Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Harald Eia har en utmerket forklaring på hvorfor "toppyrker" ikke har høyere inntekt. Anbefaler å se alle episodene av "Sånn er Norge", men linker til den relevante.

https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge/sesong/1/episode/4/avspiller

Anonymkode: cd755...4b1

Kjenner at det er lett å bli provosert når Eia ler av at ekspertene tjener så dårlig i Norge. Enkelte norske ungdommer jobber til de blir syke for å komme inn på prestisjestudiene, og fortsetter å jobbe steinhardt. Så skal liksom de «ofre» seg for at folk som har slappet av hele livet skal få en diger del av kaka. 

Anonymkode: 198d2...d39

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at det er lett å bli provosert når Eia ler av at ekspertene tjener så dårlig i Norge. Enkelte norske ungdommer jobber til de blir syke for å komme inn på prestisjestudiene, og fortsetter å jobbe steinhardt. Så skal liksom de «ofre» seg for at folk som har slappet av hele livet skal få en diger del av kaka. 

Ja, det er skikkelig dårlig at folk som jobber i yrker det ikke kreves noe formell kompetanse kan komme bedre ut av det på lang sikt enn de som jobber hardt i mange år og sitter igjen med studielån. Det lønner seg å være lat, dum og talentløs. 

Anonymkode: 73e8c...8a3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er skikkelig dårlig at folk som jobber i yrker det ikke kreves noe formell kompetanse kan komme bedre ut av det på lang sikt enn de som jobber hardt i mange år og sitter igjen med studielån. Det lønner seg å være lat, dum og talentløs. 

Dessverre så er det sant. Håper det skjer noe på den fronten snart, eller så gidder ikke folk å ta høyere utdanning lenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om noen dumme, late og talentløse som faktisk tjener godt. Det må i så fall være barn av rike foreldre som jobber i et familieforetak. Advokater, for eksempel, kan jo tjene ekstremt godt (selv om en hensyntar 70 timers arbeidsuke). Har en slekning som er partner i et advokatfirma i Oslo. Vedkommende ligger på over 10 mill. kr i året i likningsinntekt.

Det vil uansett lønne seg med høyere utdannelse i fremtiden, spesielt innenfor teknologiske fagområder.

Anonymkode: b6a0a...a90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med valg av utdanning har jeg hørt mye med slekt og venner av familien. Vi har flere innen slekten som er psykologer, leger eller jurister. Jeg trodde at dette var yrker med svært god lønn, men dette ser ikke ut til å være tilfellet. De sier til og med selv at lønnen er dårlig i forhold til arbeidsmengden. Lønn er selvfølgelig ikke det viktigste, men jeg må innrømme at jeg er litt overrasket. Virker jo som om det er siviløkonomene og sivilingeniørene fra de beste skolene som stikker av med toppjobbene og de feteste lønningene. 
Har dere det samme inntrykket?

Jeg er siviløkonom med ca 4 års erfaring, de fleste i min krets med master i et eller annet økonomi i min alder tjener rundt 500k. Startlønn i år hos de fire store er på 460k. Siviløkonomene tjener ikke så mye lenger..men sivilingeniørene jeg kjenner på min alder ligger alle over 600k og er nærmere 700k etter 4/5 år. Min vennine er lege og tjener over 1mill inkl overtid. økonomer i shipping og de som jobber med finans(meglere, forvaltere etc) har en lønn vi andre økonomer ikke kan sammenligne med. 

så jo, leger tjener ganske bra.

Anonymkode: fb064...ae7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre så er det sant. Håper det skjer noe på den fronten snart, eller så gidder ikke folk å ta høyere utdanning lenger.

Helt enig..når en skiftleder på mcern ( jeg kjenner en ..) tjener det samme som meg(siviløkonom) og jeg selv var serviceleder på burgerking før så blir jeg oppgitt. Skjønner ikke st jeg gadd den lange utdanningen som førte til et liv med masse overtid i etterkant.  Jeg spør meg selv daglig hvorfor jeg ikke ble ingeniør eller lege. Disse har ihvertfall en lønn som tilsvarer utdanningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det samme. Jeg har mastergrad i kjemi, men jeg tjener det samme som en elektriker, yrkessjåfør +++

Anonymkode: fd4d4...4db

Det var like før jeg valgte kjemi selv. Ble sterkt frarådet av et par stk med phd i biologi og andre realfag.... det er synd når man ikke får studert det man brenner for og MÅ ta siviløkonom eller sivilingeniør utdannelse mtp. lønn og hvor lett det er å få en fast jobb. Nå om dagen er IT greia og jeg ser aaaaaltfor mange som bare hopper på. Norske bedrifter outsourcer jo til india..hva skal vi med overproduksjon av programmerere. Fortsetter trenden i 10 år til så blir IT like lavstatus og ubrukelig som økonomene vi har for mye av. 

blir totalt oppgitt. Kjenner altfor mange leger som ikke har interesse. Ble leger kun pga. foreldrene, lønn og status. 

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagetantene springer dagen lang, bøndende brødfor oss alle, og holder landet på beina. Klarer ikke å se at de gjør dårligere jobb enn f.eks aksjemeglere og andre konrorrotter. Slutt på det sytet. 

Anonymkode: df1f9...56c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Unge uføre har i underkant av 20000 kr i måneden utbetalt.

Anonymkode: 91267...c9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagetantene springer dagen lang, bøndende brødfor oss alle, og holder landet på beina. Klarer ikke å se at de gjør dårligere jobb enn f.eks aksjemeglere og andre konrorrotter. Slutt på det sytet. 

For det første så tjener bønder bra, og for det andre så fortjener barnehagesrbeidere høyere lønn. Disse har faktisk en utdanning. Jeh hadde ikke kunnet utføre en slik jobb. Men det er for mange inkompetente unge i dag og praktikanter fra nav som sendes dit for praksis. Disse ødelegger bransjen og lønnen. Jeg jobbet 2t hos en barnehage en gang via nav og måtte bare gå. Like før jeg fikk raserianfall og hjerteinfarkt på stedet. Holder meg til kontor og tall i dag. Moralen her er at NAV må slutte å sende inkompetente folk som meg dit når vi er ledige en periode. De fleste greier faktisk ikke en pedagogisk jobb.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter skatt håper jeg? Det er mange nyutdannede med jobb som også tjener 20k.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyre hadde jo et forslag om at aap-mottakere skulle gå fra 170 000 til 130 000 /året. Vet ikke om det gikk gjennom

Anonymkode: b5247...f4e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tanter? Vi har pedagogisk utdannelse takk 

Anonymkode: 1b91c...e9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lat dum og talentløs faktisk.. fy for en holdning du har 🤮 

de aller fleste jobber krever kompetanse på en eller annen måte. Min mann jobber i Nordsjøen som tjener fett. Han har kun sikkerhetskurs. Han har en risikofylt jobb, skiftjobb og harde dager. 
så du mener de skal få luselønn fordi de ikke har master? 
jeg har en bachleor og tjener 650.000 i året..  Jobber kommunalt. 
mer du ute etter å tjene penger bør du ikke velge helserelaterte yrker eller kommune/ stat.. få som får topplønn på 1 mill i kommunen med en vanlig master bare. 
da må du starte for deg selv, bygge opp et firma og stå på! 
Ikke  tro Du bare kan ta den en master, få en tilrettelagt 8-16 jobb og tro du skal få topplønn, jobben din er ikke så mye verdt! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere tror ikke at lavtlønnede jobber mye? Dere tror uutdannede er late og talentløse? Min mor startet som ufaglært sekretær, og selv om navnet på stillingen og stillingsinstruksen endret seg over årene, så var hun i bunn og grunn sekretær helt til hun gikk av. Hun jobbet så mye overtid + lørdager at vi knapt så henne i perioder, hun satte hjemme med arbeid i tillegg. Hun tok både overtidsbetaling og avspasering, men igjen, hun fikk sjeldent brukt all avspasering, hun måtte jobbe istedet. Det hun jobbet med har vist seg viktig for en stor del av befolkningen, hun har står som endel av et team bak noe som har hjulpet og vært til det gode for de fleste av dere.

Min far hadde fagbrev, han var mester i sitt fag, og respektert for sin kunnskap. Heldigvis hadde han ikke de samme travle periodene som min mor, men han jobbet nesten like mye overtid som henne, og det var mange ferier og høytider hvor vi ikke hadde ham med oss pga hans jobb. 

De tjente ikke store penger disse to, men de var begge arbeidere som jobbet fryktelig mye og som var veldig gode i det arbeidet de utførte, og satt på mye kunnskap. Den kunnskapen de satt med over årene ble respektert, de var etterspurt. Men lønna, den var lav. Minstepensjonister faktisk. 

Dere får si hva dere vil, høyt utdannede får kanskje mer penger, men de har ikke nødvendigvis studert "mer" de har bare studert andre ting, og brukt universitetet som læringsarena. 

Og late, dumme og talentløse -det kommer i allefall ikke smarte ord ut av kjeften deres, men de glemte kanskje å lære dere å være mennesker, dere ble bare til tomme roboter som diskriminerer og hetser over en lav sko? En god student og en god arbeider, utdanner seg ut i fra lidenskap, og arbeider ut i fra arbeidsmoral. Dere som bare er opptatt av penger, dere bryr dere jo egentlig ikke om yrkene deres. Og samfunnet lider under kynismen dere lever for.

Anonymkode: af337...18b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lat dum og talentløs faktisk.. fy for en holdning du har 🤮 

de aller fleste jobber krever kompetanse på en eller annen måte. Min mann jobber i Nordsjøen som tjener fett. Han har kun sikkerhetskurs. Han har en risikofylt jobb, skiftjobb og harde dager. 
så du mener de skal få luselønn fordi de ikke har master? 
jeg har en bachleor og tjener 650.000 i året..  Jobber kommunalt. 
mer du ute etter å tjene penger bør du ikke velge helserelaterte yrker eller kommune/ stat.. få som får topplønn på 1 mill i kommunen med en vanlig master bare. 
da må du starte for deg selv, bygge opp et firma og stå på! 
Ikke  tro Du bare kan ta den en master, få en tilrettelagt 8-16 jobb og tro du skal få topplønn, jobben din er ikke så mye verdt! 

Du tjener bra:) litt verre med de som har tatt dobbelmastergrad innen matte og ikt fordi de ikke finner jobb eller de med master men ikke finner relevant jobb eller tjener 400k. Ingen fortjener luselønn men jeg har en jobb hvor jeg kan se lønnen til veldig mange bedrifter i norge. Jeg ser ofte lønninger på 250-380k uavhengig om de har utdanning eller ikke. Det er ikke ok i oslo. Men en med lang utdanning har mange års tapte inntekter pluss stort studielån og bør kompenseres med litt høyere lønn?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tjener bra:) litt verre med de som har tatt dobbelmastergrad innen matte og ikt fordi de ikke finner jobb eller de med master men ikke finner relevant jobb eller tjener 400k. Ingen fortjener luselønn men jeg har en jobb hvor jeg kan se lønnen til veldig mange bedrifter i norge. Jeg ser ofte lønninger på 250-380k uavhengig om de har utdanning eller ikke. Det er ikke ok i oslo. Men en med lang utdanning har mange års tapte inntekter pluss stort studielån og bør kompenseres med litt høyere lønn?

Absolutt! Klart utdannelse skal gi bedre lønn, men feil å takke ned på de uten utdannelse og kalle de dumme og late. For det er ekstremt mye dyktige fagarbeidere med fagbrev, og dyktige ansatte i ulike bedrifter med lav utdannelse. De jobber hardt og tar gjerne drittjobbene og fortjener bra lønn de også, vi har alle hus og barn og forsørger 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.7.2020 den 11.15, AnonymBruker skrev:

Det er dårlig lønn med tanke på at folk med lang utdannelse gjerne ikke etablerer seg i arbeidslivet før i slutten av 20-årene. Da har deres jevnaldrende gjerne jobbet 5-6 år, men de som studerer har tatt opp studielån i løpet av de årene. 

Det er også dårlig lønn med tanke på ansvaret de har på jobb.

Det er sånn det er i Norge. En elektriker, offshorearbeider, megler tjener gjerne like mye eller mer enn de med høy utdannelse. Ser man på lønningene til utdannede i andre land kan lønningene 2- og 3-doble seg i forhold til de som ikke har det. Men vi nyter godt av en bred og solid middelklasse i Norge.

Anonymkode: fd4d4...4db

Men dette argumentet kan jo brukes for samtlige lenger utdanninger, da. Jeg har også en mastergrad, men tjener "kun" rett over 500k i året (1,5 år i arbeidslivet) 🙈

Anonymkode: 62bda...eeb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men dette argumentet kan jo brukes for samtlige lenger utdanninger, da. Jeg har også en mastergrad, men tjener "kun" rett over 500k i året (1,5 år i arbeidslivet) 🙈

Anonymkode: 62bda...eeb

Metoo🤪

og det inkl 6 år i jobb +tillegg/bonus og master

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber for et stort it-selskap, og der er det ingen med høyere utdannelse som tjener 400k kr. Selv nyutdannede starter på minst 500k kr. Folk med master i matte bør være etterspurt innen finans, forsikring, etc. Tror heller det er noe annet som spiller inn her.

Anonymkode: b6a0a...a90

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...