AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Om du skulle trenge en ekstra grunn til å holde avstand? Les her https://nypost.com/2020/07/06/some-kids-suffer-mysterious-brain-damage-from-coronavirus-study-finds/ Anonymkode: d4210...47e
Krantz95 Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 Influensa er minst like ille og kan føre til mange alvorlige tilstander og skader: Bronchitis Croup Pneumonia Ear infections Heart and other organ damage Brain inflammation and brain damage Death
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 Og det dør ca 200 000 barn i året av magevirus, 3 millioner barn dør av sult hvert år. Hva gjør du for å hjelpe disse barna? For n’te gang: man kan ikke basere regler og valg på unntakstilfeller. Fæle ting skjer absolutt hele tiden, og skal du gå rundt å være redd for absolutt alt som KAN skje, da får du bare bure deg inne i huset ditt og få mat levert på døra resten av livet (men husk at det også er farlig for både psykisk og fysisk helse). Anonymkode: b61fd...0f5 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det dør ca 200 000 barn i året av magevirus, 3 millioner barn dør av sult hvert år. Hva gjør du for å hjelpe disse barna? For n’te gang: man kan ikke basere regler og valg på unntakstilfeller. Fæle ting skjer absolutt hele tiden, og skal du gå rundt å være redd for absolutt alt som KAN skje, da får du bare bure deg inne i huset ditt og få mat levert på døra resten av livet (men husk at det også er farlig for både psykisk og fysisk helse). Anonymkode: b61fd...0f5 Jeg snakker om å holde smittevernråd, ikke bure seg inne. Personlig gir jeg 2000 og måneden til sos-barnebyer og gav 100.000 til Leger uten grenser i mars. Det betyr at vi ikke får pusset opp badet. Jeg bidrar frivillig med matutdeling i Norge og et støttekontakt for en jente med utviklingshemming. Er fullt klar over hvor priviligert jeg er som middelklasse i Norge. Hva gjør du? Anonymkode: d4210...47e 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 14 minutter siden, Krantz95 skrev: Influensa er minst like ille og kan føre til mange alvorlige tilstander og skader: Bronchitis Croup Pneumonia Ear infections Heart and other organ damage Brain inflammation and brain damage Death Og med normale smittevernsregler og 1 meter avstand blir det også mindre influensa i samfunnet. Enda en grunn til å overholde de generelle rådene. Anonymkode: 1c33d...278 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #6 Skrevet 8. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Og det dør ca 200 000 barn i året av magevirus, 3 millioner barn dør av sult hvert år. Hva gjør du for å hjelpe disse barna? For n’te gang: man kan ikke basere regler og valg på unntakstilfeller. Fæle ting skjer absolutt hele tiden, og skal du gå rundt å være redd for absolutt alt som KAN skje, da får du bare bure deg inne i huset ditt og få mat levert på døra resten av livet (men husk at det også er farlig for både psykisk og fysisk helse). Anonymkode: b61fd...0f5 Fortell det til foreldre som kler 2-åringer i bikini på stranden fordi noen KAN ta bilder av dem, og ikke tar sjansen på å sende en 14-åring alene til byen på dagtid i tilfelle noe KAN skje. Foreldre vil verne om barna sine. Så norske foreldre har all grunn til å begynne å bekymre seg; det kan være deres eget barn som blir offer for dette. Anonymkode: 09d3d...99f 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Skrevet 8. juli 2020 I hvilken grad er risikoen for dette større ved covid enn ved andre infeksjoner? Anonymkode: 9049d...726 1
Mhmjadda Skrevet 8. juli 2020 #8 Skrevet 8. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du skulle trenge en ekstra grunn til å holde avstand? Les her https://nypost.com/2020/07/06/some-kids-suffer-mysterious-brain-damage-from-coronavirus-study-finds/ Anonymkode: d4210...47e “Neurological improvement was seen in all patients, with two making a complete recovery by the end of the study,” the study reports. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #9 Skrevet 8. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og med normale smittevernsregler og 1 meter avstand blir det også mindre influensa i samfunnet. Enda en grunn til å overholde de generelle rådene. Anonymkode: 1c33d...278 Men hva slags samfunn vil vi leve i? Det er jo helt ok å prøve å holde avstand på butikken feks. Vaske hender er jo uansett en selvfølge. Men ønsker du å aldri mer ha mulighet til å klemme andre enn din nærmeste familie? Aldri håndhilse på folk du ikke har møtt før/ forretningsforbindelser. Aldri gå på konsert eller fotballkamp? Jeg driver selv lagidrett som jeg nå ikke får lov til (det er faktisk kjempe viktig for meg både fysisk og psykisk). Jeg henger ikke på byen lenger, men ønsker at barna mine skal få ha en ungdomstid der de kan danse til langt på natt. Og jeg unner barna mine å få oppleve verden. Jeg synes det koronasamfunnet vi lever i nå, er et trist og kaldt samfunn. Jeg vil heller leve mens jeg lever, og hvis det betyr at jeg dør av influensa selv om jeg kunne levd noen år lenger, så er det faktisk helt greit. Heller det enn å se tilbake på et samfunn der ingen tør å nærme seg hverandre, og et samfunn styrt av rigide regler. Anonymkode: b61fd...0f5 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #10 Skrevet 8. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva slags samfunn vil vi leve i? Det er jo helt ok å prøve å holde avstand på butikken feks. Vaske hender er jo uansett en selvfølge. Men ønsker du å aldri mer ha mulighet til å klemme andre enn din nærmeste familie? Aldri håndhilse på folk du ikke har møtt før/ forretningsforbindelser. Aldri gå på konsert eller fotballkamp? Jeg driver selv lagidrett som jeg nå ikke får lov til (det er faktisk kjempe viktig for meg både fysisk og psykisk). Jeg henger ikke på byen lenger, men ønsker at barna mine skal få ha en ungdomstid der de kan danse til langt på natt. Og jeg unner barna mine å få oppleve verden. Jeg synes det koronasamfunnet vi lever i nå, er et trist og kaldt samfunn. Jeg vil heller leve mens jeg lever, og hvis det betyr at jeg dør av influensa selv om jeg kunne levd noen år lenger, så er det faktisk helt greit. Heller det enn å se tilbake på et samfunn der ingen tør å nærme seg hverandre, og et samfunn styrt av rigide regler. Anonymkode: b61fd...0f5 Nå var det jeg kom med en sleivete kommentar til sammenligningen med influensa - en sykdom vi lever med hvert eneste år, og som vi har vaksine i mot. Jeg er faktisk lei av denne sammenligningen når den blir brukt som et middel for å ufarliggjøre covid-19. Så over til spørsmålene dine. For egen del gjør det meg ingenting å ikke klemme andre enn nærmeste familie. Jeg er ingen klemmer, og en slik endring ønsker jeg velkommen med åpne armer, Og angående håndhilsing. Det har jeg ingen problemer med å oppgi som hilsemåte. Det finnes mange fine, respektfulle måter å hilse på som ikke medfører smittefare. Men dette kommer uansett ikke til å skje. Om en stund kommer det en god behandling eller vaksine på markedet. Etterhvert blir covid-19 mye sannsynlig som en sesonginfluensa å regne når det kommer til tiltak, i alle fall i følge enkelte forskere. Covid-19 som vi kan behandles trygt og på en god måte, og vaksineres i mot, og da blir livet raskt mer som vi er vant til. Og i mellomtiden har jeg ingen problemer med å la være å klemme andre, håndhilse, gå på større konserter og idrettsarrangementer der vi står i klynge (men jeg går på små konserter da). Anonymkode: 1c33d...278 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #11 Skrevet 8. juli 2020 Folk er så hysteriske, tror på alt myndighetene sier. Hvis myndighetene hadde sagt at å bæsje sittende var farlig pga fare for kreft, så hadde folk stått og bæsjet i frykt. Anonymkode: d0509...52c 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #12 Skrevet 8. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fortell det til foreldre som kler 2-åringer i bikini på stranden fordi noen KAN ta bilder av dem, og ikke tar sjansen på å sende en 14-åring alene til byen på dagtid i tilfelle noe KAN skje. Foreldre vil verne om barna sine. Så norske foreldre har all grunn til å begynne å bekymre seg; det kan være deres eget barn som blir offer for dette. Anonymkode: 09d3d...99f Det er ikke dermed sagt at det er sunt, hverken for foreldre eller barn, å være så overbeskyttende. Anonymkode: b31e3...1d3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #13 Skrevet 8. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk er så hysteriske, tror på alt myndighetene sier. Hvis myndighetene hadde sagt at å bæsje sittende var farlig pga fare for kreft, så hadde folk stått og bæsjet i frykt. Anonymkode: d0509...52c Saklig. Anonymkode: 9fdea...070
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #14 Skrevet 8. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva slags samfunn vil vi leve i? Det er jo helt ok å prøve å holde avstand på butikken feks. Vaske hender er jo uansett en selvfølge. Men ønsker du å aldri mer ha mulighet til å klemme andre enn din nærmeste familie? Aldri håndhilse på folk du ikke har møtt før/ forretningsforbindelser. Aldri gå på konsert eller fotballkamp? Jeg driver selv lagidrett som jeg nå ikke får lov til (det er faktisk kjempe viktig for meg både fysisk og psykisk). Jeg henger ikke på byen lenger, men ønsker at barna mine skal få ha en ungdomstid der de kan danse til langt på natt. Og jeg unner barna mine å få oppleve verden. Jeg synes det koronasamfunnet vi lever i nå, er et trist og kaldt samfunn. Jeg vil heller leve mens jeg lever, og hvis det betyr at jeg dør av influensa selv om jeg kunne levd noen år lenger, så er det faktisk helt greit. Heller det enn å se tilbake på et samfunn der ingen tør å nærme seg hverandre, og et samfunn styrt av rigide regler. Anonymkode: b61fd...0f5 Så enig. Husker ikke hvem som sa det men vedkommende uttrykte det omtrent slik: Du kan ikke bruke hele livet på å unngå å dø. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå var det jeg kom med en sleivete kommentar til sammenligningen med influensa - en sykdom vi lever med hvert eneste år, og som vi har vaksine i mot. Jeg er faktisk lei av denne sammenligningen når den blir brukt som et middel for å ufarliggjøre covid-19. Så over til spørsmålene dine. For egen del gjør det meg ingenting å ikke klemme andre enn nærmeste familie. Jeg er ingen klemmer, og en slik endring ønsker jeg velkommen med åpne armer, Og angående håndhilsing. Det har jeg ingen problemer med å oppgi som hilsemåte. Det finnes mange fine, respektfulle måter å hilse på som ikke medfører smittefare. Men dette kommer uansett ikke til å skje. Om en stund kommer det en god behandling eller vaksine på markedet. Etterhvert blir covid-19 mye sannsynlig som en sesonginfluensa å regne når det kommer til tiltak, i alle fall i følge enkelte forskere. Covid-19 som vi kan behandles trygt og på en god måte, og vaksineres i mot, og da blir livet raskt mer som vi er vant til. Og i mellomtiden har jeg ingen problemer med å la være å klemme andre, håndhilse, gå på større konserter og idrettsarrangementer der vi står i klynge (men jeg går på små konserter da). Anonymkode: 1c33d...278 Det er jo heldig for deg at du ikke liker kroppskontakt og ikke har noen interesser som berøres i særlig grad av tiltakene, men for veldig mange andre er det et problem. Ingen vet når en vaksine eller behandling er utviklet, godkjent og klar til produksjon, enda mindre når det er allment tilgjengelig. Det kan gå mange år enda før man kommer dit. Anonymkode: b31e3...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #15 Skrevet 8. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo heldig for deg at du ikke liker kroppskontakt og ikke har noen interesser som berøres i særlig grad av tiltakene, men for veldig mange andre er det et problem. Ingen vet når en vaksine eller behandling er utviklet, godkjent og klar til produksjon, enda mindre når det er allment tilgjengelig. Det kan gå mange år enda før man kommer dit. Anonymkode: b31e3...1d3 Siden jeg jobber med eldre påvirkes livet mitt mye av de få, relativt lite inngripende tiltakene som blir anbefalt nå, med da i positiv grad. Det betyr at jeg kan leve tilnærmet normalt, med noen få tilpasninger, uten å være redd for å bringe smitte inn på arbeidsplassen min. Jeg ser ikke bare på dødeligheten av covid-19, jeg ser på helheten, og en del av helheten er at vi vet for lite om senskader og ettervirkninger til å ikke ta forholdsregler inntil mer forskning foreligger. Jeg har planer om å leve et langt og godt liv. Om det betyr at jeg må ta litt ekstra hensyn i ett års tid, er det bare en liten dråpe i havet sett i det lange løp. Anonymkode: 1c33d...278 1
Anbefalte innlegg