AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #61 Skrevet 9. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Haha, hvorfor skulle en finne statistikk som IKKE er fra Koronakrisen? Hele poenget mitt er nettopp at ingeniør-yrket er avhengig av økonomiske oppturer og nedturer. Jøsses navn, les neste gang før du spyr ut av deg barnslige ting om at jeg "hater ingeniører" og at jeg har "hat i kroppen". Ren komedie denne påstanden du kom med: Det var dette du sa: Det er veldig få retninger som kan vise til så lave ledighetstall, i alle fall ikke jurister, økonomer og psykologer. Når jeg så viste at du snakker bare tull, så blir du bare enda mer sur, haha. Fantastisk. Ja, la oss ignorere alle krisene de siste 12 årene. Så presenterer vi bare tallene for de årene det går bra. Morsomt du ! 🤣🤣 Hele essensen med det jeg sier er å vise at ingeniører er et konjukturutsatt yrke, som det heter på "fagspråket". I tillegg så viste jeg veldig godt at du lyger, og at arbeidsledigheten ikke er noe høyere hos psykologer, siviløkonomer og jurister. Anonymkode: a2bb6...fd2 Slutt å lik dine egne innlegg. Anonymkode: 198d2...d39
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #62 Skrevet 9. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å lik dine egne innlegg. Anonymkode: 198d2...d39 Fullt forståelig at du er sint over at folk er enige med meg. Men i motsetning til deg, så presenterer jeg fakta og lyger ikke. Og det er ganske greit når man først skal diskutere eller leke høy på pæra, slik du gjør. Anonymkode: a2bb6...fd2 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #63 Skrevet 9. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullt forståelig at du er sint over at folk er enige med meg. Men i motsetning til deg, så presenterer jeg fakta og lyger ikke. Og det er ganske greit når man først skal diskutere eller leke høy på pæra, slik du gjør. Anonymkode: a2bb6...fd2 Det er folk her inne som personlig har forklart deg hvordan det fungerer når de fikk avskjed. Tror du at du vet bedre enn oljeingeniøren på forrige side på grunn av at du har tilgang til et par linker?😂 For å si det sånn, det er en grunn til at Norge skriker etter teknologer. Trenger å linke til det også? Anonymkode: 198d2...d39 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #64 Skrevet 9. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullt forståelig at du er sint over at folk er enige med meg. Men i motsetning til deg, så presenterer jeg fakta og lyger ikke. Og det er ganske greit når man først skal diskutere eller leke høy på pæra, slik du gjør. Anonymkode: a2bb6...fd2 Er morsomt at det er akkurat tre stykker som har likt alle innleggene dine. Litt klassisk NHH’er å lage tre brukere for å like sine egne innlegg. Og nei, jeg går ikke på NTNU. Anonymkode: 198d2...d39 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #65 Skrevet 9. juli 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Er morsomt at det er akkurat tre stykker som har likt alle innleggene dine. Litt klassisk NHH’er å lage tre brukere for å like sine egne innlegg. Og nei, jeg går ikke på NTNU. Anonymkode: 198d2...d39 Jøss, tror du han har utdanning? Ville gjetta livets harde skole med videreutdanning i "se på meg, jeg kan google helt selv". Anonymkode: 68e17...20f 4
Djækklåsst Skrevet 9. juli 2020 #66 Skrevet 9. juli 2020 På 8.7.2020 den 11.19, AnonymBruker skrev: Fastleger har mye utgifter i forbindelse med foretaket.. så totalt mht arbeidsmengde så tjener de kanskje ikke så bra Til sammenligning så har jeg selv en master og profesjonsutdanning (innen noe annet), og tjener max 30 000 i mnd. Trodde det var bra, men når jeg ser at gj.sn er 47 000 ble jeg litt overraska. Anonymkode: b5247...f4e Maksimalt 30.000 i mnd betyr maksimalt 360.000 kr i året. Hvorfor trodde du dette var bra? Er uvanlig å tjene mindre enn dette i full stilling i Norge i dag.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #67 Skrevet 10. juli 2020 On 7/9/2020 at 12:38 AM, AnonymBruker said: Unge uføre har i underkant av 20000 kr i måneden utbetalt. Anonymkode: 91267...c9e Det er folk som faktisk jobber som ikke har noe mer enn det. Anonymkode: 3db8f...bfd
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #68 Skrevet 11. juli 2020 On 7/10/2020 at 2:52 AM, AnonymBruker said: Det er folk som faktisk jobber som ikke har noe mer enn det. Anonymkode: 3db8f...bfd De fleste uføre har mye mindre enn det. Anonymkode: d1d10...0e7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #69 Skrevet 11. juli 2020 Er psykolog (uten ansiennitet) og har 560 000 i årslønn. Har 46 000 før skatt så det er ikke allverdens...😖 Anonymkode: 74335...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #70 Skrevet 11. juli 2020 På 9.7.2020 den 20.41, AnonymBruker skrev: Jepp. Rettsvitenskap tiltrekker seg de med Gode karakterer som er elendig i matte. Anonymkode: 198d2...d39 Ergo folk som ikke evner å tenke logisk? Matematikk er 100 % logikk. Det er litt urovekkende dersom jurister ikke klarer å tenke logisk. Anonymkode: 0934c...37e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #71 Skrevet 11. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ergo folk som ikke evner å tenke logisk? Matematikk er 100 % logikk. Det er litt urovekkende dersom jurister ikke klarer å tenke logisk. Anonymkode: 0934c...37e Logisk at jus og medisinske fag krever god hukommelse! Anonymkode: 91267...c9e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #72 Skrevet 11. juli 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ergo folk som ikke evner å tenke logisk? Matematikk er 100 % logikk. Det er litt urovekkende dersom jurister ikke klarer å tenke logisk. Anonymkode: 0934c...37e Ikke misforstå meg. Folk som går jus (5-årig) er veldig smarte, men mange er ikke så flinke i matte. Ikke noe galt i det. Anonymkode: 198d2...d39
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #73 Skrevet 11. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke misforstå meg. Folk som går jus (5-årig) er veldig smarte, men mange er ikke så flinke i matte. Ikke noe galt i det. Anonymkode: 198d2...d39 Jeg er selv jurist, og er ikke noe god i matte. Jeg hadde 6er i matte (må jo ganske gode karakterer for å komme inn på jussen), men jeg tok den enkleste matten. Grunnen til at jeg gjorde det var jo også at jeg visste at det ikke var nødvendig å ta en vanskeligere matte for å kunne studere det jeg ønsket. Det er en standard "spøk" at jurister er dårlige i matte, men det er en god del sannhet i det, og vi ler av det selv. Jeg har jobbet i tre år nå, og tjener 530 000 i året. Jobber i det offentlige (statlig), det er interessant og jeg lærer mye av det, får brukt det jeg kan. Samtidig er det som regel ikke en spesielt stressende jobb. Har noen ganger ting jeg gjør etter jobb, men som regel går jeg på jobb klokken 8 og så hjem igjen klokken 16. Fri i helgene. Lønnen er ikke så ille, men man må jo like juss for å synes at det er verdt det etter å ha studert i fem år (med et stort studielån). Barndomsvenner av meg som ble elektrikere osv. har jo både hus, bil og båt nå - jeg har nok med å betale ned på leiligheten min med en liten balkong. Det som kan gjøre meg litt oppgitt innenfor den organisasjonen jeg jobber er at enkelte av mine kolleger som har lavere utdanning, men som likevel er ansatt som saksbehandlere, har like mye i lønn eller mer lønn (uten at de har så mye mer erfaring enn meg som kan begrunne det). Det offentlige kan være litt dårlige på å sette pris på juristene sine, spesielt i statlig sektor. Vi er visstnok så "utbyttbare". Så etter en stund er det mange som hopper videre til f.eks. kommuner eller det private der de som regel kan få mer betalt. Og da forsvinner mye god kompetanse fra det statlige nivået. Så jeg egentlig ikke så misfornøyd med egen lønn, men føler at jeg ikke blir satt pris på når andre kolleger i andre faggrupper får en god del mer. Har venner som jobber som advokatfullmektiger, der er det stor variasjon i hvor mye de tjener avhengig av firma. I de største firmaene begynte man gjerne for tre år siden på 530 000 eller 550 000, de går da gradvis fort, fort opp i lønn. Men dette er som regel unntaket, har også venner som har jobbet i små firma som har fått under 400 000, og så er det meningen at lønnen skal bygges på med provisjon, men for mange er det vanskelig å oppfylle provisjonskravene. Felles for alle advokatfullmektigene/advokatene er at det er mye jobb. Det kan ikke sammenlignes med egen jobb. Jeg har selv ikke noe ønske om å jobbe såpass mye - dager, kvelder, helger. Det finnes selvsagt jurister i det offentlige som også jobber mye, men det er heller unntaket enn hovedregelen. Anonymkode: 8d5e3...fe3 1
Senci777 Skrevet 11. juli 2020 #74 Skrevet 11. juli 2020 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv jurist, og er ikke noe god i matte. Jeg hadde 6er i matte (må jo ganske gode karakterer for å komme inn på jussen), men jeg tok den enkleste matten. Grunnen til at jeg gjorde det var jo også at jeg visste at det ikke var nødvendig å ta en vanskeligere matte for å kunne studere det jeg ønsket. Det er en standard "spøk" at jurister er dårlige i matte, men det er en god del sannhet i det, og vi ler av det selv. Jeg har jobbet i tre år nå, og tjener 530 000 i året. Jobber i det offentlige (statlig), det er interessant og jeg lærer mye av det, får brukt det jeg kan. Samtidig er det som regel ikke en spesielt stressende jobb. Har noen ganger ting jeg gjør etter jobb, men som regel går jeg på jobb klokken 8 og så hjem igjen klokken 16. Fri i helgene. Lønnen er ikke så ille, men man må jo like juss for å synes at det er verdt det etter å ha studert i fem år (med et stort studielån). Barndomsvenner av meg som ble elektrikere osv. har jo både hus, bil og båt nå - jeg har nok med å betale ned på leiligheten min med en liten balkong. Det som kan gjøre meg litt oppgitt innenfor den organisasjonen jeg jobber er at enkelte av mine kolleger som har lavere utdanning, men som likevel er ansatt som saksbehandlere, har like mye i lønn eller mer lønn (uten at de har så mye mer erfaring enn meg som kan begrunne det). Det offentlige kan være litt dårlige på å sette pris på juristene sine, spesielt i statlig sektor. Vi er visstnok så "utbyttbare". Så etter en stund er det mange som hopper videre til f.eks. kommuner eller det private der de som regel kan få mer betalt. Og da forsvinner mye god kompetanse fra det statlige nivået. Så jeg egentlig ikke så misfornøyd med egen lønn, men føler at jeg ikke blir satt pris på når andre kolleger i andre faggrupper får en god del mer. Har venner som jobber som advokatfullmektiger, der er det stor variasjon i hvor mye de tjener avhengig av firma. I de største firmaene begynte man gjerne for tre år siden på 530 000 eller 550 000, de går da gradvis fort, fort opp i lønn. Men dette er som regel unntaket, har også venner som har jobbet i små firma som har fått under 400 000, og så er det meningen at lønnen skal bygges på med provisjon, men for mange er det vanskelig å oppfylle provisjonskravene. Felles for alle advokatfullmektigene/advokatene er at det er mye jobb. Det kan ikke sammenlignes med egen jobb. Jeg har selv ikke noe ønske om å jobbe såpass mye - dager, kvelder, helger. Det finnes selvsagt jurister i det offentlige som også jobber mye, men det er heller unntaket enn hovedregelen. Anonymkode: 8d5e3...fe3 Er det lov å spørre hvorfor du ikke søker deg over til privat sektor? Endret 11. juli 2020 av Senci777
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #75 Skrevet 11. juli 2020 4 minutter siden, Senci777 said: Er det lov å spørre hvorfor du ikke søker deg over til privat sektor? Det er mye jobb, mye arbeidspress. Det er ikke en hverdag jeg ønsker meg. Samtidig er som regel ikke lønnen til en advokatfullmektig noe å skryte av med mindre man jobber i de største firmaene (og der er det høye karakterkrav). Anonymkode: 8d5e3...fe3 1
Husholdning1 Skrevet 11. juli 2020 #76 Skrevet 11. juli 2020 Om man ikke er forbøyd med lønnen en høyere utdannelse gir kontra et fagbrev, så er det faktisk en mulighet for å begynne som voksenlærling eller hjelpearbeider og ta fagbrev på grunnlag av erfaring. Det passer selvsagt ikke alle, men er som sagt mulig.
Senci777 Skrevet 11. juli 2020 #77 Skrevet 11. juli 2020 28 minutter siden, Husholdning1 skrev: Om man ikke er forbøyd med lønnen en høyere utdannelse gir kontra et fagbrev, så er det faktisk en mulighet for å begynne som voksenlærling eller hjelpearbeider og ta fagbrev på grunnlag av erfaring. Det passer selvsagt ikke alle, men er som sagt mulig. De med høy utdanning har jo som regel bedre betalt enn folk med fagbrev. Grunnen til at det ikke er så bra i praksis, er jo fordi det er ganske dyrt å studere i mange år. Da hjelper det svært lite å ta fagbrev etter den lange utdanningen. Men skjønner tankegangen.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #78 Skrevet 11. juli 2020 30 minutter siden, Senci777 said: De med høy utdanning har jo som regel bedre betalt enn folk med fagbrev. Grunnen til at det ikke er så bra i praksis, er jo fordi det er ganske dyrt å studere i mange år. Da hjelper det svært lite å ta fagbrev etter den lange utdanningen. Men skjønner tankegangen. Jeg vet ikke helt jeg, det kommer vel an på fagbrevet, og hva som er den "høyere utdanningen"? Vennene mine som er elektrikere, rørleggere, tømrere osv. ligger på samme lønnsnivå som mange jeg kjenner med høyere utdanning, og en del av dem ligger også høyere. Anonymkode: 8d5e3...fe3 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #79 Skrevet 11. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er mye jobb, mye arbeidspress. Det er ikke en hverdag jeg ønsker meg. Samtidig er som regel ikke lønnen til en advokatfullmektig noe å skryte av med mindre man jobber i de største firmaene (og der er det høye karakterkrav). Anonymkode: 8d5e3...fe3 Hva begynner man med som fullmektig i de store som feks wikborg rein? Og hvor mye jobber man? Og hvor mye går man opp de første 5-10 årene? Bikker man millionen ila de årene eller ikke? Anonymkode: 73e8c...8a3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #80 Skrevet 11. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er psykolog (uten ansiennitet) og har 560 000 i årslønn. Har 46 000 før skatt så det er ikke allverdens...😖 Anonymkode: 74335...cbc Det er helt vanlig til god begynnerlønn med tanke på utdanningsnivået. Mange yrkesgrupper med tilsvarende utdanning tjener mye dårligere. Anonymkode: 4b7c6...464
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå