Gå til innhold

ID-krav for innreise i Danmark

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På dansk politis nettside står det at dette må vises frem ved innreise:

«A relevant official ID document with your address and a passport.

Moreover, you must provide proof of the region in which the address on your ID document is located, such as a printout from a digital map on which your address is plotted and which shows the region in which your address is located.»

Mulig jeg er helt blåst her, men hvilken offisiell ID viser bostedsadresse? 

Anonymkode: d5aaa...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det virker som om en del sider under politi.dk er utdaterte. Blant annet står det at man fortsatt må ha seks netter overnatting booket, og det er vel ikke lenger tilfelle?

Anonymkode: abe76...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten jeg leste på feil side, ser at Norge står under grenseregioner og der er det ingen regel om seks dager. Men det dokumentasjonen på bosted forvirrer meg også. Hvor får man tak i det? Rart det ikke har stått noe om dette i media, måtte vel ha hørt noe om det hvis alle som kom med danskebåten måtte vise dokumentasjon på bosted. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.7.2020 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Forresten jeg leste på feil side, ser at Norge står under grenseregioner og der er det ingen regel om seks dager. Men det dokumentasjonen på bosted forvirrer meg også. Hvor får man tak i det? Rart det ikke har stått noe om dette i media, måtte vel ha hørt noe om det hvis alle som kom med danskebåten måtte vise dokumentasjon på bosted. 

Utskrift fra folkeregisteret kan du få for eksempel på politistasjonen.

Anonymkode: d969f...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.7.2020 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Har ikke fått med meg dette jeg heller. Høres rart ut. Noen som har vært i Danmark nylig og kan bekrefte eller avkrefte at man må ha med seg dokumentasjon på bosted? 

Anonymkode: 44331...07a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke fått med meg dette jeg heller. Høres rart ut. Noen som har vært i Danmark nylig og kan bekrefte eller avkrefte at man må ha med seg dokumentasjon på bosted? 

https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/rejser/rejser-ind-i-danmark

Seriøst - skal man på utenlandsreise i disse dager må man klare å lete opp informasjon som gjelder det landet man skal til. Dere risikerer å bli stående igjen på grensa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst - skal man på utenlandsreise i disse dager må man klare å lete opp informasjon som gjelder det landet man skal til. Dere risikerer å bli stående igjen på grensa.

Nye regler fra 15. juli. 

Anonymkode: 5223d...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nye regler fra 15. juli. 

Anonymkode: 5223d...591

Danmarks reiseråd er meg bekjent oppdatert, det kommer ikke noe nytt i dag. Det er politiet som er grensekontroll i Danmark, så info fra KG er uansett ubrukelig. Hva man må ha med til grensa er det dansk politi som bestemmer, klarer man ikke å undersøke dette på forhånd bør man holde seg hjemme.

Nye reiseregler i NORGE kommer kl 12. Det har ikke med reiser i Danmark å gjøre bortsett fra hva som gjelder når og hvordan man kommer hjem. Grensa er åpen til/fra Danmark og det er ikke noe som tilsier at det blir endringer i dette i dag. Det er ikke ulovlig å reise ut av Norge, men for noen land kan det bli karantene når man kommer hjem, og det kan hende reiseforsikringen ikke gjelder. Ellers er de norske reiseråd relevante for utenlandske turister som skal til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å sette meg inn i reisereglene akkurat nå faktisk. Reiser ikke før i slutten av juli, så har god tid, no worries😉Den linken du viser til inneholder utdatert informasjon, nærmere bestemt 6-dagers regelen som ikke lenger er gjeldende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste inn i Danmark for en uke siden, jeg måtte ha ekstra dokumentasjon ut over pass. Jeg bor i Danmark, så dette beviste jeg ved å vise dansk sykesikringskort. Når min far besøkte meg hadde jeg skrevet et signert brev for å dokumentere at han skulle bo hos meg (men det var noen uker siden), men han ble bare bedt om å vise pass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å sette meg inn i reisereglene akkurat nå faktisk. Reiser ikke før i slutten av juli, så har god tid, no worries😉Den linken du viser til inneholder utdatert informasjon, nærmere bestemt 6-dagers regelen som ikke lenger er gjeldende. 

Da ringer du og spør, de har en hotline for innreise i Danmark. +45 70206044. Bedre info der enn her.

Jeg er dansk, barna er dansk/norske og mannen er dansk. Vi må ha med utskrift som viser at vi bor sammen i tillegg til pass så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, Thea82 said:

Jeg reiste inn i Danmark for en uke siden, jeg måtte ha ekstra dokumentasjon ut over pass. Jeg bor i Danmark, så dette beviste jeg ved å vise dansk sykesikringskort. Når min far besøkte meg hadde jeg skrevet et signert brev for å dokumentere at han skulle bo hos meg (men det var noen uker siden), men han ble bare bedt om å vise pass. 

Hvorfor måtte du vise at du bor i Danmark, når du ville hatt lov å reise dit på ferie fra Norge? Andre jeg har snakket med sier de viste kun pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor måtte du vise at du bor i Danmark, når du ville hatt lov å reise dit på ferie fra Norge? Andre jeg har snakket med sier de viste kun pass.

Det at jeg bor i Danmark er en betingelse for å komme inn i landet. Hvis man skal på ferie, måtte jeg dokumentert 6 netter. Ihvertfall slik jeg forstår reglene. Kun pass ville ihvertfall ikke vært nok (landet på Kastrup). Mye nyttig info på politi.dk, også om dokumentasjons krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk passene sjekket av soldater da vi kjørte av ferga for en uke siden. De spurte ikke etter mer informasjon enn det. 

Anonymkode: 0c8dc...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dro til Danmark forrige uke med Color line, måtte ikke vise noe ved innsjekk. Ved utkjøring ble vi og nesten alle stoppet av soldater som ville se pass og spurte hvor vi skulle. Det er ikle behov for å vise dokumentasjon på bosted og man må heller ikke ha 6 overnattinger. Vi reise to biler og den andre bilen ble ikke stoppet og måtte derfor ikke vise pass 

Anonymkode: 230ec...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 10.7.2020 den 13.14, AnonymBruker skrev:

Da ringer du og spør, de har en hotline for innreise i Danmark. +45 70206044. Bedre info der enn her.

Jeg er dansk, barna er dansk/norske og mannen er dansk. Vi må ha med utskrift som viser at vi bor sammen i tillegg til pass så klart.

Så merkelig. Jeg er gift med en danske og vi fikk beskjed om at siden han er dansk statsborger så gjeldt ikke reglene med 6 dager etc oss. (Nå gjelder jo ikke den reglen noen) Vi måtte bare ha med pass og vielsesattest, så trengte vi ikke mer dokumentasjon. Rart man får så ulike beskjeder. 

Anonymkode: c1ce1...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Så merkelig. Jeg er gift med en danske og vi fikk beskjed om at siden han er dansk statsborger så gjeldt ikke reglene med 6 dager etc oss. (Nå gjelder jo ikke den reglen noen) Vi måtte bare ha med pass og vielsesattest, så trengte vi ikke mer dokumentasjon. Rart man får så ulike beskjeder. 

Anonymkode: c1ce1...721

Ja, man burde få mer klar og lik beskjed. Greit nok med stikkprøver og at de ikke kontrollerer alle, men må må jo vite hva som gjelder tilfelle man blir sjekket ekstra. Men det sier seg selv at man hadde lest om det i media dersom samtlige på danskebåten ble sendt hjem pga manglende dokumentasjon. Tror ikke det er mange som reiser rundt med utskrift fra folkeregisteret, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Er i Danmark nå, viste bare pass ved ankomst Kastrup. Er norsk statsborger.

Anonymkode: d5aaa...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått nye pass på barna, de kom på mandag, og våre pass er OK. Har printer ut hvor vi skal sove over som dokumentasjon. Tenker det blir nok. 

God ferie alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...