt fete, inneholder mye miljøgifter. Det er derfor man ikke skal spise mye av dem. Man kan spise litt.

Aspartam er helt ufarlig når man er gravid. Fosteret blir ikke påvirket av det. Det er å gi det til barn under tre som er frarådet..

Anonymkode: e2316...71e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp ferdig med graviditet, og gjorde en god del research da jeg var gravid. For meg endte det slik:

- Kaffe, men kun én kopp om dagen, deretter koffeinfri (den ene koppen ble plutselig helt magisk god!)

- sushi er greit (i følge studier gjort i Norge og Japan), men hold deg til laks og tunfisk og ikke i overdrevne mengder (Ikke spis hai, sverdfisk etc)

- vin, å smake en slurk her og der er ikke problematisk. For meg var det enklere å være helt 100% avholds, en slurk «her og der» blir lett litt mer

- myke oster: nei. Farlige bakterier.

- harde oster: ikke problematisk, f.eks manchego

- røket laks: Ok så lenge det er lenge til den går ut på dato. Ikke spis hvis den nærmer seg utløpsdato

- røyk og snus: åpenbart nei. 

- badstue: nei, farlig oppheting av foster

- varme karbad: nei, farlig oppheting av foster

Anonymkode: 937c1...9ec

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, iansak skrev:

Alt med måte! Man skal ha det bra ingen vist å overdrive.... spiste litt muggost og spekeskinke om jeg hadde lyst på det, men spiste ikke hver eneste dag som jeg ellers ville gjort! 

Det hjelper lite å «ikke spise det hver dag» om akkurat den osten du spiser den dagen inneholder listeria. Man dør ikke av noen måneder uten muggost og spekeskinke 😂 Det er jo ikke mengden det kommer ann på, om først en pakke inneholder det det ikke skal inneholde liksom. 

Anonymkode: a047e...fb9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spekemat kan også inneholde listeria. Men du kan varmebehandle det da. Eller var det sånn at listeria døde ved frysing? Husker ikke hvem av de som overlever fryseren. 

Anonymkode: a047e...fb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...