Gå til innhold

Forhold til foreldre som voksen med helseutfordringer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er en voksen person på 29 år som leier leilighet av foreldre pga trang økonomi pga kroniske helsevansker (mye utgifter relatert til det dessverre). Vi har en standard kontrakt.

Foreldrene mine ønsker ikke at jeg gjør noen endringer i innredningen der. Kunne tenke meg en ekstra bokhylle (fra finn gis bort) og å flytte litt på pianoet (dersom det er mulig uten å skade noe). Hadde ikke festet noe i veggene eller skrapet noe på gulvet. Jeg har hatt litt vansker med å organisere tingene mine. Er det vanlig at utleier ikke ønsker det? 

Forrige leietaker der malte veggene i en helt annen farge (mørk blå) som gjør at rommet ble veldig mørkt og som vil ta mye tid og penger å få fjernet, samt hengte opp flere ting på veggene uten å si ifra. Dette hadde de ikke noe problem med.

De har også bestemt seg for å ta en tur til leiligheten alene når jeg oppholder meg et annet sted med den hensikt i å gjøre en inspeksjon av tingene jeg har i leiligheten. Jeg har også privat ting der som sexleketøy og synes at det blir litt for mye. Er dette vanlig for foreldre av et voksent barn og/eller utleier?

Jeg føler at de er lite respektfulle. Jeg har dårlig selvfølelse i utgangspunktet og har konfrontasjonsangst, vansker med selvhevdelse og noe beslutningsvegring. De gjør det verre. Det er en del av grunnen til at jeg må flytte. Det og at moren min har sinnemestringsvansker.

De har også sagt at de vil få medisinliste av meg. De kan nærmest ingenting om medisinfaget, det er ikke noe vondt ment, men de har ikke studert eller lest noe som helst om medisin og gjør narr av meg når jeg gjør det. Jeg har sagt rolig ifra til dem at mine medisiner og helseopplysninger er en privat sak, at jeg ikke synes at det er ordentlig av dem å be om medisinliste, og at jeg diskuterer slike ting med legen min.

Jeg har ikke noe problematisk medisinbruk bare så det er sagt, ei heller har de objektiv grunn for å tro det. De kaller meg narkoman, i tillegg til mange andre stigmatiserende og ubretttigede stempler.

Lurer på om andre har erfaringer med dårlige familieforhold med mye kontroll, aggressjon og nedsettende kommentarer og hva de eventuelt gjorde for å få et bedre forhold eller for å bryte bånd med dem.

Jeg skal forsøke å flytte så snart som mulig. Jeg føler ikke at jeg kommer igjennom til dem. Virker som at den eneste løsningen er et veldig overfladisk forhold hvor vi treffes sjeldent.

Akkurat nå flyttet jeg hjem pga koronasituasjonen og større økonomiske vansker, men det har blitt for vanskelig, så flytter tilbake til leiligheten så snart jeg kan.

Anonymkode: 8d146...ae1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en standard leiekontrakt så er dette et vanlig leieforhold. Og av leietakere kan man verken kreve medisinlister, nekte dem å kjøpe nytt skap eller kreve inspeksjoner ut av det blå. Så formelt sett er jo saken klar. 

Men om du leier billig av dem så blir jo dette likevel et usunt avhengighetsforhold når det er så anstrengt som dette mellom dere. Ville derfor ASAP pakket tingene mine og flyttet. Men det virker jo samtidig som de prøver å bry seg om deg som datteren sin, men at kommunikasjonen dere imellom er på et bunnivå som gjør at du bør flytte for deg selv og få mer avstand. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå flyttet jeg hjem pga koronasituasjonen og større økonomiske vansker, men det har blitt for vanskelig, så flytter tilbake til leiligheten så snart jeg kan.

Bor du hjemme hos dem nå? Eller i en leilighet du leier av dem? 

Anonymkode: 5b064...de5

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Siden du har standard leiekontrakt, antar jeg at du betaler normal leie? Da har du rettighetene til en vanlig leietaker. Da kan du innrede som du vil, så lenge du ikke må borre i veggen eller rive ned noe. Du kan fint sette opp bokhyller eller lignende. Selvsagt flytte på pianoet også du kan til og med få hele pianoet fjernet hvis du ikke vil ha det der. 

Jeg vil også råde deg til å leie av noen andre enn foreldrene dine. De kan på ingen måte kreve innsyn i medikamentene du bruker, eller å låse seg inn der uten din tillatelse. Det er helt bak mål at de krever det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...