AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 I forbindelse med valg av utdanning har jeg hørt mye med slekt og venner av familien. Vi har flere innen slekten som er psykologer, leger eller jurister. Jeg trodde at dette var yrker med svært god lønn, men dette ser ikke ut til å være tilfellet. De sier til og med selv at lønnen er dårlig i forhold til arbeidsmengden. Lønn er selvfølgelig ikke det viktigste, men jeg må innrømme at jeg er litt overrasket. Virker jo som om det er siviløkonomene og sivilingeniørene fra de beste skolene som stikker av med toppjobbene og de feteste lønningene. Har dere det samme inntrykket? Anonymkode: 198d2...d39 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 Leger tjener godt totalt sett fordi de jobber mye. Anonymkode: dbb5d...283 9
Skyskraper Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 SSB har statistikk over gjennomsnittslønn for ulike yrker: Psykologer: 54 510 kroner i måneden Jurister og advokater: 68 830 i måneden Allmennpraktiserende leger: 70 410 kroner i måneden Gjennomsnittslønnen for alle yrker er 47 290 kroner, så det er vanskelig å kalle dette dårlig lønn. 31
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 2 minutter siden, Skyskraper skrev: SSB har statistikk over gjennomsnittslønn for ulike yrker: Psykologer: 54 510 kroner i måneden Jurister og advokater: 68 830 i måneden Allmennpraktiserende leger: 70 410 kroner i måneden Gjennomsnittslønnen for alle yrker er 47 290 kroner, så det er vanskelig å kalle dette dårlig lønn. Under normale omstendigheter ville det vært akseptabelt, men det er jo et helvete å komme inn. Anonymkode: 198d2...d39 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 Det er bare å bli sivilingeniør for de som er så misunnelige. Tråle deg igjennom svært tungt teknisk pensum i 5 år, for så å jobbe med tilsvarende kompliserte oppgaver resten av karrieren. Anonymkode: bd783...e3d 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #6 Skrevet 8. juli 2020 6 minutter siden, Skyskraper said: SSB har statistikk over gjennomsnittslønn for ulike yrker: Psykologer: 54 510 kroner i måneden Jurister og advokater: 68 830 i måneden Allmennpraktiserende leger: 70 410 kroner i måneden Gjennomsnittslønnen for alle yrker er 47 290 kroner, så det er vanskelig å kalle dette dårlig lønn. Det er dårlig lønn med tanke på at folk med lang utdannelse gjerne ikke etablerer seg i arbeidslivet før i slutten av 20-årene. Da har deres jevnaldrende gjerne jobbet 5-6 år, men de som studerer har tatt opp studielån i løpet av de årene. Det er også dårlig lønn med tanke på ansvaret de har på jobb. Det er sånn det er i Norge. En elektriker, offshorearbeider, megler tjener gjerne like mye eller mer enn de med høy utdannelse. Ser man på lønningene til utdannede i andre land kan lønningene 2- og 3-doble seg i forhold til de som ikke har det. Men vi nyter godt av en bred og solid middelklasse i Norge. Anonymkode: fd4d4...4db 9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Skrevet 8. juli 2020 Fastleger har mye utgifter i forbindelse med foretaket.. så totalt mht arbeidsmengde så tjener de kanskje ikke så bra Til sammenligning så har jeg selv en master og profesjonsutdanning (innen noe annet), og tjener max 30 000 i mnd. Trodde det var bra, men når jeg ser at gj.sn er 47 000 ble jeg litt overraska. Anonymkode: b5247...f4e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #8 Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fastleger har mye utgifter i forbindelse med foretaket.. så totalt mht arbeidsmengde så tjener de kanskje ikke så bra Til sammenligning så har jeg selv en master og profesjonsutdanning (innen noe annet), og tjener max 30 000 i mnd. Trodde det var bra, men når jeg ser at gj.sn er 47 000 ble jeg litt overraska. Anonymkode: b5247...f4e Jeg tenker det samme. Jeg har mastergrad i kjemi, men jeg tjener det samme som en elektriker, yrkessjåfør +++ Anonymkode: fd4d4...4db
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #9 Skrevet 8. juli 2020 13 minutter siden, Skyskraper skrev: SSB har statistikk over gjennomsnittslønn for ulike yrker: Psykologer: 54 510 kroner i måneden Jurister og advokater: 68 830 i måneden Allmennpraktiserende leger: 70 410 kroner i måneden Gjennomsnittslønnen for alle yrker er 47 290 kroner, så det er vanskelig å kalle dette dårlig lønn. Blir feil å sammenligne disse yrkene på denne måten. En psykolog jobber kanskje 8-16. En lege jobber mye overtidsarbeid (både betalt og ubetalt), går turnus og jobber på ubekvemme tidspunkt og datoer. En jurist tjener vel ikke all verden, mens en advokat kan tjene flere millioner, men jobber da også praktisk talt 24/7, og har brukt ekstremt mange år med mye stress og press for å komme seg dit. Hadde vært mye mer hensiktsmessig å sett på timelønn når man sammenlignet yrker, eventuelt medianlønn. Når det er sagt, er det vel yrker som kommer desto bedre ut enn psykologer, jurister/advokater og leger når man ser på timelønn. Anonymkode: e53af...312 4
Gjest Albbas Skrevet 8. juli 2020 #10 Skrevet 8. juli 2020 Ofte jobber disse i det offentlige, og har derfor lav lønn. En jurist i offentlig etat vs en forretningsadvokat er jo ikke helt sammenlignbart. En økonom i det offentlige tjener heller ikke så bra, men det er nok flere jurister enn økonomer i offentlige stillinger.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #11 Skrevet 8. juli 2020 Mannen min er lege. Ansatt i det offentlige. Jobber 9 delt vakt. Jobber 6 uker, avspaserer 2. Tjente 1,9 mill i fjor. Så det gjelder også å velge riktig spesialisering. Men det tok han 15 år å komme dit da. Anonymkode: 1ac30...6ef 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #12 Skrevet 8. juli 2020 Harald Eia har en utmerket forklaring på hvorfor "toppyrker" ikke har høyere inntekt. Anbefaler å se alle episodene av "Sånn er Norge", men linker til den relevante. https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge/sesong/1/episode/4/avspiller Anonymkode: cd755...4b1 10
IkkeAnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #13 Skrevet 8. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Harald Eia har en utmerket forklaring på hvorfor "toppyrker" ikke har høyere inntekt. Anbefaler å se alle episodene av "Sånn er Norge", men linker til den relevante. https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge/sesong/1/episode/4/avspiller Anonymkode: cd755...4b1 Skulle til å foreslå det samme!
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #14 Skrevet 8. juli 2020 Jeg er jurist, mannen har fagbrev, vi tjener det samme. Og én av oss har flere hundre tusen i studielån, gjett hvem 🙈 Anonymkode: e9dce...8b1 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #15 Skrevet 8. juli 2020 1 time siden, Skyskraper skrev: SSB har statistikk over gjennomsnittslønn for ulike yrker: Psykologer: 54 510 kroner i måneden Jurister og advokater: 68 830 i måneden Allmennpraktiserende leger: 70 410 kroner i måneden Gjennomsnittslønnen for alle yrker er 47 290 kroner, så det er vanskelig å kalle dette dårlig lønn. Dette er jo et gjennomsnitt, så noen tjener mer og noen mindre. Allmennpraktiserende leger jobber jevnt over mye, 55-60 timer i uken, og er i tillegg ofte selvstendig næringsdrivende med alt det innebærer av pensjons- og trygderettigheter. De er også ferdige spesialister, dvs turnustjeneste+spesialisering (4-5 år) etter studiet, eller minimum 6 års "ansiennitet". Hvis dette også i inkluderer legevakt, som kommer i tillegg til vanlig arbeidstid, så er det ikke så bra som det ser ut som. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/03/06/kartlegging-fastlegene-jobber-i-snitt-556-timer-i-uken/ Oversikten over grunnlønnen i sykehus finnes her. Feks en assistentlege med over 2 års erfaring etter turnus tjener ca 640-650 000 i årslønn i grunnlønn, en overlege ca 800-850 000. https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/avtaler-for/leger-ansatt-pa-sykehus/offentlige-sykehus/minimumslonn-sykehus/ Anonymkode: dbb5d...283
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #16 Skrevet 8. juli 2020 Jeg har en master i interaksjonsdesign og tjener 60 000 i måneden. Ikke de aller høyeste kravene for å komme inn (men over 5 i snitt). Og jobber 7,5 time hver dag. Legger fra meg jobben på jobb, og er fornøyd med det. Så med tanke på lengden på utdanning og arbeidstid er jeg relativt fornøyd. Ville ikke byttet det med noen av de yrkene , arbeidstidene og lønna... Anonymkode: 14665...ae3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #17 Skrevet 8. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leger tjener godt totalt sett fordi de jobber mye. Anonymkode: dbb5d...283 Vanlig legelønn er jo rundt 1 million i året. Jobber de 5000 timer i året eller? Tror nok heller de har veldig god lønn. Anonymkode: f5ccf...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #18 Skrevet 8. juli 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanlig legelønn er jo rundt 1 million i året. Jobber de 5000 timer i året eller? Tror nok heller de har veldig god lønn. Anonymkode: f5ccf...6fe Grunnlønna er ok, med tanke på utdanning og ansvar, ikke mer. Det er tilleggene som får en opp på millionen, men mange leger tjener ikke 1 mill. Leger som tjener 1 mill i året er enten overleger, eller LiS som tar veldig(!) mange vakansvakter. Legg til overtid, tillegg for natt/helg/kveld, vakanser etc, utvidet arbeidstid... De jobber ikke 37,5 timer i uka. Anonymkode: 4b7c6...464 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #19 Skrevet 8. juli 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanlig legelønn er jo rundt 1 million i året. Jobber de 5000 timer i året eller? Tror nok heller de har veldig god lønn. Anonymkode: f5ccf...6fe Jeg er LIS-lege (assistentlege), og har ca 640 000 i grunnlønn, for en 38 timers uke. Totalt med vakt, planlagt overtid, annen overtid og ekstravakter, hadde jeg ca 800 000 i fjor. Avdelingsoverlegen på kirurgen da jeg var i praksis, som er ca 10 år siden, tjente rundt 1,3 million, fordi de var ca 5 overleger som delte på ALT av vakt året rundt, og var alene på jobb som overlege ca hver 3-5 helg (hele helgen),med ansvar for alt av kirurgiske pasienter. Anonymkode: dbb5d...283 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #20 Skrevet 8. juli 2020 Blir litt for enkelt å se på igjennomsnittlig, i mitt yrke/stilling varier lønnen fra 800 000-200 0000 kroner. Mye handler om være på rett sted til rett tid. Anonymkode: 17a27...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå