AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Jeg er gravid, og holder meg unna alt som står på helse.no at gravide skal holde seg unna. Har byttet til kofeinfri kaffe, drikker bare Sprite, Mozel og brus uten koffein, ingen spekeskinke eller oster. Også selvfølgelig ingen alkohol, røyk eller snus. Min mor er helt enig i Alkohol, røyk og snus, men hun stusser veldig på de andre. Hun drakk kaffe hele svangerskapet og spiste spekeskinke og alle mine søsken har det fint. Hun er også sykepleier og mener slike restriksjoner ofte er rotet i sannsynligheter som er så små at det bare er tull at helsemyndighetene forholder seg til det. Hva tenker dere? Jeg har ingen planer om å spise disse tingene, men av ren nysgjerrighet, er det litt tullete og overdrevent at jeg feks ikke kan spise spekeskinke eller lakris? Anonymkode: c2ee4...0f6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 I min tid var det greit å drikke noen kopper kaffe om dagen. Jeg kuttet det likevel stort sett ut fordi kaffe ga meg røyksug. Kuttet selvsagt alkohol og sigaretter. Spekeskinke og oster hadde ingen hørt om at man skulle kutte, så jeg spiste salami gjennom hele svangerskapet, sikkert andre ting også. Venninner som har vært gravide i nyere tid har stort sett holdt seg til dagens råd, men en spiste litt ost da vi var på fin restaurant, en drakk to slurker vin i et bryllup, en tok en halv sigarett i en bursdag. Det går selvsagt fint. Anonymkode: 77f12...b95 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 Du kan da drikke kaffe, 2-3 kopper om dagen er helt ok. Det andre holdt jeg unna, men hadde ikke vært livredd om jeg fikk i meg litt spekeskinke eller en ostebit. Anonymkode: b39cf...aa7 10
Jegogduogvito Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 Ja spekeskinke skal vi passe oss for! Men gravide sykepleiere og helsefagarbeidere skal gå rundt coronasmitte på jobb. Noe vi vet alt for lite om... Wow! 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 33 minutter siden, Jegogduogvito skrev: Ja spekeskinke skal vi passe oss for! Men gravide sykepleiere og helsefagarbeidere skal gå rundt coronasmitte på jobb. Noe vi vet alt for lite om... Wow! Gravide helsearbeidere har rett til å slippe covidpasienter. Stod i tidsskriftet sykepleien for ikke lenge siden. Anonymkode: 9b0f8...a4e 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #6 Skrevet 8. juli 2020 Det er en viss sjans for å få bakterier som er livsfarlige for fosteret gjennom spekemat, og annet kjøttpålegg, så hvorfor ta sjansen? Kaffe er greit i begrensede mengder. Anbefalingene sier jo noe om hva som KAN være farlig, ikke hva som garantert er farlig. Det er sikkert større sjans for at det går bra enn at det går galt, men igjen, hvorfor ta sjansen? Anonymkode: 84648...ed6 12
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Skrevet 8. juli 2020 Jeg fulgte alle rådene, og følte godt rundt det. Syntes ikke det var plagsomt. Drakk ikke brus. Husker det var et avisoppslag om en kvinne innlagt på sykehus 9 mnd gravid, hadde fått hvitmuggost servert ved en feil. Osten hadde en bakterie, barnet døde i mors liv. Anonymkode: ab122...68e 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #8 Skrevet 8. juli 2020 Min mor røyket gjennom hele svangerskapet, drakk upasteurisert melk hver dag, vi brukte aldri bilbelte eller redningsvest som barn. Vi lever alle barna, så da er vel det greit da 😋🙃 Anonymkode: ab122...68e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #9 Skrevet 8. juli 2020 Jeg tenkte at det er ikke så veldig stort offer for meg å droppe spekemat, myke oster og ubehandlede grønnsaker i utlandet. Mest sannsynlig skjer det ingenting, men i noen tilfeller dør babyen eller det får sykdom/skader. Så hvorfor ta sjansen når man vet at den er der? Anonymkode: 4b1c9...713 6
HopelessFear Skrevet 8. juli 2020 #10 Skrevet 8. juli 2020 Altså, de rådene er der av en grunn, så jeg ser de ikke på de som tullete overhodet. En burde ta alle de forhåndsreglene en kan ta for å sikre at fosteret får en så trygg tilværelse som overhodet mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #11 Skrevet 8. juli 2020 Jeg tror det er veldig liten sjans for at det skal være toxoplasmose/listeria i spekemat, men sjansen er jo der, så holder meg unna de månedene jeg er gravid. Liker ikke kaffe, men drikker litt Pepsi Max. Det er jo «lov». Oster er ikke savn da jeg alikevel bare liker de ostene som er trygge 😄 Verden går jo fremover, og man finner ut av nye ting som kan være skadelig, så argumentet til tidligere generasjoner om at «det gikk jo bra med meg» blir litt tåpelig, for det var jo mye mer farlig å gå gravid før, flere babyer som døde både inni og utenpå magen, krybbedød osv. De det ikke gikk bra med er jo ikke her for å fortelle historien sin 😂 Anonymkode: a047e...fb9 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #12 Skrevet 8. juli 2020 Enhver må jo selv se på kost/nytte og ta sine egne valg. Hva er sannsynligheten for at noe skjer? Hva er konsekvensene om det skjer? Og hva er prisen man betaler, og er den da verdt det? Sannsynligheten for å bli smittet av listeria er ikke så stor. Men konsekvensene kan bli veldig alvorlig. For meg er det en liten pris å holde meg unna myke oster i ni måneder, når jeg ser på hva som kan bli utfallet, om enn usannsynlig. Så jeg følger alle rådene. Anonymkode: e2316...71e 9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #13 Skrevet 8. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Enhver må jo selv se på kost/nytte og ta sine egne valg. Hva er sannsynligheten for at noe skjer? Hva er konsekvensene om det skjer? Og hva er prisen man betaler, og er den da verdt det? Sannsynligheten for å bli smittet av listeria er ikke så stor. Men konsekvensene kan bli veldig alvorlig. For meg er det en liten pris å holde meg unna myke oster i ni måneder, når jeg ser på hva som kan bli utfallet, om enn usannsynlig. Så jeg følger alle rådene. Anonymkode: e2316...71e Enig med deg, det koster så lite å følge disse rådene... Derfor stusser jeg veldig på dem som maser på gravide om at de skal spise salami osv. Hvorfor bryr de seg? Anonymkode: 048a5...f51 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #14 Skrevet 8. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Enhver må jo selv se på kost/nytte og ta sine egne valg. Hva er sannsynligheten for at noe skjer? Hva er konsekvensene om det skjer? Og hva er prisen man betaler, og er den da verdt det? Sannsynligheten for å bli smittet av listeria er ikke så stor. Men konsekvensene kan bli veldig alvorlig. For meg er det en liten pris å holde meg unna myke oster i ni måneder, når jeg ser på hva som kan bli utfallet, om enn usannsynlig. Så jeg følger alle rådene. Anonymkode: e2316...71e Veldig enig. Og det er jo derfor rådene er ulike for ulike ting, også. Litt koffein er ok. Sjansen for å få listeria av restaurant-sushi er så liten at det frarådes ikke. Osv. Såå viktig er det ikke å spise spekemat og myke oster. Anonymkode: 740b2...21f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #15 Skrevet 8. juli 2020 Folk som ikke spiser sushi syntes jeg er litt ekstremt. Anonymkode: ad18e...807 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #16 Skrevet 8. juli 2020 Jeg følger helserådene, men syns ikke de virker helt gjennomtenkt alt ned hensyn til risiko. Spekemat frarådes på grunn av listeria, men sannsynligheten er ekstremt lav. Spesielt pga den høye saltkonsetrasjonen. Rå fisk kan man spise dersom den er fersk, her vil jeg si det er minst like sannsynlig med påvisning av listeria her som spekemat. Melkeprodukter, til tross for pasteurisering, får også påvisning av listeria inn i mellom. Men lav sannsynlighet her også. Anonymkode: 70a10...566
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #17 Skrevet 8. juli 2020 Jeg har drukket rundt 2 kopper kaffe om dagen. Spekemat har jeg holdt meg unna. Noen oster har jeg tatt en liten bit av dersom den har vært helt fersk. Har den ligget åpnet i kjøleskap har jeg latt være. Anonymkode: 28424...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #18 Skrevet 8. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg følger helserådene, men syns ikke de virker helt gjennomtenkt alt ned hensyn til risiko. Spekemat frarådes på grunn av listeria, men sannsynligheten er ekstremt lav. Spesielt pga den høye saltkonsetrasjonen. Rå fisk kan man spise dersom den er fersk, her vil jeg si det er minst like sannsynlig med påvisning av listeria her som spekemat. Melkeprodukter, til tross for pasteurisering, får også påvisning av listeria inn i mellom. Men lav sannsynlighet her også. Anonymkode: 70a10...566 Spekemat frarådes vel først og fremst pga toxoplasma? Anonymkode: 4ecdb...37e 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #19 Skrevet 8. juli 2020 Jeg kuttet ned til en kopp kaffe om dagen. Med koffein. Men jeg drakk (såvidt jeg husker) Cola Light fordet. Tror ikke jeg tenkte på koffein-innholdet der. Det jeg ikke greide, var å steke biffen min helt grå og gjennomstekt. Det er noe av det tristeste jeg vet om å spise. Så biffen stekte jeg og spiste medium rå fremdeles. Det gikk fint. Det er noen år siden jeg var gravid da, så rådene var vel kanskje ikke helt de samme da som nå. Blant annet hadde jeg ikke hørt om at energidrikk var fy-fy. Jeg drakk det aldri da, for den ene gangen vi var på biltur og mannen kjøpte det til meg som drikke, kom jeg tilfeldigvis til å snu boksen og lese bakpå at det sto at det var frarådet gravide og drikke det. Så den boksen ble gitt videre uåpnet til manne, som fikk drikke den selv. Blåmuggoster og den slags spiste jeg uansett aldri, hverken før, under eller etter svangerskapet. Anonymkode: 24efe...ed7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #20 Skrevet 8. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en viss sjans for å få bakterier som er livsfarlige for fosteret gjennom spekemat, og annet kjøttpålegg, så hvorfor ta sjansen? Kaffe er greit i begrensede mengder. Anbefalingene sier jo noe om hva som KAN være farlig, ikke hva som garantert er farlig. Det er sikkert større sjans for at det går bra enn at det går galt, men igjen, hvorfor ta sjansen? Anonymkode: 84648...ed6 Og sjansen er like stor i norsk melk, hvor listeria stadig blir funnet. Allikevel anbefales det å drikke melk. Anonymkode: 01495...f5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå