Gå til innhold

Kan namsmannen komme å ta ting uforventa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er fra tråden igår hvor jeg fikk melding om varsel av utlegg. Har nå betalt det fullstendige beløpet, er fra  Credicare. Grunnen til at jeg fikk dette er rett og slett pga jeg fikk det tilsendt på min studenthjemadresse, som jeg ikke har vært i 3-4 mnd nå pga corona, så gått meg hus forbi.

Så denne betalingen har jeg betalt, 3 dager etter fristen. Håper virkelig ikke dem sender namsmannen nå 😞

Har sendt dem tre forskjellige mails og forklart saken, samt sagt ifra at jeg har betalt.

Tror dere det går bra? Er "bare" snakk om 1400,-.

Anonymkode: 744eb...8ad

• Liker 1
Skrevet

Ingen fare, tar ett par mnd fra det går til namsmannen etter at du har fått advarsel om det, så må namsmann ha en utleggsforretning du blir innkalt til før de kan ta noe som helst, så pust ut og nyt sommeren:)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, pautina skrev:

Ingen fare, tar ett par mnd fra det går til namsmannen etter at du har fått advarsel om det, så må namsmann ha en utleggsforretning du blir innkalt til før de kan ta noe som helst, så pust ut og nyt sommeren:)

Ja håper det! :) 

Har jo betalt utlegget, men er 3 dager etter fristen. Om det er så, får dem sende meg gebyr.

Tusen takk for svar!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt og forsikret meg om at innbetalingen var registrert. Tror det går fint. 

Anonymkode: 0cf7b...df8

• Liker 1
Skrevet

Nå skal du ikke ta det jeg skriver for god fisk, men sjekket opp i dette for en stund tilbake for en venn. Ta kontakt med Credicare og hør om det eventuelt er kommet renter på saken du må betale :) Dette kommer til å gå helt fint TS. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sirah skrev:

Nå skal du ikke ta det jeg skriver for god fisk, men sjekket opp i dette for en stund tilbake for en venn. Ta kontakt med Credicare og hør om det eventuelt er kommet renter på saken du må betale :) Dette kommer til å gå helt fint TS. 

Takk for svar!! :) 

Hei, det var renter på saken ja, men disse har jeg betalt i det totale beløpet som måtte betales :)

Det selskapet det er snakk om her, har forresten sjukt dårlig anmeldser på Google og overalt. 1 stjerner på nesten 100 anmdelser 😲

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ringt og forsikret meg om at innbetalingen var registrert. Tror det går fint. 

Anonymkode: 0cf7b...df8

Prøvd å ringe, men de var opptatt 😊 Jeg regner kanskje med at det tar 1-2 dager før det blir bokført? Har sendt dem 3-4 mails og forklart det nå, så får vi se. Jeg håper jo at dem bare ønsker at jeg betaler beløper og ikke blir å jage meg mer etterpå 😕

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det selskapet det er snakk om her, har forresten sjukt dårlig anmeldser på Google og overalt. 1 stjerner på nesten 100 anmdelser 😲

Du må gjerne se om du finner et inkassoselskap som har gode tilbakemeldinger fra "kundene" :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, nomore82 skrev:

Du må gjerne se om du finner et inkassoselskap som har gode tilbakemeldinger fra "kundene" :)

Forsåvidt sant det haha :) 

Skrevet

For å svare på spørsmålet som stilles i overskriften så er svaret nei. Namsmannen dukker ikke opp nærmest ut av det blå for å hente ting. De gjør det uansett først etter at det foreligger en dom (Men å hente eiendeler hjemme hos folk praktiseres vel ikke lenger i noen utstrekning etter hva jeg har forstått) og p.t. er det rettsferie

Men dette er rett og slett et ikke-eksiterende problem hvis beløpet som fremkom på varselet om utleggsforretning allerede er innbetalt til riktig og konto og med riktig KID. 

Slapp av og nyt sommeren så godt du kan, TS! 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

For å svare på spørsmålet som stilles i overskriften så er svaret nei. Namsmannen dukker ikke opp nærmest ut av det blå for å hente ting. De gjør det uansett først etter at det foreligger en dom (Men å hente eiendeler hjemme hos folk praktiseres vel ikke lenger i noen utstrekning etter hva jeg har forstått) og p.t. er det rettsferie

Men dette er rett og slett et ikke-eksiterende problem hvis beløpet som fremkom på varselet om utleggsforretning allerede er innbetalt til riktig og konto og med riktig KID. 

Tusen takk for svar :)

Jeg har betalt, men det var dessverre 3 dager etter fristen. Håper som sagt det går greit for dem, har sendt dem mails og sagt ifra hvorfor :) Håper vi blir ferdige med den saken, jeg regner jo med at dem også vil bare at jeg skal betale og få saken ut av verden 😊

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!! :) 

Hei, det var renter på saken ja, men disse har jeg betalt i det totale beløpet som måtte betales :)

Da slapper du av og nyter sommeren TS :) Om du vil kan du jo også ringe Namsmannen for å få et endelig svar. De har garantert forståelse for at ting går litt skeis nå i disse tider. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Sirah skrev:

Da slapper du av og nyter sommeren TS :) Om du vil kan du jo også ringe Namsmannen for å få et endelig svar. De har garantert forståelse for at ting går litt skeis nå i disse tider. 

Står ikke noe nummer på namsmannen dessverre, bare på inkassoselskapet, som er credicare :) Men vi får håpe det går i orden. Takk igjen for svar!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står ikke noe nummer på namsmannen dessverre, bare på inkassoselskapet, som er credicare :) Men vi får håpe det går i orden. Takk igjen for svar!

Det er ikke noe poeng i å ringe Namsmannen fordi det du fikk var et varsel om utleggsforretning. Saken er altså ikke oversendt til Namsmannen enda. Og når du har betalt så vil det ikke bli det heller. Men hvis du vil kan du jo ringe inkassoselskapet om et par dager bare for å sjekke at alt er i orden siden dette tydeligvis gjør deg veldig urolig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Leo skrev:

Det er ikke noe poeng i å ringe Namsmannen fordi det du fikk var et varsel om utleggsforretning. Saken er altså ikke oversendt til Namsmannen enda. Og når du har betalt så vil det ikke bli det heller. Men hvis du vil kan du jo ringe inkassoselskapet om et par dager bare for å sjekke at alt er i orden siden dette tydeligvis gjør deg veldig urolig. 

Ja, siden jeg betalte noen få dager etter fristen, og jeg regner jo med at dem sender saken automatisk videre til namsmannen om du ikke betaler etter fristen. Har sendt dem mail og forklart dem 😊

Takk for svar :) 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, siden jeg betalte noen få dager etter fristen, og jeg regner jo med at dem sender saken automatisk videre til namsmannen om du ikke betaler etter fristen. Har sendt dem mail og forklart dem 😊

Takk for svar :) 

Men det går ikke så fort (Det ligger alltid litt "slakk" i systemene for for eksempel å ta høyde for bankproblemer etc.) og, som tidligere nevnt, har namsmyndighetene rettsferie frem til 15. august. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Men det går ikke så fort (Det ligger alltid litt "slakk" i systemene for for eksempel å ta høyde for bankproblemer etc.) og, som tidligere nevnt, har namsmyndighetene rettsferie frem til 15. august. 

Tusen takk for oppklaring :) Ble litt mindre urolig nå.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, nomore82 skrev:

Credicare har noen råtne epler i kurven sin. Vet av selskap som har vært i kontakt med de, der credicare har sendt ut krav 1-2 dager før forfallsdato, mer enn en gang. 

Anonymkode: cad24...130

Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Som tidligere statlig innkrever, så må jeg kommentere denne da dette ikke er helt riktig. Det er to unntak der namsmannen kan komme uanmeldt på døra 1) når det begjæres arrest etter tvisteloven og der tingretten behandler dette gjennom en kjennelse. Pga arrestens natur, vil dette ofte være uventet av skyldner. For slike tilfeller er det ikke rettsferie og kreditor vil kunne få en kjennelse samme dag som begjæring er sendt inn til retten 2) dersom det foreligger mistanke med mer enn 51 % sannsynlighet at skyldner vil unndra midler til innkreving, så kan det gjennomføres uvarslet utleggsforretning etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven. 

I begge tilfeller er skylderns interesse ivaretatt ved omfattende klageadgang. 

Når det er sagt, så vil namsmannen hovedsaklig gå etter midler på konto, utleggstrekk eller pant i fast eiendom/løsøre av hensyn til ressursbruk. Det er kun når det foreligger mistanke om øvrige verdier som gull, smykker/klokker, kunstverk og andre store verdier på bopel at namsmannen faktisk kommer på døra. 

Skrevet
1 minutt siden, dyptvann skrev:

Som tidligere statlig innkrever, så må jeg kommentere denne da dette ikke er helt riktig. Det er to unntak der namsmannen kan komme uanmeldt på døra 1) når det begjæres arrest etter tvisteloven og der tingretten behandler dette gjennom en kjennelse. Pga arrestens natur, vil dette ofte være uventet av skyldner. For slike tilfeller er det ikke rettsferie og kreditor vil kunne få en kjennelse samme dag som begjæring er sendt inn til retten 2) dersom det foreligger mistanke med mer enn 51 % sannsynlighet at skyldner vil unndra midler til innkreving, så kan det gjennomføres uvarslet utleggsforretning etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven. 

I begge tilfeller er skylderns interesse ivaretatt ved omfattende klageadgang. 

Når det er sagt, så vil namsmannen hovedsaklig gå etter midler på konto, utleggstrekk eller pant i fast eiendom/løsøre av hensyn til ressursbruk. Det er kun når det foreligger mistanke om øvrige verdier som gull, smykker/klokker, kunstverk og andre store verdier på bopel at namsmannen faktisk kommer på døra. 

Da er det vel som jeg sier at dette ikke praktiseres i noen stor utstrekning og i hvert fall ikke når folk skylder 1.400 kroner som de allerede har betalt 😉 (Men det du sier er selvfølgelig helt riktig, men det ble litt mye å forklare når det egentlig ikke var relevant i forhold til det TS spør om). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...